• 1
  • 2
2023-05-05, 16:47
Medlem
Jag tänkte på dold budgivning i bostadsköp, hur kan den vara ens laglig?

Hur kan man med all säkerhet få veta att dessa budgivare i listan är faktiska riktiga och unika personer och att det inte är mäklaren själv som sitter och fiflar med budgivningen dvs om det finns en riktig budgivare så lägger mäklaren själv falska budgivare för att därmed hjälpa säljaren ska få sin bostad såld till högre pris än utgångspriset?
Citera
2023-05-05, 16:52
Medlem
Låter jävligt konstigt. Skulle aldrig vara med på en sådan.
Citera
2023-05-05, 16:53
Medlem
OtherBarrys avatar
Budgivningen är ju inte dold för säljare och köpare.
Citera
2023-05-05, 17:07
Medlem
Det bästa vore om alla som bjuder på en fastighet samlades i ett rum, som i en auktion. Högst bud vinner och säljaren måste acceptera, eller återkalla säljet. Pappren skrivs på, kontrollerar med bank att pengarna finns, färdigt på en timme. Finns inte pengar så startar auktionen på nytt. Det ska inte behöva ta mera än 15 minuter att pengarna finns hos köparen, säg att banken får veta Lisa Larson auktion äger rum tisdagen kl 10:00 och du måste vara beredd att godkänna uppgörelse. Ev.telefonbud kan accepteras. Men det svenska systemet är dåligt.
Citera
2023-05-05, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av esloveslov
Det bästa vore om alla som bjuder på en fastighet samlades i ett rum, som i en auktion. Högst bud vinner och säljaren måste acceptera, eller återkalla säljet. Pappren skrivs på, kontrollerar med bank att pengarna finns, färdigt på en timme. Finns inte pengar så startar auktionen på nytt. Det ska inte behöva ta mera än 15 minuter att pengarna finns hos köparen, säg att banken får veta Lisa Larson auktion äger rum tisdagen kl 10:00 och du måste vara beredd att godkänna uppgörelse. Ev.telefonbud kan accepteras. Men det svenska systemet är dåligt.
Jag tror att detcskulle begränsa antalet möjlig köpare i väldigt hög grad. Alla har inte möjlighet att resa till annan ort för att kanske vinna en auktion. om priset gpr över mitt lånrlöfte behöver jag kanske hlja det, vidtala någon/några om ekonomiskt stöd.
Alla förlorar, köpare,säljare och mäklare.
Kanske något för smarta spekulanter som kan göra klipp och sälja vidare privat utan mellanhänder? Bra ide, kör på det så kan jag göra mig en hacka.😄
Citera
2023-05-05, 18:00
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OtherBarry
Budgivningen är ju inte dold för säljare och köpare.

Nu var jag med om en släktings lägenhetsaffär och där var det en dold budgivare som mina släktingar fick höra budet men andra budgivare kunde inte se vad personen hade budat om jag inte minns helt galet
Citera
2023-05-05, 18:14
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Voltage3000

Hur kan man med all säkerhet få veta att dessa budgivare i listan är faktiska riktiga och unika personer och att det inte är mäklaren själv som sitter och fiflar med budgivningen dvs om det finns en riktig budgivare så lägger mäklaren själv falska budgivare för att därmed hjälpa säljaren ska få sin bostad såld till högre pris än utgångspriset?

Du ser det ju om inte annat vid köp för då presenteras alla som har deltagit i budgivningen. Alla budgivare listas som:

Budgivare 1: Nisse Nissesson
Budgivare 2: Pelle Pellesson
Budgivare 3: Olle Ollesson
osv.
Citera
2023-05-05, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Voltage3000

Tror man kan se andra sidan av myntet här. Folk som skulle försöka hota, muta, göra ekonomiska slagningar, eller på annat sätt missbruka kunskapen om den andres identitet.

Vinner man får man veta och kan kontrollera om man vill.
Citera
2023-05-05, 18:44
Medlem
Jag har råkat ut för detta otyg.
Först så heter det att det är öppen budgivning, alla bud redovisas.
Efteråt fick jag veta att någon annan stulit objektet jag hade högst bud på. Allt detta efter deras kontraktsskrivning.

Så budgivaren bestämmer själv (tydligen) om det skall vara ett öppet eller dolt bud.
Lita aldrig på mäklare eller själva förfarandet.
Det ligger dig bara till last om andra vet om ditt bud så kör alltid med dold bud.
Citera
2023-05-05, 19:03
Medlem
Ett sjukt påfund som jag vet att vissa mäklare (med känsla för heder) inte sysslar med - går ut på att två budgivare kan stångas mot varandra och när de är klara med varandra kan det visa sig att det finns ett ”dolt bud”.

Idiotiskt som säljare att vilja involvera något sådant.
Citera
2023-05-05, 19:17
Medlem
Gubbens avatar
Finns en del att tänka på..
Som säljare måste du inte välja den högsta budgivaren.
Lagda bud är inte bindande förräns kontraktet signerat.
En mäklare som försöker luras kan förlora sin legitimation.
Citera
2023-05-05, 19:41
Medlem
Seäom med allt amnat gäller det ju att oavsett hur gärna man vill ha objektet att inte betala mer än vad man tycker är värt. Dvs att kliva av när det går över vad man kan tänka sig att betala.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in