2023-05-04, 18:53
Medlem
Hej,

Jag köpte en Flapsteak på ica, ca 700gram köttbit. Jag köpte även allround marinad och slängde ner en skvätt ihop med köttet i en plastpåse och förslöt in i kylskåpet nu.

Tänkte tillaga detta om 3-4h men jag har ingen grill - hur ska jag gå tillväga för att göra detta så bra som möjligt?

Steka hårt först och få yta sedan skicka in i ugnen?
Steka mjukt och färdigställa hela i stekpannan direkt?

Hur hade ni gjort?
Citera
2023-05-04, 18:55
Bannlyst
Airfryer löser biffen .(och termometer)
Citera
2023-05-04, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Princen567
Airfryer löser biffen .(och termometer)

Jag har ingen sån, det är väl ingen seriös kock som har en airfryer, man har ju ugn?
Citera
2023-05-04, 19:16
Medlem
BekraftadNegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
Jag har ingen sån, det är väl ingen seriös kock som har en airfryer, man har ju ugn?

Airfryer är perfekt för pommes och sånt men köra kött, nja.

Tänk på att skära den rätt, seg detalj. Bränn på den i stekpannan ett par minuter på varje sida. Sedan in i 150 graders ugn i 30-45 minuter. Gärna termometer och 56-58 grader.
Citera
2023-05-04, 19:16
Medlem
Flapsteak i ugnen? Alldeles för tunn för det i min mening.

Stek som en flanka. Flapsteak finns i min lokala Willys butik numera. Det är fan det bästa som finns.
Blir ett par gånger i månaden. Jag föredrar inte att marinera den. Serveras med en äkta chimchurri och massor av ugnsstekta potatisar eller airfry pommes.

1. Rumstemperera köttet
2. Torka av köttet (du som har marinerat behöver ändå torka den för att få schysst yta)*
3. Värm stekpannan så den blir redigt varm
4. I med rapsolja eller talg/annan olja som hanterar hög värme
5. Stek köttet hårt på varje sida tills du uppnått önskad temp.

6. Låt vila 8-10 min.

Njut!!
Citera
2023-05-04, 19:18
Medlem
BekraftadNegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BekraftadNeger
Airfryer är perfekt för pommes och sånt men köra kött, nja.

Tänk på att skära den rätt, seg detalj. Bränn på den i stekpannan ett par minuter på varje sida. Sedan in i 150 graders ugn i 30-45 minuter. Gärna termometer och 56-58 grader.

Edit: med tanke på nästa inlägg. Hel bit som avses.
Citera
2023-05-04, 19:27
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avento

Stek som en flanka. Flapsteak finns i min lokala Willys butik numera. Det är fan det bästa som finns.
Blir ett par gånger i månaden. Jag föredrar inte att marinera den. Serveras med en äkta chimchurri och massor av ugnsstekta potatisar eller airfry pommes.

1. Rumstemperera köttet
2. Torka av köttet (du som har marinerat behöver ändå torka den för att få schysst yta)*

6. Låt vila 8-10 min.

Njut!!

Precis så gör jag och brorsan. Saltar och pepprar efteråt, den får gärna vara lite blodig och det varit saftigt och mört.
Citera
2023-05-05, 03:17
Medlem
Citat:

1. Rumstemperera köttet

6. Låt vila 8-10 min.

Njut!!

Citat:
Ursprungligen postat av EastClintfood
Precis så gör jag och brorsan. Saltar och pepprar efteråt, den får gärna vara lite blodig och det varit saftigt och mört.

Detta var Dalsjöfors Flapsteak 700g dvs en rejäl bit. Jag marinerade den i kylskåp ett par timmar och stekte på stenhård värme och sedan in i ugnen tills jag fick 57grader och ut vila 10 min rosa och saftig.
MEN, jag märkte att all maillard eller crust på ytan runt biffen försvann, det har hänt tidigare när jag steker stora bitar, hur kan det bli så?
Citera
2023-05-06, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
Detta var Dalsjöfors Flapsteak 700g dvs en rejäl bit. Jag marinerade den i kylskåp ett par timmar och stekte på stenhård värme och sedan in i ugnen tills jag fick 57grader och ut vila 10 min rosa och saftig.
MEN, jag märkte att all maillard eller crust på ytan runt biffen försvann, det har hänt tidigare när jag steker stora bitar, hur kan det bli så?

Det är den jag köper med. Fan vad bra den är.

Torkade du av den innan du stekte den? En marinad görs för att köttet ska dra åt sig smakerna från den. Inte för att steka i den. Det låter som du stekt en blöt köttbit eller för kall panna? Vad steker du i för fett?

Får jag fråga varför du marinerar en köttbit som flapsteak? I min mening marinerar man inte nötköt överhuvudtaget. Möjligtvis väldigt grova detaljer men en flapsteak är ju en väldigt fin detalj med mycket smak som man inte vill trolla för mycket med.
Citera
2023-05-07, 03:45
Medlem
Citat:
Det är den jag köper med. Fan vad bra den är.

Torkade du av den innan du stekte den? En marinad görs för att köttet ska dra åt sig smakerna från den. Inte för att steka i den. Det låter som du stekt en blöt köttbit eller för kall panna? Vad steker du i för fett?

Får jag fråga varför du marinerar en köttbit som flapsteak? I min mening marinerar man inte nötköt överhuvudtaget. Möjligtvis väldigt grova detaljer men en flapsteak är ju en väldigt fin detalj med mycket smak som man inte vill trolla för mycket med.

I efterhand skulle jag torkat av den och låtit den bli väldigt torr innan jag marinerade den. Marinaden var knapp märkbar om jag ska vara ärlig, det kändes inte som att den sugit åt sig något av den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in