• 1
  • 2
2023-05-04, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mondher
På något konstigt sätt hade jag missat alla dessa år tråden där vi uttrycker hat mot kvinnor eller något sånt heter den. Jag "upptäckte" den förra veckan ungefär. Tråden, tillsammans med en dokumentär jag lyssnade på nyligen om ett brott någon incel begått i USA för några år sen, är bakgrunden till denna tråd. Det jag undrar är ifall det är någonsin ok att hata en hel grupp människor som t.ex i detta fall "kvinnor". Spontant tänker jag att det ALLTID är fel men när jag tänker efter är det inte lite mer komplicerat än så? Alltså om man t.ex blivit dissad gång på gång av just kvinnor så skapar ju det ändå en känsla av hat mot alla kvinnor så småningom. Eller är det något allvarligt fel på personen om en sådan känsla skapas?

d e ok o hata sa mycket man vill om det flyter sin flotte sa lange man inte skadar individer i den skyddade gruppen i sverige genom tex diskriminering https://www.coe.int/en/web/conventio...&treatynum=177
Citera
2023-05-04, 17:10
Medlem
SnutteFia03s avatar
Beror väl på vad det är för grupp vi pratar om, men just gruppen kvinnor är det väl märkligt om man skulle hata alla.
Citera
2023-05-04, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lpq32
Nej visst om ALLA i en grupp begår brott, visst. Men de flesta har ju inte IQ nog att inse att det bara är en del av gruppen som begår brott.

Samma med kvinnor. Alla kvinnor är inte helt lika.

Jag tog brott som ett exempel.
Citera
2023-05-04, 17:23
Medlem
Snabbalirarens avatar
Citat:
Det är bara paranoida idioter som generaliserar eftersom de inte har intelligens nog att urskilja de verkliga hoten. Parat med allt för stor rädsla.

Nej jag är inte paranoid, utan skulle kalla det för fullt medveten bara. En riktig idiot med noll intelligens är ju den som är "godhjärtad" och dumsnäll och vill att alla ska vi komma hit o hela den biten, sen när deras dotter blir våldtagen t.ex ja då ändrar dom sig minsann.

Det gäller att se farorna komma förstår du!
Citera
2023-05-04, 17:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Snabbaliraren
Nej jag är inte paranoid, utan skulle kalla det för fullt medveten bara. En riktig idiot med noll intelligens är ju den som är "godhjärtad" och dumsnäll och vill att alla ska vi komma hit o hela den biten, sen när deras dotter blir våldtagen t.ex ja då ändrar dom sig minsann.

Det gäller att se farorna komma förstår du!
Du pratade om savannen. Där dög det inte att vara paranoid (eller fullt medveten då), då svalt man ihjäl. Bara den som hade urskiljning nog att identifiera de verkliga farorna vågade ge sig ut och skaffa mat.
Citera
2023-05-04, 17:44
Medlem
Snabbalirarens avatar
Citat:
Du pratade om savannen. Där dög det inte att vara paranoid (eller fullt medveten då), då svalt man ihjäl. Bara den som hade urskiljning nog att identifiera de verkliga farorna vågade ge sig ut och skaffa mat.

Ja men herregud det är väl lite skillnad, jag pratar inte om att man inte ska våga gå utanför dörren.
Jag snackar om att det är bra att ha ett vi och dom tänk, för att tar någon annan grupp över kan det innebära livsfara det har historien visat.

Det sitter kvar i vår hjärnan och har den har inte förändrats så mycket sedan dess, om man krossade gränsen till en annan stam så blev du ihjälslagen.
Citera
2023-05-04, 17:48
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mondher
Är det aldrig rätt att hata en hel grupp t.ex kvinnor?

Så länge det inte går över till hot får du hata hur mycket du vill för mig.

Så länge du inte blandar in sexuella preferenser tror jag det dessutom är lagligt. Tex får du inte uttrycka missaktning för någon som är lesbisk, eller någon kvinna som gillar snopp. Då kan det falla under tankebrottslagstiftningen "Hets mot folkgrupp" (som inte alls handlar om det som lagens namn antyder).

Du får dock akta dig för att behandla kvinnor annorlunda, då kan annan lagstiftning träda in. Fast som jag tolkar din text är det en helt annan fråga.
Citera
2023-05-04, 22:08
Medlem
Jagaresamlarens avatar
Det är väl ok så länge man inser att det egentligen är ens tankar man hatar. "Kvinnor" är ett koncept i huvudet
Citera
2023-05-04, 22:24
Medlem
Tryggve.Alibabas avatar
Nej, det är aldrig rätt. Däremot en mer avgränsad grupp så som t.ex., kriminella araber mellan 13 och 30 år, kan vara rimligt att hata.
Citera
2023-05-05, 06:14
Medlem
Muppetys avatar
Det är nästan aldrig rätt att dra de flesta grupper över en kam... Lika fel att säga att alla kvinnor är dumma som att säga att alla muslimer är dumma.

Men jag håller med ovanstående, att det finns ibland legitima skäl att dra alla över en kam, t.ex. att alla pedofiler är vidriga.

Men det är väl lite det som är problemet, var man ska dra den gränsen mellan ovanstående. Men att säga att alla kvinnor är dumma är lågintelligent incel-beteende. Säger man att alla mörkhyade är dumma är man de facto en rasist. Att påstå att alla vita, medelålders, heterosexuella cis-män är svin är lika urblåst beteende.

Jag som är lite politiskt engagerad vet att man inte säger att alla sossar är korkade, bara för man tillhör den andra sidan, det är dålig stil. Däremot kan man säga att man är oense ang. dennes åsikter.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in