• 1
  • 2
2023-05-04, 13:33
Medlem
Peace2023s avatar
Hittar ingen tråd om detta ouppklarade mord från 2001 (?).
Hur kan mördaren eller mördarna leva med sig själva med mord på sitt samvete?!

Jag ber om ursäkt om det redan finns en diskussion om detta.

”Innerst inne visste jag att Teddy var död”

https://www.aftonbladet.se/a/oRMlR0
Citera
2023-05-04, 13:38
Medlem
Detta minns jag väl. Var undertiden boende i samma kommun. Tragiskt.
Citera
2023-05-04, 13:45
Medlem
One2Manys avatar
Tragiskt att en 21årig svensk inte kan simma. Hur fan är det ens möjligt?

Knappast mord, vållande till annans död skulle jag tippa på att det landat i om de någonsin lyckats få tag i asen.
Citera
2023-05-04, 14:37
Medlem
Skaraborg2s avatar
Länk.

Olösta Fall tar i dag upp detta fall som är # 123.

https://play.acast.com/s/olostafall/...ngslosa-valdet

Detta tragiska utspelar sig under natten mot den 1 augusti 1998. Har inget som helst minne av det här fallet.

Citat:

"Fallet Teddy Gaude

I veckans avsnitt av Olösta Fall har vi intervjuat Ewy som berättar om hennes son Teddys öde. Det är en berättelse om en helt vanlig utekväll i Stockholm som gick fruktansvärt fel, och slutade i att någon eller några - orsakade Teddys död.

Det är också en berättelse om en mammas kamp för upprättelse, och hur hon behövt kämpa på så många olika plan mitt i all sorg."

Citat från tidningsartikeln:

"Teddy hade varit ute med en kompis kvällen före. Kompisen ringde Ewy på lördagen och berättade att han hamnat i bråk när han och Teddy skulle gå hem tillsammans på fredagsnatten. Vid Munkbrokajen i Gamla Stan spårade bråket ur, han blev knuffad i vattnet, var nog ganska berusad och hade fullt sjå att simma över till andra sidan och ta sig upp. Vart Teddy tog vägen såg han inte när han blöt och utmattad till slut kom upp på kajen.

– Det finns inga vittnen till händelsen, hur är det möjligt? Det var ju fredagskväll och sommar, stan var full av folk, säger Ewy."
Senast redigerad av Skaraborg2 2023-05-04 kl. 14:48.
Citera
2023-05-04, 18:03
Moderator
Chantres avatar
Brott och brottsbekämpning --> Kriminalhistoria
/Moderator
Citera
2023-05-05, 20:52
Medlem
Peace2023s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av One2Many
Tragiskt att en 21årig svensk inte kan simma. Hur fan är det ens möjligt?

Knappast mord, vållande till annans död skulle jag tippa på att det landat i om de någonsin lyckats få tag i asen.

Ja det är nog sant att det kanske inte var mord utan vållande... Men sorgligt och hemskt i alla fall.
Citera
2023-05-05, 21:15
Medlem
Lyckadmutations avatar
Blev ytterst förvånad: kunde inte simma? Sedan undrar jag om det kanske faktiskt var så att kompisen och han var ensamma. Bråkar, han knuffar till T som faller i vattnet, medan kompisen står och väntar på att han ska komma upp. Att man inte kan simma är inget man skryter om, av ngn anledning så sitter det långt inne hos dem som inte kan simma, som jag känner. De skyller på algfobi, rädsla för ”äckligt vatten” eller fiskfobi. Polaren visste inte att han inte kunde simma, och trodde att T drev med honom, tills för lång tid hade gått, då hoppar polaren i och letar - förgäves.

Tills motsatsen bevisats är jag fullkomligt totalt övertygad om att det är så det har gått till.
Senast redigerad av Lyckadmutation 2023-05-05 kl. 21:17.
Citera
2023-05-06, 00:44
Medlem
Van Nostrands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckadmutation
Blev ytterst förvånad: kunde inte simma? Sedan undrar jag om det kanske faktiskt var så att kompisen och han var ensamma. Bråkar, han knuffar till T som faller i vattnet, medan kompisen står och väntar på att han ska komma upp. Att man inte kan simma är inget man skryter om, av ngn anledning så sitter det långt inne hos dem som inte kan simma, som jag känner. De skyller på algfobi, rädsla för ”äckligt vatten” eller fiskfobi. Polaren visste inte att han inte kunde simma, och trodde att T drev med honom, tills för lång tid hade gått, då hoppar polaren i och letar - förgäves.

Tills motsatsen bevisats är jag fullkomligt totalt övertygad om att det är så det har gått till.

Min tanke också. Rimligtvis har polisen pressat hon också. Argumentet mot är att hade han erkänt skułle han knappast straffats hårt, och erkännandet borde varit värt att ta.
Citera
2023-05-06, 17:06
Medlem
Skaraborg2s avatar
Märkligt att ingen såg något.

Citat:
Ursprungligen postat av Lyckadmutation

Skulle mycket väl ha kunnat gå till på det sättet som du omnämner.

Märkligt att ingen såg något. Detta var ju en fredagskväll mitt under sommaren och det är då alltid fullt med folk där. Nu skedde i o f s runt 01.00 men även då befinner sig folk. Mycket pubar och restauranger i närheten som stänger sent.
Citera
2023-05-07, 15:18
Medlem
Tror nog Teddy kunde simma,han gjorde väl värnplikten vid Berga örlogsskolor? Men kanske inte lika lätt om man är berusad,kanske fått smäll eller dragit skallen i något under fallet mot vattnet?
Citera
2024-04-29, 14:13
Medlem
Detta lär ju ha skett runt 03:30 - 04:00, men det borde trots det vara nåon som sett något.
Dessutom borde man ju föra ett jävla liv om man blir kuffad i vattnet och inte kan simma, har svårt att tro att man sjunker som en sten.
Vad jag vet hittades inga skador som skulle förklara medvetslöshet. Den s.k. polaren verkar ju inte ha hört eller sett något och drar helt sonika hem. Anledningen till att ingen sett något gäng finns nog redan att finna i tråden,dvs. det fanns aldrig något gäng.
Detta lär ju betraktas som vållande eller möjligen dråp och det borde ju vara preskriberat vid det här laget, så det kanske kunde vara dags att berätta vad som verkligen hände.
Så Micke, för dem anhörigas skull, "hitta" ett okänt vittne som kan berätta anonymt i denna tråden.
Citera
2024-05-01, 21:38
Medlem
Offer för ”gängbråk”?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/st...riminalvardare
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto