Citat:
Ursprungligen postat av
Sagodjur
Så ditt resonemang är alltså att allting som existerar som någon betalar för är bra eftersom någon betalar för det.
Mitt resonemang är att om den som betalar inte tycker det är bra så slutar denne att betala.
Om SL tycker att ordningsvakter håller buset stången inom kollektivtrafiken så betalar dom, annars inte.
Om krögaren tycker att ordningsvakten håller fyllon, knarkare och dealers borta från krogen så betalar denne, annars inte.
Buset, fyllot, knarkaren och dealern kankse inte håller med, men dom betalar inte så dom har inget att säga till om.
Polisen håller någon form av uppsyn över ordningsvakterna. Dom är väl bara glada att dom själva slipper hantera buset, fyllot, knarkaren och dealern. Politikerna är vlä glada att ordningsvakterna gör jobbet så att politikerna kan använda dina och mina pengar till annat än fler poliser. Du och jag är antagligen glada (utan att kanske vara medvetna om det) för att man kan röra sig fritt och tryggt åtminstone på vissa ställen. Ibland önskar jag att det fanns en ordningsvakt till hands, men då är det ett tecken på att det finns för få, inte för många, ordningsvakter.
Media är alltid är på jakt efter en story som kan generera några klick. Finns det en förorättad eller misshandlad person så skriver dom gärna om det (särskilt om det är någon annan kulör än vitt eller en aktivist inom WOKE-sfären). Det är inte så att övertrampen går obemärka förbi. Och eftersom det är få artiklar nuförtiden får man anta att ordningsvakternas övertramp är många färre än busets.