• 1
  • 2
2023-05-03, 20:11
Medlem
Raytheons avatar
Citat:
03 maj 17:10, Knivlagen, Stockholm
En man med kniv brottas ner på Gullmarsplan.

En man med kniv uppehåller sig på Gullmarsplan och kastar sten mot restaurangpersonal. Mannen brottas ner av ordningsvakter som kommer till platsen från tunnelbanan och hålls under kontroll tills polis anländer.
Mannen är i 40-årsåldern och blir omhändertagen med stöd av LOB (lagen om omhändertagande av berusade personer). Det kommer även att skrivas anmälningar om brott mot knivlagen och olaga hot.

https://polisen.se/aktuellt/handelse...gen-stockholm/

Pundare är väl en lågoddsare?
Senast redigerad av Raytheon 2023-05-03 kl. 20:18.
Citera
2023-05-03, 20:18
Medlem
Sagodjurs avatar
fint att ordningsvakterna får göra nåt vettigt för en gångsskull
Citera
2023-05-04, 07:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sagodjur
fint att ordningsvakterna får göra nåt vettigt för en gångsskull
Jag tror nog ordningsvakter för det mesta gör ett bra jobb. Annars skulle ju inte någon betala vad det kostar (och det är dyrt kan jag lova!).
Det som når fram till media är när något rötägg smugit sig in i kåren eller när någon lättkränkt passiv-aggressiv inte kan skilja på orsak och verkan.
Citera
2023-05-04, 08:29
Medlem
kyrkstockens avatar
Knivman kastar sten? Blir man inte då en stenman?

Vad utgjorde faran, stenarna eller kniven?
Citera
2023-05-04, 09:03
Medlem
Sagodjurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Jag tror nog ordningsvakter för det mesta gör ett bra jobb. Annars skulle ju inte någon betala vad det kostar (och det är dyrt kan jag lova!).
Det som når fram till media är när något rötägg smugit sig in i kåren eller när någon lättkränkt passiv-aggressiv inte kan skilja på orsak och verkan.

Så ditt resonemang är alltså att allting som existerar som någon betalar för är bra eftersom någon betalar för det.
Citera
2023-05-04, 09:17
Medlem
Citat:
Så ditt resonemang är alltså att allting som existerar som någon betalar för är bra eftersom någon betalar för det.
Mitt resonemang är att om den som betalar inte tycker det är bra så slutar denne att betala.

Om SL tycker att ordningsvakter håller buset stången inom kollektivtrafiken så betalar dom, annars inte.
Om krögaren tycker att ordningsvakten håller fyllon, knarkare och dealers borta från krogen så betalar denne, annars inte.

Buset, fyllot, knarkaren och dealern kankse inte håller med, men dom betalar inte så dom har inget att säga till om.

Polisen håller någon form av uppsyn över ordningsvakterna. Dom är väl bara glada att dom själva slipper hantera buset, fyllot, knarkaren och dealern. Politikerna är vlä glada att ordningsvakterna gör jobbet så att politikerna kan använda dina och mina pengar till annat än fler poliser. Du och jag är antagligen glada (utan att kanske vara medvetna om det) för att man kan röra sig fritt och tryggt åtminstone på vissa ställen. Ibland önskar jag att det fanns en ordningsvakt till hands, men då är det ett tecken på att det finns för få, inte för många, ordningsvakter.

Media är alltid är på jakt efter en story som kan generera några klick. Finns det en förorättad eller misshandlad person så skriver dom gärna om det (särskilt om det är någon annan kulör än vitt eller en aktivist inom WOKE-sfären). Det är inte så att övertrampen går obemärka förbi. Och eftersom det är få artiklar nuförtiden får man anta att ordningsvakternas övertramp är många färre än busets.
Citera
2023-05-04, 09:19
Medlem
Sagodjurs avatar
Citat:
Mitt resonemang är att om den som betalar inte tycker det är bra så slutar denne att betala.

det är ju ett ointressant resonemang.

om man t ex tjänar grova pengar på att ha lapplisor dygnet runt så betyder ju inte det att det är rimligt att ha lapplisor dygnet runt för någon annan än företaget som tjänar på det.
Citera
2023-05-04, 09:24
Medlem
Citat:
det är ju ett ointressant resonemang.
Skall vi sluta diskussionen här och låta andra avgöra vad som är ointressant eller inte?
Jag kommenderade ditt inlägg
"fint att ordningsvakterna får göra nåt vettigt för en gångsskull"

Jag väljer att låta andra bedömma värdet i din kommentar.
Citera
2023-05-04, 09:28
Medlem
Sagodjurs avatar
Citat:
Skall vi sluta diskussionen här och låta andra avgöra vad som är ointressant eller inte?
Jag kommenderade ditt inlägg
"fint att ordningsvakterna får göra nåt vettigt för en gångsskull"

Jag väljer att låta andra bedömma värdet i din kommentar.

du resonerar ju som en idiot, att något är vettigt så länge man får valuta för pengarna.

4 ordningsvakter som t ex släper ut en från tunnelbanan för personen är berusad = bra.
varför? jo för att någon betalat för det.

2 ordningsvakter som säger åt någon att han itne får spela munspel i tunnelbanegången i gamla stan = bra.
varför? jo för att någon betalat för det och det skulle dom inte göra om dom inte tyckte det var bra.
Citera
2023-05-04, 09:29
Medlem
halaltarzans avatar
Var det på Gullmars eget Café opera (Gl@shuset) månne?
Citera
2023-05-04, 09:34
Medlem
Citat:
du resonerar ju som en idiot, att något är vettigt så länge man får valuta för pengarna.

4 ordningsvakter som t ex släper ut en från tunnelbanan för personen är berusad = bra.
varför? jo för att någon betalat för det.

2 ordningsvakter som säger åt någon att han itne får spela munspel i tunnelbanegången i gamla stan = bra.
varför? jo för att någon betalat för det och det skulle dom inte göra om dom inte tyckte det var bra.

Ja, bra. De ställen du nämner är inte allmän plats. Det är den som disponerar området som bestämmer vad som är bra eller dåligt. Ungefär som när någon spelar munspel i ditt sovrum klockan 4 på morgonen. Det är du som bestämmer om det är OK eller inte, för det är din lägenhet.

Lättkränkta och rättshaverister har alltid tyckt att dom har rätt att bestämma vad som gäller och att dom inte behöver följa samma regler som andra. Att dom har frikort att göra undantag.
Jag sorterar dig till någon av dessa kategorier.
Citera
2023-05-04, 09:40
Medlem
Sagodjurs avatar
Citat:
Ja, bra. De ställen du nämner är inte allmän plats. Det är den som disponerar området som bestämmer vad som är bra eller dåligt. Ungefär som när någon spelar munspel i ditt sovrum klockan 4 på morgonen. Det är du som bestämmer om det är OK eller inte, för det är din lägenhet.

Lättkränkta och rättshaverister har alltid tyckt att dom har rätt att bestämma vad som gäller och att dom inte behöver följa samma regler som andra. Att dom har frikort att göra undantag.
Jag sorterar dig till någon av dessa kategorier.

hellre lättkränkt än livrädd.
du behöver ju vakter och övervakning överallt för att kunna gå utanför dörren överhuvudtaget.

och hur fan kan man jämföra en gångtunnel med ett sovrum?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in