2023-05-03, 19:48
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Nu dyker jag in här med ännu en tråd om ett band som knappt någon kommer bli intresserad av.. eller? Vi får se. Velveteen Queen bildades 2021 och bandet kommer från Göteborg.

Hittills har det kommit en release från grabbarna: "The Theater Sessions". Det är en EP som innehåller 4 st. låtar.

Låtarna är:
"Trauma"
"Last Sensation"
"Kenny's Blues"
"Concrete Crusader"

Det sägs att musiken "visar upp bandet från sin bästa sida och presenterar den perfekta kombinationen av old school rock and roll och det moderna soundet i en fantastisk produktion".

Trots att det inte finns något debutalbum ute ännu så har bandet avklarat en första riktiga turné som förband till Nestor på deras "1989 Illusion Tour". Tobias Gustavsson, sångare i Nestor, har sagt att han tror att dessa killar kommer bli stora. Kommer han få rätt? Vi får väl se.

Är detta band något för er? Har lyssnat igenom någorlunda men det är inte riktigt musik skapad för mina öron. Att det finns en marknad för denna genre är ju klart.. frågan är om Velveteen Queen har det som krävs för att slå sig in på den?
Senast redigerad av CtrlAltDelThis 2023-05-03 kl. 19:54.
Citera
2024-03-01, 19:30
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Det finns något som heter Imagine Halland och där ska detta band vara med, på ett hörn.

Annonsen från Facebook:

Citat:
Nu är det snart dags för IMAGINE HALLANDs 3:e och sista träff innan Regionsfinalen.

Den 3:e mars blir det fokus på Sceniskt uttryck och Artistsamtal med Velveteen Queen.
Plats: Kungsbacka Esteten
Tid: 13.00, 3:e mars.
Workshop 🌟 Sceniskt uttryck

Hur för du dig på scen? Vilken känsla vill du lämna din publik med? På denna workshop kommer vi gå igenom olika exempel på hur man kan uttrycka sig som artist. Hur man kan använda scenen, kläder eller utstrålning för att förmedla något till sin publik.

Workshop 🌟 Artistsamtal med Velveteen Queen

Här får vi chansen att träffa det unga och ’up and coming’ bandet Velveteen Queen från Göteborg. De kommer berätta om deras resa och hur det är att vara ett ungt band inom branschen.
Velveteen Queen (@velveteenqueen_band)

Historien om svenska rockbandet Velveteen Queen börjar 2021 när 4 killar träffas på gymnasiet och bestämmer sig för att starta ett band, snart ansluter även sångaren Samuel Nilsson som direkt flyttar till Göteborg och då går det fort för bandet och mycket är händer på kort tid.

Trots sin ungdom har dessa begåvade individer, alla mellan 20-23 år, åstadkommit mer än de flesta band drömmer om.

Redan i mars 2022 släppte de sin debutsingel "TRAUMA" på Spotify och andra digitala tjänster och med endast fyra släppta singlar har Velveteen Queen redan hunnit med en hel del, som att spela på några av Sveriges största festivaler som Skogsröjet Festival, Kristianstad Rockfest, Malmöfestivalen och turnerade genom Sverige med Nestor och har öppnat för Hardcore Superstar vid flera tillfällen.

Velveteen Queen släppte också sin första egenutgivna vinyl "The Theatre Sessions" i februari i samband med Nestor-turnén.

Velveteen Queen tar publiken med storm med sitt råa sound som går tillbaka till slutet av 80-talet och början av 90-talet med inspiration från legendariska band som Aerosmith, Guns N’ Roses och Velvet Revolver.

Musikbranschen förutspår en ljus framtid för Velveteen Queen och det är bara en tidsfråga innan ett av de stora skivbolagen lägger märke till detta unga svenska bands råa talang och obestridliga energi.

Kan vara kul att lyssna på? Om man gillar Velveteen Queen eller bara artisteri. Jag är dock långt ifrån övertygad om att bandet kommer slå igenom lika stort som vissa hävdar.
Citera
2024-03-07, 14:52
Avstängd
Är det pappa-betalar-wannabe-sleazerockarna?
Citera
2024-05-12, 00:30
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Med tanke på att bandet är rätt så nytt så har man mycket på gång på live-fronten 2024:

🇸🇪 Jun. 6 - Sölvesborg, Swe (Sweden Rock Festival)
🇸🇪 Jun. 10 - Stockholm, Swe
🇸🇪 Jun. 11 - Gothenburg, Swe
🇸🇪 Jun. 21 - Mellbystrand, Swe
🇸🇪 Jul. 13 - Gothenburg, Swe (Rock Riot Festival)
🇸🇪 Jul. 27 - Växjö, Swe
🇸🇪 Aug. 8 - Helsingborg, Swe
🇸🇪 Oct. 11 - Gothenburg, Swe
🇸🇪 Oct. 12 - Gothenburg, Swe
🇩🇪 Oct. 26 - Hamburg, Ger
🇩🇪 Oct. 27 - Bochum, Ger
🇩🇪 Oct. 29 - Osnabrück, Ger
🇩🇪 Oct. 30 - Köln, Ger
🇩🇪 Oct. 31 - Frankfurt Am Main, Ger
🇨🇭 Nov. 2 - Winterthur, Sui
🇩🇪 Nov. 3 - Memmingen, Ger
🇩🇪 Nov. 4 - Munchen, Ger
🇦🇹 Nov. 6 - Vienna, Aut
🇩🇪 Nov. 7 - Nürnberg, Ger
🇩🇪 Nov. 8 - Leipzig, Ger
🇩🇪 Nov. 10 - Berlin, Ger

Ett antal spelningar är redan avverkade. Nu får man ju draghjälp av Nestor så det är klart att en sån sak (att agera förband) spelar in, men fortfarande är jag tveksam till om det kommer bli ett så pass stort genombrott för Velveteen Queen som vissa tycks tro.
Citera
2024-05-24, 16:19
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Velveteen Queen tog steget och släppte sitt första album "Consequence Of The City". Det var för några veckor sen.

Innehållet:

1. "Barrel Of A Gun"
2. "Trauma"
3. "Bad Reputation"
4. "Consequence Of The City"
5. "Stranger In The Mirror"
6. "Take Me Higher"
7. "Last Sensation"
8. "You Can't Take This"
9. "Kenny's Blues"
10. "Dreamer"

Många låtar här kände vi ju igen sen förut. Lite gästmusiker fick man dock med: medverkar på skivan gör namn som Peter Keys (Lynyrd Skynyrd), Ryan Roxie (Alice Cooper), Mats Levén (Vandenberg, Yngwie Malmsteen, Candlemass) och Jake E (Cyhra)
Citera
2024-05-29, 17:19
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Velveteen Queens "Consequence Of The City" fick ett halvbra betyg i senaste nr av Sweden Rock Magazine (SRM #5/2024) - betyget landade på 6 av 10. Recensenten ville ha starkare refränger bla.
Citera
2025-07-04, 14:57
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Nu har Metalcovenant.com slagit till med en intervju med Velveteen Queen. Det blev Noah Mardh och Samuel Nilsson som pratade med denna musiktidning på Sweden Rock där bandet var aktuella med en spelning.

Vi infogar lite läsning som vanligt:

Citat:
Consequence Of The City kom ut förra året. Känns den fortfarande lite ny för er? Hur känner man sig när det har gått ett tag nu?

Samuel: Jo, på något sätt. Det är bara ungefär ett år sedan vi släppte den. Och visst, vi har varit ute och spelat jättemycket med den plattan, så den känns gammal, men den känns också fortfarande ny. Det är ju den enda plattan vi har gjort hittills, förutom en EP då.

Noah: Det känns väl som att den plattan egentligen har lite mer att ge, typ, på ett sätt, får man väl säga. Man önskar att många fler hade hört den, såklart.

Det är ju jäkligt svårt att bara komma från underground och vara independent och helt plötsligt komma fram. Det är ju i stort sett omöjligt om man inte har någon som hjälper en. Och som relativt nystartat band, hur hårt satsar ni på det här bandet egentligen? Är det bandet som är nummer ett? Jag vet att om man läser om 70- och 80-talet så fanns det ingen plan B, utan det var som ”Vi hade bara en plan. Det var bandet.”. Vågar man göra det nuförtiden?

Noah: Det är vårt nummer ett. Alltså, hundra procent. Vi jobbar som svin, verkligen. Sedan samtidigt så är det ju så att alla av oss har jobb vid sidan av också, för att gå runt ekonomiskt. Men samtidigt, är det någonting som dyker upp så är det ju inte så att någon bara ”Nej, jag måste jobba.”. Det skulle aldrig hända liksom.

Samuel: Det är allt eller inget, för grejen är ju att vi inte vill göra någonting annat. Det här är det bästa som finns. Vi får skapa musik, åka ut och spela det, träffa människor. Ja, vi älskar verkligen det här och det finns inget annat som kommer i vägen.

Noah: Nä, verkligen inte. Alltså, jag har ju hängt på den här festivalen sedan jag var ett litet barn liksom. Min mamma var tillsammans med före detta trummisen i DT (Anders Jivarp), så jag hängde ju mycket med gänget Dark Tranquillity liksom. Och jag hängde mycket backstage, så jag hade ju alltid den drömmen när jag var liten, ”Det är så här jag vill bli när jag blir äldre.”. Och nu när man väl får stå här själv så är det lite surrealistiskt typ.

June 30th, 2025.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in