Citat:
Jag har kollat igenom klippen hela dagen.Håller med dig till viss del men samtidigt kör du mycket spekulationer baserat på vad du sett på youtube. Jag tycker absolut att barnen verkar bekväma och nöjda när dem är med Amanda. Med Pontus ser dem ut att hålla avstånd. Han sänder inte ut några känslor alls, bara observerande. Oavsett så är allt detta så hemskt. Den lilla flickan, helia , när Amanda gör vid hennes hår- så liten och så utlämnad där hos familjen. Hur fan kan man göra illa barn????!
Vad det verkar mådde alla barnen bra ursprungligen utan att visa tecken på misshandel. Det gör barnen sen. När Helia fyllde år ställde de till med ordentligt kalas och gjorde det fint. När Gabriel fyllde år orkade inte Amanda fira honom på morgonen för hon var på dåligt humör och skyllde på mens eller liknande. Gabriel reagerade omedelbart illa på frågan om han skulle öppna paketen först eller fika när han var på väg att börja vilja öppna och gissade att fika var rätt.
Amanda är tydligen psykiskt dålig och har barnen på förskolan när hon inte arbetar eftersom hon inte klarar av att ha dem hemma. Majoriteten av allt hon säger är klagomål på saker som inte är bra, det är ett tecken på psykisk ohälsa. Hon gör så inte vid enstaka tillfällen av överbelastning utan kontinuerligt. Hon saknar en normal interaktion med barnen och ser dem knappt medan Nelly ursprungligen var ett barn som tydligt är född med ett visst temperament som gör henne mycket lätt och gladlynt. I slutet är hon alltid ledsen och gråter och uppvisar tecken på att alltid vara missnöjd. Hon får även en undermålig tillsyn. Amanda sitter i soffan medan hon går omkring själv. Amanda lämnar henne obevakad i barnstolen utan att hon är fastspänd (gråtande tror jag det var också) medan hon är i badrummet och fixar. I ett klipp har Nelly slagit sig och blödigt från mun och näsa och är ledsen. Nelly är för liten för att prata men använder holofraser vilket är brukligt i hennes ålder och säger mamma, imiterar monster eller kanske vrede och slår med först båda händerna som Amanda menar visar att mamma skräms, men sedan slår hon med en hand. Amanda förklarar att hon upplever det som om Nelly skulle påstå att hon slår henne. Detta är omöjligt för ett barn vid ett år att fabulera fram. Deras hjärna kan inte tid eller dra så mycket slutsatser utan lär av upprepade saker som händer. Eventuellt att Nelly då skulle visa vad som precis hänt. Att Amanda slagit med armarna som hon menar för att skrämmas men en 1-åring kan däremot behärska vissa motoriska färdigheter såsom att visa hur man slår med en hand.
Jag spekulerar inte lika mycket som jag faktiskt ser. Gabriel var uppenbarligen ett välfungerande barn från början och även Noah uppträdde mer normalt. Nelly var en solstråle. Omkring tre månader bakåt bör misshandeln startat. Gabriel är mycket snabb på att försöka lyda Pontus och Noah drar sig undan någon gång instinktivt när Pontus händer kommer för att lyfta upp honom i stolen
Hur såg det ut innan? Amanda uppger att hon drabbades av psykisk ohälsa när Nelly föddes och det är normalt för många kvinnor att få babyblyues och ännu svårare problem. Hon klarar inte av att ha barnen hemma ensam och därför går de i förskolan. Hon är överdrivet känslig för allt hon upplever som kritik och Pontus verkar suga åt sig kritik från henne även om hon inte ser särskilt negativ ut. Hade han barn med en problematisk kvinna och flyttade med barnen in till sina föräldrar? Vad jag förstår så är det först när han och Amanda träffades som han blivit helt ensam med barnen som farföräldrarna ändå har mycket. Barnens utveckling ser fullt normal ut från början. Helia verkar vara den som mest kallar Amanda för mamma.
Pontus kanske inte klarar av barnen och flyttade ihop med en psykiskt sjuk kvinna för att få den perfekta familjen men istället tvingas vara ensam mer med barnen än vad han kan. De handlar kontinuerligt skräpmat till dem själva efter att barnen lagt sig och det indikerar också att de är sjuka. Fungerande människor lagar mat och gör matlådor för att ibland kanske köra snabbmat. Pontus undrar jag ibland om han går på mediciner dessutom. Amanda kan mycket väl göra det. Skulle också förklara övervikten hon har utöver att hon har psykologintyg på att barnen ska vistas på förskolan och inte på heltid med henne när hon arbetar. Något som kom att inkludera även Nelly när Nelly nådde åldern för att skrivas in på en förskola. Det finns med andra ord en psykologisk utvärdering av Amanda av att hon inte kommer kunna hantera barnen ensam.
Vad händer när de är 4 barn helt plötsligt i åldern 1 1/2-4 år? Pojkarna verkar ha tagit en del och brutits ner snabbt. Jag vet hur barn ser ut när de har det väldigt illa ibland trots att de flesta barn döljer det. Du förstår, jag fick in en störd person i min familj som tog alla möjligheter han fick till att plåga mina yngsta syskon och gjorde mitt ena syskon till sitt hatobjekt som han ständigt smög omkring för att kunna skada.
Nej Amanda framstår precis som hon säger som någon som blev sjuk när Nelly kom. Den bristande omvårdnaden känner jag också igen från liknande mödrar jag sett. Då ska du tänka att majoriteten av kvinnorna som missköter sina barn ger dem mycket omvårdnad ändå. Det står inte i pannan på dem. När de här barnen pratar med de vuxna eller säger mamma eller pappa, får de sällan svar. Noah pratar direkt in i kameran istället för att hålla ögonkontakt med Amanda och Amanda är främst intresserad av kameran och gissa vad, det är sjuka beteenden. Ingen av dem ställer sig på knä som 99% av vuxna gör åtminstone då och då när de pratar med barn. Man ser inte ens de här böja sig ner mot dem.
Jag är intresserad av mer information. Vem var det som larmade? Lämnades en 4-åring med en 2-åring? Det låter för galet för att vara sant. Eller blev de inlåsta och lämnade? Det stod att polisen tillkallades efter att de kommit upp till lasarettet.
Vad menar du när hon gör hennes hår? Det jag reagupå var att huden såg lite röd ut och tiden..om det skulle ha tagit tiden från innan ett blöjbyte till en stund efteråt, känns det som Heliga satt väldigt länge för att så tunnt hår skulle kammas upp till två tofsar.
Jag tycker både Helia och Gabriel ser väldigt mörka ut under ögonen som om de inte sover eller har näringsbrister.
Jag tror att Amanda tyckte det blev för jobbigt med alla barn och har gnällt och varit psykiskt sjuk såpass mycket att Pontus slagit barnen av ilska för att de inte ska förstöra hans förhållande samtidigt som jag tror att Amanda slagit barnen också.
Amanda pratar aldrig om barnen på ett positivt sätt. Ingenting är hon glad över eller nöjd med mer än när hon får blommor av Pontus. Hon bara gnäller på allt hon kommer på som är fel i stunden.
Men alltså vad fan är det för ohyggligt fula blåmärken Amanda har runt sin hals/nacke när de ska på ultraljud?!
Senast redigerad av SablarKonstaplar 2023-05-06 kl. 23:24.
Senast redigerad av SablarKonstaplar 2023-05-06 kl. 23:24.