• 1
  • 2
2023-05-03, 07:50
Medlem
Sedan några månader tillbaka så har Läns börjat stoppa mina utlandsbetalningar och ställa frågor (typ namn, adress, födelseort och datum på mottagaren). Riktigt irriterande då ibland handlar det om typ 500SEK. Förstår det som att det har med penningtvätt att göra. Finns det någon bank som inte gör så? Vill helst byta bank...
Citera
2023-05-03, 07:58
Medlem
sebastian66s avatar
Om du inte har något att dölja så kan det väl inte vara några problem. Jag tror att många banker har samma system om inget annat. Annars får du hitta andra alternativ som Paypal Skrill eller andra varianter.
Citera
2023-05-03, 08:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian66
Om du inte har något att dölja så kan det väl inte vara några problem. Jag tror att många banker har samma system om inget annat. Annars får du hitta andra alternativ som Paypal Skrill eller andra varianter.
Jag har inget att dölja men faktumet att de frågar om varenda utlandsbetalning börjar irritera mig på riktigt. Sedan så hade jag skickat pengarna till samma personer förut, om det inte triggrade några misstankar då så skulle de kunna bara släppa betalningen. Bygg för fan lite smartare system, det är år 2023...

Sedan så är PayPal dyrare (det skulle kosta typ 1000 mer för att skicka 2200€ via PayPal jämfört med SEPA betalning via banken).
Senast redigerad av azzimuth 2023-05-03 kl. 08:10.
Citera
2023-05-03, 08:48
Medlem
Jag har skickat pengar till advokat och en myndighet i annat land inom EU.
Högsta domstolsmyndigheten i det landet.
Varje gång så har jag redovisat med typ uppvisande av faktura.
Banken stoppade mig nu och bad mig förklara, vilket jag gjorde, det är ju till myndighet i pågående fall och myndigheterna vill ha stämplingsavgifter mm mm.
Banken sa det är misstänkt bedrägeri/penningtvätt/kriminellt.
Jag fick mottagare i det andra EU landet att skicka vanligt pappersbrev till min bank med uppvisande av vilka de är och deras BG nummer. Banken vägrade ändå at låta mig skicka pengar! Typ 1-2.000 EU vid 2-3 tillfällen.
Svenska polis vet om detta fall och jag hänvisade min bank till namngiven svensk polis som har varit delaktig i denna procesen.
Banken svarade med att dom utreder inte och kollar inte utan de har rätten at stoppa skick av pengar om dom känner sig för det!
Jag skickar till land inom EU och frågade banken om jag måste köpa biljetts och flyga dit??
Dom vill inte skicka ens 1.000 EU!
Citera
2023-05-03, 08:51
Moderator
Siegfrids avatar
Skaffa ett konto i lokal bank, för över pengar dit och sen kan ni betala lokalt bäst ni vill. Överföring mellan egna konton i olika länder ser banken lätt på.
Citera
2023-05-03, 09:13
Medlem
Det är självklart inget bra system men så här går det när bankerna styr världen.
Citera
2023-05-03, 09:16
Medlem
Citat:
Om du inte har något att dölja så kan det väl inte vara några problem.
Sluta komma med dessa otroligt korkade utspel. Bankerna är helt rabiata nu & kontrollerar allt & alla & stänger av kunder utan förvarning. Hela systemet är genomkorrupt, & så kommer dessa blåögda idiotkommentarer stup i kvarten…
Citera
2023-05-03, 10:40
Avstängd
När jag skickar pengar utomlands använder jag mig av Wise (fd.Transferwise). billigt och smidigt, kan rekomendera.
Citera
2023-05-03, 11:10
Medlem
Trollet420s avatar
Jag har löst det genom att skaffa ett kort i Ica banken som jag sänt ner och överför från mitt ordinarie konto
Citera
2023-05-03, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av azzimuth
Sedan några månader tillbaka så har Läns börjat stoppa mina utlandsbetalningar och ställa frågor (typ namn, adress, födelseort och datum på mottagaren). Riktigt irriterande då ibland handlar det om typ 500SEK. Förstår det som att det har med penningtvätt att göra. Finns det någon bank som inte gör så? Vill helst byta bank...

Hur har du svarat i kundkännedomsformuläret?
Jag vet att de frågar där om just överföringar till utlandet. Om du svarat att du inte gör några eller få men den ändå börjar göra överföringar så undrar de väl.

Som du beskriver det gör du väldigt mångavutlandsöverföringar, driver du någon form av näringsverksamhet?
Citera
2023-05-03, 11:28
Medlem
sebastian66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raven2.0
Sluta komma med dessa otroligt korkade utspel. Bankerna är helt rabiata nu & kontrollerar allt & alla & stänger av kunder utan förvarning. Hela systemet är genomkorrupt, & så kommer dessa blåögda idiotkommentarer stup i kvarten…
Det verkar som att du har några personliga problem eftersom du säger blåögda idiotkommentarer. Det finns banker som inte har full koll. Det innebär inte att systemet är genom korrupt. Det känns som att du lever i en fantasi om inget annat. Vissa banker har väldigt mycket kontroll det stämmer väldigt väl. Däremot har inte alla banker kontroll och sådana krav. Du måste tänka framåt och inte vara negativ att snacka massa papegoja.
Citera
2023-05-03, 11:34
Medlem
Citat:
Det verkar som att du har några personliga problem eftersom du säger blåögda idiotkommentarer. Det finns banker som inte har full koll. Det innebär inte att systemet är genom korrupt. Det känns som att du lever i en fantasi om inget annat. Vissa banker har väldigt mycket kontroll det stämmer väldigt väl. Däremot har inte alla banker kontroll och sådana krav. Du måste tänka framåt och inte vara negativ att snacka massa papegoja.
Jag känner hur många som helst som sysslar med både små & stora aktieaffärer/transaktioner både här & (mot) utomlandet som bara får sina konton stängda utan notis. Det gäller de flesta stora bankerna. Detta har pågått i många år nu/decennier & är fullständigt förödande för stackarna inblandade, då bankerna själva inte har en aning om hur dessa transaktioner går till. Det verkar som mycket blir flaggat ”suspekt”.

Senast ett par månader sedan en mycket duktig investerare vars liv nästan gick i spillror då Länsförsäkringar låste/spärrade precis allt (konton/kort). Trots mångmiljoner fick han tigga pengar några månader för att betala hyra & mat tills allt turligt nog utreddes…

Det är irriterande med svennebananer som slänger till med ”rent mjöl” i dessa & andra frågor när det synnerligen just handlar om rent mjöl men tusentals hamnar i kläm ändå. Du har nästan ingen chans att driva något mot bankerna heller. Du är i praktiken rättslös. Hoppas du råkar ut för liknande.

Den som svamlar är du som en redig svennebanan tror att det handlar om några isolerade händelser…
Senast redigerad av Raven2.0 2023-05-03 kl. 11:41.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in