Citat:
Ursprungligen postat av
Musikopp
Tveksamt. Att utgå från vad du själv tycker om är meningslöst. Vem kunde för några år sedan tro att folk skulle sitta klistrade vid TikTok och plastiga influensers? Eller att folk skulle gå på konserter med endast en DJ på scen? Med det är så det fungerar. Nya generationer gillar det som erbjuds.
Om det är AI-genererade artister och avatarer som gäller så kommer de titta tillbaka på dagens artister som något förlegat och ålderdomlig. AI kommer lägga ribban så högt att ingen människa kan nå dit upp. I alla sammanhang kommer det du som människa gör jämföras med AI och sannolikt förlora.
En liten ”kulturelit” kommer som vanligt hylla det gamla och svårtillgängliga, men 99% kommer konsumera och hylla det nya.
Där tror jag faktist du har fel, alltså att det kommer anses
förlegat. Även om jag älskar AI och allt elektroniskt, jag lyssnar inte ens på akutistkt om jag inte måste

Men man kan väldigt, väldigt tydligt se numera hur te.x en riktig orkester är något som anses ha MYCKET högre status än te.x något som är gjort i en DAW, dvs något som alla kan göra vs något som faktiskt är mer unikt, kostar mycket osv. När någon gör ett spel (te.x) så kan de mycket lätt hypa upp det genom att säga att de har en riktig orkester som gör soundtracket vs vi har en snubbe som gjorde det med ett samplingsbibliotek. Även om det senare kanske to.m låter bättre så går det inte att saluföra på alls samma sätt, ingen bryr sig för alla kan göra det på sin dator.
Det blir samma med AI-bilder och AI videos. Alla kan göra det, det får överlag inget värde eller iaf ett väldigt litet värde jämfört med "analogt". Men det kommer absolut (som vanligt) finnas en tid där folk kommer vilja ha det också, för det är nytt och coolt. Jag gjorde, tror jag, en av de första virala videos för AI (rörlig video, som var ovanligt för 2 år sedan), och jag fick säkert 100 PM's på Facebook om att de ville köpa min "tjänst" att göra deras musikvideo. Man märker nu att folk mest rullar ögonen åt det eftersom alla kan göra det, i princip.
AI kommer vara normen däremot, fattigmansvarianten för olika saker, inkl musik, grafik, video. Stora studios kommer också använda AI men sina egna modeller som kommer vara bättre + de kommer delvis gå tillbaka till gammal teknik för vi tycker om att både se och höra det som är familjärt. Vissa stora studios gör ju numera to.m stop motion te.x för folk toktröttnade på all CGI! CGI är ju numera en fattigmansgrej, alla kan göra det, to.m på sin mobil och med bra resultat.