2024-03-24, 10:18
Medlem
Musikopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schnuppfen
Det blir status att kunna sjunga accapella och att spela unplugged. Framtidens kunder vill ha ÄKTA musik.
Tveksamt. Att utgå från vad du själv tycker om är meningslöst. Vem kunde för några år sedan tro att folk skulle sitta klistrade vid TikTok och plastiga influensers? Eller att folk skulle gå på konserter med endast en DJ på scen? Med det är så det fungerar. Nya generationer gillar det som erbjuds.

Om det är AI-genererade artister och avatarer som gäller så kommer de titta tillbaka på dagens artister som något förlegat och ålderdomlig. AI kommer lägga ribban så högt att ingen människa kan nå dit upp. I alla sammanhang kommer det du som människa gör jämföras med AI och sannolikt förlora.

En liten ”kulturelit” kommer som vanligt hylla det gamla och svårtillgängliga, men 99% kommer konsumera och hylla det nya.
Citera
2024-03-24, 10:20
Medlem
Detta är väl inget konstigt alls, tror du Brittny Spears låter som en katt? Eller är det tack vare alla musikingenjörer som förfinar noterna?

AI är som jag nämnt många gånger ett verktyg för en ingenjör, ett bra exempel på detta är ett fall där en projektledare började yra om att AI dvs Co-pilot kunde koda och bygga en hel hemsida.

Challange accepted sa jag!

Han började med att visa upp en hemsida som den gjorde, vad AI gjorde var en html vy men knapparna funkade inte, så han höll på i typ över en vecka! Projektledaren fick inte allt att hänga ihop utan han fick delar av AI men AI kan inte sätta ihop allt i ett snyggt packet utan den ger förslag. Medans jag som kan koda vet vad som behövs för att knyta säcken och få allt att lira. Men många gånger så är AI:n ute och snurrar och de gäller då att rätta till den så att det blir rent och snyggt.

Du ser killen som sitter och meckar och konfigurerar? Den där musikingenjör har precis förstått att han fått ett verktyg att jobba med som underlättar hans jobb. Se det som när multimetern introducerades för elektriker, hur många elektriker sparkade man då? Du kan själv köpa en och mäta allt möjligt men kan du applicera lösningen sen?

Dom som kommer bli arbetslösa är dom som vill vara arbetslösa. Sen alla typer av repetitiva arbeten kommer slussas bort. Typ kundtjänst många HR tjänster kommer också försvinna för HR är ett överflödigt tillägg på alla arbetsplatser. De tillför nollvärde i verksamhets sammanhang.
Senast redigerad av WhatTheHeck 2024-03-24 kl. 10:24.
Citera
2024-03-24, 11:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av StigAllan
Så länge ingen har klarat att tillverka en fungerande självkörande bil så är då åtminstone inte jag speciellt orolig för framtiden angående AI.

Supportärenden är en pina att genomlida hos en AI och AI komponerad musik måste man var tondöv för att gilla.
Så det är långt kvar.
Hur långt? 600 år? 60 år? 60 månader? 60 veckor?

Utvecklingstakten är oroande, detta är inte en fråga för barn- eller barnbarn att lösa. Riktlinjerna behöver bestämmas av oss, gärna medan det fortfarande sitter koppel på koden. Kommande generationer ska leva med vårt beslut.
Citera
2024-03-24, 11:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ilimitado
Det AI gör är att den kommer ihåg låtar och ljud. Men den kan aldrig skapa något originellt. Det originella kommer alltid vara the shit. Däremot kommer AI konkurrera ut mainstream ganska så grovt. Mainstream kommer dö ut på alla plan. Och tack och lov för det. Mainstream är det mest degiga, hjärndöda, hjärntvättade man kan tänka sig.
Det må vara sant att Ai är en apa som bara kopierar vad den matas med, men vem ska se skillnad när kopiorna översvämmar alla tänkbara plattformar på två röda?
Citera
2024-03-24, 11:43
Medlem
Den där killen i röd skjorta älskar sin egen röst så till den grad att jag inte pallade titta mer än 90 sekunder.
Citera
2024-03-24, 12:00
Medlem
-SchmergliN-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ilimitado
Det AI gör är att den kommer ihåg låtar och ljud. Men den kan aldrig skapa något originellt. Det originella kommer alltid vara the shit. Däremot kommer AI konkurrera ut mainstream ganska så grovt. Mainstream kommer dö ut på alla plan. Och tack och lov för det. Mainstream är det mest degiga, hjärndöda, hjärntvättade man kan tänka sig.

Det är en missuppfattning att AI "kommer ihåg låtar och ljud", det är inte riktigt så det funkar. Klart du kan skapa något originellt med AI om du ger den en originell prompt, precis som att en människa kan blanda influenser från olika genrer för att skapa något helt nytt.
Citera
2024-03-24, 12:08
Medlem
NegroidMongoloids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Musikopp
Tveksamt. Att utgå från vad du själv tycker om är meningslöst. Vem kunde för några år sedan tro att folk skulle sitta klistrade vid TikTok och plastiga influensers? Eller att folk skulle gå på konserter med endast en DJ på scen? Med det är så det fungerar. Nya generationer gillar det som erbjuds.

Om det är AI-genererade artister och avatarer som gäller så kommer de titta tillbaka på dagens artister som något förlegat och ålderdomlig. AI kommer lägga ribban så högt att ingen människa kan nå dit upp. I alla sammanhang kommer det du som människa gör jämföras med AI och sannolikt förlora.

En liten ”kulturelit” kommer som vanligt hylla det gamla och svårtillgängliga, men 99% kommer konsumera och hylla det nya.

Där tror jag faktist du har fel, alltså att det kommer anses förlegat. Även om jag älskar AI och allt elektroniskt, jag lyssnar inte ens på akutistkt om jag inte måste Men man kan väldigt, väldigt tydligt se numera hur te.x en riktig orkester är något som anses ha MYCKET högre status än te.x något som är gjort i en DAW, dvs något som alla kan göra vs något som faktiskt är mer unikt, kostar mycket osv. När någon gör ett spel (te.x) så kan de mycket lätt hypa upp det genom att säga att de har en riktig orkester som gör soundtracket vs vi har en snubbe som gjorde det med ett samplingsbibliotek. Även om det senare kanske to.m låter bättre så går det inte att saluföra på alls samma sätt, ingen bryr sig för alla kan göra det på sin dator.

Det blir samma med AI-bilder och AI videos. Alla kan göra det, det får överlag inget värde eller iaf ett väldigt litet värde jämfört med "analogt". Men det kommer absolut (som vanligt) finnas en tid där folk kommer vilja ha det också, för det är nytt och coolt. Jag gjorde, tror jag, en av de första virala videos för AI (rörlig video, som var ovanligt för 2 år sedan), och jag fick säkert 100 PM's på Facebook om att de ville köpa min "tjänst" att göra deras musikvideo. Man märker nu att folk mest rullar ögonen åt det eftersom alla kan göra det, i princip.

AI kommer vara normen däremot, fattigmansvarianten för olika saker, inkl musik, grafik, video. Stora studios kommer också använda AI men sina egna modeller som kommer vara bättre + de kommer delvis gå tillbaka till gammal teknik för vi tycker om att både se och höra det som är familjärt. Vissa stora studios gör ju numera to.m stop motion te.x för folk toktröttnade på all CGI! CGI är ju numera en fattigmansgrej, alla kan göra det, to.m på sin mobil och med bra resultat.
Senast redigerad av NegroidMongoloid 2024-03-24 kl. 12:24.
Citera
2024-03-24, 13:10
Medlem
Musikopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NegroidMongoloid
Där tror jag faktist du har fel, alltså att det kommer anses förlegat. Även om jag älskar AI och allt elektroniskt, jag lyssnar inte ens på akutistkt om jag inte måste Men man kan väldigt, väldigt tydligt se numera hur te.x en riktig orkester är något som anses ha MYCKET högre status än te.x något som är gjort i en DAW, dvs något som alla kan göra vs något som faktiskt är mer unikt, kostar mycket osv. När någon gör ett spel (te.x) så kan de mycket lätt hypa upp det genom att säga att de har en riktig orkester som gör soundtracket vs vi har en snubbe som gjorde det med ett samplingsbibliotek. Även om det senare kanske to.m låter bättre så går det inte att saluföra på alls samma sätt, ingen bryr sig för alla kan göra det på sin dator.

Det blir samma med AI-bilder och AI videos. Alla kan göra det, det får överlag inget värde eller iaf ett väldigt litet värde jämfört med "analogt". Men det kommer absolut (som vanligt) finnas en tid där folk kommer vilja ha det också, för det är nytt och coolt. Jag gjorde, tror jag, en av de första virala videos för AI (rörlig video, som var ovanligt för 2 år sedan), och jag fick säkert 100 PM's på Facebook om att de ville köpa min "tjänst" att göra deras musikvideo. Man märker nu att folk mest rullar ögonen åt det eftersom alla kan göra det, i princip.

AI kommer vara normen däremot, fattigmansvarianten för olika saker, inkl musik, grafik, video. Stora studios kommer också använda AI men sina egna modeller som kommer vara bättre + de kommer delvis gå tillbaka till gammal teknik för vi tycker om att både se och höra det som är familjärt. Vissa stora studios gör ju numera to.m stop motion te.x för folk toktröttnade på all CGI! CGI är ju numera en fattigmansgrej, alla kan göra det, to.m på sin mobil och med bra resultat.

Tack för ett bra och uttömmande svar. Jag hoppas jag har fel och att du får rätt. Gillar själv musik och live-framträdanden. Dock tveksam till om yngre generationer kommer kunna värja sig från de stora bolagens AI-satsningar och premiera äkta musik och hantverk.
Citera
2024-03-24, 13:38
Medlem
Det är både fascinerande och lite oroande att modern teknik nu tillåter filmproducenter att inte bara ändra dialoger eller hela scener i efterhand utan även att byta språk samtidigt som originalröstens karaktär bibehålls. Denna förmåga att efterbearbeta och modifiera innehåll har lett till att allt fler filmklipp anpassas för att spegla dagens samhälle bättre, genom att ta bort eller byta ut personer och uppdatera dialoger. Tekniken öppnar för nya möjligheter i filmproduktion men väcker också frågor om autenticitet och historisk korrekthet.

Att tekniken används för att anpassa innehåll inom musik och film är en sak, men när detta fenomen sträcker sig till nyhetssändningar och politik, där det kan leda till att historien omformas, blir det problematiskt. Det väcker allvarliga frågor om äkthet och historisk integritet. Att ändra eller manipulera historiska fakta kan undergräva förtroendet för medierna och påverka hur framtida generationer förstår vår nutid och förflutna.

Vertyg: Flawless ai

Youtube: Flawless Tech Demonstration on AI & Filmmaking
Citera
2024-03-24, 15:50
Medlem
Full-Retards avatar
Då blev sångare obsolete.
Citera
2024-03-24, 15:59
Medlem
benice2eachothers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhatsYourName
Ser du att det är en dinosaurie som kryper ut ur käften på Trump? I Dalis stil.

Ja, jag hade blivit imponerad om du själv hade målat den. Nu blir jag modfälld.
Citera
2024-03-24, 17:24
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ItsWednesday
Aja, dags att på allvar börja diskutera från om medborgarlön då.

Att man inte har medborgarlön idag, beror på att pengar skulle bli värdelösa, dvs inflation. Vem tror du vill sitta och utveckla nya geniala AI-grejer och få betalt i låtsaspengar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in