2024-03-23, 21:25
Medlem
Muslimfittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lilacwine84
Tror att kulturen kommer vara förskonad från AI inom en snar framtid. Det finns ingen som vill konsumera AI genererad skit. Folk vill läsa, lyssna och se arbete som en människa har gjort med allt vad det innebär.

Inte helt säkert. Jag kan generera AI-bilder idag som jag fascineras över, hur fantastiska dom faktiskt är. Bättre ritade och genererade än vilken människa eller datorprogram som helst.

Om musiken i framtiden kan låta helt otrolig, i klass med dagens superstjärnor så kommer vi även konsumera den. Allt handlar om känslor i slutändan, och kan AI-produkter framkalla sådana känslor så kommer det att sälja.
Citera
2024-03-23, 21:32
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muslimfitta
Inte helt säkert. Jag kan generera AI-bilder idag som jag fascineras över, hur fantastiska dom faktiskt är. Bättre ritade och genererade än vilken människa eller datorprogram som helst.

Om musiken i framtiden kan låta helt otrolig, i klass med dagens superstjärnor så kommer vi även konsumera den. Allt handlar om känslor i slutändan, och kan AI-produkter framkalla sådana känslor så kommer det att sälja.
Men kanske inte människan behövs. AI kan själv både konsumera och producera genom att man programmerar dem så. Man kan skapa en ekonomi, baserad bara på AI. Även om de inte kan njuta av musik, kan man konstruera dem, så att de beter sig som om de gör det.
Senast redigerad av EnCarte 2024-03-23 kl. 21:42.
Citera
2024-03-23, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Muslimfitta

Jag förstår vad du menar och kan också bli imponerad av AI genererade grejer… i 5 minuter. Sedan tappar jag totalt intresset. För det finns ingen själ, arbete, engagemang, talang bakom det hela.
Citera
2024-03-23, 21:48
Medlem
WhatsYourNames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lilacwine84
Jag förstår vad du menar och kan också bli imponerad av AI genererade grejer… i 5 minuter. Sedan tappar jag totalt intresset. För det finns ingen själ, arbete, engagemang, talang bakom det hela.
AI ger mig inga känslor förutom obehag.
Citera
2024-03-23, 22:13
Medlem
benice2eachothers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhatsYourName
Nej. Jag testade den där AI konst generatorn och gjorde några bilder. Mådde lite illa av resultaten och valde min avatar. Kommer inte leka med den skiten igen.

Vem vet vilken snöboll som börjat rulla pga dig, om 100 år kanske folk kommer att se din avatar på affischer, t-shirts, muggar...
Citera
2024-03-23, 22:14
Medlem
Låter ju som det värsta man kan bli utsatt för.
Citera
2024-03-23, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Västkustskt
Klart man är orolig.

AI kommer orsaka massarbetslöshet i många branscher de närmsta åren.

Kanske men på längre sikt tror jag vi vinner på AI och man kan inte hejda teknikutveckling för att det minskar antalet arbetstillfällen, då kunde vi lika gärna vara emot industrialisering. Däremot motiverar det en diskussion om medborgarlön/basinkomst.
Citera
2024-03-23, 22:30
Medlem
Schnuppfens avatar
Citat:
Visst är det så. Perfekta tavlor och perfekta låtar och animationer etc. Allt utspottat på någon minut. Glädjen försvinner. Vi kommer vilja se fula saker istället.

Samtidigt kommer det dröja innan folk lärt sig hur pass lurade dom är. Dom streamar allt som låter bra, likt en bonnläpp på restaurang - som gärna äter ur soptunnan om inget sägs.

Det blir status att kunna sjunga accapella och att spela unplugged. Framtidens kunder vill ha ÄKTA musik.
Citera
2024-03-23, 22:32
Medlem
Kollade lite på videon, men är inte imponerad av den.

AI kan dock vara sista hoppet för "livet" på denna planet, och vem vet, hela universum? Eller hur skulle ni definiera vad liv är? Jag tror att livet kan vara ganska kört för "vanliga/köttiga" livsformer här på jorden inom ganska snar framtid. Hur snar vet jag inte. Men jag tror att AI kommer klara sig bättre. Bara man lär den att "gå".
Citera
2024-03-23, 22:32
Medlem
WhatsYourNames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av benice2eachother
Vem vet vilken snöboll som börjat rulla pga dig, om 100 år kanske folk kommer att se din avatar på affischer, t-shirts, muggar...
Ser du att det är en dinosaurie som kryper ut ur käften på Trump? I Dalis stil.
Citera
2024-03-23, 22:42
Medlem
HotPopcorns avatar
En sak står klart och det är att digital konst kommer vem som helst kunna tillverka till en kvalitet som är i världsklass, helt utan större ansträngning. Musik, bilder, kanske snart videoklipp också.

Men jag tror aldrig folk kommer sluta uppskatta en skicklig konstnär, sångare eller filmskapare. Som kan göra någonting själv istället för bara klicka på en dator.

Att kunna sjunga kommer inte ersättas av att spela upp AI-genererade låtar, att spela instrument kommer inte ersättas av trista genererade AI-klipp osv. Men vem som helst kommer kunna skapa låtar digitalt och så vidare, så det kommer inte ligga något större värde i de genererade "inspelningarna".
Citera
2024-03-23, 22:48
Medlem
Citat:

Får ni också en känsla av oro?

Tvärtom, för varje banbrytande framsteg inom AI kommer vi närmre min dröm att innan livet är slut få uppleva den ultimata AI-flickvännen och sen bara logga in på Tinder och välja bland 2000 matchningar som man kan prata med och få lite bekräftelse av när man mår lite dåligt. Men givetvis aldrig träffa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in