2023-05-02, 00:24
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Jag märkte att om man skriver in 100 kr på "skatteinbetalning" så får man tillbaka 100 kr på deklerationen.

Men finns det någon risk att göra detta?

Varför finns denna funktion?
Märker skatteverket detta?
Citera
2023-05-02, 00:34
Medlem
För att undvika ränta på kvarskatt kan man betala in extra till skattekontot i förväg. Att mata in ett värde under skatteinbetalning gör att skatteuträkningen görs med hänsyn till detta. Men skatteuträkningen är bara ett verktyg för att se hur skatten blir, inte en del av själva deklarationen. Så om du inte betalar in det du påstått blir resultatet av uträkningen fel, men det påverkar inte hur mycket du faktiskt kommer att få betala i skatt (vid den slutliga taxeringen går Skatteverket på vad du verkligen betalat in, inte vad du skrev i skatteuträkningsformuläret).
Citera
2023-05-02, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Jag märkte att om man skriver in 100 kr på "skatteinbetalning" så får man tillbaka 100 kr på deklerationen.

Du gör nog fel men - du kan swisha in till skattekontot och få 1,68% skattefri ränta (bättre än de flesta bankerna) på vad du swishat in.
Citera
2023-05-02, 07:33
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland

Funktionen finns för att folk inte kan räkna själva. Om du har kvarskatt på 500 kr. och gjort en skatteinbetalning på 100 kr. så räknar funktionen ut att det är 400 kr. kvar att betala. Du är idiot som tror att du kan utnyttja detta för att få tillbaka pengar utan att betala in.
Citera
2023-05-02, 11:02
Medlem
Enydrions avatar
Jag brukar oftast ha mindre än 30k i kvarskatt, så för att slippa kostnadsränta så betalar jag in före nedanstående datum. En gång när jag hade några hundra tusen i kvarskatt (enda gången jag kommit över miljonen i inkomst) betalade jag in för lite före 14 februari så då blev det lite ränta, svårt att få till det exakt så tidigt på året när man ännu inte fått alla deklarations uppgifter skickade till sig...

På kvarskatt över 30 000 kronor börjar kostnadsräntan att räknas från och med den 14 februari 2023, för inkomståret 2022.
På kvarskatt under 30 000 kronor börjar kostnadsräntan att räknas från och med den 4 maj 2023, för inkomståret 2022.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in