• 1
  • 2
2023-05-01, 23:56
Medlem
416.5hps avatar
Det har blivit en del jobb i en stad rätt långt bort från mitt hem, så jag har skaffat en övernattningslägenhet. Jag kommer oftast dit sent på kvällen efter en lång arbetsdag. Då är jag trött och inte speciellt pigg på att ge mig ut för att handla frukostmat.

Jag skulle vilja berätta om min frukostmeny som består av ingredienser med lång hållbarhet, så att jag kan lämna dem i lägenheten när jag inte är där. Det blir ofta någon eller några veckor mellan besöken. Lägenheten har en liten kyl med en ännu mindre frys inunder.

Hemma äter jag gärna fil med flingor. Flingor håller ju länge, men filen är svårare. Jag har provat att frysa in ett paket, men konsistensen blir knasig när det tinar. Det blir en rinnig ljus vätska med vita klumpar. Ingen höjdare. Kan man långtidslagra fil på något sätt? Tills vidare äter jag flingor med mjölk i stället.

En annan sak jag gärna har på frukostbordet är bröd. Här funkar det fint med fibertoast, den kan man förvara i frysen och rosta vid behov, behöver inte ens tina i förväg. På toast passar det bra med smör, ost och marmelad. Färdigskivad ost går också att frysa in om man lägger t ex bitar av bakplåtspapper mellan skivorna, eller separerar i mindre påsar om ett par skivor var. Det brukar bli två eller tre nätter i stöten i övernattningslägenheten, så jag kan ta upp en påse att tina första kvällen så är den mjuk på morgonen. Osten tappar spänsten, men det gör inte så mycket när den ändå ska läggas på varmt bröd.

Smöret är lite krångligare. Jag tycker bäst om Bregott mellan, och den fryser inte jättebra. Det separerar sig en aning, och det blir värre för varje varv i frysen. Jag funderar på att dela upp smörbyttan i flera små påsar för att minska problemet.

Jag kör med pulverkaffe och mjölk. Mjölk, till skillnad från fil, går bra att frysa och tina.

Lunch och middag äter jag på restaurang, så det är inget problem.

Har ni andra med flera boenden några tips på annan frukostmat med lång hållbarhet?
Citera
2023-05-01, 23:59
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 416.5hp
Det har blivit en del jobb i en stad rätt långt bort från mitt hem, så jag har skaffat en övernattningslägenhet. Jag kommer oftast dit sent på kvällen efter en lång arbetsdag. Då är jag trött och inte speciellt pigg på att ge mig ut för att handla frukostmat.

Jag skulle vilja berätta om min frukostmeny som består av ingredienser med lång hållbarhet, så att jag kan lämna dem i lägenheten när jag inte är där. Det blir ofta någon eller några veckor mellan besöken. Lägenheten har en liten kyl med en ännu mindre frys inunder.

Hemma äter jag gärna fil med flingor. Flingor håller ju länge, men filen är svårare. Jag har provat att frysa in ett paket, men konsistensen blir knasig när det tinar. Det blir en rinnig ljus vätska med vita klumpar. Ingen höjdare. Kan man långtidslagra fil på något sätt? Tills vidare äter jag flingor med mjölk i stället.

En annan sak jag gärna har på frukostbordet är bröd. Här funkar det fint med fibertoast, den kan man förvara i frysen och rosta vid behov, behöver inte ens tina i förväg. På toast passar det bra med smör, ost och marmelad. Färdigskivad ost går också att frysa in om man lägger t ex bitar av bakplåtspapper mellan skivorna, eller separerar i mindre påsar om ett par skivor var. Det brukar bli två eller tre nätter i stöten i övernattningslägenheten, så jag kan ta upp en påse att tina första kvällen så är den mjuk på morgonen. Osten tappar spänsten, men det gör inte så mycket när den ändå ska läggas på varmt bröd.

Smöret är lite krångligare. Jag tycker bäst om Bregott mellan, och den fryser inte jättebra. Det separerar sig en aning, och det blir värre för varje varv i frysen. Jag funderar på att dela upp smörbyttan i flera små påsar för att minska problemet.

Jag kör med pulverkaffe och mjölk. Mjölk, till skillnad från fil, går bra att frysa och tina.

Lunch och middag äter jag på restaurang, så det är inget problem.

Har ni andra med flera boenden några tips på annan frukostmat med lång hållbarhet?
Tonfisk, sardiner, makrill, mjukost samt knäckebröd.
Ägg och Kalles.
Gröt går bra att göra i mikro med olika grynet men blir såklart godast med någon slags mjölk till.
Citera
2023-05-01, 23:59
Medlem
deeznutss avatar
Ägg givetvis. Överlägset ur hälsosynpunkt, varierbart och håller i månader.
Citera
2023-05-02, 00:02
Medlem
Djuuulias avatar
Havregryn som du kan göra gröt av såklart! Både hållbart och nyttigt.
Citera
2023-05-02, 00:14
Medlem
ArgusOnes avatar
Havregryn, musli, russin, UHT mjölk, ägg, bröd i frysen, pålägg i frys, potatis i kyl.
Citera
2023-05-02, 00:16
Medlem
tellmeyoursecretss avatar
Byt till mjukost istället så behövs inte smöret på mackorna! 🙂
Citera
2023-05-02, 00:24
Medlem
416.5hps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Tonfisk, sardiner, makrill, mjukost samt knäckebröd.
Ägg och Kalles.
Gröt går bra att göra i mikro med olika grynet men blir såklart godast med någon slags mjölk till.

Jag är inte så mycket för konserverad fisk, men tack ändå för tipset.

Gröt är okej, jag äter det hemma ibland. Gärna med lingonsylt, och det håller nästan lika bra som marmelad i kylen. Mjölken har jag löst på samma sätt som osten. Jag har några paket i frysen. När jag kommer på kvällen tar jag fram ett paket som får tina under natten. Jag ska nog ställa in en liten plastpåse havregryn i skafferiet, det är ju trevligt att kunna variera sig. Ett helt paket går dock inte åt, dessutom är det risk för baggar.
Citera
2023-05-02, 00:24
Medlem
HocKusPucKoss avatar
Tortillabröd, håller länge. Kan användas som typ tunnbröd. Mjukost på tub. Ägg! Fruktkräm och flingor istället för mjölk. Annars havredryck som har lång hållbarhet. Du kan även köpa torkad salami.

Eller gör en english breakfast. Äggröra, Heinz bönor, konserverade champinjoner och bullens pilsnerkorv.

Köp ett paket vanligt smör. Den klarar sig finfint utanför kylen och går då lätt att bre på tex knäckebröd, kex etc
Senast redigerad av HocKusPucKos 2023-05-02 kl. 00:26.
Citera
2023-05-02, 00:27
Medlem
416.5hps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deeznuts
Ägg givetvis. Överlägset ur hälsosynpunkt, varierbart och håller i månader.

Mmm, men det blir dålig lukt på jobbmötet sedan. Jag klarar tyvärr inga större mängder ägg till frukost. Tack ändå för tipset!
Citera
2023-05-02, 00:31
Medlem
416.5hps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Havregryn, musli, russin, UHT mjölk, ägg, bröd i frysen, pålägg i frys, potatis i kyl.

UHT-mjölk duger i kaffet, men jag föredrar vanlig lättmjölk. Den funkar bra att frysa och tina, så man behöver inte offra smaken. Ibland tar jag ett glas mjölk om kvällen också.

Potatis behöver jag inte, tänk på att det här handlar om frukostmat.
Citera
2023-05-02, 00:32
Medlem
HocKusPucKoss avatar
Pannkaksmix! Bara tillsätt vatten och så kan du ha sylt och spraygrädde

Eller köp ett våffeljärn så går det snabbare
Citera
2023-05-02, 00:33
Medlem
416.5hps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tellmeyoursecrets
Byt till mjukost istället så behövs inte smöret på mackorna! 🙂

Menar du att jag ska ha mjukost, ost och marmelad på min toast?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in