• 1
  • 2
2023-05-01, 20:30
Medlem
Min kompis har varit deprimerad till och från sedan ca 10 år tillbaka. Det har påverkat hennes relationer, jobb och liv. Hon Har försökt gå till psykolog men alltid slutat efter ett par möten. Nu vågar hon inte ens gå ut. Hon skulle aldrig kunna gå till en psykolog nu. Jag har försökt att få henne att prova mindler men utan framgång. Jag funderar på att boka ett möte och bara hålla telefonen framför henne. Eller ska man ringa 112? Hon säger bara att hon har misslyckats i livet och inte vill leva.

Hon vet att lösningen är umgås med vänner, börja jobba och vara aktiv men hon har aboslut ingen lust eller kapacitet att göra det överhuvud taget. Känns bara som att jag är i en sån hopplös sits när jag inte kan hjälpa henne för att hon själv inte vill eller kan göra nånting. Hon är helt handlingsförlamad. Någon som varit eller känner någon i samma sits? Var vad första steget för att komma tillbaka?

Hon har fått sobril som mest för hennes panikångest.
Senast redigerad av LagetBak 2023-05-01 kl. 20:33.
Citera
2023-05-01, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LagetBak
Min kompis har varit deprimerad till och från sedan ca 10 år tillbaka. Det har påverkat hennes relationer, jobb och liv. Hon Har försökt gå till psykolog men alltid slutat efter ett par möten. Nu vågar hon inte ens gå ut. Hon skulle aldrig kunna gå till en psykolog nu. Jag har försökt att få henne att prova mindler men utan framgång. Jag funderar på att boka ett möte och bara hålla telefonen framför henne. Eller ska man ringa 112? Hon säger bara att hon har misslyckats i livet och inte vill leva.

Hon vet att lösningen är umgås med vänner, börja jobba och vara aktiv men hon har aboslut ingen lust eller kapacitet att göra det överhuvud taget. Känns bara som att jag är i en sån hopplös sits när jag inte kan hjälpa henne för att hon själv inte vill eller kan göra nånting. Hon är helt handlingsförlamad. Någon som varit eller känner någon i samma sits? Var vad första steget för att komma tillbaka?

Sluta försöka lösa hennes depression. Visa att är en fin,kul & omtänksam kompis. Bland det värsta med att vara deprimerad är alla som ska komma med lösningar istället för att behandla en som en vanlig person.
Citera
2023-05-01, 23:03
Medlem
FlyboySevens avatar
Citat:

Hej,

Folk på Flashback blir jättearga när jag säger såhär.

Men jag tror det kan vara en bra idé.
Man kan ju prova i alla fall.

Prova att hjälpa en ny människa varje dag tillsammans med henne.

Hon är ju deprimerad så hon kanske inte orkar men hon kan ju i stort sett bara följa med och säga hej och se på vad som händer så sköter du det hela så att säga.

Jag tror människor behöver det sociala och att få känna sig behövd i flocken.

Det får ni nu varje dag om ni provar detta.

Övriga tips.
Stäng av alla skärmar nästan hela tiden.
Vandra i naturen så ofta ni kan tillsammans.

Lycka till
Citera
2023-05-01, 23:17
Bannlyst
Du kan inte lösa hennes problem, men som anhörig/vän är detta en fruktansvärd situation, det bästa för att mota att någon fullföljer sådana här tankar, det är att slå tvivel.

En människa som bestämmer sig för att ”logga ut” kommer enbart göra det om dom får vara ifred, messsa, ring och påminn vederbörande om att hon är älskad och önskad.

Tvivel är ett fullbordat självmord’s värsta fiende.
Citera
2023-05-01, 23:20
Medlem
FlyboySevens avatar
Citat:

Det här är också en galen idé och folk på Flashback kommer nog bli jättearga nu igen.

Men prova att starta en förening tillsammans med henne där ni bjuder in era grannar en gång i veckan.

Man får snickra ihop en möbel tillsammans, en liten pall eller liknande.

Ingen av er kan snickra men det är just det som är poängen.
Ni lär er tillsammans och blir det fel så är det nästan väldigt bra.

Då lär ni er hur man gör alla fel först när man snickrar ihop en pall.

Sedan kanske ni råkar lära er hur man gör på riktigt också av bara farten.

Då får ni det sociala och ni får känna att ni får jobba med något fast det finns inga krav på er över huvud taget.

Plus om 10 år kanske ni råkar starta en möbelfirma fast det inte alls var tanken från början.

Lycka till
Senast redigerad av FlyboySeven 2023-05-01 kl. 23:26.
Citera
2023-05-02, 04:35
Medlem
Rechargeds avatar
Citat:

Fördelen i situationen är väl just att hon är handlingsförlamad, det borde betyda att hon inte heller klarar av att ta sitt liv. Men det blir fullständigt livsfarligt när hon börjar må lite bättre och får tillbaka drivkraften, så håll extra hård koll på henne när hon verkar vara på bättringsvägen!

Att hon uttrycker att hon inte längre vill leva är skäl nog att ringa 112, men ett alternativ om du inte anser situationen så pass akut är att ringa psykjouren/psykakuten och förklara läget och be om råd. Försök boka ett möte för bedömning där dom själva får träffa och prata med din vän.

Jag är själv en sån som inte vill göra nånting och säger nej till allting som föreslås när jag inte är på topp, när mina vänner är i din situation brukar dom köra fram bilen till dörren och mer eller mindre ta på mig ytterkläderna, dom ger mig aldrig alternativet att vägra följa med. Jag vet inget om hur varken du eller hon är som person men du kanske får ställa in dig på att vara lite auktoritär mot henne för att det ska bli av.

Min tro på psykiatrin är visserligen väldigt begränsad, men ingenting lär bli bättre om hon inte på något sätt lyckas bryta spiralen hon är inne i och hon lär behöva någon slags hjälp med det.

Ta alltid hot om suicid på allvar om ni vill ha kvar era vänner i livet
Citera
2023-05-02, 05:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 12hoppihagen
Du kan inte lösa hennes problem, men som anhörig/vän är detta en fruktansvärd situation, det bästa för att mota att någon fullföljer sådana här tankar, det är att slå tvivel.

En människa som bestämmer sig för att ”logga ut” kommer enbart göra det om dom får vara ifred, messsa, ring och påminn vederbörande om att hon är älskad och önskad.

Tvivel är ett fullbordat självmord’s värsta fiende.
Tack, problemet nu är att hon inte har på sin telefon eller laddar den heller. Men bra ide, ska försöka se till att hennes bror och mor håller lite mer koll och här av sig också.
Citera
2023-05-02, 05:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlyboySeven
Hej,

Folk på Flashback blir jättearga när jag säger såhär.

Men jag tror det kan vara en bra idé.
Man kan ju prova i alla fall.

Prova att hjälpa en ny människa varje dag tillsammans med henne.

Hon är ju deprimerad så hon kanske inte orkar men hon kan ju i stort sett bara följa med och säga hej och se på vad som händer så sköter du det hela så att säga.

Jag tror människor behöver det sociala och att få känna sig behövd i flocken.

Det får ni nu varje dag om ni provar detta.

Övriga tips.
Stäng av alla skärmar nästan hela tiden.
Vandra i naturen så ofta ni kan tillsammans.

Lycka till
Tack för tipset, ett problem nu är att hon inte ens vågar gå ut. Hon kan sminka sig för att göra sig redo sen ändra sig ta bort allt och sen sätta sig i soffan flera dagar igen innan hon vågar ens tänka tanken på att gå ut igen. Bara att gå ut skulle va ett stort steg för henne. Samtidigt har det hänt och det ser ut som hon mår bättre. Sen tillbaka i ett par veckor inomhus.
Citera
2023-05-02, 06:18
Medlem
Majasmokers avatar
Citat:
Tack för tipset, ett problem nu är att hon inte ens vågar gå ut. Hon kan sminka sig för att göra sig redo sen ändra sig ta bort allt och sen sätta sig i soffan flera dagar igen innan hon vågar ens tänka tanken på att gå ut igen. Bara att gå ut skulle va ett stort steg för henne. Samtidigt har det hänt och det ser ut som hon mår bättre. Sen tillbaka i ett par veckor inomhus.
Låter konstigt att hon inte fått nån slags lyckopiller. Numera dricker jag för mycket så mig vill de inte de inte hjälpa men bara av det lilla du skriver så borde hon utredas för add som kan ge just de där symptomen.

Ålder? Är hon under 40 är det ju konstigt att de inte anstränger sig lite. Åandrasidan så vet vi ju alla var pengarna går. Förr hade de inte släppt henne lika lätt. Det är ju just precis som hon fungerar som gör att hon inte tar sig till hjärnskrynklarna. Precis som för mig själv. Men jag misstänker att hon är yngre. Objektivt sett, hur ser hon ut? Jag är man så jag får ingen kvinna om jag inte gör nåt själv & oftast inte då heller eftersom jag också är komplett misslyckad men hon kan säkert få nån att intressera sig för henne vilket skulle kunna pigga upp tillräckligt för att börja gå till dr igen.
Citera
2023-05-02, 08:10
Medlem
FlyboySevens avatar
Citat:

Ojdå det verkar svårt.

Man kan kanske bjuda hem någon till henne som behöver hjälp med något litet?

Vet inte vad det skulle vara.

Man kanske kan fråga hennes granne om han kan komma över med lite fika varje dag. Eller en gång i veckan. Eller månaden. Eller halvåret
Citera
2023-05-03, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Majasmoker
Låter konstigt att hon inte fått nån slags lyckopiller. Numera dricker jag för mycket så mig vill de inte de inte hjälpa men bara av det lilla du skriver så borde hon utredas för add som kan ge just de där symptomen.

Ålder? Är hon under 40 är det ju konstigt att de inte anstränger sig lite. Åandrasidan så vet vi ju alla var pengarna går. Förr hade de inte släppt henne lika lätt. Det är ju just precis som hon fungerar som gör att hon inte tar sig till hjärnskrynklarna. Precis som för mig själv. Men jag misstänker att hon är yngre. Objektivt sett, hur ser hon ut? Jag är man så jag får ingen kvinna om jag inte gör nåt själv & oftast inte då heller eftersom jag också är komplett misslyckad men hon kan säkert få nån att intressera sig för henne vilket skulle kunna pigga upp tillräckligt för att börja gå till dr igen.

Hon är bara 26. Hon ser absolut bra ut och inte överviktig men inte heller supersmal. Hon har inte så bra självförtroende och kan tänka på taskiga saker som någon sagt till henne för flera år sedan eller när hon var ett barn. Som du säger är ju ett problem att hon inte tagit sig till någon som kan avgöra om hon ska få nån typ av medicin. Det enda hon har är som sagt sobril som hon fick för väldigt många år sedan.
Citera
2023-05-07, 15:51
Medlem
Fortsätt kämpa för din kompis! Jag har själv självmordstankar och även om det kanske inte märks så finns det inget som är bättre än när en kompis frågar hur läget är, vilket tyvärr blir alltmer sällan. Att känna sig ensam är det värsta som finns och att ha en kompis som ställer upp betyder enormt mycket.

Sen tror jag inte du kan göra så mycket mer än så (kanske det jag skriver i stycket nedan) men det är ändå en stor grej och visar också att du då är en bra person. Hade du kunnat diagnostisera och medicinera din vän hade det varit en annan sak. Men om hon inte är villig så kanske du får ge det tid. Tuff situation, tro mig jag vet. Men fortsätt stötta henne.

Försök få fullmakt eller prata med kommunen och be om ett personligt ombud. Så kan de eller du dra henne till läkaren och du eller ombudet kan följa med och förklara osv.
Senast redigerad av Dju 2023-05-07 kl. 15:54.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in