Citat:
Ursprungligen postat av
LagetBak
Min kompis har varit deprimerad till och från sedan ca 10 år tillbaka. Det har påverkat hennes relationer, jobb och liv. Hon Har försökt gå till psykolog men alltid slutat efter ett par möten. Nu vågar hon inte ens gå ut. Hon skulle aldrig kunna gå till en psykolog nu. Jag har försökt att få henne att prova mindler men utan framgång. Jag funderar på att boka ett möte och bara hålla telefonen framför henne. Eller ska man ringa 112? Hon säger bara att hon har misslyckats i livet och inte vill leva.
Hon vet att lösningen är umgås med vänner, börja jobba och vara aktiv men hon har aboslut ingen lust eller kapacitet att göra det överhuvud taget. Känns bara som att jag är i en sån hopplös sits när jag inte kan hjälpa henne för att hon själv inte vill eller kan göra nånting. Hon är helt handlingsförlamad. Någon som varit eller känner någon i samma sits? Var vad första steget för att komma tillbaka?
Hon har fått sobril som mest för hennes panikångest.
Fördelen i situationen är väl just att hon är handlingsförlamad, det borde betyda att hon inte heller klarar av att ta sitt liv.
Men det blir fullständigt livsfarligt när hon börjar må lite bättre och får tillbaka drivkraften, så håll extra hård koll på henne när hon verkar vara på bättringsvägen!
Att hon uttrycker att hon inte längre vill leva är skäl nog att ringa 112, men ett alternativ om du inte anser situationen så pass akut är att ringa psykjouren/psykakuten och förklara läget och be om råd. Försök boka ett möte för bedömning där dom själva får träffa och prata med din vän.
Jag är själv en sån som inte vill göra nånting och säger nej till allting som föreslås när jag inte är på topp, när mina vänner är i din situation brukar dom köra fram bilen till dörren och mer eller mindre ta på mig ytterkläderna, dom ger mig aldrig alternativet att vägra följa med. Jag vet inget om hur varken du eller hon är som person men du kanske får ställa in dig på att vara lite auktoritär mot henne för att det ska bli av.
Min tro på psykiatrin är visserligen väldigt begränsad, men ingenting lär bli bättre om hon inte på något sätt lyckas bryta spiralen hon är inne i och hon lär behöva någon slags hjälp med det.
Ta
alltid hot om suicid på allvar om ni vill ha kvar era vänner i livet