2023-05-01, 14:55
Medlem
Dåligt av sd o inte backa henne. Elsa Widding är riksdagens mest kompetenta person. SD gör sig mer o mer omöjliga att rösta på.
Citera
2023-05-01, 14:58
Medlem
Förbannat också. Jag kryssade Elsa för att jag hoppades på att hon skulle kunna tillföra sitt parti nödvändig och användbar kunskap från hennes tidigare uppdrag. Speciellt som hon själv lyfte fram sin främsta svaghet/styrka i ljuset, den att hon inte alls var politiker utan "bara" besatt de nödvändiga ämneskunsksperna för att kunna bygga en genomtänkt energipolitik som håller över tid. De som är bättre lämpade för opinionsarbete kunde sköta sitt, de som är duktiga på politiska förhandlingar kunde göra det och med Widdings siffror, sammanställningar och kunskap om tekniska fallgropar i resonemangen hade de kunnat göra en strålande insats. Jag trodde verkligen på upplägget. Fan också.

Nu vet jag inte vad det var för jäkla konferens hon var på eller vad arrangör och övriga deltagare driver för agendor på andra områden men att Expo skriker "nazism" är inget jag bryr mig ett endaste dugg om, de har förbrukat sin trovärdighet för många många år sedan. Men hon borde begripa att man, inte minst för sitt partis skull, måste vara så pass salongsfähig att man ser till att inte hamna i sammanhang där den illvillige kan göra nazikopplingar. För vad man än tycker om det ständiga brunsmetandet så är det ändock effektivt och ska man nu verkligen leka politiker/influencer som Widding så måste man i någon mån acceptera det och under alla omständigheter förstå det. Inte minst att det oftast säger mer om avsändaren och även den här brunsmetningen har lärt mig mer om Mats Persson än om Elsa Widding och i det långa loppet hade hon nog tjänat på hans uttalande om hon bara tog det med ro och litade på att vettigt folk både kan och vill tänka själva. Men att nästan omedelbart stöka till det med kontroversiellt antivxaxxande i självaste riksdagen, publicera en massa monologer på youtube och synas i sådana triggande sammanhang som swebbtv och expobevakade konferenser är synnerligen omdömeslöst hur vetenskapligt underbyggt det än må vara.

Jag vet inte vem jag är mest besviken på. Vår brunsmetande utbildningsminister, SD som inte lyckats utnyttja en värdefull resurs på bästa sätt eller Elsa själv som inte verkar förstå hur hon hade gjort störst nytta och minst skada med sin riksdagsplats.
Citera
2023-05-01, 14:58
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlokOchSnygg
Nämn en annan politiker som förtjänar sin lön. Elsa ljuger inte, det gör alla andra. Hur kan det vara något du tycker är bra?

Det kan man tycka men det är inte poängen här och i andra fall med dessa så kallade ”vildarna”. Folket har röstat på dessa kandidater för att de ska företräda ett visst parti och inte som envisa frifräsare som sitter kvar pga den höga lönen.

Blir man utesluten ur ett parti ska man slängas ut ur riksdagen. Punkt.
Citera
2023-05-01, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkatt
Hur tror du riksdagsarbetet skulle fungera om alla ledamöter vore sådana primadonnor som hoppade av för att de inte fick officiell backning av sitt parti i varenda personlig liten skitfråga?

Jättebra, det är så demokrati skall fungera. De skall vara livlig debatt där åsikter lyfts fram
Citera
2023-05-01, 15:00
Medlem
TonyBergmans avatar
Att jämföra med Kakabaveh tror jag inte man ska göra.
Elsa kommer inte hålla UK gisslan o hota med regeringskris. Det skulle va värre om de va liberaler som lämnade.
Jag tror att de fyra partiledarna har rätt bra pli på sina ledamöter i regeringsfrågan.
Citera
2023-05-01, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Det kan man tycka men det är inte poängen här och i andra fall med dessa så kallade ”vildarna”. Folket har röstat på dessa kandidater för att de ska företräda ett visst parti och inte som envisa frifräsare som sitter kvar pga den höga lönen.

Blir man utesluten ur ett parti ska man slängas ut ur riksdagen. Punkt.

Njae, Elsa skulle lätt kunna bli inröstad med eget arbete. Snarare SD som tjänat på att ta in henne
Citera
2023-05-01, 15:05
Medlem
ariberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VetVemDuAr
Visst, men då finns det ingen höger-regering.

Vi har ingen högerregering i Sverige utan vi har en pissliberal regering som vi gott kan klara oss utan.
Citera
2023-05-01, 15:08
Avslutad
Citat:
Källa på att någon kallat Elsa ”nazist, barnamördare eller judehatare”?

Hon har blivit kallad konspirationsteoretiker och att hon har ett kunskapsförakt vilket stämmer med verkligheten.

Du skrev kvinnor inom sd.
Det betyder att när jag skriver Dom så syftar jag på alla kvinnor som blivit anklagade.
Kvinnor i flertal
Citera
2023-05-01, 15:10
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av komocka
Inom SD finns det inte utrymme för någon form av just frispråkighet, det är ju det allra mest toppstyrda partiet i Svensk historia. Widding hade uppenbarligen inte bett om lov att åka på stollekonferens, och så får man inte agera inom SD

Nej, det tycks vara på det sättet. Om det i längden är mer dåligt än bra på SD återstår att se, men att det försämrar svensk politik finner jag uppenbart.
Citera
2023-05-01, 15:11
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aribert
SD borde ta bra betalt för det här. Ett litet skitparti som L skall inte sätta sig på det betydligt större SD. Ingen som helst tvekan om att L har satt press på SD att göra sig av med Widding. Fegt ändå att SD inte backade upp Widding.
Man såg vart det barkade när Widding petades från miljöutskottet. Det var där det började.

Jag hoppas att det blåser upp till en orkan av motsättningar mellan SD och L.

Ja, vi landar i två diskussioner: dels hur L stack kniven i ryggen på en av SD:s ledamöter, och dels hur SD har hanterat grejen. Det senare bör ses hur andra SD-ledamöter tagit egen strid, utan partiets stöd. Exempelvis Jomshof och hans kritik mot Islam.
Citera
2023-05-01, 15:11
Avslutad
Citat:
Källa på att någon kallat Elsa ”nazist, barnamördare eller judehatare”?

Hon har blivit kallad konspirationsteoretiker och att hon har ett kunskapsförakt vilket stämmer med verkligheten.

Hon har blivit kallad klimatförnekare, vaccinkritiker, förintelseförnekare och kunskapsförnekare:
https://swebbtv.se/w/qjZaG5Y7Ci5jq6pqZQCiGn
Förtal av stora mått, alltså!
Citera
2023-05-01, 15:13
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Hon har blivit kallad klimatförnekare, vaccinkritiker, förintelseförnekare och kunskapsförnekare:
https://swebbtv.se/w/qjZaG5Y7Ci5jq6pqZQCiGn
Förtal av stora mått, alltså!
...vilket har den lilla fördelen att hon inte kan bli en vilde för andra blocket. Så regeringsmajoriteten är fortsatt likadan.

Någon som känner till en fråga där hon kommer att rösta emot SD och regeringen? Där skulle vänstern kunna skjuta in sig. Och samarbeta med en klimatförnekare...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in