2023-04-30, 14:32
Medlem
Inom några år hoppas jag ha samlat ihop 15 miljoner och vill göra en FIRE i något land där pengarna räcker längre än i Sverige. Jag har hört rykten om att i vissa länder slipper man kapitalvinstskatt på investeringar (globalindexfonder i mitt fall) om man lägger dem i offshore depåer. Vet någon vilka länder som har de här reglerna och var man bör öppna en offshore depå?
Citera
2023-04-30, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lars1976
Inom några år hoppas jag ha samlat ihop 15 miljoner och vill göra en FIRE i något land där pengarna räcker längre än i Sverige. Jag har hört rykten om att i vissa länder slipper man kapitalvinstskatt på investeringar (globalindexfonder i mitt fall) om man lägger dem i offshore depåer. Vet någon vilka länder som har de här reglerna och var man bör öppna en offshore depå?

Du har konton i Sverige som du slipper kapitalvinstskatt på. Använd det. Har du redan vinster så kan du inte bara magiskt flytta dom för att slippa skatt. Hur har du lyckats skrapa ihop 15 mille och missat den lilla detaljen?
Citera
2023-04-30, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShaGuar
Du har konton i Sverige som du slipper kapitalvinstskatt på. Använd det. Har du redan vinster så kan du inte bara magiskt flytta dom för att slippa skatt. Hur har du lyckats skrapa ihop 15 mille och missat den lilla detaljen?
Jag har ISK idag och om jag tar ut pengarna för att föra över dem utomlands så blir min sista ISK schablonbeskattning extra hög, det kan jag inte slippa undan. När jag har flyttat utomlands och skrivit ut mig ur Sverige vill jag slippa kapitalvinstskatt, schablonskatt på ISK, avgift för kapitalförsäkring och alla andra avgifter som i princip är skatt, oavsett vad de kallas. Jag kan tänka mig att betala en låg avgift för själva depån.
Senast redigerad av Lars1976 2023-04-30 kl. 15:32.
Citera
2023-04-30, 15:43
Medlem
Du behöver sälja det i din ISK innan du flyttar. Du åker inte på någon extra schablonbeskattning bara för du säljer och flyttar. Behåller du din ISK och du skriver ut dig ur Sverige så blir den en vanlig depå så länge du bor utomlands. Du kan inte göra vinster i Sverige och sen bara slippa nån skatt och liknande på det bara för du flyttar. Jag hade sålt det i ISK, och satt det på en KF istället vilken du kan äga förmånligt även om du bor utomlands. Eller helt enkelt sätta in pengarna på ett konto i utlandet där du får förmånliga villkor. Sen blir ju nästa problem att du kanske beskattas på utländska inkomster och kapitalvinster från det landet du bor i. Fördelen på KF är också att den inte står på dig så det är mycket svårare för eventuella länder du flyttar till att få reda på du har pengar och vinster i utlandet.
Citera
2023-04-30, 15:53
Medlem
Varför betala skatt (avgift) för kapitalförsäkring om jag kan slippa det? Och visste du att i t ex Spanien blir man dubbelbeskattad om man har kapitalförsäkring, då spanska skatteverket inte tycker avgiften till kapitalförsäkringen är en skatt så dubbelbeskattningsavtalet inte gäller? På Malta däremot slipper man skatta för utländska investeringar: https://www.globalcitizensolutions.c...-tax-in-malta/ men jag vill inte bo i Europa.
Citera
2023-05-01, 03:42
Medlem
Singapore har 0 i kapitalskatt, en stark valuta och fungerande system överlag. Vet inte om du måste bosätta dig där ett tag för att sätta upp konto osv. dock. Eller ha något form av bolag.
Senast redigerad av Although1 2023-05-01 kl. 04:33.
Citera
2023-05-01, 03:51
Medlem
Är nog bättre du bor kvar i Sverige.. Om man åker utomlands med 15 mille och har så dålig koll på ekonomi så lär de gå åt helvete rätt fort.

Du kan leva gott på avkastningen här hemma i Sverige med 15 mille om du har lite koll på ekonomin. Och de kan du göra samtidigt som du skattar och sköter allt enligt boken.

Det är faktiskt billigt att ha pengar i Sverige jämfört med många andra länder speciellt i jämförelse med hur civiliserat land vi har så är det väldigt billigt. Sjukvård osv blir snabbt dyrt även om du flyttar till nått billigt land.

Det är däremot dyrt att knega i Sverige men det har du ju tänkt sluta med ändå
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in