2023-04-30, 14:27
Medlem
WhatsGuccis avatar
Tjenare alla.
Som det lyder, jag ska idag söndag troligtvis ut till stan och dricka lite bärs med ett par polare och fira valborg, men jag känner just nu inte för att dricka starköl eller sprit.
Dvs ja känner mer för att avnjuta en kall alkoholfri och sen inte känna mig fast eller typ att de ska bli jobbigt och ta sig hem (vill för övrigt tillägga att jag har haft en liten jobbig period med ångest den senaste veckan.)
Så vad skulle ni säga?
Jag vill kunna ta mig hem när jag vill och samtidigt kunna umgås, men den största frågan här är:
Är det safe att dricka alkohol fri öl och isåfall hur många, utan att blåsa tex positivt?
Känns ju som att det inte går med tanke på att det är 0.5% liksom?
Har inte riktigt bestämt mig men vill mest att de bara ska vara säkert att kunna dricka ett par öl som är alkoholfria, dricker ju vatten i mellan åt också, och käkat bra så de kommer väl knappt hinna komma in i blodet.
Tack för svar!
Trevlig valborg på er.
Citera
2023-04-30, 14:33
Medlem
Hörru din vekling!

Du kn dricka typ 20 alkoholfria öler utan att få nåt speciellt utslag.

Du kan även dricka en starköl! Vissa kan dricka 2 för att komma undan 0.2 gränsen.

Du fattar väl att du får köra under 0.2 promille?
Citera
2023-04-30, 14:34
Medlem
tastass avatar
Du behöver inte fundera på hur många du dricker om du håller dig till 0,5or, du klarar inte att dricka dem snabbt nog för att bygga upp någonting som kan ge utslag.
Citera
2023-04-30, 14:34
Medlem
JuniorDahlens avatar
Drick på.
Citera
2023-04-30, 14:35
Medlem
slagskotts avatar
Jag minns inte om vanig herrljunga cider var på 1,25 procent förr, eller kanske fortfarande men det drack jag ju som barn utan att bli berusad så jag tror att du kan dra i dig ganska många men å andra sidan, vad är poängen med att dricka 12 öl om man inte ska bli full ?
Citera
2023-04-30, 14:44
Medlem
WhatsGuccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HatarBogar
Hörru din vekling!

Du kn dricka typ 20 alkoholfria öler utan att få nåt speciellt utslag.

Du kan även dricka en starköl! Vissa kan dricka 2 för att komma undan 0.2 gränsen.

Du fattar väl att du får köra under 0.2 promille?
Absolut, och vekling nja, kan dricka rätt mycket starköl innan jag blir packad, men har aldrig druckit alkoholfri öl och kört bil sen, vet ju fullt ut att man ej ska köra bil när man dricker vanlig starköl, men man vet ju aldrig om det visar liksom, bara det jag känner hahaha
Citera
2023-04-30, 14:53
Medlem
Dom har ju vatten annars med is och en citronskiva. Dom där alkoholfria har ju trotts allt jäkligt äcklig smak av någon anledning så dom är väldigt värdelösa som ersättare.

och är det 0.5 så riskerar du ju trotts allt att åka fast vid en kontroll lik förbannat. Det är bara alkisar som anser och tror annat men fakta är fakta. å ena sidan inte så allvarligt men som i mitt fall- med yrke där man måste visa på tillförlitlighet och en massa. Jag mister jobbet direkt om jag åker fast för en sång grej så då chansar jag aldrig för mitt jobb är mer värt. (bransch jag är på väg in i)

Annars finns ju alltid Taxi . blir ju inte dyrt om man går ut sällan utslaget på ett år jämfört som man festade förr för egen del. Värt det alla gånger.
Citera
2023-04-30, 15:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Brodrude
Dom har ju vatten annars med is och en citronskiva. Dom där alkoholfria har ju trotts allt jäkligt äcklig smak av någon anledning så dom är väldigt värdelösa som ersättare.

och är det 0.5 så riskerar du ju trotts allt att åka fast vid en kontroll lik förbannat. Det är bara alkisar som anser och tror annat men fakta är fakta. å ena sidan inte så allvarligt men som i mitt fall- med yrke där man måste visa på tillförlitlighet och en massa. Jag mister jobbet direkt om jag åker fast för en sång grej så då chansar jag aldrig för mitt jobb är mer värt. (bransch jag är på väg in i)

Annars finns ju alltid Taxi . blir ju inte dyrt om man går ut sällan utslaget på ett år jämfört som man festade förr för egen del. Värt det alla gånger.

Det finns inte en möjlighet att åka fast i en nykterhetskontroll om man har druckit alkoholfri öl på 0,5%.
Det är inte fysiskt möjligt att dricka så mycket som behövs för att nå den promillen.

Vilka alkoholfria öl är det du inte gillar? Markaden är enorm, en hyfsat stor butik har minst 5-6 sorter.
Citera
2023-04-30, 15:39
Medlem
Finns alkoholfria öl med 0,0% nu också.
Drick sånna om du vill vara helt säker.
Citera
2023-04-30, 15:41
Medlem
Det går ju att räkna ut.

Väger du åttio kilo och dricker fem 0.5 fem öl 50cl-. Det är lika mycket som 3.1 cl 40 % sprit.

Det ger 0.16 promille och bör gå ur kroppen på en timme om man vill chansa.
Citera
2023-04-30, 16:36
Medlem
-=Damian=-s avatar
bara kör!

Jag köper gärna en kall alkoholfri öl en varm sommardag som jag dricker medans jag kör.
Helt lugnt!
Citera
2023-04-30, 16:41
Medlem
Dimpens avatar
Det finns inget som heter "tillåten mängd alkohol" om du blir inblandad i en olycka. Kör inte utan ta taxi eller var spiknykter.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in