2024-11-11, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow
Jag är helt säker på att HD inte kommer att ta upp denna dom. Tänk på att de endast tar upp totalt ca 100 mål om året.
Det finns inga frågor som behöver nya prejudikat i detta fall.
Det enda som var oprövat var frågan om eventuellt hedersmotiv och den frågan är ju numera inaktuell.

DNA är inte den avgörande bevisningen och hur DNA överförts saknar betydelse. Förekomsten av Amins DNA (oavsett hur den överförts) och frånvaron av någon annans DNA styrker påståendet att han är den enda möjliga gärningsmannen.
Både tings- och hovrätten har följt HDs vägledning om straffmätning för mord.
Utgångspunkten 16 år för mord av ”normalgraden” plus flera försvårande omständigheter ska ge livstid enligt HDs vägledning.
Det finns inget för HD att göra i detta mål.

Frågan om ev. hedersmotiv är ju inaktuell för den tilltalade - men inte för åklagaren, som skulle kunna överklaga domen. Nu tror jag inte det skulle ske (och har således heller inte skett). I övrigt tycker jag det är ganska intressant att HD aldrig någonsin prövat frågan om brottslighet i en hederskontext...
Citera
2024-11-12, 22:10
Medlem
RAMMVOGELs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Tack men jag tänkte mer på problematiken som trots allt finns kring sekundär DNA-överföri.............

Nu är det nog trots allt så att problematiken finns i den citerade användarens hjärnskrynklingar.
Mördaren kommer att sitta på livstid.
Citera
2024-12-18, 20:05
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Tack men jag tänkte mer på problematiken som trots allt finns kring sekundär DNA-överföring och Touch-DNA. Det finns helt klart frågetecken kring hur DNA-bevisning ska bedömas utifrån möjligheten av sekundär DNA-överföring.

Du har dessutom haft fel tidigare när du spekulerade kring ett helt annat fall, vi fräschar upp ditt minne

Fast frånvaron av DNA bevisar väl inte möjligheten av en okänd förövare eftersom en okänd förövare kan ha använt exempelvis handskar och undvikit att lämna fingeravtryck och DNA? Vi ska samtidigt komma ihåg att lägenheten var i kaos när mamman hittade henne dagen efter (länk i spoilern nedanför)

Detta indikerar väl att någon eller några letat efter någonting? Har inte Am*n uppgett att han förvarade saker åt gängkriminella i hennes bostad? Har det gått att motbevisa hans påstående?

Vi får se vad som händer med det, du har haft fel förr som sagt.

HD såg inte samma problematik som du tydligen. HowLongIsNow, jag själv och i princip alla i tråden hade rätt. Ja utom du då....
Citera
2024-12-18, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
HD såg inte samma problematik som du tydligen. HowLongIsNow, jag själv och i princip alla i tråden hade rätt. Ja utom du då....

Har det kommit ett beslut från HD att inte ta upp fallet?
Citera
2024-12-18, 20:17
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SaltedCaramel
Har det kommit ett beslut från HD att inte ta upp fallet?

Japp som väntat
Citera
2024-12-18, 20:22
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen

Jag brukar ha rätt i 9 fall av 10. Dessvärre inte här.

"Nu meddelar Högsta domstolen att de inte kommer att pröva fallet på nytt. Efter att HD har gått igenom materialet har de kommit fram till att det inte finns skäl till att meddela prövningstillstånd"

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/hogsta-domstolen-tar-inte-upp-mordet-pa-saga
Citera
2024-12-18, 23:47
Medlem
Citat:
Jag brukar ha rätt i 9 fall av 10. Dessvärre inte här.

"Nu meddelar Högsta domstolen att de inte kommer att pröva fallet på nytt. Efter att HD har gått igenom materialet har de kommit fram till att det inte finns skäl till att meddela prövningstillstånd"

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/hogsta-domstolen-tar-inte-upp-mordet-pa-saga

Skönt. Då kan du släppa det nu 😀

Check på ytterligare en mördare (dubbelmördare enligt mig) kvar i fängelse på livstid. 👊
Citera
2025-01-06, 15:50
Medlem
ynz nielsens avatar
Men vad hände med Sagas utseende egentligen ?

Från att ha sett ut som en thai/sve-mix till att nästan se afrikansk ut med stora läppar, mörk i hyn ?

Stackars tjej, hon ville så gärna passa in, vara älskad och accepterad av somaliens familj.
Citera
2025-01-10, 14:27
Medlem
Citat:
Skönt. Då kan du släppa det nu 😀

Check på ytterligare en mördare (dubbelmördare enligt mig) kvar i fängelse på livstid. 👊

Var sitter han, på Kumla?
Citera
2025-01-10, 14:33
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Skönt. Då kan du släppa det nu

Varför det? Det går faktiskt att begära resning i HD om det dyker upp nya omständigheter, det finns trots allt frågetecken om det hela verkligen har gått till på det sätt som hittills framkommit?
Citera
2025-01-10, 21:29
Medlem
Citat:
Varför det? Det går faktiskt att begära resning i HD om det dyker upp nya omständigheter, det finns trots allt frågetecken om det hela verkligen har gått till på det sätt som hittills framkommit?

Ja, du får gräva vidare bland de sagolika gängkriminella. Kanske dyker upp något.
Citera
2025-01-10, 22:44
Medlem
Finns ingen som helst anledning för HD att ta upp fallet. Ställt bortom rimligt tvivel vem den skyldige är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in