2024-10-09, 15:38
Medlem
landbandys avatar
Är det ingen härinne som är rädd för att OM det blir typ 50/50 % islamister/kristna i Sverige ; ATT det helt plötsligt blir LAGLIGT att göra så ,som Saga blev utsatt ?

Jag är jätterädd för att det kan hända i framtiden .
Därför undrar jag varför vi inte tänker oss för ,seriöst ,vad vi håller på med !

"Vi måste stoppa Olle/Achmed i grind "!
Innan det är för sent .....

När det blir 10 pers mot en ,så är det svårt att sätta emot ngt .

Att stå på Sagas sida och hennes lille ofödda pojke kommer bli svårt om landet tas över utav människor som anser att hon var en " otrogen " .
Den som var otrogen mot henne vet vi ju vem det var ,han som låg med flera .....

Saga låg bara med barnets far .
Senast redigerad av landbandy 2024-10-09 kl. 15:50.
Citera
2024-10-09, 15:40
Avstängd
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
Muslimer och män från muslimska länder/familjer är kraftigt överrepresenterade på svenska anstalter. Konsekvensen är att den tidigare anstaltspolicyn där män som misshandlat, mördat och/eller våldtagit kvinnor eller barn inte längre erfar särskild risk. När det gäller våld mot kvinnor kan det snarare belönas dvs bra att du som man inte tar skit från en kvinna som du ändå är överlägsen, och bra att du stod upp för dig/din familjs/klans och dina landsmäns heder, bra att du stod upp för islam.

På samma sätt har de män som dömts för påskupploppen bara fått ryggdunkningar och ännu större hat mot Sverige, myndigheter och tjänstemän blossar upp ytterligare.

En av många saker som på ett mycket talande sätt styrker att den muslimska somaliern mördat sin gravida flickvän.

Vi som skaffar kunskap genom att inhämta den från universitet och yrkesliv, inte media och opinionsbildare, vet att det finns flera olika sorters våldsformer. När det gäller fysiskt och grovt våld, mord av partner, så kallas våldsformen intimate terrorism vars utövare till 97% är män och 3% kvinnor.

Vad är det som är så speciellt rättsfallets förutsättningar och art att HD behöver skapa ett prejudikat?

Inte omöjligt att du har rätt, omkring hur det går till på kåken, min erfarenhet är noll, min "erfarenhet" begränsar sig till vad jag läser i tidningar och ser på teve. Skrämmande om det är så det förhåller sig som du nämner, att det uppmuntras. Vi får hoppas att någon sticker ut från mängden i sällskapet, och serverar honom ett bananskal. Annars lär det ju sannolikt göra så när han släpps fri. Det är nog många som redan räknar dagarna i kalendern, och förbereder med bananskal.
Citera
2024-10-09, 15:45
Medlem
DARYLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
Är det ingen härinne som är rädd för att OM det blir typ 50/50 % islamister/kristna i Sverige ; ATT det helt plötsligt blir LAGLIGT att göra så ,som Saga blev utsatt ?

Jag är jätterädd för att det kan hända i framtiden .
Därför undrar jag varför vi inte tänker oss för ,seriöst ,vad vi håller på med !

"Vi måste stoppa Olle/Achmed i grind "!
Innan det är för sent .....

När det blir 10 pers mot en ,så är det svårt att sätta emot ngt .

Klart det kommer bli så, det har ju du och alla andra som röstat på sjuklövern sett till.
Varför är du rädd för vad du själv har röstat fram?
SD har försökt att stoppa det men 80% av svenskarna har bara skrikit rasist åt dem.
Citera
2024-10-09, 15:51
Medlem
landbandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DARYL
Klart det kommer bli så, det har ju du och alla andra som röstat på sjuklövern sett till.
Varför är du rädd för vad du själv har röstat fram?
SD har försökt att stoppa det men 80% av svenskarna har bara skrikit rasist åt dem.

Jag har röstat på SD de tre senaste valen ,så vad vill du säga med ditt påstående mot mig ? Hmm.
Off-top topic ,men ville du skulle veta .

Jag är trött på dem som använder hedersmord och gängkriminella som försvar för att utöva våld.

Jag står upp för att Saga med sin lille son hade all rätt att leva trots att den andre parten inte var nöjd över hennes beslut .

Ligger du med någon i Sverige så kan det bli barn om du " skjuter skott i råttan" utan skydd ; och då har kvinnan rätt att välja om hon vill fullfölja graviditeten .

Detta vet vi alla svenskar . Mörk som ljus .

Hela svenska samhället står bakom den uppfattningen ,den är lagstadgad och bestämd utifrån demokratiskt tankesätt.

= Fri vilja att få bestämma över sin egen kropp.
Fri vilja att välja sin religion eller att avstå religion överhuvudtaget .
Fri vilja att tänka själv utan påverkan utav vare sig familj eller vänner .

Finns fri möjlighet att slippa göra en kvinna med barn genom antingen använda kondom eller köra med avbrutet samlag .

Det bästa man kan göra är att ligga med någon som man vill göra med barn ,då slipper man blir arg och sur om det skulle hända att kvinnan blir gravid .
Även att skita i sex helt, är också bra om man inte vill råka göra någon gravid.

Så det finns många olika val att välja på som kille/ man.

Istället för att skylla på kvinnan.

-SAGA hade all laglig rätt att få behålla sitt liv och sitt barns liv !!!❤️👶

Barnets far hade endast rätten att besluta om han ville vara en del utav henne och deras barns liv ,eller inte alls.

Att döda henne + hennes pojke betyder Livstid i Sverige .

Han hade rätten att avstå barnet och henne, genom att hålla sig undan, men INTE genom att döda de två ....

Då blir det fängelse direkt .
I Sverige får man inte döda någon .

Sådan är Sveriges Rikes Lag.
Och det är ingen svensk som vill ändra den lagen ,för vi gillar inte folk som dödar människor.

Det är därför Sverige har varit så snyggt ,rikt på pengar och inget är trasigt .
För vi vill laga samhället när det går sönder och bota människor när de blir skjutna . Allt för att Sverige skall vara fint och människovänligt för individerna som bor i landet .

Därför undrar jag varför Saga mördades ?
Hon var en snäll lycklig blivande mamma .
Hon hade inte gjort något .
Att hon blev gravid berodde på att GM inte kunde sköta det han stod för .

Satsen lades utav mannen ,så enkelt är det.

I det här landet måste du ta eget ansvar för vad du gör ,och gör du fel enligt Sveriges Rikes Lag så kan du hamna i fängelse .

Här kan du inte gömma dej bakom din familjs uppfattning eller vad som anses hedersamt eller ej . Du kan inte heller döda någon för att bli av med problemet .

Du måste vara seriös i varje val du gör i livet, eftersom det annars blir du som får ta ett straff, för det illa du gjort mot någon människa.
I det här landet kommer INGEN undan som gör onda saker som att DÖDA någon.
Senast redigerad av landbandy 2024-10-09 kl. 16:45.
Citera
2024-10-09, 15:54
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Inte omöjligt att du har rätt, omkring hur det går till på kåken, min erfarenhet är noll, min "erfarenhet" begränsar sig till vad jag läser i tidningar och ser på teve. Skrämmande om det är så det förhåller sig som du nämner, att det uppmuntras. Vi får hoppas att någon sticker ut från mängden i sällskapet, och serverar honom ett bananskal. Annars lär det ju sannolikt göra så när han släpps fri. Det är nog många som redan räknar dagarna i kalendern, och förbereder med bananskal.

Jag har tyvärr rätt och tyvärr talar bara folk i det här landet, inte ens de värsta mördarna/pedofilerna får så mycket som en örfil när de lämnar anstalt. De enda konsekvenser som möter dessa män när de kommer ut är att ingen vettig arbetsgivare vill anställa dem så då får de arbete hos antingen en arbetsgivare som gillar "olycksbröder" eller hos kommunen - med lönebidrag.

Jag är demokrat som värdesätter rättsamhället nästan lika högt som människans värde och värdighet. Dock bara nästan. Det innebär att pga de extremt svaga påföljderna, och statens ovilja att visa nolltolerans mot utlandsättades skitbeteenden, så hade jag välkomnat att de skötsamma hårt slitande människorna i detta land bemötte de utlandsättade med samma taktik + ränta.
Citera
2024-10-09, 16:09
Avstängd
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
Jag har tyvärr rätt och tyvärr talar bara folk i det här landet, inte ens de värsta mördarna/pedofilerna får så mycket som en örfil när de lämnar anstalt. De enda konsekvenser som möter dessa män när de kommer ut är att ingen vettig arbetsgivare vill anställa dem så då får de arbete hos antingen en arbetsgivare som gillar "olycksbröder" eller hos kommunen - med lönebidrag.

Jag är demokrat som värdesätter rättsamhället nästan lika högt som människans värde och värdighet. Dock bara nästan. Det innebär att pga de extremt svaga påföljderna, och statens ovilja att visa nolltolerans mot utlandsättades skitbeteenden, så hade jag välkomnat att de skötsamma hårt slitande människorna i detta land bemötte de utlandsättade med samma taktik + ränta.

Delar din uppfattning i stort. Och jag håller så klart med dig om att de rättsliga påföljderna för (främst) mord är sorgligt låga. Mord ska vara livstid (livet ut, ej 18 år med hjärntrött lindring om att komma ut efter två tredjedelar), vid synnerligen bestialiska och noga uträknade mord, är jag för dödsstraff. Det är i förlängningen långt billigare än att låta en iskall mördare häcka på anstalt (med allt vad det innebär). Har man på ett utstuderat vis släckt en annan människas liv, ska man även få sitt eget liv släckt, om man grips.

När det kommer till dråp bör det vara tidsbestämt, eller just livstid. Där får man ta fallen mer individuellt. Men en utstuderad mördare av sorten som i detta aktuella fall, bör få sig ett par rejäla kyssar av elektriska stolen (ej någon fjösig sprunta), så att det sista i livet hen får uppleva är en slags "tillbakakaka". Det vore mer humant för offrets efterlevande. Förhoppningsvis även en lärd läxa för mördarens efterlevande - samt (i bästa fall) vara avskräckande för framtida mördare. Somliga lär sannolikt avstå "mörderiet" iaf.
Citera
2024-10-09, 16:47
Medlem
landbandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Delar din uppfattning i stort. Och jag håller så klart med dig om att de rättsliga påföljderna för (främst) mord är sorgligt låga. Mord ska vara livstid (livet ut, ej 18 år med hjärntrött lindring om att komma ut efter två tredjedelar), vid synnerligen bestialiska och noga uträknade mord, är jag för dödsstraff. Det är i förlängningen långt billigare än att låta en iskall mördare häcka på anstalt (med allt vad det innebär). Har man på ett utstuderat vis släckt en annan människas liv, ska man även få sitt eget liv släckt, om man grips.

När det kommer till dråp bör det vara tidsbestämt, eller just livstid. Där får man ta fallen mer individuellt. Men en utstuderad mördare av sorten som i detta aktuella fall, bör få sig ett par rejäla kyssar av elektriska stolen (ej någon fjösig sprunta), så att det sista i livet hen får uppleva är en slags "tillbakakaka". Det vore mer humant för offrets efterlevande. Förhoppningsvis även en lärd läxa för mördarens efterlevande - samt (i bästa fall) vara avskräckande för framtida mördare. Somliga lär sannolikt avstå "mörderiet" iaf.

Det får vi verkligen hoppas ✨
Citera
2024-10-09, 16:52
Medlem
landbandys avatar
Saga och hennes ofödda son hade ett så stort mänskligt värde för oss alla ,så vi lider djupt . 💔
Att någon kunnat döda denna fina tjej och hennes pojke ,gör så ont ! 🕊️
Hon och pojken hade rätt att få leva glada och lyckliga ✨🤱👶i många många år ....

Vilken ond människa som kunde göra detta hemska .....
Senast redigerad av landbandy 2024-10-09 kl. 16:58.
Citera
2024-10-09, 16:58
Medlem
SveaBunkerns avatar
HOVRÄTTSDOMEN (Göta hovrätt B 2587-24 Dom 2024-10-09)

Arkiv (PDF):

https://web.archive.org/web/20241009145302/https://sveabunkern.wordpress.com/wp-content/uploads/2024/10/gota-hovratt-b-2587-24-dom-2024-10-09.pdf

Direkt länk (PDF):

https://sveabunkern.wordpress.com/wp-content/uploads/2024/10/gota-hovratt-b-2587-24-dom-2024-10-09.pdf

Från hovrättsdomen:

Citat:
Anders Vigortsson är skiljaktig och anför följande. Jag delar majoritetens bedömning att påföljden redan på grund av de försvårande omständigheter som majoriteten angett ska bestämmas till livstids fängelse.

Jag instämmer dock även i tingsrättens bedömning att det är visat att det har funnits ett hedersrelaterat motiv bakom gärningen, vilket utgör ytterligare en försvårande omständighet.

Den nya bevisning som åberopats i hovrätten angående frågan om hedersmotiv förändrar inte min bedömning i den delen.

Både tingsrätten och hovrätten valde att inte fälla honom för dubbelmord! Varför?

Från hovrättsdomen:

Citat:
Saga Forsgren Elneborg (Saga) hittades död i sin lägenhet vid lunchtid den 29 april 2023. Hon var då gravid med 31 fullgångna graviditetsveckor och bar på ett friskt manligt foster. Sagas död medförde att även fostret dog.

https://www.tv4.se/artikel/39jKzNBQz9AZ9gknk7l3Xy/hovraettens-dom-om-mordet-pa-gravida-saga-i-oerebro

Citat:
Två månader innan beräknad förlossning hittades 20-åriga Saga i Örebro mördad i sitt sovrum, strypt till döds med en lampsladd om halsen. Barnet i magen dog av skadorna mot mamman.

Hovrätten: "Fostret"
TV4: "Barnet"
Senast redigerad av SveaBunkern 2024-10-09 kl. 17:42.
Citera
2024-10-09, 18:24
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SveaBunkern
HOVRÄTTSDOMEN (Göta hovrätt B 2587-24 Dom 2024-10-09)

Arkiv (PDF):

https://web.archive.org/web/20241009145302/https://sveabunkern.wordpress.com/wp-content/uploads/2024/10/gota-hovratt-b-2587-24-dom-2024-10-09.pdf

Direkt länk (PDF):

https://sveabunkern.wordpress.com/wp-content/uploads/2024/10/gota-hovratt-b-2587-24-dom-2024-10-09.pdf

Från hovrättsdomen:

Både tingsrätten och hovrätten valde att inte fälla honom för dubbelmord! Varför?

Från hovrättsdomen:

https://www.tv4.se/artikel/39jKzNBQz9AZ9gknk7l3Xy/hovraettens-dom-om-mordet-pa-gravida-saga-i-oerebro

Hovrätten: "Fostret"
TV4: "Barnet"

Det är bara USA som dömer för dubbelmord om kvinnan är gravid.
Citera
2024-10-09, 18:46
Medlem
sealstrypers avatar
Skönt att den vidrige kaosnegern dömdes i hovrätten men jag tycker dock att man kunde betonat hedersaspekten hårdare för att signalera till andra utövare av MENA-kultur att det inte är accepterat i civiliserade länder att döda kvinnor bara för att de inte lyder vad mannen säger ....
Citera
2024-10-09, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abuja
Aldrig rättvis. Mălet kommer gă vidare till högstdomstol

Jätterättvist. Hoppas att Amin sitter så länge att han aldrig hinner göra någon tjej gravid igen, och avslutar sitt liv barnlös.

Tänk om Saga vetat vad han planerat. Dödsförloppet var 5-10 minuter långt. Vad hann hon tänka?

Abuja, du som är landsman/kvinna eller åtminstone från ett MENA-land. Berätta mer om hur ni ser på ett sånt här mord inom kulturen? Kommer föräldrarna störa bort Amin-mördaren nu, eller var det bara om gjort en vit tjej gravid? Vilket är värst inom er kultur?
Senast redigerad av SaltedCaramel 2024-10-09 kl. 19:28.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in