2024-06-18, 14:08
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattentufsan
Var det så att föräldrarna var kallade att vittna? Om så är fick de väl inte sitta i salen innan.
Som jag minns det kom de helt oförhappandes in i rättssalen, de vägrade/ville inte vittna.

Inte förvånande som jag ser det, vad skulle de säga till förmån för sin son... en son som mamman nyligt skickat ett sms till med en flygbiljett till sitt hemland.

Mamman hade fått ett antal obekväma frågor i rätten (ang hederskultur bl.a).

A hade, som jag kommer ihåg det, velat förminska detta med heder... något hans mamma skrivit handlade enl honom om "vitt" snus... inte om att det var problem med att han umgicks med en vit kvinna.

Föräldrar har som närstående ingen skyldighet att vittna. Jag vet inte vilka parter som begärde deras vittnesmål men de valde i varje fall att avstå.

Som du skriver hade föräldrarna säkert fått en hel del jobbiga frågor, men de hade också haft möjlighet att vittna till fördel för sin son.

Har du sett någon uppgift om att de var närvarande i rättssalen?
Citera
2024-06-18, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow
Föräldrar har som närstående ingen skyldighet att vittna. Jag vet inte vilka parter som begärde deras vittnesmål men de valde i varje fall att avstå.

Som du skriver hade föräldrarna säkert fått en hel del jobbiga frågor, men de hade också haft möjlighet att vittna till fördel för sin son.

Har du sett någon uppgift om att de var närvarande i rättssalen?

Jag har för mig att jag fått det från NA och deras liverapport.

De kom oförhappandes in i rättssalen och någon (domaren förmodligen) frågade om de ville vittna, de ville inte och fick då gå ut.

Någon mer än jag borde veta detta, jag kan inte tro att det är något jag drömt...
Citera
2024-06-18, 14:46
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Betongbaletten
Alltså, jag vete faen. Om det "enbart" var så att hon fått frågan om att sparka S i magen, och om hon inte hade för avsikt att göra det, varför så nojig över att åka dit på något? Dom har ju inte uttryckligen skrivit om dom exakta planerna i chattarna, och om hon hävdat att "jag trodde han bara skojade" eller dylikt hade hon knappast åkt dit på det.

Min känsla är att hon visste mer om A:s planer. Trodde hon att hans enda möjlighet att "lösa problemet" var att få just henne att utföra våld var ju faran ur världen om hon vägrade. Likförbannat kontaktade hon S och berättade om sparkförfrågningen. Varför?
En möjlighet är väl att hon anade hans onda avsikter utan att fråga explicit.
Vi tycks vara överens om att ett av hennes syften (kanske det primära) var att rädda sitt eget skinn då hon förstod vartåt det barkade.
Hon kände till Saga men hade såvitt jag förstått ingen personlig relation till henne.

Det kanske var för jobbigt att tänka tanken hela vägen att hennes charmige drömprins skulle vara kapabel att mörda? Så hon kanske slog det ifrån sig och agerade som Pontius Pilatus genom att två sina händer inför Am*n.
Hon tänkte kanske att Saga skulle ta avstånd från A direkt och inte vilja träffa honom igen.

Citat:
Ja, men frågan är ju om man kommer kunna bevisa att hon kände till några mordplaner. O m hon nu gjorde det.
Blir iaf väldigt intressant att ta del av (den eventuella) menedsrättegången. Är hon lika lojal mot A när det ligger ett längre fängelsestraff i vågskålen?

Menedsmisstanken gäller väl dels att hon förnekat sin kärleksrelation med Am*n och lämnat felaktiga uppgifter om att de träffats fysiskt, dels att hon förnekat att hon ska ha fått frågan om att skada Saga?
Om jag inte helt misstar mig så har det inte påståtts att hon kände till mordplanerna.
Meneden har hon redan begått så det skulle i så fall vara om hon kan be att få bli kallad i hovrätten för att lätta sitt samvete där.
Möjligen skulle det kunna ge henne ett mildare straff eller åtalseftergift. Men hon bör nog i så fall meddela åklagaren detta innan fristen för överklagande löper ut.
(Disclaimer: jag är inte advokat och detta är inte ett juridiskt råd.)

Jag lyssnade för övrigt på förhöret som Am*n begärde med D*anas kompis L.
Vilken pinsam sopa advokat Abbaszadeh var i det förhöret. Domaren fick avbryta förhöret och styra upp det.
Ett totalt onödigt förhör som inte tillförde något till målet.
Fan vet om det inte rentav är ett brott mot rättegångsbalken och god advokatsed.
Senast redigerad av HowLongIsNow 2024-06-18 kl. 14:53.
Citera
2024-06-18, 15:48
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Du har helt rätt i att alla kan dra sina egna slutsatser?

Är det därför du är så rädd för att svara på vissa inlägg som inte passar in i din förutbestämda bild av det aktuella fallet i Örebro?

Citat:
Därför får du så mycket mothugg i tråden... är det något som slagit dig?

Du får ju själv mothugg i tråden, undrar du inte varför?

Citat:
Hur många % håller med dig i dina inlägg (mellan tummen och pekfingret)?

Tråden är ingen tävlan i vem som har de "rätta åsikterna" eller vem som får flest ryggdunk.

Din närvaro verkar mest gå ut på att misstänkliggöra Am*n och försöka få det att framstå som att han inte kan tala sanning om vissa saker.
Citera
2024-06-18, 17:14
Medlem
Betongbalettens avatar
Citat:
Menedsmisstanken gäller väl dels att hon förnekat sin kärleksrelation med Am*n och lämnat felaktiga uppgifter om att de träffats fysiskt, dels att hon förnekat att hon ska ha fått frågan om att skada Saga?
Om jag inte helt misstar mig så har det inte påståtts att hon kände till mordplanerna.
Meneden har hon redan begått så det skulle i så fall vara om hon kan be att få bli kallad i hovrätten för att lätta sitt samvete där.
Möjligen skulle det kunna ge henne ett mildare straff eller åtalseftergift. Men hon bör nog i så fall meddela åklagaren detta innan fristen för överklagande löper ut.
(Disclaimer: jag är inte advokat och detta är inte ett juridiskt råd.)

Jag vet inte, men känslan är att hon inte kommer att göra ett smack förrns hon blir kallad till en menedsrättegång. Det är väl inte klart att det blir åtal än?
Men väl där (om det blir så), blir det intressant. Hennes charad i TR där hon lajvade "ärlig, ansvarsfull, mogen" gick ju sisådär. Hon bör nog släppa tanken på att försöka den varianten igen.

Magkänslan säger att hon kommer att köra offerrollen, och försöka framställa sig som vän, manipulerad och kanske hotad av A? Hon framstår ju inte som typen som tar ansvar för sina egna handlingar, så att lägga skulden utanför sig själv kommer nog naturligt för henne när hon blir trängd.
Blir det så lär A hamna under bussen. Han sitter ju ändå på livstid, så någon framtid med honom kan hon knappast tro på.

Citat:
Jag lyssnade för övrigt på förhöret som Am*n begärde med D*anas kompis L.
Vilken pinsam sopa advokat Abbaszadeh var i det förhöret. Domaren fick avbryta förhöret och styra upp det.
Ett totalt onödigt förhör som inte tillförde något till målet.
Fan vet om det inte rentav är ett brott mot rättegångsbalken och god advokatsed.

Ja, den advokaten lär inte företräda A i HR. Även om det lär vara ett mardrömsuppdrag att företräda en klient som A måste man säga att han inte direkt imponerade. Det där förhöret du nämner var det ju dubbla skämskuddar på.
Citera
2024-06-18, 17:15
Avstängd
Något nytt gällande ansökan till hovrätten?
Citera
2024-06-18, 20:36
Medlem
HowLongIsNows avatar
Lyssnar igenom förhören med Sagas grannar.
Börjar undra om Am*n försökt plantera vilseledande spår.

En granne har sett en 25-årig somalier stå i porten och röka något konstigt på en folie.
(Vem kan det vara…. )

En annan granne har sett hopknycklad folie i cykelförrådet.

Och som av en händelse ligger det en bit folie i trappan, och det är ett jävla tjat om folie hit och dit.
Citera
2024-06-18, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Din närvaro verkar mest gå ut på att misstänkliggöra Am*n och försöka få det att framstå som att han inte kan tala sanning om vissa saker.

Har för mig att du någon gång nämnt att "Om han frias så är han oskyldig!"

Indiciemål absolut, men VARJE indicie bygger, (som ett pussel med pusselbitar) en helhet och tillsammans blir det en beviskedja. Alla bitar hör dock inte dit överhuvudtaget men du kan åtminstone se vad pusselmotivet föreställer.

Hon bytte inte underkläder på ett par dagar och hade urinläckage pga graviditeten, det kunde läcka flertalet gånger om dagen. Vad är din teori , använde hon hårtork för snabbast torkning? Har grannarna HÖRT hårtorken, eller går det misstänka en annan metod?
Citera
2024-06-18, 23:56
Medlem
Citat:
En möjlighet är väl att hon anade hans onda avsikter utan att fråga explicit.
Vi tycks vara överens om att ett av hennes syften (kanske det primära) var att rädda sitt eget skinn då hon förstod vartåt det barkade.
Hon kände till Saga men hade såvitt jag förstått ingen personlig relation till henne.

Det kanske var för jobbigt att tänka tanken hela vägen att hennes charmige drömprins skulle vara kapabel att mörda? Så hon kanske slog det ifrån sig och agerade som Pontius Pilatus genom att två sina händer inför Am*n.
Hon tänkte kanske att Saga skulle ta avstånd från A direkt och inte vilja träffa honom igen.

Frågan är när tanken gick över för Amin från att döda barnet till att i stället döda både Saga och barnet.
Höll han sig väl med Saga under hela graviditeten för att lösa barnfrågan eller höll han verkligen av henne? Med facit i hand så träffades de inte särskilt mycket. Han hade aldrig sovit över förrän natten 27 april (har jag för mig). Hon måste ha varit överlycklig den natten. ”Nu är det vi på riktigt” 😧

Gällande D så har jag sååå svårt att tro att en människa, en kvinna, en vuxen, har vetat om Amins mordplaner och att han skulle göra verklighet av dem - utan att agera. Göra något! Prata med en kompis, väninna, sina föräldrar.
Att sparka på magen var nog mer abstrakt. I alla fall tidigt i graviditeten. Det var ju en baby trap. 🙄 Men i april, hon hade kanske sett Saga med magen på City Gross, där tog det stopp.
Men… om så…. Varför skydda Amin? Varför?
Citera
2024-06-19, 01:11
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Är det därför du är så rädd för att svara på vissa inlägg som inte passar in i din förutbestämda bild av det aktuella fallet i Örebro?

Du får ju själv mothugg i tråden, undrar du inte varför?

Tråden är ingen tävlan i vem som har de "rätta åsikterna" eller vem som får flest ryggdunk.

Men snälla sluta! Du lyckas göra bort dej i varje inlägg, ser du inte att det är dags att ta ett steg tillbaka, Du försvarar en dubbel mördare som är dömd på solida bevis och kommer att möta samma domslut i HR, Du beter dej som en repig grammofonskiva och JAG VI är less på den.
Citera
2024-06-19, 01:32
Medlem
Sånt fruktansvärt fall och så mycket frågor!
Min teori är att A:s familj hade fått reda på graviditeten, Örebro är litet samt somalier pratar mycket mellan varandra, det är en väldigt liten chans att de inte hade en aning. Speciellt då saga själv uttryckt att hon inte kände sig trygg med att gå till jobbet med mage då hon va nojig att hans familj skulle se henne.
De har antagligen gett honom ett ultimatum och en av de varit att saga måste dö för att rädda deras heder.
Det är absolut inte gäng kriminella som stormat in i lägenheten, de märks då mordet uppenbarligen är väldigt personligt. Samt att hela teorin kring droger hos saga e allmänt osammanhängande.

De jag dock inte förstår är:
Varför så mycket frågor kring sagas hygien?
Varför stängde A av sin mobil även en dag innan mordet? (Tänkte han begå mordet tidigare o backade ur?)
De nämnde också att de va en tids period då A och hans mamma inte haft någon som helst kontakt över telefon på ca 17 dagar om jag inte minns fel, ville hon inte prata med honom förens ”problemet” var löst? Och hade hans föräldrar ens försökt kontakta honom under mordnatten?
Hur hamnade bordsskivan i sovrummet? Känns så konstigt att gå o hämta en tung skiva och dra in den i sovrummet för att sedan döda S på ett sånt grovt sätt?
Senast redigerad av franky1988 2024-06-19 kl. 01:37.
Citera
2024-06-19, 02:56
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SaltedCaramel
Frågan är när tanken gick över för Amin från att döda barnet till att i stället döda både Saga och barnet.
Höll han sig väl med Saga under hela graviditeten för att lösa barnfrågan eller höll han verkligen av henne? Med facit i hand så träffades de inte särskilt mycket. Han hade aldrig sovit över förrän natten 27 april (har jag för mig). Hon måste ha varit överlycklig den natten. ”Nu är det vi på riktigt” 😧

Som Betongbaletten utvecklade tidigare så verkar Am*n ha blivit alltmer desperat efter hand.
Två expertvittnen på Somalia var överens om att föräldrarna troligen hade accepterat ett snabbt giftermål om de fått reda på situationen.
Och i linje med vad du skriver, så hade Saga rimligtvis gått med på en sådan lösning.
Jag kan faktiskt inte komma till någon annan slutsats än att det var Am*n själv som inte kunde förlika sig med tanken på att bli pappa mot sin egen vilja.

De mest sofistikerade lögnerna ligger ofta nära sanningen.
Vi har fått höra att Am*n våndades i timtal under den 28 april över sitt stora beslut. Men jag tror inte det handlade om beslutet att berätta för föräldrarna. Utan jag tror att han egentligen grubblade på var om och hur han skulle bli av med Saga och barnet.

Citat:
Gällande D så har jag sååå svårt att tro att en människa, en kvinna, en vuxen, har vetat om Amins mordplaner och att han skulle göra verklighet av dem - utan att agera. Göra något! Prata med en kompis, väninna, sina föräldrar.
Att sparka på magen var nog mer abstrakt. I alla fall tidigt i graviditeten. Det var ju en baby trap. 🙄 Men i april, hon hade kanske sett Saga med magen på City Gross, där tog det stopp.
Men… om så…. Varför skydda Amin? Varför?

Med risk för att en annan skribent anklagar mig för att ropa varg så vill jag påpeka att många vittnen har berättat om Am*ns mörka sidor: härskarteknik, manipulation, inställsamhet.
Jag tror att han skulle få hyfsat höga poäng på PCL-R.
Han har varit relativt framgångsrik i sin grooming av D, och det är plågsamt för henne att vakna upp ur den rosaskimrande lögnen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in