Citat:
Ursprungligen postat av
Betongbaletten
Alltså, jag vete faen. Om det "enbart" var så att hon fått frågan om att sparka S i magen, och om hon inte hade för avsikt att göra det, varför så nojig över att åka dit på något? Dom har ju inte uttryckligen skrivit om dom exakta planerna i chattarna, och om hon hävdat att "jag trodde han bara skojade" eller dylikt hade hon knappast åkt dit på det.
Min känsla är att hon visste mer om A:s planer. Trodde hon att hans enda möjlighet att "lösa problemet" var att få just henne att utföra våld var ju faran ur världen om hon vägrade. Likförbannat kontaktade hon S och berättade om sparkförfrågningen. Varför?
En möjlighet är väl att hon anade hans onda avsikter utan att fråga explicit.
Vi tycks vara överens om att ett av hennes syften (kanske det primära) var att rädda sitt eget skinn då hon förstod vartåt det barkade.
Hon kände till Saga men hade såvitt jag förstått ingen personlig relation till henne.
Det kanske var för jobbigt att tänka tanken hela vägen att hennes charmige drömprins skulle vara kapabel att mörda? Så hon kanske slog det ifrån sig och agerade som Pontius Pilatus genom att två sina händer inför Am*n.
Hon tänkte kanske att Saga skulle ta avstånd från A direkt och inte vilja träffa honom igen.
Citat:
Ja, men frågan är ju om man kommer kunna bevisa att hon kände till några mordplaner. O m hon nu gjorde det.
Blir iaf väldigt intressant att ta del av (den eventuella) menedsrättegången. Är hon lika lojal mot A när det ligger ett längre fängelsestraff i vågskålen?
Menedsmisstanken gäller väl dels att hon förnekat sin kärleksrelation med Am*n och lämnat felaktiga uppgifter om att de träffats fysiskt, dels att hon förnekat att hon ska ha fått frågan om att skada Saga?
Om jag inte helt misstar mig så har det inte påståtts att hon kände till mordplanerna.
Meneden har hon redan begått så det skulle i så fall vara om hon kan be att få bli kallad i hovrätten för att lätta sitt samvete där.
Möjligen skulle det kunna ge henne ett mildare straff eller åtalseftergift. Men hon bör nog i så fall meddela åklagaren detta innan fristen för överklagande löper ut.
(Disclaimer: jag är inte advokat och detta är inte ett juridiskt råd.)
Jag lyssnade för övrigt på förhöret som Am*n begärde med D*anas kompis L.
Vilken pinsam sopa advokat Abbaszadeh var i det förhöret. Domaren fick avbryta förhöret och styra upp det.
Ett totalt onödigt förhör som inte tillförde något till målet.
Fan vet om det inte rentav är ett brott mot rättegångsbalken och god advokatsed.