2024-06-17, 20:36
Medlem
Zests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
ALLA läsare!

Verkligen inte alla läsare, jag tycker du verkar helt besatt.
Citera
2024-06-17, 20:56
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow
Att stöka ner en brottsplats så att det ser ut som om någon letat på just de två ställen där man själv påstår att man gömt en väska i hemlighet — det är inte att tänka tre steg framåt.

Jaha ja, så nu vill du helt plötsligt backa från ditt tidigare påstående att Am*n var oförmögen att tänka tre steg framåt?

Man kan väl nästan säga att det är du själv som tar ett steg bakåt i dina spekulationer 😂

Citat:
Det är att vara jävligt dumsmart när man försöker lösa det akuta problem man har framför ögonen.
Inte ens särskilt smart. Mest urdumt.

Det är ingen normalt funtad person som tror på din "teori" att stöket och kaoset i S*gas bostad var stundens ingivelse.

En mer trolig hypotes går ut på att någon eller några okända personer (gängkriminella?) letade efter något (väskor med okänt innehåll?) och efter uträttat ärende så tystade dom det enda vittnet (S*ga) som hade sett dom.
Citera
2024-06-17, 21:02
Medlem
LemPicas avatar
Den användaren är en känd kvinnohatare på forumet och ägnar stor tid till att försvara kvinnomördare, kvinnoboxare och våldtäktsmän här på Flashback.
Spelar ingen roll om det så finns på film.
Det bästa vore om folk ignorerade dylika inlägg då det tar fokus från vad som är viktigt.

Tur att rätten inte blundar för fakta i alla fall.
Domen har väl överklagats om jag inte missminner mej?
Har inte haft tid att uppdatera mej på sistone.

Jag kommer aldrig förstå hur man hellre mördar än ser till att inte hamna i en sådan situation från början.
Det kan ju inte kännas bättre att sitta inne plus att alla får vetskap om just det man försökte dölja.

Citat:
Ursprungligen postat av gorbakiosk
Ja det verkar vara "lite" skruvat i skallen på gräsklipparn...
Citera
2024-06-17, 21:22
Medlem
HowLongIsNows avatar
Klockrent! Fick lite av ett Eureka moment när jag läste din utveckling av resonemanget.

Citat:
Ursprungligen postat av Betongbaletten
Sen kommentar till dina inlägg om kommunikationen A-D, och D:s agerande.
Det är tydligt att A "groomar" D vid den initiala kontakten på hösten 2022. Förmodligen målar han upp sig som ett offer som blivit lurad i den där baby-trap:en som D berättar om i TR. Samtidigt uppvaktar han D (som varit kär i A sedan högstadiet) och ger sken av att han vill att det ska vara dom två. Om bara...
Ja men såklart! Kontakten mellan D och A har pågått på lågintensiv nivå sedan grundskolan.
För henne verkar han har varit en superspännande och troligen ouppnåelig kille.
För honom var hon ett användbart verktyg i verktygslådan.

Citat:
Exakt hur planen ser ut i det här läget är svårt att sia om. Din tanke om att D ska hota/pressa S till abort känns rimlig.
Klart är iaf att D inte vill fullfölja. Hon dissar A genom att inte dyka upp till mötet den 15/11, och hon svarar inte när han ringer eller messar. Först den 16/11 meddelar hon att hon "akut blev inringd till jobbet", en förklaring som A givetvis direkt fattar är ett svepskäl (så ljuger han ju själv jämt när han vill slingra sig ur något).
Hon verkar ju ha varit väldigt kluven mellan sitt amorösa intresse för A och insikten om att det är en dålig idé att bli inblandad i olagligheter. I och med att hon redan hade en dom på sig kunde hon räkna med strängare påföljd om hon skulle åka dit igen.

Citat:
Vid kontakterna i april uppfattar jag det som att tjänsten A ber om är av allvarligare karaktär. Nu har tiden för abort gått ut, och A är mer desperat. Kanske försöker han pressa D att sparka S i magen genom att hota med att han annars blir "tvungen" att döda S?

Därefter kontaktar D S. Jag tror som du att huvudsyftet är att försöka sudda ut sin egen inblandning, men jag är också öppen för att det faktiskt kan ha funnits en genuin vilja att avbryta mordplanerna. Om inte av omsorg för S, så för att hon inte vill att A faktiskt ska begå mord (och med stor risk åka dit för det).

Det låter ju som ett djävulskt gaffeldrag. Men tror du inte att hon i så fall skulle berättat för Saga att hon hade ett dödshot mot sig? Det verkar konstigt om hon visste att den risken fanns och i så fall ändå inte hade berättat det.
Baserat på Am*ns agerande tror jag inte han bestämde sig för att döda Saga förrän samma dygn som mordet skedde.

Citat:
Varför hon sedan ljuger i (framför allt) TR tror jag är för att hon först och främst vill skydda sig själv. Hennes inblandning i det här och det som framkommer i chattarna målar upp en bild som hon nog gärna vill justera så mycket som möjligt. Det är inte supersnyggt att underlåta att meddela polisen när man får förfrågan om att sparka livet ur ett långt gånget foster, än mindre om man vet om att ett mord på mamman planeras.

Dessutom tror jag att D fortfarande vill skydda A. Hon har nog kvar känslor där, och inte omöjligt att hon har dåligt samvete för att hon inte hjälpte till att försöka "lösa situationen" redan i november.
Det ligger nog mycket i det du skriver. Det är tyvärr inte helt ovanligt att folk gör misstaget att fortsätta hålla fast vid en destruktiv linje för att man redan satsat så mycket emotionellt kapital på den. Det blir så plågsamt att erkänna för sig själv att man gjort fel, att man hellre fortsätter på den inslagna vägen.

Citat:
Oavsett exakt vad som sagts och skett mellan A och D kan vi konstatera att det gick åt helvete för alla inblandade. S och barnet först och främst, givetvis. Men A är dömd till livstid (i första instans), och D har framställt sig som en samvetslös lögnare i TR (och, som grädde på moset, blivit anmäld för mened).

Svenska domstolar ser strängt på mened och det bestraffas regelbundet med fängelse. Maxstraffet är 8 år för grov mened.
Har hon dessutom känt till mordplaner men inte avslöjat dem så kan hon ha gjort sig skyldig till underlåtenhet att avslöja brott, eller värre.

Hade hon agerat direkt så hade hon gått fri från både brottsmisstanken och skammen.
Nu riskerar hon fängelse.
Senast redigerad av HowLongIsNow 2024-06-17 kl. 22:20.
Citera
2024-06-18, 05:37
Bannlyst
Märkligt att bygga upp ett försvar och falskt alibi och sen vägra ge ut koden till polisen.
Trodde polisen kunde ta sig in i alla mobiler utan problem, borde inte Apple hjälpa till i en mordutredning?
Också märkligt sätt att döda nån, lampsladd runt halsen och sen marmorskiva från vardagsrumsbordet.
För att ha intresse av att lyssna på krimpoddar så agerade han inte smart.
Hoppas inte att hovrätten ändrar domen, har GW kommenterat fallet?
Undrar om familjen tycker han upprätthåller hedern genom att döda barnet och den kristna kvinnan lr har dom förskjutit honom?
Citera
2024-06-18, 06:21
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fibululan
Märkligt att bygga upp ett försvar och falskt alibi och sen vägra ge ut koden till polisen.
Trodde polisen kunde ta sig in i alla mobiler utan problem, borde inte Apple hjälpa till i en mordutredning?
Också märkligt sätt att döda nån, lampsladd runt halsen och sen marmorskiva från vardagsrumsbordet.
För att ha intresse av att lyssna på krimpoddar så agerade han inte smart.
Hoppas inte att hovrätten ändrar domen, har GW kommenterat fallet?
Undrar om familjen tycker han upprätthåller hedern genom att döda barnet och den kristna kvinnan lr har dom förskjutit honom?

Ang. mobilen: Apple erbjuder en stark kryptering (end-to-end) som är otroligt svår att forcera. De säger att de själva inte kan. Polisen använder ett program som kopierar telefonens minne och kan läsa det som inte är krypterat med den metoden. De kan också få viss hjälp av Apple med en loggar, iCloud-aktivitet mm.

Lampsladden var inte mordvapen utan sattes dit efteråt. Saga dog till följd av hårt tryck mot hals eller nacke, troligen från bordsskivan. Det kan ha tagit upp till 10 minuter enligt rättsläkaren.

Har faktiskt inte sett någon kommentar från GW. Kanske någon som bevakar kvällspressen vet?

Ang. föräldrarnas agerande:
Jag kan rekommendera att lyssna på förhöret med Per Brinkemo som är religionsvetare och kunnig om Somalia.
Han berättade bl.a. såhär om jag uppfattat honom rätt:
Hedersmord inte är allmänt accepterat i Somalia (med undantag för om det gäller en viss minoritetsgrupp ) utsn förskjutning från släkten är det hårdaste straffet.
A hade dragit vanheder över familjen genom att göra en kvinna gravid utanför äktenskapet och ryktet var ute.
Enligt Brinkemo hade hedern endast kunnat återställas om han hade gift sig med Saga innan födseln, och barnet hade då kunnat tas upp i hans släkt.
Jag tycker det låter som att föräldrarna ”med kniven på strupen” skulle ha gått med på en sådan lösning.
Det förekommer också att syndarna misshandlas grovt som straff för vad de gjort, men inte så att de avlider. Brinkemo nämnde skållning med kokande vatten som exempel.
Hade barnet fötts utom äktenskapet så kan hedern inte återställas och då straffas det med förvisning. Men detta gäller även vid mord i de flesta fall.

I och med att föräldrarna vare sig ville vittna till fördel för sin son eller sitta med som stöd under rättegången, så är det väl troligt att de förskjutit honom eller i vart fall lutar åt ett sådant beslut.
Senast redigerad av HowLongIsNow 2024-06-18 kl. 06:28.
Citera
2024-06-18, 08:00
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Jaha ja, så nu vill du helt plötsligt backa från ditt tidigare påstående att Am*n var oförmögen att tänka tre steg framåt?

Man kan väl nästan säga att det är du själv som tar ett steg bakåt i dina spekulationer 😂

Det är ingen normalt funtad person som tror på din "teori" att stöket och kaoset i S*gas bostad var stundens ingivelse.

En mer trolig hypotes går ut på att någon eller några okända personer (gängkriminella?) letade efter något (väskor med okänt innehåll?) och efter uträttat ärende så tystade dom det enda vittnet (S*ga) som hade sett dom.

Ja visst du har ju stenkoll för fan alla i tråden ser upp till dig som GW:s tronföljare. INGEN kan "fuppen" som du.
Vi tar din skarpa analys av händelseförloppet igen:

Offret hade inte duschat på 2 dygn eller bytt underkläder efter sex vilket förklarar Amins DNA överallt, under naglar, i trosor, hårstrån osv. Trappstädarna hade helt missat en stor spottloska mitt i trappan. Polishunden är just i detta fall inkompetent och kan helt plötsligt INTE avgöra hur gammalt ett spår är. Amins tagg har någon annan använt på något vis?

Några gängkriminella tar sig in genom en olåst port (vilken tur). Vidare kommer dom in genom en olåst lägenhetsdörr (tur igen) och stryper en helt oskyldig gravid kvinna utan att lämna ett enda spår efter sig. inte ett hudavskrap, inte ett hårstrå, ingenting trots att offret kämpat emot rejält. Någon form av saneringdräkt kanske bars av dom?

Samtidigt Sitter A i en bil två kilometer bort mitt i natten med sin kompis som vägrar vittna om detta. A:s normalt extremt flitigt använda mobil som alltid brukar vara påslagen används helt plötsligt inte alls, den stängs tom av exakt under den tid hon mördas.
Innan han stänger av misslyckas han med att låsa upp telefonen med face-id då hans ansikte antagligen ändrat utseende under det homoerotiska nattliga mötet eller vad dom nu pysslat med. Han sitter där i över två timmar precis blixt stilla.

Mordet utför dom helt utan motiv, helt utan anledning. Bara för att tillfredsställa sina blodtörstiga lustar kanske?
Dom har inte valt den lättaste och logiska vägen och bara pressat Amin, beordra honom att hämta sakerna utan dom väljer att själva riskera långa fängelsestraff för döda en oskyldig utan att få tillbaka några pengar.

Tingsrättens dom måste vara en rättskandal, ring nu Lawnmoverman och tala vett med dom
Citera
2024-06-18, 08:55
Medlem
Citat:
Ang. mobilen: Apple erbjuder en stark kryptering (end-to-end) som är otroligt svår att forcera. De säger att de själva inte kan. Polisen använder ett program som kopierar telefonens minne och kan läsa det som inte är krypterat med den metoden. De kan också få viss hjälp av Apple med en loggar, iCloud-aktivitet mm.

Lampsladden var inte mordvapen utan sattes dit efteråt. Saga dog till följd av hårt tryck mot hals eller nacke, troligen från bordsskivan. Det kan ha tagit upp till 10 minuter enligt rättsläkaren.

Har faktiskt inte sett någon kommentar från GW. Kanske någon som bevakar kvällspressen vet?

Jag kan rekommendera att lyssna på förhöret med Per Brinkemo som är religionsvetare och kunnig om Somalia.
Hedersmord inte är allmänt accepterat i Somalia (med undantag för om det gäller en viss minoritetsgrupp ) utsn förskjutning från släkten är det hårdaste straffet.
A hade dragit vanheder över familjen genom att göra en kvinna gravid utanför äktenskapet och ryktet var ute.
Enligt Brinkemo hade hedern endast kunnat återställas om han hade gift sig med Saga innan födseln, och barnet hade då kunnat tas upp i hans släkt.
Jag tycker det låter som att föräldrarna ”med kniven på strupen” skulle ha gått med på en sådan lösning.
Det förekommer också att syndarna misshandlas grovt som straff för vad de gjort, men inte så att de avlider. Brinkemo nämnde skållning med kokande vatten som exempel.
Hade barnet fötts utom äktenskapet så kan hedern inte återställas och då straffas det med förvisning. Men detta gäller även vid mord i de flesta fall.

I och med att föräldrarna vare sig ville vittna till fördel för sin son eller sitta med som stöd under rättegången, så är det väl troligt att de förskjutit honom eller i vart fall lutar åt ett sådant beslut.

Var det så att föräldrarna var kallade att vittna? Om så är fick de väl inte sitta i salen innan.
Som jag minns det kom de helt oförhappandes in i rättssalen, de vägrade/ville inte vittna.

Inte förvånande som jag ser det, vad skulle de säga till förmån för sin son... en son som mamman nyligt skickat ett sms till med en flygbiljett till sitt hemland.

Mamman hade fått ett antal obekväma frågor i rätten (ang hederskultur bl.a).

A hade, som jag kommer ihåg det, velat förminska detta med heder... något hans mamma skrivit handlade enl honom om "vitt" snus... inte om att det var problem med att han umgicks med en vit kvinna.
Citera
2024-06-18, 10:37
Medlem
Citat:
ALLA läsare! Du verkar tro att folk inte kan dra sina egna slutsatser. Du måste få in i träskallen att alla håller inte med dig eller HowLongIsNow.

Nej du talar inte för någon annan än dig själv och skribenten du försvarar. HowLongIsNow gjorde bort sig tidigare i en helt annan tråd med sina spekulationer, i det aktuella fallet i Örebro har vi fått ta del av hans nya "teorier" och misstänkliggöranden av både Am*n, hans familj och D*ana. Kan du bevisa att skribenten HowLongIsNow har rätt i sina spekulationer?

Nu pratar vi om helheten, ingen har tex lyckats bevisa att Ami*ns uppgifter om att han förvarade saker åt gängkriminella i S*gas bostad är osanna. Ingen har heller lyckats bevisa att familjen kände till graviditeten och att de planerade att flytta ihop.

Vad baserar du dina 50 % på? HowLongIsNow:s heltokiga teorier? 😁

Men varför ska familjen utvisas om de inte varit delaktiga i brottet?

Man kan skönja ett rasistiskt motiv till ditt engagemang i den aktuella tråden.

Du har helt rätt i att alla kan dra sina egna slutsatser!

Därför får du så mycket mothugg i tråden... är det något som slagit dig?

Hur många % håller med dig i dina inlägg (mellan tummen och pekfingret)?
Citera
2024-06-18, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Ja visst du har ju stenkoll för fan alla i tråden ser upp till dig som GW:s tronföljare. INGEN kan "fuppen" som du.
Vi tar din skarpa analys av händelseförloppet igen:

Offret hade inte duschat på 2 dygn eller bytt underkläder efter sex vilket förklarar Amins DNA överallt, under naglar, i trosor, hårstrån osv. Trappstädarna hade helt missat en stor spottloska mitt i trappan. Polishunden är just i detta fall inkompetent och kan helt plötsligt INTE avgöra hur gammalt ett spår är. Amins tagg har någon annan använt på något vis?

Några gängkriminella tar sig in genom en olåst port (vilken tur). Vidare kommer dom in genom en olåst lägenhetsdörr (tur igen) och stryper en helt oskyldig gravid kvinna utan att lämna ett enda spår efter sig. inte ett hudavskrap, inte ett hårstrå, ingenting trots att offret kämpat emot rejält. Någon form av saneringdräkt kanske bars av dom?

Samtidigt Sitter A i en bil två kilometer bort mitt i natten med sin kompis som vägrar vittna om detta. A:s normalt extremt flitigt använda mobil som alltid brukar vara påslagen används helt plötsligt inte alls, den stängs tom av exakt under den tid hon mördas.
Innan han stänger av misslyckas han med att låsa upp telefonen med face-id då hans ansikte antagligen ändrat utseende under det homoerotiska nattliga mötet eller vad dom nu pysslat med. Han sitter där i över två timmar precis blixt stilla.

Mordet utför dom helt utan motiv, helt utan anledning. Bara för att tillfredsställa sina blodtörstiga lustar kanske?
Dom har inte valt den lättaste och logiska vägen och bara pressat Amin, beordra honom att hämta sakerna utan dom väljer att själva riskera långa fängelsestraff för döda en oskyldig utan att få tillbaka några pengar.

Tingsrättens dom måste vara en rättskandal, ring nu Lawnmoverman och tala vett med dom

Hahaha! Stort tack 💪för sammanfattningen av Gräsklipparmannens teori. (En tragisk man med en trasig gräsklippare! LOL&#129315
Citera
2024-06-18, 12:58
Medlem
Betongbalettens avatar
Citat:
Klockrent! Fick lite av ett Eureka moment när jag läste din utveckling av resonemanget.

Gött! 👍

Citat:
Det låter ju som ett djävulskt gaffeldrag. Men tror du inte att hon i så fall skulle berättat för Saga att hon hade ett dödshot mot sig? Det verkar konstigt om hon visste att den risken fanns och i så fall ändå inte hade berättat det.
Baserat på Am*ns agerande tror jag inte han bestämde sig för att döda Saga förrän samma dygn som mordet skedde.

Alltså, jag vete faen. Om det "enbart" var så att hon fått frågan om att sparka S i magen, och om hon inte hade för avsikt att göra det, varför så nojig över att åka dit på något? Dom har ju inte uttryckligen skrivit om dom exakta planerna i chattarna, och om hon hävdat att "jag trodde han bara skojade" eller dylikt hade hon knappast åkt dit på det.

Min känsla är att hon visste mer om A:s planer. Trodde hon att hans enda möjlighet att "lösa problemet" var att få just henne att utföra våld var ju faran ur världen om hon vägrade. Likförbannat kontaktade hon S och berättade om sparkförfrågningen. Varför?

Citat:
Svenska domstolar ser strängt på mened och det bestraffas regelbundet med fängelse. Maxstraffet är 8 år för grov mened.
Har hon dessutom känt till mordplaner men inte avslöjat dem så kan hon ha gjort sig skyldig till underlåtenhet att avslöja brott, eller värre.

Hade hon agerat direkt så hade hon gått fri från både brottsmisstanken och skammen.
Nu riskerar hon fängelse.

Ja, men frågan är ju om man kommer kunna bevisa att hon kände till några mordplaner. O m hon nu gjorde det.
Blir iaf väldigt intressant att ta del av (den eventuella) menedsrättegången. Är hon lika lojal mot A när det ligger ett längre fängelsestraff i vågskålen?

Och hej förresten, D. Vi vet att du läser den här tråden.
Somnar du gott om kvällarna utan minsta gnag i samvetet?
Citera
2024-06-18, 14:04
Medlem
Citat:

Ett israeliskt företag(Cellebrite) kan öppna upp iPhones. Dock är processen omfattande och dyr. Kommer inte användas av svensk polis särskilt i en mordrättegång. Möjligtvis om det var ett terrorbrott typ massmord.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in