Klockrent! Fick lite av ett Eureka moment när jag läste din utveckling av resonemanget.
Citat:
Ursprungligen postat av
Betongbaletten
Sen kommentar till dina inlägg om kommunikationen A-D, och D:s agerande.
Det är tydligt att A "groomar" D vid den initiala kontakten på hösten 2022. Förmodligen målar han upp sig som ett offer som blivit lurad i den där baby-trap:en som D berättar om i TR. Samtidigt uppvaktar han D (som varit kär i A sedan högstadiet) och ger sken av att han vill att det ska vara dom två. Om bara...
Ja men såklart! Kontakten mellan D och A har pågått på lågintensiv nivå sedan grundskolan.
För henne verkar han har varit en superspännande och troligen ouppnåelig kille.
För honom var hon ett användbart verktyg i verktygslådan.
Citat:
Exakt hur planen ser ut i det här läget är svårt att sia om. Din tanke om att D ska hota/pressa S till abort känns rimlig.
Klart är iaf att D inte vill fullfölja. Hon dissar A genom att inte dyka upp till mötet den 15/11, och hon svarar inte när han ringer eller messar. Först den 16/11 meddelar hon att hon "akut blev inringd till jobbet", en förklaring som A givetvis direkt fattar är ett svepskäl (så ljuger han ju själv jämt när han vill slingra sig ur något).
Hon verkar ju ha varit väldigt kluven mellan sitt amorösa intresse för A och insikten om att det är en dålig idé att bli inblandad i olagligheter. I och med att hon redan hade en dom på sig kunde hon räkna med strängare påföljd om hon skulle åka dit igen.
Citat:
Vid kontakterna i april uppfattar jag det som att tjänsten A ber om är av allvarligare karaktär. Nu har tiden för abort gått ut, och A är mer desperat. Kanske försöker han pressa D att sparka S i magen genom att hota med att han annars blir "tvungen" att döda S?
Därefter kontaktar D S. Jag tror som du att huvudsyftet är att försöka sudda ut sin egen inblandning, men jag är också öppen för att det faktiskt kan ha funnits en genuin vilja att avbryta mordplanerna. Om inte av omsorg för S, så för att hon inte vill att A faktiskt ska begå mord (och med stor risk åka dit för det).
Det låter ju som ett djävulskt gaffeldrag. Men tror du inte att hon i så fall skulle berättat för Saga att hon hade ett dödshot mot sig? Det verkar konstigt om hon visste att den risken fanns och i så fall ändå inte hade berättat det.
Baserat på Am*ns agerande tror jag inte han bestämde sig för att döda Saga förrän samma dygn som mordet skedde.
Citat:
Varför hon sedan ljuger i (framför allt) TR tror jag är för att hon först och främst vill skydda sig själv. Hennes inblandning i det här och det som framkommer i chattarna målar upp en bild som hon nog gärna vill justera så mycket som möjligt. Det är inte supersnyggt att underlåta att meddela polisen när man får förfrågan om att sparka livet ur ett långt gånget foster, än mindre om man vet om att ett mord på mamman planeras.
Dessutom tror jag att D fortfarande vill skydda A. Hon har nog kvar känslor där, och inte omöjligt att hon har dåligt samvete för att hon inte hjälpte till att försöka "lösa situationen" redan i november.
Det ligger nog mycket i det du skriver. Det är tyvärr inte helt ovanligt att folk gör misstaget att fortsätta hålla fast vid en destruktiv linje för att man redan satsat så mycket emotionellt kapital på den. Det blir så plågsamt att erkänna för sig själv att man gjort fel, att man hellre fortsätter på den inslagna vägen.
Citat:
Oavsett exakt vad som sagts och skett mellan A och D kan vi konstatera att det gick åt helvete för alla inblandade. S och barnet först och främst, givetvis. Men A är dömd till livstid (i första instans), och D har framställt sig som en samvetslös lögnare i TR (och, som grädde på moset, blivit anmäld för mened).
Svenska domstolar ser strängt på mened och det bestraffas regelbundet med fängelse. Maxstraffet är 8 år för grov mened.
Har hon dessutom känt till mordplaner men inte avslöjat dem så kan hon ha gjort sig skyldig till underlåtenhet att avslöja brott, eller värre.
Hade hon agerat direkt så hade hon gått fri från både brottsmisstanken och skammen.
Nu riskerar hon fängelse.