• 1
  • 2
2023-04-29, 14:00
Medlem
Under en tre års tid har jag varit nästäppt varje dag utan att någonting har hjälpt. För ungefär tre år sedan började livet inte kännas lika roligt längre. Det första året förstod jag inte att detta berodde på nästäppan. Jag kunde fortfarande andas bra genom näsan men jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det, bihållorna eller vad det är kanske var svullna. Nästäppan blev värre med tiden och det blev allt svårare att andas genom näsan. Cirka ett år efter nästäppan började gick jag till öron-näsa-hals för att undersöka problemet. De kom fram till att det inte fanns någon näs polyp eller likande som hindrade andningen. Läkaren skrev ut kortison nässpray som jag skulle testa men det funkade inte heller. Tiden gick och för fem månader sedan gjorde jag mig av med mina katter som jag har haft i sju år. Trots att jag inte kände några övriga symptom från att leva med dem förutom när jag klappade dem, då kunde det klia lite i ögonen bara. Nästäppan har faktiskt blivit bättre sedan dess men efter fem månader är det fortfarande inte bra. För tre månader sedan fick jag en förkylning vilket gjorde att alla framsteg med nästäppan gick tillbaka till ruta ett och jag fick vänta i åtta veckor innan det blev bättre. Idag är nästäppan sådär, då jag för drygt för två veckor blev förkyld igen. Någon som vet vad jag ska göra? Jag har även en allergifri hund, som jag inte känner några helst symptom av alls. Dessutom har jag en kraftig gräspollen allergi som jag nu vaccinerar mig mot genom att äta en tablett om dagen. Vet inte vem jag är längre, hur livet egentligen känns och saknar motivation till att göra något alls. Skulle gärna vilja ha lite hjälp med vad jag ska göra. Tack på för hand.
Citera
2023-04-29, 14:02
Medlem
Nezeclear ger fart på snoret är precis på gång att beställa igen.
Citera
2023-04-29, 14:04
Medlem
Loratadine minskade inflammationen i näskanalen för mig. Förutsatt att det är allergi som är orsaken då.

Kan ju vara damm också som orsakar det.
Citera
2023-04-29, 14:33
Medlem
Belters avatar
Operera bort polyperna så ska du se att nästäppan försvinner.
Citera
2023-04-29, 14:34
Bannlyst
Såg précis en “reel” kring Detta på.insta, en forks are som körde vitlöksklyftor under fotsulorna innanför sockorn på sitt blöjbarn, vitlök ska enligt henne vara antiinflammatoriskt och rensa bihålor och tryck över bröstet, samma verksamma substans i vitlöken återfinns i de flesta nässprayer.

Kan vara värt ett försök och jag ska testa ikväll, tydligen ska det ge sig in i porerna och tas upp av kroppen så snabbt att du får vitlöksandedräkt på några minuter.

Testa är gratis!
Citera
2023-04-29, 14:34
Medlem
Bubba00s avatar
Saltvatten är en hävdvunnen metod! Dra in en omgång i vardera kanal medelst sugrör. Det gör ont som f*n men gör underverk. Lycka till!
Citera
2023-04-29, 14:46
Medlem
Gå till vårdcentralen och be om allergiutredning misstanke pälsdjur.

Använd kortisonnässpray dagligen, gärna Dymista.

Googla allergisanera. Tar ca sju år att kattallergen försvinner av sig själv.
Citera
2023-04-29, 15:12
Medlem
welcometorealitys avatar
Jag skulle tro att de kommer från hemmet, du har ingen heltäckningsmatta eller dylikt, men som ovan gå till hälsocentralen och lämna ett blodprov för allergitest, så får du svar sen om de hittar något.
Citera
2023-04-29, 16:33
Medlem
Finns inga allergi fria hundar så det är väl där problemet är.
Citera
2023-04-29, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kebabfrulle
Finns inga allergi fria hundar så det är väl där problemet är.

Men saken är ju att jag inte känner några symptom från hunden. Inga nysningar, kliande ögon osv
Citera
2023-04-29, 16:51
Medlem
Saltkungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hubbabubben
Men saken är ju att jag inte känner några symptom från hunden. Inga nysningar, kliande ögon osv

Men gör allergitest bara, vad ska vi gissa oss fram till här? Gör en utredning till grundorsaken.
Citera
2023-04-29, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkungen
Men gör allergitest bara, vad ska vi gissa oss fram till här? Gör en utredning till grundorsaken.

Har gjort det flera gånger. Det konstiga är att jag är betydligt mindre allergiskt mot pälsdjur nu än för drygt fem år sedan enligt testerna. Då hade jag även mina katter men ingen nästäppa vad jag minns. Däremot fick jag tydliga symptom när jag klappade dem.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in