Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-05-04, 01:37
  #13
Medlem
Fickpluntor är trista.

Ingen blir glad av en liten hutt på knappa decilitern, och en större större fickplunta är mestadels tung, otymplig och jobbig. Är man ute i spenaten och vandrar eller campar är det tio gånger bättre att ha med sig sprit i en petflaska än en behållare i metall som kanske liknar en bensindunk.

Petflaskan väger knappt inget och den går till och med att elda upp om man vill bli av med den. Fickpluntan har man oftast en affektiv koppling till som gör att man inte kan slänga den i bäcken till glädjen för magnetfiskare, detta gäller särskilt om den är graverad.

En blank fickplunta i rostfritt utan krusiduller och utan gravyr kanske har sin charm, men jag föredrar petflaska alla gånger.

Petflaskan är förstås inget man hivar upp och skryter med på eventet som är alkoholfritt, men det gör man å andra sidan inte med fickpluntan heller.
Citera
2023-05-04, 02:23
  #14
Medlem
HemmaslagenWasabis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johanponken
På Tradera fanns ju en banan-plunta! Och mer. https://www.tradera.com/search?q=fickplunta

Ja, fast ingen är sådär "wow!" precis..
Citera
2023-05-06, 10:40
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HemmaslagenWasabi
Vad har ni själva för pluntor? Kom med lite tips

Jag har min fars plunta. Den är gjord i sterlingsilver med graverat monogram. Införskaffad i alperna på 60-talet just för att kunna ta sig en tuting ute i det fria. Den har ett fodral av läder jag har restaurerat och passar mycket bra i t.ex. höger benficka för sårrengöring.

Naturligtvis sårrengöring, men då sprit är en sorts färskvara är det synd att låta den förfaras så den kan man dricka upp på hemvägen vid lämpligt tillfälle.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback