2023-04-28, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Det går ofta att hitta kryphål, men det blir ju inte bra PR att göra det.
Det är därför jag tror att moderpartiet S håller låg profil i denna fråga och undviker att ta strid om det för det går inte att vinna sakpolitiskt i debatt om detta. Däremot gör de nog som du säger att de hittar en lösning runt ett partiförbud där en eller flera personer "äger" ett spelföretag som sedan donerar vinsten till S. Sedan att personen eller personerna tillåts stoppa på sig pengar som lön lär väl göra att enskilda S-are lär slåss sinsemellan med kniven på strupen för att vara ägaren till detta.
Citera
2023-04-28, 12:06
Medlem
Krimkolls avatar
Som sagt var angående hur mycket pengar det rör sig om, Niklas Gustafsson på aftonbladet är ärlig med siffrorna. Han kanske inte kan vara kvar om han inte är lojal med sekten på blaskan?

Citat:
Regeringen och SD enade om förslag mot partilotter

Regeringen och Sverigedemokraterna har enats om att ett förslag på förbud mot partipolitiska lotterier ska tas fram, enligt uppgifter till Expressen.

Ett eventuellt förbud hade kunnat drabbat Socialdemokraterna hårt, då lotteriförsäljningen utgör nästan hälften av partiets samlade intäkter.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...dEntry=1108354
Citera
2023-04-28, 12:08
Medlem
Epimaness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nedboy
Det skulle alltså innebära att inga företag kan ge bidrag om de inte redovisar sina kunder. Stämmer verkligen det?

Men hur ska du kunna förbjuda att fackföreningarna ger bidrag till partiet?

Men facken har ju en särställning, de är inte som vilken förening som helst, så speciell lagstiftning bör ju kunna gå att få till.

Kan man få igenom gymnasielagen så...
Citera
2023-04-28, 12:09
Medlem
Krimkolls avatar
Om det är 130-350 miljoner om året för S och dess många förgreningar och det pågått i ett antal decennier. Då måste det handla om ett antal MILJARDER man fått in på det här sättet. Så oerhört fult och skamligt.
Citera
2023-04-28, 12:09
Medlem
Jag röstar inte höger men det här med lotterier låter konstigt så bra att man utreder det. Varför ska ett politiskt parti hålla på med sådant? Det tycker jag inte att något parti ska. Det låter oseriöst. Intäkter får de skaffa på annat sätt. Lotterier hör inte hemma i politiken. Hälften av intäkterna, herregud. Då har man ju problem om man förlitar sitt politiska arbete till lotteriintäkter.
Senast redigerad av Grantoppen2 2023-04-28 kl. 12:11.
Citera
2023-04-28, 12:12
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abetterworld
Märk väl att S själva ännu inte har kommenterat detta. Istället har de låtit Lindberg kommentera det med orden "Nu börjar regeringen använda statsmakten för att förstöra oppositionens organisationer och finansiering." Lindberg nämner inte ett ljud på Twitter EXAKT VAD regeringen gör eller vad de "förstör" annat än att anspela på att det är odemokratiskt och antioppositionellt, lite som om det vore något fult. Lindberg vet att om han talar rakt ut om A-lotterna och hur folk har drivits till kronofogden och hur äldre faktiskt har blivit lurade till att köpa lotterna, DET skiter han i att nämna!

Jag tror att S har självbevarelsedrift nog att inse att det går inte att motivera I SAK rent politiskt detta röveri. Däremot som andra har föreslagit, lär de nog försöka hitta sätt att gå runt förbudet. T.ex. att skapa ett företag ägt av enskild person/er som driver ett spelföretag som sedan donerar vinsterna till S!
Rent politiskt är det självmord att försöka stå i TV och försvara detta. Som att vara droghandlare och stå i TV och säga att sälja kokain är bra för demokratin.

De försöker linda runt det. Japp jävligt synd om vi S som går miste om hundratals miljoner årligen men vi berättar inte rakt ut vad det handlar om. För det skulle våra väljare undra om. S gör alltså pengar på spel och missbruk!
Citera
2023-04-28, 12:15
Medlem
Krimkolls avatar
Nu kommer ilskan från hycklarna och gycklarna, poppa popcornen för här kommer all ilska på en och samma gång framöver!

Det är tydligen svenskt och det svenskaste som finns med miljardintäkter över åren på spel och lotterier och tiotusentals fattiga och pensionärer till kronofogden genom att med flit sälja lotter på kredit och faktura till personer med små inkomster. Om man frågar sossedårarna själva. Kan vara det dummaste jag läst på länge. Säger partiet som förvandlat Sverige till Mogadishu med masskriminalitet och totalt folkutbytta områden i hundratals. Som politiserat myndigheterna och infiltrerat varenda institution med utnämningar av sossar genom åren. Jävla svin till hycklare är vad han och hans partifolk är.

Citat:
SD:s lotteriangrepp – S-ilskan mot förslaget

Regeringen vill förbjuda partipolitiska lotterier vilket skulle innebära ett hårt slag mot Socialdemokraternas intäkter.

Flera S-profiler reagerar starkt – och anklagar bland annat regeringen för att vilja ”krossa” oppositionen.

SD menar att det handlar om att slopa ett system de ser som korrumperat.
– Vi drar tillbaka den korruption som Socialdemokraterna drivit igenom för sin egen skull, säger Tobias Andersson (SD).

Socialdemokraternas partisekreterare Tobias Baudin skriver i ett uttalande till Expressen att beteendet ”känns igen från länder med mer tveksam syn på demokrati.”

”Det här är ytterligare ett bevis på deras arbete med att göra Sverige mindre svenskt”, skriver han vidare.

https://www.expressen.se/nyheter/sds...mot-forslaget/
Senast redigerad av Krimkoll 2023-04-28 kl. 12:19.
Citera
2023-04-28, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grantoppen2
Jag röstar inte höger men det här med lotterier låter konstigt så bra att man utreder det. Varför ska ett politiskt parti hålla på med sådant? Det tycker jag inte att något parti ska. Det låter oseriöst. Intäkter får de skaffa på annat sätt. Lotterier hör inte hemma i politiken. Hälften av intäkterna, herregud. Då har man ju problem om man förlitar sitt politiska arbete till lotteriintäkter.
Mjo, men i grund och botten tror jag inte att S som parti drabbas av förlusten av lotteriintäkterna, däremot är det flera SSU-ledamöter och enskilda anställda som har någon form av politisk tjänst inom LO-borgen eller liknande, d.v.s. de får sina intäkter via detta kommer att få gå när de inte har råd längre. I Riks nämnde de att en del av pengarna bl.a. avlönar ett tjugotal SSU-anställda i Stockholm på heltid att bedriva "debatt". Sedan om de verkligen uträttar något för partiet eller om pengarna ska ses som ett partistöd till dagdrivare är därför jag undrar om frånvaron av pengarna VERKLIGEN hindrar dem som parti?
Citera
2023-04-28, 12:20
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Det är därför jag tror att moderpartiet S håller låg profil i denna fråga och undviker att ta strid om det för det går inte att vinna sakpolitiskt i debatt om detta. Däremot gör de nog som du säger att de hittar en lösning runt ett partiförbud där en eller flera personer "äger" ett spelföretag som sedan donerar vinsten till S. Sedan att personen eller personerna tillåts stoppa på sig pengar som lön lär väl göra att enskilda S-are lär slåss sinsemellan med kniven på strupen för att vara ägaren till detta.

Det är exakt det som M försöker gardera emot genom att lagen kommer ändras på så sätt det måste finnas godkännande i flera led. Grundproblematiken blir att bidragen kommer från folk som inte godkänt detta från början dvs speltorskarna och deras "bidrag" skiljer sig åt, att deras kosing ska gå till sossarna.

I förlängningen kan det tänkas att denna idé även ska kunna användas för sossarnas andra kassako fvs facken. Men det blir förmodligen svårare att komma åt.
Citera
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Det går ofta att hitta kryphål, men det blir ju inte bra PR att göra det.

Ja de får göra SAP till ett politiskt parti och en idrottsförening.
Citera
Medlem
Krimkolls avatar
Citat:
Mjo, men i grund och botten tror jag inte att S som parti drabbas av förlusten av lotteriintäkterna, däremot är det flera SSU-ledamöter och enskilda anställda som har någon form av politisk tjänst inom LO-borgen eller liknande, d.v.s. de får sina intäkter via detta kommer att få gå när de inte har råd längre. I Riks nämnde de att en del av pengarna bl.a. avlönar ett tjugotal SSU-anställda i Stockholm på heltid att bedriva "debatt". Sedan om de verkligen uträttar något för partiet eller om pengarna ska ses som ett partistöd till dagdrivare är därför jag undrar om frånvaron av pengarna VERKLIGEN hindrar dem som parti?

Jag upprepar: Det är halva partikassan vi talar om. Varje år.

Ja, det påverkar enormt. Halva partiet kan behöva bantas bort.

Ett normalt företag hade gått i konkurs snart typ.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krimkoll
Nu kommer ilskan från hycklarna och gycklarna, poppa popcornen för här kommer all ilska på en och samma gång framöver!

Det är tydligen svenskt och det svenskaste som finns med miljardintäkter över åren på spel och lotterier och tiotusentals fattiga och pensionärer till kronofogden genom att med flit sälja lotter på kredit och faktura till personer med små inkomster. Om man frågar sossedårarna själva. Kan vara det dummaste jag läst på länge. Säger partiet som förvandlat Sverige till Mogadishu med masskriminalitet och totalt folkutbytta områden i hundratals. Som politiserat myndigheterna och infiltrerat varenda institution med utnämningar av sossar genom åren. Jävla svin till hycklare är vad han och hans partifolk är.

https://www.expressen.se/nyheter/sds...mot-forslaget/
och återigen, vare sig Lindberg ELLER Baudin nämner exakt VAD regeringen gör. Det är anklagelser om att "30-talet går igen" eller att Sverige blir mer auktoritärt eller antidemokratiskt, men man nämner inte i ord VAD som ändras eller VEM som drabbas och HUR. Man nämner inte S-lotterna för 10 ören från S:s sida.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in