2023-04-28, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krimkoll
Men vi vill inte göra det för vi tycker det är moraliskt fel att skicka fattiga och äldre främst till kronofogden för att dra in 130-350 miljoner årligen till partiet och dess många förlängda armar. Vad är det du inte förstår? Därför ska det inte vara tillåtet, då det är principiellt fel.

SD skulle kunna sälja svensk porr och ha svenska strippklubbar. Men det är principiellt fel.
SD skulle kunna sälja svensk sprit och svenskt snus, men det är principiellt fel av ett parti.

Frågan är fortfarande obesvarad!
Mig veterligen så har S inga fördelar framför andra partier, så det sagda var en lögn. Om jag nu inte har fel.

Innan du blåser en propp är det väl bäst att jag nämner att jag tycker nuvarande system är fel.
Citera
2023-04-28, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krimkoll
Det märks lång väg på alla plattformar att sossarna skickat ut alla sina illitterata dårar som man känner igen sedan länge att skriva oneliners om hur hemskt det är och hur mycket Ungern, Turkiet och Ryssland det är att sossesvinen inte får härja fritt. Skrattretande.

För mig handlar det helt enkelt att jag har rätten att spela precis när och på vilket sätt jag vill spela. Valet är mitt !
Vill jag lägga mina pengar på S lotteri, tippa, spela på hästar eller rent av något snabbspel på nätet så gör jag det.
Vart pengarna går till är min business. Trots att jag aldrig spelat på S-spel så är det min business om jag så vill göra. Likadant om jag lägger mina pengar på något spelbolag. Valet är mitt !

Att förbjuda för en konkurrent är rent åt helvete. Oavsett vad konkurrenten heter.
Nu råkar regeringen se till eget behov och vill därför stoppa spel hos en konkurrent pga ren och skär avundsjuka.
Citera
2023-04-28, 19:08
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bryling
Hur gynnar dagens regler just Socialdemokraterna mer än andra?

Deras lotteri går bra medans alliansen lotterier går dåligt. Därför gynnar det vänstern som köper lotter och inte högern som inte behöver köpa lotter.
Citera
2023-04-28, 19:08
Medlem
nedboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Att pengar från facken enbart ska gå till S är givetvis galet men det får bli efter man täppt igen detta med spelet.

Det är väl inte galet. Facket är de som startade partiet och socialdemokraterna är fackets parti. Därför så skänker facket pengar till SITT parti. Helt naturligt. Varför i hela världen skulle de skänka pengar till andra partier för? Skulle vara korkat.

Citat:
Nu kan de ju inte blir det, som ett vanligt företag. Om Kombilotteriet tex som är ett av dessa spelbolag blir som ett riktigt företag kommer det bli strul med Lotteriinspektionen för det är inte tillåtet egentligen detta med spel och dobbel och att sälja lotter. Eller om krävs det en rad tillstånd och tex det här med kredit som Kombilotteriet kör med är absolut otillåtet egentligen.

Givetvis så får väl företaget söka tillstånds som krävs och sen följa lagen. Du har också fel. Det är fullt lagligt att anordna "spel och dobbel och att sälja lotter".

Citat:
Om det var tillåtet skulle det vara mängder av sådana här företag för tanken är lysande. Sälj lotter för 1000 spänn ge tillbaka 200 spänn (om ens det i vinst till spelarna) och behåll 800 spänn själv. Affärsidén är brilliant därav har S vid makten gett undantag så att Kombilotteriet haft tillstånd.

Tillstånd och undantag de fått genom att ge S över 100 miljoner årligen i bidrag.

Som sagt så får man kräva att de följer lagen och så skänker företaget valfria delar (100%) av sin vinst till Sosseriet.

Hur simpelt som helst.
Citera
2023-04-28, 19:09
Medlem
Krimkolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tavelramskrok
För mig handlar det helt enkelt att jag har rätten att spela precis när och på vilket sätt jag vill spela. Valet är mitt !
Vill jag lägga mina pengar på S lotteri, tippa, spela på hästar eller rent av något snabbspel på nätet så gör jag det.
Vart pengarna går till är min business. Trots att jag aldrig spelat på S-spel så är det min business om jag så vill göra. Likadant om jag lägger mina pengar på något spelbolag. Valet är mitt !

Att förbjuda för en konkurrent är rent åt helvete. Oavsett vad konkurrenten heter.
Nu råkar regeringen se till eget behov och vill därför stoppa spel hos en konkurrent pga ren och skär avundsjuka.

Det kan du tycka och göra. Men ett parti i riksdagen ska inte finansieras av horor, porr, strippor eller spel.

Nej, det är inte avundsjuka eller något hinder för frihet. Det handlar om partifinansiering. Man ska inte finansiera partiet på att knulla, spela, supa eller skjuta folk.

Partier ska inte driva spel eller spelbolag, punkt. Till och med vänsterpartiet är kritiska mot S på grund av detta. Alla andra partier i princip är kritiska mot detta.
Senast redigerad av Krimkoll 2023-04-28 kl. 19:12.
Citera
2023-04-28, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Deras lotteri går bra medans alliansen lotterier går dåligt. Därför gynnar det vänstern som köper lotter och inte högern som inte behöver köpa lotter.

Frågan min gällde hur regelverket gynnar dem, så som den jag citerade längre bak i tråden påstod.
Det du nämner har inget med regelverket att göra.

Så frågan är fortfarande obesvarad.
Citera
2023-04-28, 19:12
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Det där är en gissning utan någon som helst verklighetsförankring.
En gissning helt enkelt.

Eftersom man från regeringshåll nu utåt vill minska risken för spelmissbruk. Så kanske det vore på sin plats att stoppa massvis med spelbolag som verkligen förvärrar folks spelberoende.
Här handlar det om att med nyvunnen makt försöka att försvåra för en motståndare. Ingenting annat.
Lite som att förbjuda gåvor till partier. Med den skillnaden att istället för att skänka pengar så köper du lotter med chans på vinster.

Fler partier borde hänga på och sälja lotter i stället för att ta emot gåvor

Att få ned spelmissbruket är väl något som samtliga partier i riksdagen önskar sig. Är det då inte märkligt att partierna själva ska ägna sig åt spelverksamhet? Det är väl ok om ett parti förespråkar kraftiga liberaliseringar av spel om pengar, men sossarna är inte ett sådant parti.

Självklart är det en gissning, men inte utan verklighetsförankring. SD fick in pengar genom anonyma donationer, detta satte bland annat S stopp för, genom lagändring där det måste framgå vem som skänker pengar. Varför ska man inte få skänka pengar till politiska partier anonymt så man slipper få sin bil eller hem vandaliserat?
Citera
2023-04-28, 19:13
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbuserUser
Och vad gör regeringen och SD nu enligt dig?

Sätter stopp för sossarna att utnyttja och tjäna pengar på utsatta människor.
Citera
Medlem
Krimkolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bryling
Frågan min gällde hur regelverket gynnar dem, så som den jag citerade längre bak i tråden påstod.
Det du nämner har inget med regelverket att göra.

Så frågan är fortfarande obesvarad.

Man skapade ett undantag för sig själva att göra 130-350 miljoner om året på.

Som andra varken kan eller vill. Därför ska det likt annat i partifinansieringsväg sättas stopp för. Man får inte bedriva maffiaverksamhet för att finansiera partier heller vet du.
Citera
Medlem
Citat:

Du KAN ge donation av pengar till S, men INTE anonymt. Så, det är ingen som hindrar dig att ge dina pengar rakt i fickan till S. Problemet är bara att för S passade det bra att stifta en lag som förbjöd anonyma partidonationer från enskilda medlemmar, vilket M och SD ville fortsätta med.
Citera
2023-04-28, 19:15
Medlem
jnilssons avatar
Oj, oj. Nu blir det diktatur tydligen. Inte visste jag att demokrati hängde på rätten för partier pungslå spelberoende människor skattefritt. Man lär sig nya saker varje dag...

Citat:
”Att regeringen och SD vill använda den politiska makten för att med riktad lagstiftning försvåra för oppositionen känns igen från länder med mer tveksam syn på demokrati. Vi har varnat för den här auktoritära glidningen tidigare”, skriver S partisekreterare Tobias Baudin i en kommentar till Aftonbladet.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/s...ternas-kassako
Citera
2023-04-28, 19:16
Medlem
Krimkolls avatar
Lustigt med allt vänsterfolk som är arga, dom kanske inte vet att vänsterpartiet med flera också är emot S och deras lotterier och införda särrättigheter till att bedriva omfattande lotterier och spelverksamhet?

Kan någon påminna vpk:arna om detta? För det är nämligen så att vpk upprepade gånger protesterat mot detta gällande sossesekten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in