2023-04-28, 09:05
Medlem
Couplets avatar
Du verkar ha stor självinsikt, det är en bra början. Om det är värt att kontakta VC och göra en neuropsykiatrisk utredning beror nog på hur du själv känner. Många jag känner som fått NPF-diagnos som vuxna har upplevt att de får en större förståelse för sig själva, och om de även fick stöd med lite verktyg så har deras livskvalitet förbättrats betydligt. Det är dock en lång process, med långa vårdköer, och det kan vara jobbigt mentalt med själva utredningen.

Jag tycker du ska kontakta din vårdcentral. En ingång skulle kunna vara barnen - att du känner att du skulle vilja vara en bättre förälder. Men det är också ett tveeggat svärd - en okänslig vårdkontakt skulle kunna dra till med en soc-anmälan, vilket inte är dåligt i sig, men det kan vara otroligt jobbigt med intervjuer och allt som hör därtill och min upplevelse är att få får rätt hjälp.

En alternativ start är att du ber att få ta lite blodprover för hälsostatus. Detta går att göra privat, till exempel hos Werlabs, om inte VC samarbetar. Många nutritionsbrister - vitaminbrist, mineralbrist osv - kan ge markanta psykiatriska och neuropsykiatriska symptom. Du bör också kolla ditt testosteron.

Nuförtiden finns också terapi online, om du känner att det kan vara ett alternativ. Vissa aktörer är upphandlade av regionen och taxan är subventionerad. Att få psykologkontakt från VC kan vara svårt med långa väntetider. Å andra sidan kanske du inte känner att det är akut?

Ett alternativ som du kan köra parallellt är att ta kontakt med en patientförening och fråga där hur man kan gå tillväga och hur man kan tänka.
Citera
2023-04-28, 11:13
Medlem
MyJustices avatar
Kan mycket riktigt vara ADD
Då Harman mindre seritun hormoner och dopamin .
har duordning och Reda ditt liv
Då har du inte ADD .
Kolla med psykmotagningen
Klinisk depression kan bli din följeslagare genom livet .så seronitin medecin och sömnpillwr kan hjälpa dig mer än du tror
Med ADD följer i regel tristess inombords. och lätt att bli uttråkat utav andras enformiga liv
sömnbesvär är normalt
Citera
2023-04-28, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nonamed
Kan känna igen mig lite. Vill känna mer men för mig så mår jag så mycket bättre av att inte känna så mycket och det säger en del om samhället.

Jo jag har också tänkt så ibland. Men känns som man missar mycket genom att inte kunna uppskatta saker.

Citat:
Ursprungligen postat av Couplet
Du verkar ha stor självinsikt, det är en bra början. Om det är värt att kontakta VC och göra en neuropsykiatrisk utredning beror nog på hur du själv känner. Många jag känner som fått NPF-diagnos som vuxna har upplevt att de får en större förståelse för sig själva, och om de även fick stöd med lite verktyg så har deras livskvalitet förbättrats betydligt. Det är dock en lång process, med långa vårdköer, och det kan vara jobbigt mentalt med själva utredningen.

Jag tycker du ska kontakta din vårdcentral. En ingång skulle kunna vara barnen - att du känner att du skulle vilja vara en bättre förälder. Men det är också ett tveeggat svärd - en okänslig vårdkontakt skulle kunna dra till med en soc-anmälan, vilket inte är dåligt i sig, men det kan vara otroligt jobbigt med intervjuer och allt som hör därtill och min upplevelse är att få får rätt hjälp.

En alternativ start är att du ber att få ta lite blodprover för hälsostatus. Detta går att göra privat, till exempel hos Werlabs, om inte VC samarbetar. Många nutritionsbrister - vitaminbrist, mineralbrist osv - kan ge markanta psykiatriska och neuropsykiatriska symptom. Du bör också kolla ditt testosteron.

Nuförtiden finns också terapi online, om du känner att det kan vara ett alternativ. Vissa aktörer är upphandlade av regionen och taxan är subventionerad. Att få psykologkontakt från VC kan vara svårt med långa väntetider. Å andra sidan kanske du inte känner att det är akut?

Ett alternativ som du kan köra parallellt är att ta kontakt med en patientförening och fråga där hur man kan gå tillväga och hur man kan tänka.

Tack för bra tips. Jo en del av detta är ju att jag vill kunna glädjas med barnen och att de inte jag ska tycka jag är ett miffo som inte tycker saker är kul..
Och lite precis som du säger, en utredning kanske inte "botar" mig men ger insikt och möjligheter att kunna relatera till allt på ett bättre sätt. Har en privat sjukvårdsförsäkring, kanske den är bättre än att gå via VC då?

Citat:
Ursprungligen postat av MyJustice
Kan mycket riktigt vara ADD
Då Harman mindre seritun hormoner och dopamin .
har duordning och Reda ditt liv
Då har du inte ADD .
Kolla med psykmotagningen
Klinisk depression kan bli din följeslagare genom livet .så seronitin medecin och sömnpillwr kan hjälpa dig mer än du tror
Med ADD följer i regel tristess inombords. och lätt att bli uttråkat utav andras enformiga liv
sömnbesvär är normalt

Ordning i något kaos skulle jag nog kunna säga jag har. Tristess inombords och här och nu känner jag igen. Dagdrömmer mig gärna bort långt i framtiden för att slippa vardagen. Sover gör jag nog hyfsat. SSRI vill jag helst undvika även om det hjälper många.
Citera
2023-04-28, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brainspawn
Ja pandemin var väl sådär för mig när man var tvungen att vara hemma. Jag försöker vara på kontoret så ofta som möjligt för att få lite socialt. Engagerade mig i lokalpolitiken för två år sedan och får lite socialt där ifrån också. Så försöker men det tar emot, är egentligen helt totalt ointresserad av andra människor.
Att ha en tjej har väl ofta vara mitt sätt att få den sociala biten och kontakt med andra. Men lyckas ju aldrig hålla en relation vid liv..

Jag har några som jag brukar träffa en gång i kvartalet typ. Brukar vara kul. Men nya personer har jag svårt att bonda med.

Får inventera aktiviteter och se om jag hittar något riktigt tråkigt

Nej ingen medicin eller droger. Lite alkohol här och där, något glas vin på helgen och kanske en öl eller lite rom.
SSRI har jag läst för många "recensioner" om och verkar vara mer biverkningar än effekt och inte värt att prova.
Mycket möjligt det är någon form av depression.
Ja men fortsätt att engagera dig i sådant du känner inför!

Du bör pröva på mediciner. Jag åt lamotrigin tidigare och det tog ett år nästan innan effekt men den gjorde mig nöjd. Jag får för mycket insättningssymtom för att äta mediciner då det som regel är mer negativt belastande än att positiv effekt finns. Men jag tror att du bör vara öppen för att försöka få någon medicinsk behandling åtminstone kort. Man är inte tvingad att äta mediciner. Jag har inte ätit Lamotrigin sedan januari, februari nu. I framtiden lär jag äta den eller annan medicin med antidepressiv effekt igen.

Det är bra att man inte tar emot allt läkare föreslår men man ska inte heller gå omkring och må dåligt.
Citera
2023-04-28, 12:25
Medlem
nonameds avatar
Citat:
Jo jag har också tänkt så ibland. Men känns som man missar mycket genom att inte kunna uppskatta saker.
Hur menar du? Jag kan uppskatta mycket utan att ha en känslomässig samband. Du är ju inte deprimerad.
Citera
2023-04-28, 12:31
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Får inventera aktiviteter och se om jag hittar något riktigt tråkigt
Ja visst, sortera dokument, torka köksskåp, rensa avloppet i duschen, sortera och släng eller sälj onödiga prylar som kanske är trasiga eller oanvändbara, saker som du verkligen inte vill göra helt enkelt.
Citera
2023-04-28, 13:08
Medlem
f30malmos avatar
Har du alltid känt så? Om inte, när började du känna så? Låter som en depression för mig, jag har något liknande. Nu har jag iof ADD också, men jag förknippar oförmåga att känna mycket med depression.

För mig är det också så att jag mest känner mig lite rörd om jag ser en film eller serie (eller läser en bok, men orkar sällan det nu), kan börja känna lite mer om jag är ledig från arbetet en längre period, men det är jag sällan.

Jag känner en del negativa känslor, förut mycket sorg och ilska, nu är ångest mer vanligt. Jag orkar sällan umgås med folk utöver arbetet, tvingar mig ibland för att de inte ska tröttna.

Jag skulle klassa mig som ständigt en aning deprimerad.
Citera
2023-04-28, 21:06
Medlem
Låter som en mjölk intolerans. Äter du vitt mjöl och socker på daglig basis?
Citera
2023-04-29, 06:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nonamed
Hur menar du? Jag kan uppskatta mycket utan att ha en känslomässig samband. Du är ju inte deprimerad.

Mjo visst kan jag tycka saker är kul men det blir ju inga glädjeskutt precis.
Citera
2023-04-29, 06:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
Ja visst, sortera dokument, torka köksskåp, rensa avloppet i duschen, sortera och släng eller sälj onödiga prylar som kanske är trasiga eller oanvändbara, saker som du verkligen inte vill göra helt enkelt.

Bra tips 🙂
Citera
2023-04-29, 06:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Har du alltid känt så? Om inte, när började du känna så? Låter som en depression för mig, jag har något liknande. Nu har jag iof ADD också, men jag förknippar oförmåga att känna mycket med depression.

För mig är det också så att jag mest känner mig lite rörd om jag ser en film eller serie (eller läser en bok, men orkar sällan det nu), kan börja känna lite mer om jag är ledig från arbetet en längre period, men det är jag sällan.

Jag känner en del negativa känslor, förut mycket sorg och ilska, nu är ångest mer vanligt. Jag orkar sällan umgås med folk utöver arbetet, tvingar mig ibland för att de inte ska tröttna.

Jag skulle klassa mig som ständigt en aning deprimerad.

Svårt att säga när det började.. nog varit så ett bra tag.
Jag har nog aldrig känt mycket ilska eller ångest över saker. Så är rätt tomt på det hållet också.
Hur gör du för att ta dig igenom dagarna?
Citera
2023-04-29, 06:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 14329
Låter som en mjölk intolerans. Äter du vitt mjöl och socker på daglig basis?

Mjölk konsumerar jag inte. Undviker inte och ibland slänger jag i grädde i maten.
Mjöl är väl lite samma, äter kanske en fralla i veckan. Ibland blir det kalljäst pizza. Äter till 97% hemlagad mat och använder sällan mjöl i matlagningen.
Socker kan jag få för mig att trycka i mig när jag är nere, men försöker att undvika att köpa hem. Men av de tre är nog socker det värsta.

Tror du det är ett sätt fram att skippa de tre?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in