2023-04-27, 21:16
Moderator
Parongatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fluff995
Det är nog ganska troligt. Jag kan inte området så bra själv, men det är ju rätt talande att det är fullt med pundare och alkisar på Google-gatuvyn från den angivna gatan...

https://www.google.com/maps/@57.7277...7i16384!8i8192

Jo. Det är fullt av vilsna och förtappade själar kring Gamlestaden och Säveån som rinner igenom området. Och cykelstölderna är omfattande där, eftersom att området frekventeras av dessa individer dygnet runt. Trots det nya och mycket kostsamma cykelparkeringshuset, så blir medborgarnas cyklar stulna i parti och minut.

Citat:
Ursprungligen postat av Youfuckingbitch
Jag gick förbi där tidigare idag.
Då satt ca 10 somaliska män och drack intill bron bakom den där villan.
De satt på en stor trädgren eller nåt.
Det hänger alltid utslagna människor där.

Tänkte när jag gick förbi att det där är inte en bra grej.
Att sitta och supa i gamlestan är liksom....hahaha.....vad fan gör ni?
Finns det verkligen inte nåt bättre att göra än att sitta och supa i gamlestan på en torsdagsförmiddag ?

Slår vad om att det var dem detta handlar om.

Min teori:
De bråkade förmodligen om någon skitsumma för att de inte har råd att dricka en hel dag. Bara några timmar. Så när mohamed 1 hade mer än Muhammed 4 blev Muhammed 4 putt på mohamed 1 för att han hade mer och försökte döda honom.
Då fick han stryk av sina kompisar.

Jag har också sett dessa figurer där alltmer ofta. De gamla vanliga tjackofanterna och pundarna verkar ha flyttat på sig, till förmån för MENA-missbrukarna som blir fler och fler i stan.
Citera
2023-04-27, 21:17
Medlem
Youfuckingbitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alilzius
De chillar på livet förmodligen.

Livsnjutare hela bunten!
Jaja. Det låter som en njutning att sitta och dricka rosita bredvid ett spårvagnsspår och sticka kniven i sin "kompis".

Fucktard
Citera
2023-04-27, 21:19
Bannlyst
Vad är Gamlestan för område ?
Händer det mycket runt om kring där?
Citera
2023-04-27, 21:24
Medlem
Citat:
Jag gick förbi där tidigare idag.
Då satt ca 10 somaliska män och drack intill bron bakom den där villan.
De satt på en stor trädgren eller nåt.
Det hänger alltid utslagna människor där.

Tänkte när jag gick förbi att det där är inte en bra grej.
Att sitta och supa i gamlestan är liksom....hahaha.....vad fan gör ni?
Finns det verkligen inte nåt bättre att göra än att sitta och supa i gamlestan på en torsdagsförmiddag ?

Slår vad om att det var dem detta handlar om.

Min teori:
De bråkade förmodligen om någon skitsumma för att de inte har råd att dricka en hel dag. Bara några timmar. Så när mohamed 1 hade mer än Muhammed 4 blev Muhammed 4 putt på mohamed 1 för att han hade mer och försökte döda honom.
Då fick han stryk av sina kompisar.

Jag tränar på gymmet på andra sidan Säveån så jag brukar se dessa A-lagare som hänger vid vattnet och dricker. Förr i tiden var det svenska A-lagare som hängde där men de senaste åren har det blivit väldigt mångkulturellt. Polisen brukar glida förbi några gånger per dag och det verkar även hänga knarklangare där. Det kan ha varit en affär som har gått snett också men om den som polisen tog var aggressiv så var nog även det en A-lagare.
Citera
2023-04-27, 21:26
Medlem
Alilziuss avatar
Citat:
Jaja. Det låter som en njutning att sitta och dricka rosita bredvid ett spårvagnsspår och sticka kniven i sin "kompis".

Fucktard
Vem höll i kniven?

Du har ju inte den blekaste om vad som faktiskt har hänt.

Gå lägg dig.
Citera
2023-04-27, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anoxanox

Gamlestaden har sedan länge ett ganska solkigt rykte i Göteborg. Mycket A-lagare och droger. Förr i tiden var det svenska A-lagare som bodde i Gamlestaden. Numera är det mångkulturellt. Skjutningar förekommer och det var en uppmärksammad avrättning där för ett par år sedan där en av bröderna Kastrati strök med. Polisen lyckades dock sy in alla skyldiga på många år. Bland annat två av bröderna Jobe varav den ena på livstid.
Citera
2023-04-27, 21:29
Medlem
Youfuckingbitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anoxanox
Gamlestan är ett förtappat område. Och har varit det sedan man byggde sönder allt runtomkring till breda billeder på 60-70 talen.
Skf ligger där och det är anledningen till att folk bosatte sig där. En av de tidigare göteborg låg där innan Gustav Adolf 2 tvingade alla att flytta inklusive sina hus till innanför vallgraven där det nuvarande göteborg ligger.

Men det har så länge jag kan minnas varit känt för missbruk och kriminalitet.
Jag är född på 70 talet

Det är ett område där många invandrare bott sedan invandring började till det här landet. På 70 talet italienare och greker. På 90-talet juggar. Osv mm
Det är där det enda systembolaget ligger i "nordöstra" gbg.
Senast redigerad av Youfuckingbitch 2023-04-27 kl. 21:31.
Citera
2023-04-27, 21:34
Medlem
Youfuckingbitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alilzius
Vem höll i kniven?

Du har ju inte den blekaste om vad som faktiskt har hänt.

Gå lägg dig.
Bara det jag läst i media.
Att en blivit knivhuggen och en annan grovt misshandlad.
Precis där jag såg ca 10 somalier sitta och supa idag.

Nu ska jag gå och lägga mig. Nattinatt
Citera
2023-04-27, 22:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Silvergran
Gamlestaden har sedan länge ett ganska solkigt rykte i Göteborg. Mycket A-lagare och droger. Förr i tiden var det svenska A-lagare som bodde i Gamlestaden. Numera är det mångkulturellt. Skjutningar förekommer och det var en uppmärksammad avrättning där för ett par år sedan där en av bröderna Kastrati strök med. Polisen lyckades dock sy in alla skyldiga på många år. Bland annat två av bröderna Jobe varav den ena på livstid.
Juste hade glömt att en av bröderna av Ka*trati dödades i gamlestan som kallas för gamlestanmordet.
Då förstår jag, men detta känns som ett fyllebråk ?
Citera
2023-04-27, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cocavanilla
Gamlestaden, Nordstan, Brunnsparken, Centralstationen... Klassiska fina Göteborgsområden som blivit no go ghetton. Det var i Brunnsparken som en 11 år gammal flicka blev huggen till döds(nästan) av en dåre. Stabilt.

Haha, ungefär när i tiden har Gamlestan varit fint? Har aldrig funnits nån anledning att åka dit öht om man inte jobbar på SKF typ. Centralt i stan går jag däremot nästan varje dag utan att känna mig det minsta rädd.
Citera
2023-04-28, 03:11
Medlem
Mikaelias avatar
Är väl ett klassiskt a-lagar ställe. Nära bolaget och nära hem. Östra delarna av stan inklusive Olskroken och Lunden har blivit riktigt pissigt på bara några år.
Citera
2023-04-28, 03:53
Medlem
Zicksacks avatar
https://polisen.se/aktuellt/handelse...rsok-goteborg/
Citat:
18:40. Polis larmas till Säveåns strandgata i Gamlestaden och där påträffas en knivskuren man.

I närheten påträffas en annan man med enligt uppgift huvudskador efter slag. Oklara omständigheter. Oklart om det finns en koppling mellan de båda skadade männen, som är avförda med ambulans till sjukhus.

Den knivskurne mannen har livshotande skador. Den andre mannen är svårt skadad. Brottsrubriceringen är försök till mord samt grov misshandel, två separata ärenden. Ingen frihetsberövad. Pågående insats.
Citat:
Uppdatering 19:06 Brottsplatsen är avspärrad och tekniker är på väg för att genomföra en undersökning.
Citat:
Uppdatering 19:40 Förtydligande av händelseförloppet: ett samtal inkommer om att en man blivit knivhuggen i magen på Säveåns strandgata, Gamlestaden, Göteborg. När första patrullen anländer ser de en knivskuren man som ligger på marken och att det är ett flertal andra personer på plats.

Några minuter senare hittar en patrull ytterligare en man som är skadad. Ambulans anländer och bedömer att den knivskurne mannen är livshotande skadad. Den andre mannen ska inte vara knivskuren, men är också allvarligt skadad.

Brottsrubriceringar är försök till mord och grov misshandel (två separata ärenden). Det är en pågående insats och vi söker aktivt efter gärningspersonen. Brottsplatsen är avspärrad och en teknisk undersökning kommer att genomföras.
Citat:
Uppdatering 20:08 En gärningsman är gripen. Gärningsmannen, som är i 30-årsåldern, befann sig i Majorna och har där betett sig aggressivt mot ordningsvakter.

I samband med detta larmades polis, som på plats kunde fastställa att denne person var samme man som är misstänkt för mord och grov misshandel i Gamlestaden och som det pågick en aktiv sökinsats efter.

Utöver misstanke om försök till mord och grov misshandel, är gärningsmannen nu också misstänkt för våld mot tjänsteman och brott mot knivlagen.
Senast redigerad av Zicksack 2023-04-28 kl. 03:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in