Citat:
Ursprungligen postat av
sciencestudent4
Bästa vänner!
Hoppas ni har en bra dag
Vilka mediciner måste man ta som bipolär och i vilken dos?
Mvh
Hur långt är ett snöre?
Ungefär lika enkelt att svara på som din frågeställning.
Först och främst har det ganska stor betydelse vilken typ man har.. 1, 2, 2½, 3, 4, 5?
https://balansriks.se/bipolar-sjukdom/
Sen beror det väldigt mycket på hur mycket sjukdomsinsikt individen har, en person med mer sjukdomsinsikt borde teoretiskt klara sig med mindre mediciner då denne kan upptäcka symtom i ett tidigt stadium och redan då sätta in motåtgärder. Ett enkelt exempel skulle kunna vara att man lämnar ifrån sig kreditkorten till sin partner så man inte spenderar pengar i en hypo-/mani.
Vidare så beror dosen på hur känslig du är för mediciner, ett exempel är att jag ibland tar 2.5mg Lergigan för att sova bättre och på den sover jag lätt mina 8h, medan en vän till mig tar 25mg (10x dosen) för att i bästa fall få sova 2h till om hon vaknar mitt i natten. Tar jag 25mg så sover jag i 2 dygn och är bakfull det tredje dygnet. Med andra ord är doseringen högst individuell.
Litium sätts väl oftast in som första alternativet stämningsstabiliserande, vad jag förstått.
Fungerar inte den, eller att den har biverkningar kan man testa Lamotrigin/Lamictal.
Finns fler också som jag inte har så bra koll på, oftast kombineras stämningsstabiliserande med stämningshöjande som tex Voxra, Venlafaxin, Sertralin, Duloxetin, Cymbalta och många, många andra.
Har du typ 1 och psykoser i sjukdomsbilden lär du behöva antipsykotiska läkemedel också som tex Seraquel/Quetiapin som Sundsvall nämnde.
Sist men inte minst så är en hälsosam livsstil väldigt avgörande för hur sjukdomen beter sig.
Det är samma "regler" som för en frisk människa, träning, sömnrutiner, matrutiner, undvika alkohol, kaffe, energidryck, tobak (och annat som rubbar kroppens balans), givetvis inga droger. Så lite stress som möjligt och så vidare..
Det finns Bipolära som lever sina liv
helt utan mediciner.