2023-04-27, 14:25
Citat:
Ursprungligen postat av Selor
Skillnaden är att du kan sälja bostadsrätten...

Vilket kommer med ett antagande att den kommer ha ökat i pris vid tidpunkten där du vill sälja den... om planen inte är 10-25 år så är det inte lika självklart
Citera
2023-04-27, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arthjerna
Vilket kommer med ett antagande att den kommer ha ökat i pris vid tidpunkten där du vill sälja den... om planen inte är 10-25 år så är det inte lika självklart
Ja, den tanken går naturligtvis att applicera på alla typer av investeringar. Men livet är kantat av risker. Vågar man inte bjuda upp till dans så får man inte heller rulla runt i sänghalmen.
Citera
2023-04-27, 14:39
Citat:
Ja, den tanken går naturligtvis att applicera på alla typer av investeringar. Men livet är kantat av risker. Vågar man inte bjuda upp till dans så får man inte heller rulla runt i sänghalmen.

Hur annorlunda blir livet egentligen om jag har 500k eller om jag har 1 miljon eller 1.5 miljoner? Har en kompis med 3 miljoner på bank kontot och hens liv är inte speciellt annorlunda... En mer central bostad och en nyare bil men that's about it
Citera
2023-04-27, 15:37
Medlem
Citat:
Hur annorlunda blir livet egentligen om jag har 500k eller om jag har 1 miljon eller 1.5 miljoner? Har en kompis med 3 miljoner på bank kontot och hens liv är inte speciellt annorlunda... En mer central bostad och en nyare bil men that's about it

Ligger pengarna på bankkontot eller i bostad och bil?

Ligger 3 miljoner på bankkonto så borde kompisen din ta sig i kragen och sätta pengarna i arbete.

Samma gäller dig och de 500k - lär dig hur pengar fungerar: finans. Sen investerar du pengarna.
Citera
2023-04-27, 15:37
Medlem
Citat:
Du låter väldigt nihilistisk. Men visst, det finns så klart inte någon verklig mening med något egentligen. Om 100 år minns ingen om du hade 5:- eller 50m:- på dina konton. Man måste finna sin egna mening och mål och sträva efter att ro dem i land. Annars kan man ju lika gärna checka ut. Har du inga planer för framtiden? Kärring och ungar? En strävan efter ett bättre liv? Ett bättre liv för dem om inte för dig själv?

Vare sig man gillar det eller inte så är det pengar som styr den här världen. Mer pengar öppnar upp för mer möjligheter och historiskt sett så är boendet den enklaste vägen för gemene man att göra pengar på.
Citera
2023-04-27, 15:39
Citat:
Ursprungligen postat av Although1
Ligger pengarna på bankkontot eller i bostad och bil?

Ligger 3 miljoner på bankkonto så borde kompisen din ta sig i kragen och sätta pengarna i arbete.

Samma gäller dig och de 500k - lär dig hur pengar fungerar: finans. Sen investerar du pengarna.

Jag har cirka 300k i investeringar... kompisen har bostad och resten i investeringar. Kanske borde ha varit mer tydlig
Citera
2023-04-27, 15:42
Citat:
Du låter väldigt nihilistisk. Men visst, det finns så klart inte någon verklig mening med något egentligen. Om 100 år minns ingen om du hade 5:- eller 50m:- på dina konton. Man måste finna sin egna mening och mål och sträva efter att ro dem i land. Annars kan man ju lika gärna checka ut. Har du inga planer för framtiden? Kärring och ungar? En strävan efter ett bättre liv? Ett bättre liv för dem om inte för dig själv?

Vare sig man gillar det eller inte så är det pengar som styr den här världen. Mer pengar öppnar upp för mer möjligheter och historiskt sett så är boendet den enklaste vägen för gemene man att göra pengar på.

Beror på vad du menar med "bättre". Det finns ingen mängd pengar som kan köpa det man egentligen strävar efter. För mig är det karriär, skulle älska att jobba för ett företag som arbetar med en produkt jag brinner för.

Men pengar? Jag har redan köpt allt jag kan velat ha, dock vet man ju inte om 5 år, prioriteringar kan ändra, vilket är varför jag inte vill slösa dem.
Citera
2023-04-27, 15:52
Medlem
Jag har alltid känt som dig faktiskt och har kommit till slutsatsen att hålla på att optimera sitt sparande, investera, och helt enkelt läggaonödig tankekraft på pengar inte är värt det.

Du verkar ha koll på läget överlag tycker jag, så se tillattdu har undanstoppat om saker sliter sig men låt det va bra så och lägg fokuset på andra värden istället, det är ett vinnande koncept för mig iaf.
Citera
2023-04-27, 15:55
Medlem
Citat:
Vet inte vad jag vill ha ut av livet
Sånt där kan vara svårt i början. Men det finns ju bra självhjälpsböcker som kan vägleda dig.

T.ex. Bibeln och Mein Kampf kan jag verkligen rekommendera. Snart kommer ett högre mål att uppenbara sig för dig.
Citera
2023-04-27, 16:16
Medlem
Citat:
Hej alla glada!

På senaste tiden har jag känt mig lite vilsen. Jag har nyligen klarat av studierna och drällat omkring i arbetslivet ett tag, och jag vet bara inte riktigt vad jag ska göra.

Jag har mellan 400 - 500k i mitt namn. Jag bor i hyresrätt. Poängen är att jag inte riktigt vet vad jag ska ta mig till med pengarna, jag läser mycket inlägg om att man borde "köpa bostad och ta ut så stort lån som möjligt" för att sedan sälja det om 5-10 år med vinst.... Men problemet är att jag inte vet om jag riktigt bryr mig?

Har aldrig varit nån som riktigt bryr mig om pengar, jag har så jag lever bekvämt o det nöjer jag mig med. Men jag sparar även mycket pengar, för jag har en del ångest över att en dag kanske jag kommer att bry mig, och då kommer jag vilja ha pengar. Så på ena sidan vill jag köpa bostad, för om 5-10 år kanske jag kommer behöva mycket mer pengar än vad jag har idag. Och om jag hade köpt hade jag varit i en bättre position.

Men på andra sidan vill jag inte köpa en bostad för att potentiellt "fastna" där (om bostadsmarknaden fortsätter sjunka).

Så jag vet helt enkelt inte vad jag ska ta mig till. Jag har en otrolig ångest över att ta "fel" beslut. Det känns som alla i samhället bryr sig om något som jag helt enkelt inte finner intresse i. Jag vill inte ta ett stort lån som jag måste betala tillbaka över 10 års tid, men jag vill även inte bara slösa bort alla mina pengar i min hyresrätt... Men på andra hållet bryr jag mig inte heller om att bo i en hyresrätt. Jag ser liksom ingenting fel med det, det känns helt enkelt som att jag missar något...

Hej!
Jag är i samma situation som du. I augusti kommer jag att ha sparat ihop 900K - 1 milj kr men har ingen aning om vad jag ska göra med livet eller pengarna. Sparat i 9 år. Har alltid levt på små marginaler och fått lära mig den hårda vägen om betydelsen av pengar. Alla dessa valmöjligheter driver en till vansinne ibland. I-landsproblem... Hade vi varit på 1900-talet hade det bara funnits ett alternativ och det är att överleva. Kommer följa tråden. Du är inte sugen på köpa en bostad utomlands? Spanien? Du kan få en hyfsad fin för 750 000 kr. Pool, balkong, mm. Hyra ut via airbnb ger bra med passiva inkomster. Blev själv sugen på denna ide nu när jag skrev det.

Citat:
Ursprungligen postat av Nilzons
Dom som säger att man kommer att tjäna på att bo i en bostadsrätt och att det kommer bli billigare än att hyra, den dagen du går i pension, tror att vi kommer ha en fortsatt bostadsbrist i Sverige om 30-40 år. Alltså då du går i pension.

Sthlm 1955. Redan brist då =). I sthlm kommer det alltid vara brist. Allt fler människor boendes i städer i framtiden.
http://www.bilddump.se/bilder/202304...:f607:135f.jpg
Senast redigerad av Lofiboy 2023-04-27 kl. 16:27.
Citera
2023-04-27, 17:02
Medlem
Citat:
Det är typ dessa kommentarer som får mig att känna att jag missar någonting... Jag är 23 år gammal, min pension är 60 år bort.... Jag förstår inte exakt varför folk yttrar sånahär typer av åsikter när min pension inte är relevant förrens många många år bort?

40 år väl? Dödsdagen är ca 60 år bort. Iaf om man går på statistiken.

Sen vet man förstås aldrig vad som kan hända.

Har du inga passioner i livet? Gillar du att gå på strippklubb och leva dekadent några dagar/veckor om året?

Du kanske gillar att resa?

Annars är det bara indexfonder och några väl valda aktier som gäller. Och ett sparkonto med rejäl ränta.

Ge dig inte in i bostadsmarknaden (Brf) om du inte är hundra....
Citera
2023-04-27, 17:02
Medlem
Var i landet bor TS?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här