Citat:
Ursprungligen postat av
Mr.Exactly
Samla pengarna på hög och bo kvar i din hyresrätt. Lev det livet du känner för.
Många har inget annat alternativ än att köpa ett boende. Sthlm har exempelvis 10-20 års kötid för ett boende. Då köper man något för dyrt och det behöver motiveras med att det är en jätteviktig affär i ens liv.
Första svaret TS fick är det bästa rådet. Lev det liv du känner för. Att äga är alltid en belastning, bostad liksom bil.
Rent ekonomiskt blir du säkert rikare i slutändan om du äger ditt boende, men om du har 3 eller 30 miljoner på banken på dödsdagen kommer inte spela någon roll. Om din livsstil hade byggt på att du är och blir riktigt förmögen, då finns det anledning att optimera så tidigt som möjligt. Men det låter inte på dig som att du bryr dig tillräckligt om att ha väldigt mycket pengar och köra väldigt fina bilar eller åka till paradisöar flera gånger om året.
Utgå alltså ifrån hur du vill ha det som pensionär. Vill du sitta i en villa i Stockholm med strandtomt, i ett naturnära torp i Bergslagen, i ett radhus nånstans i Sverige, eller var fan som helst bara du har en alldeles egen toalett och någon att åldras tillsammans med? Den bilden du har av livet efter arbetslivet, är det som avgör dina ekonomiska beslut idag.
Själv sitter jag i en hyrd etta och lär fortsätta med det. Har ungefär lika mycket som dig på banken och har aldrig behövt mer än jag tjänat för att vara nöjd. Längtar bara hem om jag reser nånstans och har inget intresse av fina bilar eller hummer till frukost. Så jag ser verkligen ingen anledning till att göra allt i min makt för att få dö med några miljoner mer på kontot.