2023-04-27, 13:20
Citat:
Ursprungligen postat av Ipoopedmypants
Det kan hända du blir arbetslös i en period låga fasta utgifter är alltid bra köpa lägenhet i Stockholm brukar vara en no brainer. Bor du i Fittja eller Malmöstan är det en helt annan sak. Ur historisk synvinkel har köp av bostad alltid varit en bra affär.

Som sagt är det lika dyrt att köpa en bostad som att hyra. Ränta + hyra = 4k+4k = 8k. Samma mängd som för en hyresrätt... och då räknar jag inte med amortering osv
Citera
2023-04-27, 13:21
Citat:
Ursprungligen postat av Yolololz
köp guld och skydda dig mot inflation om du vill vänta.
eller köp bostad.
eller låt inflationen förstöra värdet på dina pengar.

Du har 3 alternativ här så bara att välja...

Borde man lägga hela sitt kapital på guld eller hur funkar de?
Citera
2023-04-27, 13:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av arthjerna
Som sagt är det lika dyrt att köpa en bostad som att hyra. Ränta + hyra = 4k+4k = 8k. Samma mängd som för en hyresrätt... och då räknar jag inte med amortering osv

Neje så där kan du inte räkna vi får snart låga räntor igen det är nog bäst du skaffar en goda man!
Citera
2023-04-27, 13:33
Medlem
SexgalenZombies avatar
Citat:
Det är typ dessa kommentarer som får mig att känna att jag missar någonting... Jag är 23 år gammal, min pension är 60 år bort.... Jag förstår inte exakt varför folk yttrar sånahär typer av åsikter när min pension inte är relevant förrens många många år bort?

Tiden går fortare än du inser...tick tack.

Saken är den att hyresrätt är det dyraste boendet. Du förlorar lite varje år, men mycket varje decennium. Det är dyrt att vara fattig, säger man.

Hyresrätter erbjuder egentligen bara en flexibilitet, man kan lätt bli av med den, men har man inga planer på att ofta byta boende är flexibiliteten bortkastad. Du betalar för något du inte använder.

Har du möjlighet att köpa, så gör det. Dvs tryggt jobb. Har du inte möjlighet, tja då kan du inte köpa.
Citera
2023-04-27, 13:34
Medlem
fendadens avatar
Skulle i ditt läge köpa bostadsrätt, hyra ut till ockerpris som så många gör i Stockholms innerstad numera och gott bo kvar i din hyresrätt. En tvåa i Vasastan kan idag hyras ut för 20 000 kr/mån t.ex. Detta täcker både din amortering för lånet samt hyresavgiften för ditt egna boende.

När du känner för att flytta in i din BR säger du bara upp kontraktet med vederbörande och flyttar in själv. Under tiden har din lägenhet också förmodligen stigit i värde.
Citera
2023-04-27, 13:36
Citat:
Ursprungligen postat av Ipoopedmypants
Neje så där kan du inte räkna vi får snart låga räntor igen det är nog bäst du skaffar en goda man!

Räntorna är estimerade att vara hyffsat höga i minst 2-3 år framöver... Vid det laget skulle jag nog vilja sälja iallafall, så jag ser inte riktigt poängen med att köpa nu, betala höga räntor för att sedan sälja när dom är låga....

"ok men varför säljer du bara inom 2-3 år"

Jag vet inte? Jag vet inte hur mitt liv kommer se ut om 5 år. Jag är 23 år gammal, jag kanske inte ens bor i sverige vid det laget. Eller så kommer jag det, vem vet? Känns som en ganska extrem gamble på att "nu kommer jag vara kvar här i resten av mitt liv" beslut direkt efter studierna...
Citera
2023-04-27, 13:37
Medlem
Citat:
Förstår inte riktigt vad du menar.. ränta och hyra på lägenheten går inte till att betala av lånet, det går till att betala andra för att jag fick ta lånet + att jag får bo där.

Om man räknar med amortering osv allt det så hade min totala kostnad bli runt 12-13k
Ja, jo visst. Men vad tror du är skillnaden i en hyresrätt? Fastighetsägaren har de här lånen istället, och det är du som betalar av dem åt hen.

Vi säger såhär istället. Om det vore en förlustaffär att äga sitt boende, tror du att du hade kunnat bo i en hyresrätt över huvud taget om så var fallet? Det hade naturligtvis inte existerat några sådana över huvud taget om det inte fanns pengar att hämta där för någon annan.
Citera
2023-04-27, 13:41
Citat:
Ursprungligen postat av Selor
Ja, jo visst. Men vad tror du är skillnaden i en hyresrätt? Fastighetsägaren har de här lånen istället, och det är du som betalar av dem åt hen.

Vi säger såhär istället. Om det vore en förlustaffär att äga sitt boende, tror du att du hade kunnat bo i en hyresrätt över huvud taget om så var fallet? Det hade naturligtvis inte existerat några sådana över huvud taget om det inte fanns pengar att hämta där för någon annan.

Förstår inte riktigt vad du menar

Bostadsrätt:
Ränta = 4000kr
Hyra = 4000kr
Total: 8000kr

Bortkastade pengar varje månad: 8000kr

Hyresrätt:
Hyra: 8000kr

Vad är skillnaden?!
Citera
2023-04-27, 13:48
Medlem
Running_mans avatar
Citat:
jag läser mycket inlägg om att man borde "köpa bostad och ta ut så stort lån som möjligt" för att sedan sälja det om 5-10 år med vinst.... Men problemet är att jag inte vet om jag riktigt bryr mig?
Du behöver absolut inte ta så stort lån som möjligt. Det låter otroligt Svenskt och är inget krav. Har aldrig förstått mig på detta lånerally.

Ta en liten den av dina 500 tusen och köp ett billgare hus, det funkar också. Alltså lägg pengarna på kontantinsatsen och ev. några enkla renoveringsobjekt. Behöver inte vara nått extremt skrytbygge.

Hus går i princip alltid upp i värde. Väldigt svårt att gå minus om man är det minsta smart.

Om du inte "bryr dig" om bostadsköp, satsa pengarna på annat istället.
Citera
2023-04-27, 13:55
Medlem
Citat:
Borde man lägga hela sitt kapital på guld eller hur funkar de?

Egentligen inte eftersom ett av de största tipsen är att sprida ut sina risker men kanske läsa på om guld och hur man skyddar sig mot inflation om det är intressant.

Sedan beror det på var du bor om bostad kan va intressant.
En halv miljon i handpenning kanske ger dig en städskrubb i stockholms innerstad eller ett bra hus i en mindre stad.

Det är iallafall bra att du funderar på vad du vill göra innan pengarna ruttnar bort.
Citera
2023-04-27, 13:57
Medlem
HassanVonEssens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Exactly
Samla pengarna på hög och bo kvar i din hyresrätt. Lev det livet du känner för.

Många har inget annat alternativ än att köpa ett boende. Sthlm har exempelvis 10-20 års kötid för ett boende. Då köper man något för dyrt och det behöver motiveras med att det är en jätteviktig affär i ens liv.
Första svaret TS fick är det bästa rådet. Lev det liv du känner för. Att äga är alltid en belastning, bostad liksom bil.

Rent ekonomiskt blir du säkert rikare i slutändan om du äger ditt boende, men om du har 3 eller 30 miljoner på banken på dödsdagen kommer inte spela någon roll. Om din livsstil hade byggt på att du är och blir riktigt förmögen, då finns det anledning att optimera så tidigt som möjligt. Men det låter inte på dig som att du bryr dig tillräckligt om att ha väldigt mycket pengar och köra väldigt fina bilar eller åka till paradisöar flera gånger om året.

Utgå alltså ifrån hur du vill ha det som pensionär. Vill du sitta i en villa i Stockholm med strandtomt, i ett naturnära torp i Bergslagen, i ett radhus nånstans i Sverige, eller var fan som helst bara du har en alldeles egen toalett och någon att åldras tillsammans med? Den bilden du har av livet efter arbetslivet, är det som avgör dina ekonomiska beslut idag.

Själv sitter jag i en hyrd etta och lär fortsätta med det. Har ungefär lika mycket som dig på banken och har aldrig behövt mer än jag tjänat för att vara nöjd. Längtar bara hem om jag reser nånstans och har inget intresse av fina bilar eller hummer till frukost. Så jag ser verkligen ingen anledning till att göra allt i min makt för att få dö med några miljoner mer på kontot.
Citera
2023-04-27, 14:24
Medlem
Citat:
Förstår inte riktigt vad du menar

Bostadsrätt:
Ränta = 4000kr
Hyra = 4000kr
Total: 8000kr

Hyresrätt:
Hyra: 8000kr

Vad är skillnaden?!
Skillnaden är att du kan sälja bostadsrätten...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in