Citat:
Ursprungligen postat av
AndyDufresne
Besväras av pollen. Blir trött, snuvig/täppt. Blivit värre med åren. Inte överjävligt men ändå klart sänkt allmänt mående.
Kan tilläggas att jag nu kör dom receptfria varianterna av antihistamin - kestine och Clarityn (loratadin).
Vad är nästa steg? Nässpray?
Hur kan jag förebygga detta nästa år?
Tänk mer på att hålla rent hemma (pollenallergi och dammallergi brukar överlappa). Tvätta alltid händerna när du vaknat eller varit utomhus, undvik att pilla i ansiktet. Bli aldrig onödigt stressad när du märker att en attack är på väg (allergibesvär är lite psykosomatiska). Personligen brukar jag försöka vädra med jämna mellanrum, även om detta är lite kontraintuitivt med tankte på att pollen kommer utifrån. Att ta varma duschar hjälper både att ta ned symptom och rensa ut luftrören lite grann. Och se till att hålla dig i någorlunda god form - god kondis minskar besvär.
Finns alltså rätt mycket i ens eget beteende man kan tänka på för att ta ned besvären.
(Med allt detta sagt så funderar jag själv på att skaffa receptbelagd medicin. Räcker med att komma i i närkontakt med pollen en gång för att den närmsta timmen ska vara förstörd med hosta, nysningar, nedsatt andning och feberkänsla.)