• 1
  • 2
2023-04-26, 20:46
Medlem
Besväras av pollen. Blir trött, snuvig/täppt. Blivit värre med åren. Inte överjävligt men ändå klart sänkt allmänt mående.

Kan tilläggas att jag nu kör dom receptfria varianterna av antihistamin - kestine och Clarityn (loratadin).

Vad är nästa steg? Nässpray?

Hur kan jag förebygga detta nästa år?
Citera
2023-04-26, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndyDufresne
Besväras av pollen. Blir trött, snuvig/täppt. Blivit värre med åren. Inte överjävligt men ändå klart sänkt allmänt mående.

Kan tilläggas att jag nu kör dom receptfria varianterna av antihistamin - kestine och Clarityn (loratadin).

Allegra, dyra men går att fixa med recept
Citera
2023-04-26, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Allegra, dyra men går att fixa med recept

Ok, tack för tipset, hur pass mycket besvär ska man ha för att få ut dom?
Citera
2023-04-26, 21:03
Medlem
fluff995s avatar
Citat:

Tänk mer på att hålla rent hemma (pollenallergi och dammallergi brukar överlappa). Tvätta alltid händerna när du vaknat eller varit utomhus, undvik att pilla i ansiktet. Bli aldrig onödigt stressad när du märker att en attack är på väg (allergibesvär är lite psykosomatiska). Personligen brukar jag försöka vädra med jämna mellanrum, även om detta är lite kontraintuitivt med tankte på att pollen kommer utifrån. Att ta varma duschar hjälper både att ta ned symptom och rensa ut luftrören lite grann. Och se till att hålla dig i någorlunda god form - god kondis minskar besvär.

Finns alltså rätt mycket i ens eget beteende man kan tänka på för att ta ned besvären.
(Med allt detta sagt så funderar jag själv på att skaffa receptbelagd medicin. Räcker med att komma i i närkontakt med pollen en gång för att den närmsta timmen ska vara förstörd med hosta, nysningar, nedsatt andning och feberkänsla.)
Citera
2023-04-26, 21:04
Medlem
Citat:
Ok, tack för tipset, hur pass mycket besvär ska man ha för att få ut dom?
Jag sa att jag testat typ dom du nämnde och sa att jag blev trött av dom och att jag testat dessa och tyckte dom var bra, men dyra.
Börja och köpa utan recept först och se om det är något för dig.
Senast redigerad av tjanska 2023-04-26 kl. 21:07.
Citera
2023-04-26, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fluff995
Tänk mer på att hålla rent hemma (pollenallergi och dammallergi brukar överlappa). Tvätta alltid händerna när du vaknat eller varit utomhus, undvik att pilla i ansiktet. Bli aldrig onödigt stressad när du märker att en attack är på väg (allergibesvär är lite psykosomatiska). Personligen brukar jag försöka vädra med jämna mellanrum, även om detta är lite kontraintuitivt med tankte på att pollen kommer utifrån. Att ta varma duschar hjälper både att ta ned symptom och rensa ut luftrören lite grann. Och se till att hålla dig i någorlunda god form - god kondis minskar besvär.

Finns alltså rätt mycket i ens eget beteende man kan tänka på för att ta ned besvären.
(Med allt detta sagt så funderar jag själv på att skaffa receptbelagd medicin. Räcker med att komma i i närkontakt med pollen en gång för att den närmsta timmen ska vara förstörd med hosta, nysningar, nedsatt andning och feberkänsla.)

Låter som du har värre besvär än mig. Men bra inputs. Hur är det med luftrenare? Hjälper det?

Citat:
Jag sa att jag testat typ dom du nämnde och sa att jag blev trött av dom och att jag testat dessa och tyckte dom var bra, men dyra.

👍🏻
Citera
2023-04-26, 21:09
Medlem
Citat:
Låter som du har värre besvär än mig. Men bra inputs. Hur är det med luftrenare? Hjälper det?

👍🏻
Vet inte om du såg min edit, köp först utan recept och se om dom hjälper
Citera
2023-04-26, 21:13
Medlem
Citat:
Vet inte om du såg min edit, köp först utan recept och se om dom hjälper

Aha ok, så dom finns receptfritt. Kan vara nästa steg.
Citera
2023-04-26, 21:16
Medlem
Citat:
Aha ok, så dom finns receptfritt. Kan vara nästa steg.
Ca 4,25 st utan och ca 1,15 med recept.
Citera
2023-04-26, 21:19
Medlem
Peta_Es avatar
Använder Desloratadine, receptbelagda men är inte svårare än att typ ringa Kry så bör du ha receptet inom 2h.

Inte överjävligt dyra heller om dina symtom matchar något som FASS nämner:

”Desloratadine lindrar symtomen vid allergisk rinit (inflammation i nässlemhinnan orsakad av allergi, till exempel hösnuva eller allergi mot dammkvalster) hos vuxna och ungdomar 12 år och äldre. Dessa symtom omfattar nysningar, rinnande eller kliande näsa, gomklåda och kliande, röda eller vattniga ögon.”

Personligen hjäper det mot rinnade ögon å näsa som lätt blir täppt.
Citera
2023-04-26, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peta_E
Använder Desloratadine, receptbelagda men är inte svårare än att typ ringa Kry så bör du ha receptet inom 2h.

Inte överjävligt dyra heller om dina symtom matchar något som FASS nämner:

”Desloratadine lindrar symtomen vid allergisk rinit (inflammation i nässlemhinnan orsakad av allergi, till exempel hösnuva eller allergi mot dammkvalster) hos vuxna och ungdomar 12 år och äldre. Dessa symtom omfattar nysningar, rinnande eller kliande näsa, gomklåda och kliande, röda eller vattniga ögon.”

Personligen hjäper det mot rinnade ögon å näsa som lätt blir täppt.

Super thank you! Nu har jag fått två bra tips 👍🏻
Citera
2023-04-26, 21:43
Medlem
Om det är Snuva , och nästäppa.

Då är det bästa att spruta i näsan både kortison och antihistamin i combo.

Vill du undvika kortison ta då Livostatin spray , det är endast antihistamin

Vill du endast ha Kortinson? Ta då Nasonex spray

Dymista har båda i samma.

Alla är receptfria, prova.
Om de hjälper prata med läkaren.

Jag själv tål inte Tabletterna andra rekommenderat här.
Piller med Antihistamin gör mig zombie trött och snurrig i skallen.
Vanlig biverkning tyvärr.
Men jag tål Spray i näsan utan Biverkningar av både Kortison och Antihistamin.

Jag hade Nasonex förut.
Men Dymista är bästa för mig. Den med både Kortison och Antihistamin i.

Har en jävla nästäppa annars.
Men helt fria luftvägar nu tack vare Dynamista vårtid nu.

Det finns även ögondroppar med liknande.
Piller är till allt, men tyvärr blir många ZOMBI mongos trötta av piller. Vanlig biverkning.

I ditt fall hade jag sprutat där besväret är.

Första Veckan vid allergi perioden kan det vara bra rensa näsan med koksaltslösning.
Vänta 5-10minuter
Sedan spruta dessa mediciner. Då blir dom extra effektiva direkt.

Vill du inte fixa egen koksaltslösning kan du köpa en flaska färdig näsrens
Physiomer Normal Jet&Spray, 135 ml Havssaltlösning
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här