Citat:
Ursprungligen postat av
2442245335352
Fysiska arbeten som snickare borde vara mer framtidssäkert än programmerare, generellt. Detta eftersom den fysiska världen är mer komplex än den digitala.
Men det kommer väl en dag då du kan beställa robotar som kommer hem och renoverar. Men svårt att säga hur långt bort det är, men skulle kanske kunna vara 5-10 år, speciellt om AI accelererar den andra utvecklingen.
Robotdammsugaren är redan här, så hur stort är steget från robotdammsugare till robotsnickare? Ganska stort ändå.
Ja rent mekaniskt går det göra riktigt skarpa robotar nu.
Det är själva styrningen som är det största problemet.
AI som innebär ett reellt hot mot väldigt stora sektorer av arbetsmarknaden kan möjligen innebära att man kan införliva dessa till stor del i robotar också.
Men jo, än så länge är det enklare att automatisera stora delar av datorarbete än fysiskt arbete, förutom den automatisering som skett sedan industriella revolutionen.
Citat:
Ursprungligen postat av
Headsoft
Det har funnits low code program länge som kan skapa appar/websider/program utan att du kan programmera själv.
Men ändå finns det programmerare kvar.
De som främst är övertygade om att programmering kommer försvinna verkar vara de som inte kan det själva. Man ser en enkel video där kod genereras och så får man valfritt spel/websida.
Men så simpelt funkar det inte ute i arbetslivet på enterprise applikationer.
Det blir främst ett verktyg som ökar produktiviteten (i framtiden). Per idag har det endast en marginell hjälpfunktion.
Mjo, det är väl lite på gott och ont det där.
Å ena sidan finns möjligheten att folk som inte är så vassa kan bli vassare (t.ex. jag), eftersom ChatGPT är som ett ganska intelligent lexikon, med viss felmarginal.
Men jag har äntligen ett IT-jobb tack vare AI, och jag klagar inte.
Jättedålig lön, visst, men den ska förhandlas upp så snart jag fått igång enskilda firman för tre olika projekt.
Å andra sidan finns möjligheten att de som är duktiga kan bli extreeeemt produktiva och tränga bort de som inte är så duktiga inom stora områden.
Särskilt på större firmor kan jag tänka mig att redan med den AI som finns idag så är det inga problem att helt enkelt sparka de 10% sämsta programmerna, eftersom de sannolikt sitter på trivialt grisgöra som ChatGPT klarar med en felmarginal som är lika stor eller mindre än de mänskliga programmerarnas.