2023-05-02, 22:35
Medlem
rolemodels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Som är precis samma sak som hyra.

Nej?
Citera
2023-05-02, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rolemodel
Nej?
Jo
Precis samma sak fast med ett annat ord.
Du behöver inte skämmas för att betala hyra.
Det är jättepopulärt att göra på bilar också.
Då kallar de det för leasing. Det är ännu ett ord som betyder hyra.
Citera
2023-05-02, 23:32
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ygrit
Hur kör folk fortfarande med detta argumentet? "Vänta bara tills vi ser räntor som på 90-talet". Ni älskar att ta upp räntorna från förr men inte antal kronor belåning. Vi kan inte få räntor som på 90-talet utan att varannan svensk blir av med sitt boende, om inte fler. Vi snackar samhällskollaps. Det stör mig att 50+ gubbar tror att de kan nånting bara för att de råkade födas tidigare än vi andra. Käften på er.

Nej, jag håller med dig även om jag snart är i den åldern du pratar om.
På den tiden var räntorna mellan 10-15% har jag för mig men man hade också en sparränta på liknande nivåer.
Men det viktigaste var att husen då kostade en piss i havet mot nu. Mina föräldrar var arbetare och tog lån på 132000 kr. För dessa pengar byggde de ett hus med källare på ca 100+100m2 med en tomt på nästan 1500m2 i bra läge i en mindre ort. Pappa min gjorde mycket av jobbet själv ska tilläggas. Detta var i slutet av 60-talet.
I samma ort idag så tror jag en tomt kostar runt 500 000kr men är då oftast mindre.
Skulle vi få samma räntor nu så hade många fått flytta till baracker så det kommer inte ske. Så jag är helt med dig.

När man tar lån idag brukar bankerna räkna på runt 7% plus hemmets utgifter för att stresstesta ekonomin.

Jag hoppas vi slipper 7% ränta och tror inte heller att vi kommer så högt denna gång heller men en låneränta på närmare 5% är inte omöjligt innan det vänder neråt. Kommer bli tuffa år för de med höga lån, mig inkluderat.
Citera
2023-05-02, 23:36
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Jo
Precis samma sak fast med ett annat ord.
Du behöver inte skämmas för att betala hyra.
Det är jättepopulärt att göra på bilar också.
Då kallar de det för leasing. Det är ännu ett ord som betyder hyra.

Jo, säkerligen många som ångrar sina nya leasade bilar nu kan jag tänka mig. Nybilsförsäljningen har börjat rasa nu och det kommer ta tid innan den repar sig. Många kommer upptäcka att den där bilen för +500 000kr inte var så snygg på uppfarten ändå.
Citera
2023-05-03, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Byssanlulll
Hejsan!

Jag kommer från en förort med kassa förutsättningar i livet och har aldrig ens kunnat drömma om att köpa mig en lägenhet. Nu är det dock så att jag och min sambo lyckats spara ihop en halv miljon över åren som gått och är lyckliga över möjligheten till att köpa oss en lägenhet. Tråkigt att det är under samma tid då världen har panik över inflation och ökade räntor.

Då jag inte har erfarenhet från ägande och större lån, men har läst i tidningarna att ökade räntorna kan vara katastrofala för er med bolån, undrar jag nu följande:

Hur stort lån har ni?
Vad betalade ni i månaden i ränta INNAN räntehöjningarna?
Vad låg era totala utgifter relaterade till boende INNAN räntehöjningarna? (Ränta+amortering+avgift+övrigt)
Vad betalar ni i ränta idag EFTER alla räntehöjningar?
Vad ligger totala utgifterna relaterade till boende EFTER räntehöjningarna?

Varför jag frågar är nämligen för att vi är rädda att gå in i en marknad vi inte har erfarenhet av samtidigt som marknaden är högst oviss.

Tacksam för alla era svar!
För ett år sedan betalade jag 1500kr per månad i ränta! Idag betalar jag 4800kr Har 1,5 i lån!
Citera
2023-05-03, 00:54
Medlem
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Hoppet är det sista som överger en. Se detta som en läxa att inte buda som en galning med pengar du inte har.
Jag vet inte varför du tror att jag har lån upp över öronen, det har jag inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in