Citat:
Ursprungligen postat av
Byssanlulll
Hejsan!
Jag kommer från en förort med kassa förutsättningar i livet och har aldrig ens kunnat drömma om att köpa mig en lägenhet. Nu är det dock så att jag och min sambo lyckats spara ihop en halv miljon över åren som gått och är lyckliga över möjligheten till att köpa oss en lägenhet. Tråkigt att det är under samma tid då världen har panik över inflation och ökade räntor.
Då jag inte har erfarenhet från ägande och större lån, men har läst i tidningarna att ökade räntorna kan vara katastrofala för er med bolån, undrar jag nu följande:
Hur stort lån har ni?
Vad betalade ni i månaden i ränta INNAN räntehöjningarna?
Vad låg era totala utgifter relaterade till boende INNAN räntehöjningarna? (Ränta+amortering+avgift+övrigt)
Vad betalar ni i ränta idag EFTER alla räntehöjningar?
Vad ligger totala utgifterna relaterade till boende EFTER räntehöjningarna?
Varför jag frågar är nämligen för att vi är rädda att gå in i en marknad vi inte har erfarenhet av samtidigt som marknaden är högst oviss.
Tacksam för alla era svar!
Kassa förutsättningar blir vad man själv väljer att göra🤔
Det enklaste är väl att kolla upp någon bostadsrätt du är intresserad av och kolla vad föreningen tar i avgift för lgh sen kan du räkna på räntan vad månadskostnaden blir.
Med tanke på vad hyrorna ligger på idag så blir det förhoppningsvis inte dyrare för dig om du köper något men beror självklart på vart du har tänkt köpa och hur mycket.
Sen beror det på eran totala inkomst om banken godkänner låneansökan.
Dagens räntor är inte så höga och vad som händer framöver är svårt att säga ngt om.