• 1
  • 2
2023-04-26, 11:08
Medlem
Hejsan!

Jag kommer från en förort med kassa förutsättningar i livet och har aldrig ens kunnat drömma om att köpa mig en lägenhet. Nu är det dock så att jag och min sambo lyckats spara ihop en halv miljon över åren som gått och är lyckliga över möjligheten till att köpa oss en lägenhet. Tråkigt att det är under samma tid då världen har panik över inflation och ökade räntor.

Då jag inte har erfarenhet från ägande och större lån, men har läst i tidningarna att ökade räntorna kan vara katastrofala för er med bolån, undrar jag nu följande:

Hur stort lån har ni?
Vad betalade ni i månaden i ränta INNAN räntehöjningarna?
Vad låg era totala utgifter relaterade till boende INNAN räntehöjningarna? (Ränta+amortering+avgift+övrigt)
Vad betalar ni i ränta idag EFTER alla räntehöjningar?
Vad ligger totala utgifterna relaterade till boende EFTER räntehöjningarna?

Varför jag frågar är nämligen för att vi är rädda att gå in i en marknad vi inte har erfarenhet av samtidigt som marknaden är högst oviss.

Tacksam för alla era svar!
Citera
2023-04-26, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Byssanlulll
Hejsan!

Jag kommer från en förort med kassa förutsättningar i livet och har aldrig ens kunnat drömma om att köpa mig en lägenhet. Nu är det dock så att jag och min sambo lyckats spara ihop en halv miljon över åren som gått och är lyckliga över möjligheten till att köpa oss en lägenhet. Tråkigt att det är under samma tid då världen har panik över inflation och ökade räntor.

Då jag inte har erfarenhet från ägande och större lån, men har läst i tidningarna att ökade räntorna kan vara katastrofala för er med bolån, undrar jag nu följande:

Hur stort lån har ni?
Vad låg era totala utgifter relaterade till boende INNAN räntehöjningarna? (Ränta+amortering+avgift+övrigt)

Varför jag frågar är nämligen för att vi är rädda att gå in i en marknad vi inte har erfarenhet av samtidigt som marknaden är högst oviss.

Hur är vad folk betalade innan relevant till vad du får betala idag?
Vänta tills höjningar får effekt, folks buffertar sinar och det börjar komma ut objekt på marknaden igen till rabatt
Citera
2023-04-26, 11:29
Medlem
danevitos avatar
vänd på argumentet istället, det är nu priserna faller och ni får chansen att ta er in i bostadsmarknaden. Det viktigaste är att köpa till lågt pris och ha så lite i lån som möjligt när räntorna stiger.
Citera
2023-04-26, 11:33
Medlem
Att köpa en bostad skall göras efter vilka behov man har och vilka ekonomiska förutsättningar man har själv.
Så gör din egen budget för att förstå vad ni kan ha råd med.
Att ni går in i det här läget är från ett perspektiv bra då ni inser risktagandet med ett boende och belåning som många bortsett ifrån under större delen av 2000 talet.
Men känner ni att ni har behov av en bättre bostad och hittar en som hamnar innom er kalkyl i ett område ni trivs med skulle jag nog slå till.
Även om det finns en kvarstående risk att bostadspriserna faller ytterliggare.

Själv så klarar jag av de högre räntorna även om min räntekostnad nu 3 faldigats sen ett år tillbaka.
Fån 1000/Sek i månaden till 3000/Sek i månaden brutto. Dessutom ligger driftkostnaderna betydlig högre då även elen blivit betydligt dyrare.
Våra totala kostnader för boendet uppgår idag till ca 15% av vår netto inkomstmen då inclusive en frivillig amortering på 5% av vårt lånebelopp.
Men de som lånat mer och kanske har större driftkostnader samt har lägre inkomster har givetvis lägre marginaler..
Citera
2023-04-26, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av danevito
vänd på argumentet istället, det är nu priserna faller och ni får chansen att ta er in i bostadsmarknaden. Det viktigaste är att köpa till lågt pris och ha så lite i lån som möjligt när räntorna stiger.
Okej okej jag förstår hur du tänker! Men jag är mer bara orolig för att räntorna ska stiga ännu mer och vi inte kommer klara av kostnaderna. Mina frågor kring vad man betalade innan jämfört med nu är för att få ett hum om hur mycket mer man faktiskt får betala. Tidningarna skriver ju att det är påtagligt i hushållen med bolån nu efter ökningarna men inte hur mycket mer man betalar i månaden på ett lån på 3 miljoner idag kontra 1 år sedan. Jag som inte har haft lån vet därför inte riktigt hur stor skillnaden är, samt om det kommer fortsätta öka.
Citera
2023-04-26, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Att köpa en bostad skall göras efter vilka behov man har och vilka ekonomiska förutsättningar man har själv.
Så gör din egen budget för att förstå vad ni kan ha råd med.
Att ni går in i det här läget är från ett perspektiv bra då ni inser risktagandet med ett boende och belåning som många bortsett ifrån under större delen av 2000 talet.
Men känner ni att ni har behov av en bättre bostad och hittar en som hamnar innom er kalkyl i ett område ni trivs med skulle jag nog slå till.
Även om det finns en kvarstående risk att bostadspriserna faller ytterliggare.

Själv så klarar jag av de högre räntorna även om min räntekostnad nu 3 faldigats sen ett år tillbaka.
Fån 1000/Sek i månaden till 3000/Sek i månaden brutto. Dessutom ligger driftkostnaderna betydlig högre då även elen blivit betydligt dyrare.
Våra totala kostnader för boendet uppgår idag till ca 15% av vår netto inkomstmen då inclusive en frivillig amortering på 5% av vårt lånebelopp.
Men de som lånat mer och kanske har större driftkostnader samt har lägre inkomster har givetvis lägre marginaler..

Okej men det var ju inte så farligt låter det som? Nu vet jag såklart inte hur er privata ekonomi ser ut men att ni betalar 2.000kr mer i månaden skulle väl de flesta klara av?
Citera
2023-04-26, 11:44
Medlem
Råkar faktiskt ha budgeterade uppgifter sedan innan och efter.

Lån: 1.3 miljoner

Sep -21
Hyra: 3249kr
Bolån: 4349kr (amortering: 2600kr, ränta: 1749kr)
El: 550kr
Internet: 330kr
Hemförsäkring: 200kr
Total: 8678kr/mån

Jan -23
Hyra: 3657kr
Bolån: 6914kr (amortering: 2600kr, ränta: 4314kr)
El: 1500kr
Hemförsäkring: 220kr
Total: 12621kr/mån
Citera
2023-04-26, 11:54
Medlem
SockAccounts avatar
Hur stort lån har ni?
Svar: 3.5 miljoner sek

Svar: Drygt 11.000 sek

Svar: Samma som nu, dvs 11.000 sek (jag har fast ränta på 10 år, band när jag tog mitt lån, tills 2031 har jag 1.01% ränta)

Svar: Ca 3000 sek då jag har höga el och gas kostnader (dubbel frys, speladator, växtljus, gasvärme/spis)
Säkert par tusen mer per år för driftkostnader som reparationer osv.

Fråga som du inte vet att du vill veta:

Hur mycket skatt betalar du för huset?
Svar: ca 10 000 sek per år

Hur mycket minskar lånet per år
Svar ca 90 000 sek

När tog du lånet?
Svar 2021
--

Dock bor jag i nederländerna, fast vår central bank har också fått fnatt och höjer som galningar.
Citera
2023-04-26, 11:57
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byssanlulll
Hejsan!

Hur stort lån har ni?

Kassa förutsättningar blir vad man själv väljer att göra🤔
Det enklaste är väl att kolla upp någon bostadsrätt du är intresserad av och kolla vad föreningen tar i avgift för lgh sen kan du räkna på räntan vad månadskostnaden blir.
Med tanke på vad hyrorna ligger på idag så blir det förhoppningsvis inte dyrare för dig om du köper något men beror självklart på vart du har tänkt köpa och hur mycket.
Sen beror det på eran totala inkomst om banken godkänner låneansökan.
Dagens räntor är inte så höga och vad som händer framöver är svårt att säga ngt om.
Citera
2023-04-26, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sement
Råkar faktiskt ha budgeterade uppgifter sedan innan och efter.

Lån: 1.3 miljoner

Sep -21
Hyra: 3249kr
Bolån: 4349kr (amortering: 2600kr, ränta: 1749kr)
El: 550kr
Hemförsäkring: 200kr
Total: 8678kr/mån

Jan -23
Hyra: 3657kr
Bolån: 6914kr (amortering: 2600kr, ränta: 4314kr)
El: 1500kr
Hemförsäkring: 220kr
Total: 12621kr/mån
Stort tack för ditt svar på frågorna, uppskattas mycket! Lånet du har är på ett ungefär vad vi hade tänkt oss att ta om det nu blir att köpa. En ökning från 8670 till 12621 är stor men för vårt hushåll skulle det fortfarande funka! Med kommande räntehöjningar det skrivs om kan ma. Då anta att era kostnader kanske landar på 14kkr nästa år, vilket hade känts för oss men fortfarande gått att lösa! Tack igen för svaret!
Citera
2023-04-26, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SockAccount
Hur stort lån har ni?
Svar: 3.5 miljoner sek

Svar: Samma som nu, dvs 11.000 sek (jag har fast ränta på 10 år, band när jag tog mitt lån, tills 2031 har jag 1.01% ränta)

Svar: Ca 3000 sek då jag har höga el och gas kostnader (dubbel frys, speladator, växtljus, gasvärme/spis)
Säkert par tusen mer per år för driftkostnader som reparationer osv.

Fråga som du inte vet att du vill veta:

Hur mycket skatt betalar du för huset?
Svar: ca 10 000 sek per år

Hur mycket minskar lånet per år
Svar ca 90 000 sek

När tog du lånet?
Svar 2021
--

Dock bor jag i nederländerna, fast vår central bank har också fått fnatt och höjer som galningar.
Vad skönt för er att ni lyckades binda räntan så lång tid framöver! Good job!
Citera
2023-04-26, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Kassa förutsättningar blir vad man själv väljer att göra🤔
Det enklaste är väl att kolla upp någon bostadsrätt du är intresserad av och kolla vad föreningen tar i avgift för lgh sen kan du räkna på räntan vad månadskostnaden blir.
Med tanke på vad hyrorna ligger på idag så blir det förhoppningsvis inte dyrare för dig om du köper något men beror självklart på vart du har tänkt köpa och hur mycket.
Sen beror det på eran totala inkomst om banken godkänner låneansökan.
”Själv valt att göra”.

Dock åmade jag mig aldrig i texten, vill man komma ur så kan man!

Dagens räntor är inte så höga och vad som händer framöver är svårt att säga ngt om.
Håller inte med riktigt, föds man med kassa förutsättningar så har man ju inte riktigt
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in