Citat:
Ursprungligen postat av
Bone Collector
Jag vet bara att min blatte-radar tjuter och lyser rött, pga de fetade bitarna av din text.
Jag menar... påstådda skulder, hota hela hantverkarens familj till döden och sist men inte minst,
kriminella kumpaner som också är nära anhöriga.
Jag menar... kom igen!
Du har inte fel. Två stycken dömdes för utpressning och de hade arabiskt klingande namn. Målsäganden verkar ha varit en vanlig rörmokar-svenne.
Här är de tyngsta åtalspunkterna.
1.1 GROV UTPRESSNING (Stefan El Tahan och Walid Mazboudi) (5000-K1428059-22)Stefan El Tahan och Walid Mazboudi har tillsammans och i samförstånd genom olaga tvång förmått målsäganden att ta ut pengar från en bankomat och överlämna dessa pengar tilldem, en summa på 15 000 kr. Det olaga tvånget bestod i att Stefan El Tahan och WalidMazboudi uttalade verbala hot om att skada eller döda målsäganden och/eller hans familj.Hoten förstärktes med hjälp av en kniv och genom uppvisande av en pistol. Det hände den 25 november 2022 i Helsingborg, Helsingborgs stad. Detta har inneburit vinning för Stefan El Tahan och/eller Walid Mazboudi och skada för målsäganden
2.1 ÖVERGREPP I RÄTTSSAK (Stefan El Tahan och Walid Mazboudi) (5000-K1428059-22)Stefan El Tahan och Walid Mazboudi har tillsammans och i samförstånd med hot om våld angripit målsäganden för att hindra honom från att kontakta polisen. Angreppet bestod i verbala hot om att skada honom och/eller hans familj om han anmälde händelsen i åtalspunkten 1 till polisen, eller ord med liknande innebörd. Det hände den 25 november 2022 i Helsingborg, Helsingborgs stad
3.1 FÖRSÖK TILL UTPRESSNING (Stefan El Tahan) (5000-K1428059-22)Stefan El Tahan har i nära anslutning till åtalspunkten 1 med olaga tvång försökt förmå målsäganden att till Stefan El Tahan utge en summa på 350.000 kronor. Det olaga tvånget bestod av att Stefan El Tahan vid upprepade telefonsamtal och meddelanden uttryckt underförstådda hot om att skada eller döda målsäganden och/eller hans familj. Det händemellan den 25 november 2022 och den 28 november 2022 i Helsingborg, Helsingborgs stadeller på annan okänd plats, Sverige. Om Stefan El Tahan hade lyckats, skulle det ha inneburit vinning för Stefan El Tahan och skada för målsäganden
4.1 UTPRESSNING (Stefan El Tahan) (5000-K1428564-22)Stefan El Tahan har ensam eller tillsammans och i samförstånd med annan eller andra, med olaga tvång förmått målsäganden att vid flera tillfällen utge pengar till Stefan El Tahan eller annan i hans ställe om totalt 460 000 kr. Det olaga tvånget bestod av att Stefan El Tahan och/eller annan medgärningsman har uttryckt hot om att skada eller döda målsäganden och/eller hans familj. Det hände mellan den 1 juli 2021 och den 30 november 2021 iHelsingborg, Helsingborgs stad eller på annan okänd plats, Sverige. Detta innebar vinning för Stefan El Tahan/gärningsmännen och skada för målsäganden