2023-04-25, 19:15
Medlem
OstermalmWeeknds avatar
SVT Aktuellt kl. 18.00 ikväll återgav att Kantar Public frågat svenskar om deras tankar om sin ekonomi.

Det framgick då att 82% av oss svenskar har ingen oro för sin egen ekonomi.

Åtta av tio av oss svenskar har ingen oro för att bli arbetslösa.

Källa: SVT har inte lagt upp något på sin hemsida, men här är länk till maktspelaren Kantar:

https://kantarpublic.com/se

Vår egen kommentar: Undersökningens utfall stämmer överens med vad vi själv återkommande observerar i Stockholms innerstad.

Restauranger som kallar sig Fine Dining är alla kvällar besatta till sista plats och nya Haute Cuisine-ställen öppnar ständigt inom tullarna och i hippa förorter. Ett glas vin, går på 220:-.

Våra bekanta åker taxi lr luftar leasade Teslan.

När de handlar mat så köper de vad de har behag till, utan att kolla vare sig hyllkantspris lr efteråt kolla kvittot.

De ger varje månad sitt Tionde, till E X P O och till B L M för att bekämpa rasismen.

De tycker att de aldrig haft det så bra ekonomiskt som nu.

Enda oron, är för högern.

Att diskutera: Känner du igen dig i utfallet i Kantar Public:s undersökning?
Citera
2023-04-25, 20:13
Medlem
TheGretaResets avatar
Lol, nej inte personligen. Det är mitt jobb som man att vara paranoid (och försöka förutse vad som väntar runt hörnet).

Men att någon i min omgivning skulle bli arbetslösa finns inte på kartan. Jag misstänker ändå att byggnadsarbetare inser att det är nog slut för denna gång och framtida byggplaner skjuts upp med dubbla räntor.

Men det märks även på diskussionerna här på flashback. Utsatta grupper har märkt att mat och nödtoft har blivit dyrare och diskuterar det, men högre upp i herarkin är det dödstyst. Knappt ens daytraders ser några orosmoln. Då har ändå USAs centralbank sagt att en "mild recession" väntar oss.

Men kanske lever jag i en bubbla. Det snackades mycket el och bensinpriser runt mig ett tag.Mindre sånt nu.
Citera
2023-04-25, 20:13
Medlem
OldFashioneds avatar
Jag är varken orolig för min privatekonomi eller över att förlora jobbet.
Citera
2023-04-25, 20:22
Medlem
Krille.the.Pettersons avatar
För egen del är jag inte särskilt orolig, byggsvängen har åkt på en rejäl smäll med alla branscher runtomkring. Främst småhus/lägenhetsbyggande. Men jag arbetar i rätt bransch i dagsläget som vad jag vet aldrig varslat folk som arbetar med det jag gör, vi anställer snarare mer än någonsin och har svårt att hitta kompetens.

Vi har inte särskilt höga lån och bra marginaler, men bekanta som sitter med höga lån och rörliga räntor knorrar ganska bra när nästan en nettolön försvinner i lån+ränta varje månad. Men i övrigt stämmer jag in i att vi mer eller mindre har bättre ekonomi nu än tidigare, vi styrde upp inköpen en del när det började gapas om höga priser och har faktiskt sänkt matkostnaden mot tidigare. Lån och el är bundet och lagom till huslånet går ut går sambon upp i tid så det går jämnt ut.

Något som däremot märks är att det säljs betydligt mindre dyra hobbyprodukter, typ mtbs, skotrar osv än tidigare. Så sådant har folk definitivt dragit in på.
Citera
2023-04-25, 20:35
Medlem
Det låter ganska rimligt.

82% av svennarna är helt blåsta och säkert en hel del av de som är oroliga för sin ekonomi är det bara för de är slarviga.

Det lämnar några få av oss kvar som faktiskt kommer klara oss bättre i framtiden eftersom vi förstår oss på ekonomi.
Citera
2023-04-25, 20:42
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OstermalmWeeknd
SVT Aktuellt kl. 18.00 ikväll återgav att Kantar Public frågat svenskar om deras tankar om sin ekonomi.

Det framgick då att 82% av oss svenskar har ingen oro för sin egen ekonomi.

Åtta av tio av oss svenskar har ingen oro för att bli arbetslösa.

Källa: SVT har inte lagt upp något på sin hemsida, men här är länk till maktspelaren Kantar:

https://kantarpublic.com/se

Vår egen kommentar: Undersökningens utfall stämmer överens med vad vi själv återkommande observerar i Stockholms innerstad.

Restauranger som kallar sig Fine Dining är alla kvällar besatta till sista plats och nya Haute Cuisine-ställen öppnar ständigt inom tullarna och i hippa förorter. Ett glas vin, går på 220:-.

Våra bekanta åker taxi lr luftar leasade Teslan.

När de handlar mat så köper de vad de har behag till, utan att kolla vare sig hyllkantspris lr efteråt kolla kvittot.

De ger varje månad sitt Tionde, till E X P O och till B L M för att bekämpa rasismen.

De tycker att de aldrig haft det så bra ekonomiskt som nu.

Enda oron, är för högern.

Att diskutera: Känner du igen dig i utfallet i Kantar Public:s undersökning?
Huvudet på spiken. De flesta håller givetvis med om detta.

De som målar upp rena skräckscenarion om läget har bara dålig ekonomi, pga slarv och okunskap.
En liten minoritet dvs.
Citera
2023-04-25, 21:02
Medlem
Poztmann1s avatar
Eftersom så stor del av ekonomin är offentlig så är det ju inte jättekonstigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in