• 1
  • 2
2023-04-25, 18:27
Medlem
Banankexchoklads avatar
Jag såg ett skämtinlägg på facebook om det här för några dagar sedan. Sedan dess har jag inte kunnat släppa det. Har duvor slutat låta? Jag är åt det äldre hållet, men jag minns att jag hörde duvor i princip dagligen för 10 år sedan och mer. Har bott i Göteborg och inte flyttat på 30 år så har inte med det att göra. Har duvor slutat hoa?
Citera
2023-04-25, 18:29
Medlem
Nej, men ljudet du refererar till står ringduvan för, och ringduvan vistas i Sverige ungefär mars-oktober. Så i ungefär två månader nu har man kunnat njuta av detta läte - dock skiljer sig beståndet åt beroende på var i landet man bor. Där jag bor, i Mellansverige, är beståndet stort och man kan höra och se ringduvor så gott som överallt.
Citera
2023-04-25, 18:30
Medlem
Duvor följer evolutionen, har aldrig "hoat". Men låter fortfarande.
Citera
2023-04-25, 18:31
Medlem
zombie-nations avatar
Jag har inte hört dem på länge. De har nog dissat min stad. Iofs har staden vuxit så kanske inte så konstigt. De har byggt bort massa grönområden.
Citera
2023-04-25, 18:33
Medlem
Ugglor hoar

Duvor kuttrar

Citera
2023-04-25, 18:34
Medlem
Jag hävdar att duvor aldrig har hoat, snarare kuttrat. men jag har faktiskt inte hört en duva på länge, skumt.
Citera
2023-04-25, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Banankexchoklad
Jag såg ett skämtinlägg på facebook om det här för några dagar sedan. Sedan dess har jag inte kunnat släppa det. Har duvor slutat låta? Jag är åt det äldre hållet, men jag minns att jag hörde duvor i princip dagligen för 10 år sedan och mer. Har bott i Göteborg och inte flyttat på 30 år så har inte med det att göra. Har duvor slutat hoa?
Ring Duva hoar fick för 50 år sedan lära mig av en Bondmora lätet "Du tjuv du tjuv som tog mina sju nu har jag bara tu" Dom som hört en Duva Hoa kan ju lyssna och stämma av. Vart lite kort https://www.youtube.com/watch?v=0ZcwngsE0nc
Citera
2023-04-25, 18:49
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Balderis
Ugglor hoar

Duvor kuttrar

Jag trodde länge att de hoande duvorna var ugglor men har man en kompis som är fågelexpert så blir man idiotförklarad. Jag var t o m rädd för de duvorna eftersom i mina öron var de farliga kattugglor som skulle äta min katt.
Citera
2023-04-25, 19:24
Medlem
Europes avatar
När vi matade fåglarna över vintern, så började några stora duvor hänga hela tiden vid fågelmataren den senaste tiden (de var där även tidigare, men kanske kom de endast när de tuffare fåglarna - till exempel björktrastarna - inte råkade var där). De är riktigt feta nu och kuttrar, hoar - eller vad ni nu vill kalla deras läten - av bara tusan.
Citera
2023-04-25, 19:25
Medlem
Det är ringduvor som "hoar", de lever i skog/park/villastads-miljö och kanske har de som inte längre hör dem flyttat till mer utpräglad stadsmiljö?
Citera
2023-04-25, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Jag trodde länge att de hoande duvorna var ugglor men har man en kompis som är fågelexpert så blir man idiotförklarad. Jag var t o m rädd för de duvorna eftersom i mina öron var de farliga kattugglor som skulle äta min katt.
Kattugglor skriker och kvittrar mer än hoar. Har ett par som häckar på tomten och vaknar på nätterna av deras läten vissa tider på året.

https://www.xn--fgelsng-exae.se/kattuggla/?type1479
Citera
2023-04-25, 19:58
Medlem
flaess avatar
Nej, duvorna har lyckligtvis inte slutat "hoa". Bor på landet och hör duvor dagligen. I mina trakter häckar ringduvor såväl som skogsduvor, och det råder sannerligen ingen brist på den förstnämnda arten åtminstone.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in