2023-04-25, 20:02
Medlem
Greenspams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddoque2
På vilket sätt är du sjuk?
Han är sjuk, men det sitter mest i huvudet.
Skattebetalarna ska naturligtvis inte stå för att utreda dåliga träningsresultat utan då får man vända sig till privata aktörer.
Citera
2023-04-25, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swedlite95
Alltså jag har gått upp lite redan ju. Jag har gått från 84-86kg

Jag kan pendla 2.5kg bara beroende på om jag är fastande och nyskiten, eller full med mat och vätska. Du äter sannolikt för lite. Där är inget som tyder på något hormonellt problem utifrån det du berättat. Det är vanligt att folk underskattar hur mycket man måste äta för att bygga muskler. Tar du något kosttillskott? Om inte, köp en gainer eller proteinpulver som du lägger till din kost. Flytande kalorier är ett lätt sätt att öka sitt intag.
Citera
2023-04-25, 20:12
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greenspam
Han är sjuk, men det sitter mest i huvudet.
Skattebetalarna ska naturligtvis inte stå för att utreda dåliga träningsresultat utan då får man vända sig till privata aktörer.

Tycker ändå vården har skött sig bra. Istället för att bara avfärda verkligen kolla att kalorierna räcker och verkar fatta hur det funkar med träning.

De har gjort vad de ska och det är inte omöjligt att de har listat ut att TS tror det är en bra genväg att ta testosteron.

TS kanske ska be om några kuratorsamtal istället. Jag menar inte det som ett hån. Utan han kanske borde få prata om vad som är rimliga förväntningar med livet.
Citera
2023-04-25, 21:03
Medlem
Polisen.Patriks avatar
Kontaktorsaken är alltså misstanke om "lågt testosteron eller något" och när ingen anamnestisk misstanke om testosteronbrist framkommer så har man bemött "eller något"-delen ganska adekvat vilket TS inte är nöjd med. Det låter som att det var testosteron som var kontaktorsaken än "eller något". Jag tycker det låter som att vården gjort rätt.

Jag tror du bara använder fel träningsprogram för dig och gör bättre i att starta en tråd i träningsforumet. Jag rekommenderar det klassiska programmet "Starting strength" eftersom du verkar vara nybörjare (detta är ett seriöst råd och en genuin rekommendation, inte ett försök att göra mig lustig, men om du inte är nybörjare så finns det andra anpassningar i muskelbyggandet att göra, vilka jag antar du annars skulle känna till).
Citera
2023-04-25, 21:05
Medlem
NykteristJaVissts avatar
Du tränar alltså och ligger på ett kaloriintag av en flicka?

Sen ringer du vården och frågar om hjälp? Du borde ta anabola steroider och förstöra din kropp helt för din hjärna förtjänar inte en bra naturlig fysik. Gymmat i 3 månader och tror du ska bli krallig?

Testa gymma i 10 år och återkom med resultat och en sundare hjärna.
Citera
2023-04-25, 21:08
Medlem
Polisen.Patriks avatar
Citat:
Alltså va. Något är uppenbart fel och vården är så jävla kass att dom inte kan hjälpa mig och istället ska jag vända mig privat och punga ut 2000 kr. Väldigt najs lmao. Jag kanske kan gå och donera blod och samtidigt be dom att analysera resultaten åt mig.
Andra har redan skrivit det men det är ett så fundamentalt feltänkt av dig att jag måste hjälpa till att hamra in budskapet: vårdens uppdrag är inte att antibiotikabehandla virus åt ängsliga stockholmare, även om det är den utvecklingen vi ser. Uppdraget är inte heller att spela med i dina sjukdomscharader, eller vanföreställningar.

Jag vet inte hur tydligt du varit med dina önskemål om testosteronprovtagning men har ni inte redan gjort det tycker jag att ni kan ha en rak dialog med korten på bordet. Lägg fram ditt problem och önskemål och acceptera det mest sannolika nej du kommer få, eftersom det inte är medicinskt motiverat med behandling!
Citera
2023-04-25, 21:21
Medlem
Citat:
Alltså va. Något är uppenbart fel och vården är så jävla kass att dom inte kan hjälpa mig och istället ska jag vända mig privat och punga ut 2000 kr. Väldigt najs lmao. Jag kanske kan gå och donera blod och samtidigt be dom att analysera resultaten åt mig.

Eftersom inget av det du beskriver pekar på någon form av sjukdom. Visst du skulle hypotetiskt sett kunna ha någon hormonell obalans men så länge du inte har (andra) problem med värk, onormal trötthet, depression, erektionsproblem, hudproblem eller annat som orsakar besvär för dig ska du nog inte belasta vårdcentralen. Dit vänder man sig om man har ont eller inte känner sig frisk, inte för att träningsresultaten uteblir.

Det du beskriver är säkert frustrerande men är i sig ingen anledning att söka vård. Kontakta ett privatlabb. Då kan du betala nån tusing för ett test. Det är en rimlig utgångspunkt tycker jag. Sen undrar jag om om du tränar för mycket (?).
Citera
2023-04-25, 21:54
Medlem
Citat:
Jag ringde nyss och pratade med vårdcentralen. Jag tror att jag har något fel då jag har gymmat i 3 månader utan resultat. Jag är 25 och 1.78 lång och väger 84kg. Jag har lyft 5-6 dagar i veckan med ett PPL program jag följer. Jag ser i princip inga resultat. Jag började med att äta 1600-1700 kalorier per dag och 150g protein. Jag gjorde det i 1 och en halv månad. Jag ringde vårdcentralen då jag ville åka in och kolla om något var fel med mina värden, kanske låg testosteron eller något. Blev överförd till en dietist på telefonen som berättade massor med skit som jag redan visste. Hon sa att jag skulle dra upp kalorierna till 2000-2200 per dag, då jag åt ganska lite. Hon försökte säga att eftersom muskelmassa väger lika mycket som fett, vad som händer är att jag förlorar fett och bygger muskler samtidigt och därför rör sig inte vågen. Verkligen rimligt att jag bygger så mycket muskelmassa så snabbt, men okej.

Jag började äta runt 2000-2200 kalorier varje dag och fortfarande 150g protein. Det har gått 1 och en halv månad till nu. Jag ligger på 85-86kg. Vet inte exakt då det kan vara vatten vikt. Jag ringer igen och berättar hur inget har förändrats. Ser inga förändringar på kroppen. Mina lyft är så jävla låga efter 3 månaders tid. Det här är inte normalt. Dom kopplar mig till samma jävla dietist igen. Hon förstod inte heller varför dom fortsätter att koppla mig till henne. Hon kopplar tillbaka mig till vårdcentralen som fortsätter fråga mig "Men är du frisk i alla fall?". Tydligen att man svarar ja på det är tillräckligt för att dom inte vill ta in mig och göra en undersökning.

Jag visste att den första månaden var för lite kalorier. Jag åt bara så lite för att jag ville se om det ens gick och det fungerade inte. Vanligtvis så hade ju i värsta fall muskelmassa ätits iväg, vilket fortfarande hade påverkat vågen, men inte ens det. Jag tror att något seriöst är fel. Det har antagligen med min testosteron och göra. Alltså förstå. Jag tränar 5-6 dagar i veckan. Jag gick från 1600-1700 till 2000-2200 kalorier och har tränat i över en månad och mina lyft har knappt gått upp? På ett program där det är normalt i början att kunna dra på 5kg i veckan på compound lifts.

Vad fan är det för fel på vårdcentralen i Sverige? Förstår dom inte hur seriöst det här potentiellt kan vara? Innan någon säger ett skit om "Du har säkert räknat fel på kalorier". Jag väger absolut ALLT jag äter. Jag använder Fatsecret och skriver upp all information av allt som jag äter, ALLT. Jag läser bak på förpackningen på allt för att dubbelkolla att vad som kommer upp på Fatsecret stämmer med vad jag äter. Jag har även testat byta matvåg för att vara säker på att det inte är något fel på vågen. Jag berättade allt det här för dom. Jag har varit så extremt jävla noggrann med absolut allt som jag har gjort och jag får knappt några resultat. Det här får mig att börja tappa motivationen att ens gå till gymmet. Jag behöver veta ifall något är fel eller inte så att jag inte sitter och slösar månader i gymmet utan något resultat alls, bara för att senare få reda på att det var något fel med mina värden, vilket var anledningen till att i princip ingenting hänt under all tid som jag hållt på.

SNÄLLA kan någon hjälpa mig och berätta var jag bör ta vägen för att kunna ta prov och se så allt stämmer som det ska? Jag bor i Uppsala.

Nu var det länge sedan jag tränade pga olika omständigheter, sjuk, familj mm. Men spontant låter det bara som du äter alldeles för lite. 150 gram proteiner spelar ingen roll om du ligger på underskott på resten. När jag trönade ungefär som du åt jag ca 3000 kalorier om dagen och stod still i vikt men var stark. Tycker du bör pausa några dagar ibland också pga uppbyggnad samt öka kalorierna med 400-500/dag. Samt äta direkt efter passet men det kanske du redan gör.

Tillägg.

Körde dina data på bodybuildingsida https://www.bodybuilding.com/fun/macronutcal.htm där vill den med hård träning att du ska äta 4000 kalorier för viktökning. Testa själv.
Senast redigerad av geebird1 2023-04-25 kl. 21:59. Anledning: tillägg förtydligande
Citera
2023-04-25, 22:47
Medlem
Citat:

1.5 månader på kaloriunderskott (2200 är fortfarande för lite för att ens ligga på balans) och du undrar varför du inte gjort några framsteg? Driver du med mig?

1. Höj till minst 3500 kcal, gärna mer
2. Höj till 200 g protein per dag, gärna mer
3. Köp kreatin, c vitamin och magnesium (måste vara rätt sort, googla själv)
4. Sup inte, knarka inte
5. Sov 8 timmar per natt
6. Dela upp kroppen på traditionellt vis, dvs måndag bröst, tisdag axlar, onsdag armar osv
6. Träna stenhårt till failure
7. Återkom om en månad med fantastiska resultat

Eller gör din egen analys där du anser att jag som sysslat med bodybuilding i 22 år har fel och du som läst lite på nätet har rätt. Fortsätt springa till VC och citera mig inte ens.

Om du faktiskt vill ha hjälp med något är du varmt välkommen att citera mig eller skicka PM.
Citera
2023-04-26, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haddoque2
På vilket sätt är du sjuk?

😏 jag kan tänka på minst ett sätt
Citera
2023-04-26, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orkanuz
1.5 månader på kaloriunderskott (2200 är fortfarande för lite för att ens ligga på balans) och du undrar varför du inte gjort några framsteg? Driver du med mig?

4. Sup inte, knarka inte
5. Sov 8 timmar per natt
6. Dela upp kroppen på traditionellt vis, dvs måndag bröst, tisdag axlar, onsdag armar osv

Eller gör din egen analys där du anser att jag som sysslat med bodybuilding i 22 år har fel och du som läst lite på nätet har rätt. Fortsätt springa till VC och citera mig inte ens.

Om du faktiskt vill ha hjälp med något är du varmt välkommen att citera mig eller skicka PM.

👍
Citera
2023-04-26, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orkanuz

4. Sup inte, knarka inte
5. Sov 8 timmar per natt

Har du möjligtvis Discord eller något som du hade kunnat skicka till mig via PM? Jag hade gärna diskuterat några grejer då. Du verkar ju veta vad du pratar om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in