2023-04-25, 17:11
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Det är mycket billigare för samhället om han går till vårdcentralen än använder en app eller går privat. Om du är arg för kostnaden så verkar det dumt att dra upp den.
Han kanske borde konsultera en PT som vi skattebatalate inte behöver finansiera.
Citera
2023-04-25, 17:15
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddoque2
Han kanske borde konsultera en PT som vi skattebatalate inte behöver finansiera.

Förr gjordes ofta årskoller och man kollade det viktigaste. Även om man inte kände sig sjuk. Det fångade så många fall av t ex diabetes och högt blodtryck och räddade många liv. Men nu har vi tydligen inte råd med förebyggande vård. Som det är billigare att vårda först när man är supersjuk.
Citera
2023-04-25, 17:19
Medlem
Saltkungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swedlite95
Jag ringde nyss och pratade med vårdcentralen. Jag tror att jag har något fel då jag har gymmat i 3 månader utan resultat. Jag är 25 och 1.78 lång och väger 84kg. Jag har lyft 5-6 dagar i veckan med ett PPL program jag följer. Jag ser i princip inga resultat. Jag började med att äta 1600-1700 kalorier per dag och 150g protein. Jag gjorde det i 1 och en halv månad. Jag ringde vårdcentralen då jag ville åka in och kolla om något var fel med mina värden, kanske låg testosteron eller något. Blev överförd till en dietist på telefonen som berättade massor med skit som jag redan visste. Hon sa att jag skulle dra upp kalorierna till 2000-2200 per dag, då jag åt ganska lite. Hon försökte säga att eftersom muskelmassa väger lika mycket som fett, vad som händer är att jag förlorar fett och bygger muskler samtidigt och därför rör sig inte vågen. Verkligen rimligt att jag bygger så mycket muskelmassa så snabbt, men okej.

Jag började äta runt 2000-2200 kalorier varje dag och fortfarande 150g protein. Det har gått 1 och en halv månad till nu. Jag ligger på 85-86kg. Vet inte exakt då det kan vara vatten vikt. Jag ringer igen och berättar hur inget har förändrats. Ser inga förändringar på kroppen. Mina lyft är så jävla låga efter 3 månaders tid. Det här är inte normalt. Dom kopplar mig till samma jävla dietist igen. Hon förstod inte heller varför dom fortsätter att koppla mig till henne. Hon kopplar tillbaka mig till vårdcentralen som fortsätter fråga mig "Men är du frisk i alla fall?". Tydligen att man svarar ja på det är tillräckligt för att dom inte vill ta in mig och göra en undersökning.

Jag visste att den första månaden var för lite kalorier. Jag åt bara så lite för att jag ville se om det ens gick och det fungerade inte. Vanligtvis så hade ju i värsta fall muskelmassa ätits iväg, vilket fortfarande hade påverkat vågen, men inte ens det. Jag tror att något seriöst är fel. Det har antagligen med min testosteron och göra. Alltså förstå. Jag tränar 5-6 dagar i veckan. Jag gick från 1600-1700 till 2000-2200 kalorier och har tränat i över en månad och mina lyft har knappt gått upp? På ett program där det är normalt i början att kunna dra på 5kg i veckan på compound lifts.

Vad fan är det för fel på vårdcentralen i Sverige? Förstår dom inte hur seriöst det här potentiellt kan vara? Innan någon säger ett skit om "Du har säkert räknat fel på kalorier". Jag väger absolut ALLT jag äter. Jag använder Fatsecret och skriver upp all information av allt som jag äter, ALLT. Jag läser bak på förpackningen på allt för att dubbelkolla att vad som kommer upp på Fatsecret stämmer med vad jag äter. Jag har även testat byta matvåg för att vara säker på att det inte är något fel på vågen. Jag berättade allt det här för dom. Jag har varit så extremt jävla noggrann med absolut allt som jag har gjort och jag får knappt några resultat. Det här får mig att börja tappa motivationen att ens gå till gymmet. Jag behöver veta ifall något är fel eller inte så att jag inte sitter och slösar månader i gymmet utan något resultat alls, bara för att senare få reda på att det var något fel med mina värden, vilket var anledningen till att i princip ingenting hänt under all tid som jag hållt på.

SNÄLLA kan någon hjälpa mig och berätta var jag bör ta vägen för att kunna ta prov och se så allt stämmer som det ska? Jag bor i Uppsala.

Du har alltså tränat i 3 månader och du växer inte? Nu får du lägga av. Det kan ta 2-3 år för vissa att växa. Dåliga gener kallas det.

Har du skäggväxt? Har du hår under armarna? Är svaret ja, har du testo.

När fick du hår på kuken? Mellan 13-15. Grattis, ditt testo är normalt.
Citera
2023-04-25, 17:21
Avstängd
Citat:
.....
SNÄLLA kan någon hjälpa mig och berätta var jag bör ta vägen för att kunna ta prov och se så allt stämmer som det ska? Jag bor i Uppsala.

Du har inte skrivit någonting som föranleder en sjukvårdsinrättning att ta prover på dig.
Vad menar du skulle vara fel? Ditt testosteron? Det bildas bla av fysisk aktivitet så nej, knappast troligt i ditt fall.
Du är en ganska typisk representant för en viss typ av människor som tror att allting snurrar runt dem.
Citera
2023-04-25, 17:21
Medlem
Citat:
Förr gjordes ofta årskoller och man kollade det viktigaste. Även om man inte kände sig sjuk. Det fångade så många fall av t ex diabetes och högt blodtryck och räddade många liv. Men nu har vi tydligen inte råd med förebyggande vård. Som det är billigare att vårda först när man är supersjuk.

Det kan du fortfarande få, för 200:-, om du har en registrerad kontakt hos din VC, och ber om det. TS klagar ju över att han inte växer med sina muskler, trots träning och kostdiet. Knappast något ett friskt samhälle ska bekosta, om allt annat fungerar bra i livet.
Citera
2023-04-25, 17:26
Medlem
Citat:
Alltså va. Något är uppenbart fel och vården är så jävla kass att dom inte kan hjälpa mig och istället ska jag vända mig privat och punga ut 2000 kr. Väldigt najs lmao. Jag kanske kan gå och donera blod och samtidigt be dom att analysera resultaten åt mig.

Varför skulle vården och vi skattebetalare betala för din narcissism? Tror du fått en del om bakfoten här. Du kan gärna gå och donera blod, det kostar inget, och du får en macka och saft som tack för besöket. Och dom screenar ditt blod. Sen blir du återkallad om dom hittar att ditt blod är värdelöst pga eventuella substanser, eller om du visar tecken på benskörhet, als, cancer lr annat, så visst följer dom upp. Att det skulle vara något fel på ditt testosteron tror jag dom fullständigt skiter i, om du nu inte uppenbart är en dvärg, eller "little people".
Citera
2023-04-25, 17:29
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Det kan du fortfarande få, för 200:-, om du har en registrerad kontakt hos din VC, och ber om det. TS klagar ju över att han inte växer med sina muskler, trots träning och kostdiet. Knappast något ett friskt samhälle ska bekosta, om allt annat fungerar bra i livet.

Så är det, dessutom stämmer det inte alls att man "förr" hade årskontroller, det skulle bli orimligt dyrt till en ytterst måttfull nytta.
Vissa regioner idag har dock tex mammografi och hälsokontroller för personer över en viss ålder men även där har nyttan ifrågasatts.
Citera
2023-04-25, 17:31
Medlem
Citat:
Jag ringde nyss och pratade med vårdcentralen. Jag tror att jag har något fel då jag har gymmat i 3 månader utan resultat. Jag är 25 och 1.78 lång och väger 84kg. Jag har lyft 5-6 dagar i veckan med ett PPL program jag följer. Jag ser i princip inga resultat. Jag började med att äta 1600-1700 kalorier per dag och 150g protein. Jag gjorde det i 1 och en halv månad. Jag ringde vårdcentralen då jag ville åka in och kolla om något var fel med mina värden, kanske låg testosteron eller något. Blev överförd till en dietist på telefonen som berättade massor med skit som jag redan visste. Hon sa att jag skulle dra upp kalorierna till 2000-2200 per dag, då jag åt ganska lite. Hon försökte säga att eftersom muskelmassa väger lika mycket som fett, vad som händer är att jag förlorar fett och bygger muskler samtidigt och därför rör sig inte vågen. Verkligen rimligt att jag bygger så mycket muskelmassa så snabbt, men okej.

Jag började äta runt 2000-2200 kalorier varje dag och fortfarande 150g protein. Det har gått 1 och en halv månad till nu. Jag ligger på 85-86kg. Vet inte exakt då det kan vara vatten vikt. Jag ringer igen och berättar hur inget har förändrats. Ser inga förändringar på kroppen. Mina lyft är så jävla låga efter 3 månaders tid. Det här är inte normalt. Dom kopplar mig till samma jävla dietist igen. Hon förstod inte heller varför dom fortsätter att koppla mig till henne. Hon kopplar tillbaka mig till vårdcentralen som fortsätter fråga mig "Men är du frisk i alla fall?". Tydligen att man svarar ja på det är tillräckligt för att dom inte vill ta in mig och göra en undersökning.

Jag visste att den första månaden var för lite kalorier. Jag åt bara så lite för att jag ville se om det ens gick och det fungerade inte. Vanligtvis så hade ju i värsta fall muskelmassa ätits iväg, vilket fortfarande hade påverkat vågen, men inte ens det. Jag tror att något seriöst är fel. Det har antagligen med min testosteron och göra. Alltså förstå. Jag tränar 5-6 dagar i veckan. Jag gick från 1600-1700 till 2000-2200 kalorier och har tränat i över en månad och mina lyft har knappt gått upp? På ett program där det är normalt i början att kunna dra på 5kg i veckan på compound lifts.

Vad fan är det för fel på vårdcentralen i Sverige? Förstår dom inte hur seriöst det här potentiellt kan vara? Innan någon säger ett skit om "Du har säkert räknat fel på kalorier". Jag väger absolut ALLT jag äter. Jag använder Fatsecret och skriver upp all information av allt som jag äter, ALLT. Jag läser bak på förpackningen på allt för att dubbelkolla att vad som kommer upp på Fatsecret stämmer med vad jag äter. Jag har även testat byta matvåg för att vara säker på att det inte är något fel på vågen. Jag berättade allt det här för dom. Jag har varit så extremt jävla noggrann med absolut allt som jag har gjort och jag får knappt några resultat. Det här får mig att börja tappa motivationen att ens gå till gymmet. Jag behöver veta ifall något är fel eller inte så att jag inte sitter och slösar månader i gymmet utan något resultat alls, bara för att senare få reda på att det var något fel med mina värden, vilket var anledningen till att i princip ingenting hänt under all tid som jag hållt på.

Jag tror först och främst att tråden borde ligga i träningsforat, där det för övrigt går tretton kcal in/kcal ut-papegojor på dussinet, eftersom det verkar som om du mest är besatt av att bli smalare och starkare.

Det här med testo är en annan femma, dock, för alla vet ju att många lider av lågt testo och så vägrar vården av någon anledning ta tag i det. De har ett vitt spektra och så länge man ligger något över lägsta så är det "normalspannet".

Beträffande tappa kroppsfett har jag några tips.
1. Sluta titta på Biggest Loser, för du kan inte träna dig smal. Kosten är fullständigt avgörande. Ändrar du kosten så kommer du tappa vikt. Oavsett om du tränar eller inte.

2. Testa nu att helt skippa allt som innehåller mer än fem gram kolhydrater per hundra. Gör det i en månad för att kolla resultatet.

Använd ovanjordsgrönsaker såsom olika kål, spenat, etc. Tillför valfri proteinkälla och använd mycket fett. Gör feta såser. Gräddbaserade eller bea/majjo/hollandaise. Ät tills du är mätt och väg ingenting.
Citera
2023-04-25, 17:46
Bannlyst
Många Män är väldigt feminiserade. Antar att de flesta har för lågt testosteron. Har du fler symtom som depression osv?

Du får nog göra egna tester. Det är samma sak för kvinnor.
Citera
2023-04-25, 17:50
Avstängd
Citat:
Läs trådsatarten. Känns TS sjuk eller vill hen ha tips om hur man tränar/äter?
Vi skall förfan inte betala skatt för att låta kalkoner brösta upp aig.
Citera
2023-04-25, 17:55
Medlem
seaworthys avatar
Citat:

Haha vad menar du? Lyfter du inte tyngre nu än när du började?=)
Citera
2023-04-25, 17:59
Medlem
Du äter fortfarande för lite. Krävs typ 2800 kalorier bara för underhåll av din nuvarande vikt. Du kommer att orka mer när du äter mer. Det tar ÅR att bygga stora muskler med rätt upplägg av kosten, just saying… Satsa på att bygga muskler innan du deffar. Ju större muskelmassa, desto mer kommer kroppen dessutom att förbränna dygnet runt, eftersom muskelmassa ”kostar”.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in