2023-04-25, 22:01
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Det roliga är att jag själv bor i Stockholm nu, men är uppväxt på landet, utanför en mindre stad. Det var nog generellt så att de flesta såg stockholmare som ganska dryga och otrevliga generellt, så också jag på den tiden. Visst det är i mångt och mycket felaktiga fördomar, det vet jag nu. Men även när jag bor i Stockholm upplever jag stockholmare som överlag mindre sociala, ganska tillknäppta och svåra att lära känna på ett sätt som inte gäller på samma sätt i övriga Sverige, enligt min erfarenhet.
Jag håller med dig.

Min erfarenhet är att de som inte är från Stockholm är mycket mer öppna än Stockholmare. Det är ofta mycket lättare att få kontakt med nån som inte är Stockholmare.

Dessutom är min erfarenhet, och detta strider mot allmänna fördomar, att Stockholmare är långt mer tystlåtna än alla jag träffat som kommer från övriga landet.

Här kommer jag säkert få mothugg.

Men alla skåningar jag träffat och norrlänninga från östkusten (Luleå, Skelefteå, Piteå) kan inte hålla käften två sekunder. Det är ett sjukt babblande som jag får ont i huvudet av.

Det är inte bara ett konstantordflöde. De pratar fort och högt också.

Sterotypen om tysta norrlänningar är helt djävla fel.

Min mormor kommer från Jämtland. Där har jag träffat sterotypen ”tyst norrlänning”. Men det gäller bara män. Kvinnor snattrar kallingarna av dig. Men männen kan vara riktigt sköna tysta norrlänningar.

Men har nån träffat en Luleå-bo som inte snackat öronen av dig? Norrlänningar på östkustens större städer kan tävla med vilken skåning som helst om att vara de mest snacksaliga i Sverige.

Anledningen varför jag nämner just Skåne och städer utmed norra Östersjön är just att jag genom livet, arbetet och ingift släkt träffat många därifrån.

Stockholmare är långt mer tystlåtna och försiktiiga att ens öppna munnen än dessa.

Alla som hört skåningar och Luleåbor vet att de har en väldigt mycket högre volym än Stockholmare. Inte bara att det är en extrem ordsvada. Ordsvadan ska tydligen vara djävligt högljudd också.

För mig är Stockholmare tysta tunglösa möss i jämförelse.
Citera
2023-04-25, 22:02
Medlem
PissBusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Domas
Tjena tjena,

Har bott överallt i samhället nästan, i alla olika slags områden. Stad, småorter och nu mer utav
en landsbygd.

Har märkt att folk är jävligt misstänksamma utav nån anledningen som jag ärligt inte förstår alls.

Detta beteendet är också jag bara märkt här ute på landet. Visst i stan finns ju misstänksamheten
men den är mer anknuten till otryggheten för det mesta. Vilket är förståligt. Men jag kan verkligen
inte förstå den intensiva misstänksamheten man möter här ute på landet.

Är det någon som känner samma? Alltså du kan gå och vill ha ett öppet möte med människor alltså
helt neutral och normal med det bästa intentionerna. Ändå blir man bemött med nån slags misstänksamhet?

Är det jättevanligt det beteendet hos vissa på landet eller hur ligger det till egentligen?

Alla orter har ju sina småsaker och det kanske är vissa som helt enkelt är sådana.

Du uttrycker dig ju väldigt vagt så det är svårt att förstå vad det är du varit med om, men i allmänhet är det ju så att folk som frivilligt bor i städer är psyksjuka självskadefall och om de kommer och hälsar på utan intentionen att göra av med en massa pengar undrar man såklart vad man ska ha dem till och om man kommer att behöva ödsla resurser på deras avgasskadade kroppar.
Citera
2023-04-25, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sverighiztan
Ser att många här diskuterar Stockholmare och jag hade gärna velat flika in om just dem när de befinner sig på landsbygden.

I den lilla by jag kommer så finns det många stugor och torp och genom alla jävla år då det flyttat hit en Stockholmare så tror de ALLTID att de äger hela förbannade byn.
Stoppat en när man kört runt på crossen och ska läxa upp en om att den bara får framföras på inhägnat område osv.
Som man inte visste det liksom... Men man kör ju inte som en idiot då man vet att folk kan störa sig på det.
Man kör med sunt förnuft på låga varv genom bebyggelse tills man kommer till skogen.

En granne till mig för många år sedan (Stockholmare den med) trodde han ägde de sista 100m på en väg bara för att hans hus var det sista på vägen. Hahaha dåre.

Man har ju fått ett par rena rama jävla moralpredikningar genom åren. Alltid skrattat åt dem då för de fattar inte hur korkade de låter.
Haha! Påminner om när jag o syrran fick skäll utav helvete av en gubbe. Vi var ute på en ridtur och var nog 9 och 14 år gamla. Vi red ner till sjön (vänern) där det är en ganska fin strand. Och red ut i vattnet med hästarna. Detta är verkligen långt ute i ingenstans men folk verkar hitta dit ändå.
Han skrek "För helvete ta upp hestarna ur vattnet. Ni har ingen rett att rida med dom på stranden!" Syrran som är äldst svarade honom lugnt att det går fint för det är vi som äger stranden, vägen och marken som han ställt husbilen på🤣. Det var helt sant och helvete vad snopen han blev.
Citera
2023-04-25, 22:16
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ser att många här diskuterar Stockholmare och jag hade gärna velat flika in om just dem när de befinner sig på landsbygden.

I den lilla by jag kommer så finns det många stugor och torp och genom alla jävla år då det flyttat hit en Stockholmare så tror de ALLTID att de äger hela förbannade byn.
Stoppat en när man kört runt på crossen och ska läxa upp en om att den bara får framföras på inhägnat område osv.
Som man inte visste det liksom... Men man kör ju inte som en idiot då man vet att folk kan störa sig på det.
Man kör med sunt förnuft på låga varv genom bebyggelse tills man kommer till skogen.

En granne till mig för många år sedan (Stockholmare den med) trodde han ägde de sista 100m på en väg bara för att hans hus var det sista på vägen. Hahaha dåre.

Man har ju fått ett par rena rama jävla moralpredikningar genom åren. Alltid skrattat åt dem då för de fattar inte hur korkade de låter.
Menar du att Schtöckhölmare är så fräcka att de påpekar att du bryter mot lagen!

”Man kör med sunt förnuft

Uppenbarligen inte om det är olagligt.

”Disse Schtöckhölmare komme ock tale om va e få göre ock int få göre. En ha ju sunt förnuft!”

Vilka djävla svin. Jag fattar att du med ditt sunda förnuft blir irriterad på Stockholmare här. Du har verkligen en bärande poäng här.
Citera
2023-04-25, 22:17
Medlem
Sverighiztans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ljungbacken666
Haha! Påminner om när jag o syrran fick skäll utav helvete av en gubbe. Vi var ute på en ridtur och var nog 9 och 14 år gamla. Vi red ner till sjön (vänern) där det är en ganska fin strand. Och red ut i vattnet med hästarna. Detta är verkligen långt ute i ingenstans men folk verkar hitta dit ändå.
Han skrek "För helvete ta upp hestarna ur vattnet. Ni har ingen rett att rida med dom på stranden!" Syrran som är äldst svarade honom lugnt att det går fint för det är vi som äger stranden, vägen och marken som han ställt husbilen på🤣. Det var helt sant och helvete vad snopen han blev.

Haha ja du ser vad jag menar!! Hoppas gubbfan höll truten sen efter din syster förklarade läget.
Men den stora frågan är varför beter de sig så om det är dem som är gästerna/nykomlingarna? Kommer fan aldrig fatta det.
Inte fan går jag omkring och gapar på folk om jag är på ett nytt ställe och tror att jag har rätt i allt jag säger.

Egentligen är det ett ganska så skämmigt beteende.
Citera
2023-04-25, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax
Så kom Conny in i tråden.

Conny med dåligt självförtroende som han kanaliserar i sitt hat mot akademiker. Och mot alla som inte slutade skolan efter 9:an och började svarva golf-peg.

Vilket Conny gjort i 30 år så han är trött och bitter. Så klart inte arg på sig själv att han har fastnat utan på alla som inte fastnat.

Du är en karaktär för en bok Conny. Eller så finns din karatär redan i en bok.

Jag kan nästan förstå det. För du har ju ingen aning om vad en ”akakdemiker” arbetar med eller vilket värde en ”akademiker” kan eller bidrar med.

Bara så du vet Conny, alla ingengörer är akademiker. Alla lärare, sjuksköterskor, läkare, kemister, systemutvecklare etc är akademiker.

Alla jag nämnt skapar din värld eller bidrar till ditt välbefinnande, din hälsa, att du kan resa utan häst eller dina fötter, att du kan skriva på flashback.

Skänk alla dessa ”akademikerna” en tanke varje gång du gör nåt.
Utan att försvara någons sak så tänkte jag oombedd förklsra vad jag tror conny menar. Många jag känner ute på landsbygden har lärt sig det mesta dom kan genom självstudier eller genom praktiskt arbete. Många gör samma jobb som folk med akademiska utbildningar men ofta med endast en högstadieexamen. De flesta vet mycket om mycket. Istället för stadsfolk som oftast vet lite om mycket och mycket inom bara ett ämne. Och ja jag har långvarig erfarenhet av bägge typerna av folk. Generellt tycker jag att folk behöver bli mer ödmjuka, på båda sidor.
Citera
2023-04-25, 22:24
Medlem
AbortRetryIgnores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Domas
Tjena tjena,

Har bott överallt i samhället nästan, i alla olika slags områden. Stad, småorter och nu mer utav
en landsbygd.

Har märkt att folk är jävligt misstänksamma utav nån anledningen som jag ärligt inte förstår alls.

Detta beteendet är också jag bara märkt här ute på landet. Visst i stan finns ju misstänksamheten
men den är mer anknuten till otryggheten för det mesta. Vilket är förståligt. Men jag kan verkligen
inte förstå den intensiva misstänksamheten man möter här ute på landet.

Är det någon som känner samma? Alltså du kan gå och vill ha ett öppet möte med människor alltså
helt neutral och normal med det bästa intentionerna. Ändå blir man bemött med nån slags misstänksamhet?

Är det jättevanligt det beteendet hos vissa på landet eller hur ligger det till egentligen?

Alla orter har ju sina småsaker och det kanske är vissa som helt enkelt är sådana.
Är det folk på landsbygden du menar är misstänksamma på stadsbor eller är det stadsbor som är misstänksamma på folk på landsbygden?
Citera
2023-04-25, 22:25
Medlem
Citat:
Haha ja du ser vad jag menar!! Hoppas gubbfan höll truten sen efter din syster förklarade läget.
Men den stora frågan är varför beter de sig så om det är dem som är gästerna/nykomlingarna? Kommer fan aldrig fatta det.
Inte fan går jag omkring och gapar på folk om jag är på ett nytt ställe och tror att jag har rätt i allt jag säger.

Egentligen är det ett ganska så skämmigt beteende.
Helt ärligt så vet jag inte. Badgästerna som var längre bort och inte sa något kanske också var stockholmare. Bara att han hade oturen att vara korkad nog att tro att alla stränder ägs och sköts om av staten.
Citera
2023-04-25, 22:25
Medlem
Sverighiztans avatar
Citat:
Menar du att Schtöckhölmare är så fräcka att de påpekar att du bryter mot lagen!

”Disse Schtöckhölmare komme ock tale om va e få göre ock int få göre. En ha ju sunt förnuft!”

Vilka djävla svin. Jag fattar att du med ditt sunda förnuft blir irriterad på Stockholmare här. Du har verkligen en bärande poäng här.

Du är ju uppenbarligen en av dem. Verkade träffa en öm punkt här märker jag.

Vi har alltid gjort vad vi vill i byn och aldrig förargat några andra än de jävla "schtöckhölmare" som tror att de äger byn endast för att de bor i en stuga över sommaren.

Polisen har aldrig brytt sig särskilt mycket heller för vi buskör aldrig.
Fan tom barnfamiljer som varit ute och gått har frågat om deras barn får åka med lite, vilket de givetvis fått. Men aldrig utan hjälm. Ser inga problem i det hela.

Det blir problem och tjabb här när andra har för lite problem själva så de måste skapa ett.. förstår du?
Citera
2023-04-25, 22:27
Medlem
Sverighiztans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ljungbacken666
Helt ärligt så vet jag inte. Badgästerna som var längre bort och inte sa något kanske också var stockholmare. Bara att han hade oturen att vara korkad nog att tro att alla stränder ägs och sköts om av staten.

Jaa, så kan det nog mycket väl vara. Så onödigt bara att håja och gapa om man inte har all fakta
Citera
2023-04-25, 22:29
Bannlyst
Citat:

Folk på landet skiter i lagen så länge man inte gör något som någon blir skadad av. Det är väldigt sympatiskt.
Citera
2023-04-25, 22:32
Medlem
Sverighiztans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonobo22
Folk på landet skiter i lagen så länge man inte gör något som någon blir skadad av. Det är väldigt sympatiskt.

Exakt så är det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in