• 1
  • 2
2023-04-25, 11:41
Medlem
Idag behöver man blodgivare, och mycket av det är kopplat till invandringen som skett under allt för lång tid nu. Själv är jag ju inte så extremt frestad att avsätta tid och mitt ariska, rena blod för att återuppliva en kriminell babbe som blivit skjuten i en konflikt.

Däremot hade jag kunnat tänka mig att sälja blod, säg 1000kr per gång. Det finns så mycket annat trams man lägger pengar på idag, detta hade iallafall "räddat liv".

Du då?
Citera
2023-04-25, 11:47
Medlem
1335991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clinto
Idag behöver man blodgivare, och mycket av det är kopplat till invandringen som skett under allt för lång tid nu. Själv är jag ju inte så extremt frestad att avsätta tid och mitt ariska, rena blod för att återuppliva en kriminell babbe som blivit skjuten i en konflikt.

Däremot hade jag kunnat tänka mig att sälja blod, säg 1000kr per gång. Det finns så mycket annat trams man lägger pengar på idag, detta hade iallafall "räddat liv".

Du då?

Vad jag vet så får man ersättning,
vet dock ej hur mkt.

Jag skulle gärna vilja ge blod,
men,jag får inte,då jag har KOL,
och diabetes,typ 2.
Citera
2023-04-25, 11:57
Medlem
SnutteFia03s avatar
Så länge det är en summa som faktiskt är värd att blöda för.

Sen hade det kännts trist att lämna blod som sedan går till skjutna gängkriminella. Jag hade velat ha möjligheten att välja till vilken typ av patient jag donerar.
Citera
2023-04-25, 11:59
Medlem
Fyrfaldets avatar
Ja det hade jag. Men ganska patetiskt att se sitt eget blod som "rent och ariskt". Det är blod din jävla SD-bonde.
Citera
2023-04-25, 12:14
Medlem
hroobarbs avatar
Jag hade definitivt gett blod oftare om jag hade fått ersättning. Jag har gett 15 gånger de senaste 9 åren. För en tusenlapp per gång hade jag nog gett 25-30 gånger (man är ju begränsad hur ofta man kan ge p.g.a. återhämtning, utlandsresor, sjukdomar, o.s.v.
Citera
2023-04-25, 12:18
Medlem
Nej, ersättningen är verkligen ingen avgörande faktor.
Däremot har jag slutat givit blod då mitt givande av blod inte har varit att bistå skjutna.

Borde vara en enkel match att öka på givandet nu, stora ”utanförskapsområden” som troligtvis är ganska få till antalet som är givare idag.
Dom räddar ju sig själva om dom börjar ge?
Citera
2023-04-25, 12:22
Medlem
Citat:
Däremot hade jag kunnat tänka mig att sälja blod, säg 1000kr per gång.
Jag gav blod tre gånger om året, detta var runt 2010-2011. 4.5 deciliter tog dom och jag fick rabattkuponger hos Coop till ett värde av 45 kronor.
Jag är ovaccinerad och antar att mitt blod idag är guld värt. Men det ska ingen jävel få ta del av!
Citera
2023-04-25, 12:22
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:

Du då?

Jag är blodgivare och alla som behöver blod är inte invandrare, nästa gång är det kanske du.

Där jag lämnar så får man en trisslott och två tianlotter så 50kr eller så kan man också välja någon pryl, gosedjur eller muminmuggar är det just nu.

Man gör det inte för pengarna, man gör det för att det behövs. Allt som allt lägger jag väl 45 minuter var tredje månad på detta och då är resan inräknad tillsammans med lite väntetid.

Lämnar man även plasma så kan man få lite mer ”betalt” då det är finare saker men krävs fler tappningar. Detta kan du göra var åttonde vecka så ca 6 gånger per år.

Ser också som en bonus att jag får mitt blod kontrollerat med jämna mellanrum.
Varför inte börja lämna du också?
Citera
2023-04-25, 12:37
Medlem
diseuses avatar
Citat:

Du då?
På femtiotalet fick man en ersättning om 25 kronor för att donera blod, i dåtidens priser. Enligt prisomräknaren motsvarar det mer än 400 kronor idag.
Citera
2023-04-25, 12:40
Medlem
Mullrets avatar
Hade det varit 500:- i ersättning hade det varit perfekt. Sverige kunde då tom exportera blod, en humanitär blodmaktsbank.

Skattefritt. Bra extra intäkt för alla behövande
Senast redigerad av Mullret 2023-04-25 kl. 12:43.
Citera
2023-04-25, 12:41
Medlem
Raktinyllets avatar
För 10.000 skulle jag kunna ställa upp. 1000 kronor går jag inte ur sängen för.
Citera
2023-04-25, 12:45
Medlem
Glorfindels avatar
I dagsläget så lämnar jag blod ändå, så mig gör det inte varken till eller från. Blodbussen står nära arbetet, så det är skönt med ett litet avbrott.

Tidigare fick man en liten ersättning (Västra Götalandsregionen), men de tog bort det för ~5 år sedan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in