• 1
  • 2
2023-04-25, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avenged93
Hade kunnat tänka mig att betala en ränta på omkring 6% i nuläget samt bundit den under en period, när det kommer till amorteringen så blir det 25 500 kr per år (ifall man lånar 850 000 kr samt amorterar 3%). Dålig rubriksättning med andra ord, menar mellan privatpersoner.
Ska en privatperson hosta upp ett lån på 850 000 kr med 33 års återbetalningstid till en fast ränta om 6% till två icke kreditvärdiga personer som dessutom är "arbetsskygga"? Finns nog en anledning att till och med Bluestep indirekt tackar nej, när dom ger en skyhög ränta.
Citera
2023-04-27, 07:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tillbakablicken
Nej jag vet bara att de är populära även bland egenföretagare som jobbar/tjänar mycket då man snabbt blir avvisad av storbankerna om man inte har ett anställningskontrakt…

Men jag har haft sparkonto hos dem och indirekt lånat ut mina pengar. De kör många radio/TV-reklamer etc så det är absolut ingen liten spelare.

Men ni kan ju i alla fall höra med dem och se vilken ränta ni kan få. De skriver dock från 5,95% så det verkar rätt mörkt!

Jag tycker det är coolt att ni vågar leva så pass outside the box. Allt för få värderar sin tid korrekt och jag tror eran livsstil kommer bli vanligare. Då kanske även bolånekraven lättas upp!

Lycka till!
Tack så mycket för infon! Kul att höra de värmande orden och helt klart viktigt att värdera sin tid då vi enbart har en begränsad sådan tills vi dör.
Citera
2023-04-27, 07:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diseledvin
är du säker på det ni kanske kan skaffa en billigare kvart med bättre grannar om ni inte vill öka inkomsterna
Ps finns kostnader förutom driftkostnader
annars tycker jag ni gör helt rätt leva billigt så behöver man inte jobba så mycket men hyran verkar vara alldeles för dyr på den ni har
hur värms huset ni funderar på att köpa upp el?
Vi har hittat flera hus (inget specifikt i dagsläget som vi fokuserar 100% på) och de flesta värms upp av
luftvärmepump skulle jag säga.
Citera
2023-04-27, 07:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kamreren
Ska en privatperson hosta upp ett lån på 850 000 kr med 33 års återbetalningstid till en fast ränta om 6% till två icke kreditvärdiga personer som dessutom är "arbetsskygga"? Finns nog en anledning att till och med Bluestep indirekt tackar nej, när dom ger en skyhög ränta.
Hur kan du skriva att vi inte är kreditvärdiga när jag skrivit i inlägget att vi har mycket hög kreditvärdighet? Har inte ens vänt oss till Bluestep då deras ränta är just skyhög så har inte fått något nej. Skulle inte kalla det arbetsskygg bara för att man inte är en löneslav utan värdesätter sin tid!
Citera
2023-04-27, 20:21
Medlem
Citat:
Hur kan du skriva att vi inte är kreditvärdiga när jag skrivit i inlägget att vi har mycket hög kreditvärdighet? Har inte ens vänt oss till Bluestep då deras ränta är just skyhög så har inte fått något nej. Skulle inte kalla det arbetsskygg bara för att man inte är en löneslav utan värdesätter sin tid!

Ni är inte kreditvärdiga för att ni tillsammans drar in mindre pengar än typ en random socialbidragstagare. Dessutom har ni inget kapital att prata om. Hur svårt kan det vara att förstå. Troll?
Citera
2023-04-28, 08:32
Medlem
Mitt tips skaffa en billig hyres 1:a ca 3000 kr/månad så kan ni gå ner i arbetstid
Citera
2023-04-28, 09:43
Medlem
Roidberts avatar
Citat:

Jag tror inte att det finns någon privatperson som är intresserad av att låna ut 850.000:- och riskera att ni helt enkelt skiter i att betala tillbaka pengarna. Då får ni antingen hitta en rik familjemedlem att utnyttja eller gå till någon lånhaj som är beredd att slå ihjäl er om pengarna inte betalas tillbaka.
Citera
2023-04-28, 10:14
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Jag och min sambo letar efter hus omkring 1 000 000 kr då vi är trötta på att bo i lägenhet (grannar som väsnas och dylikt).
Jag har ett bättre förslag. Du och dina sambo börjar jobba järnet men behåller dagens utgifter. Ett lågkvalificerat jobb med lite övertid borde ge 20 000 - 25 000 netto i månaden. Så 40 000 - 50 000 netto för er båda. Dagens utgifter på ~15 000/månad behålls. Det betyder att ni kan spara 25 000 - 35 000 kronor per månad. Efter två år har ni 600 000 - 840 000 kronor. Med ert befintliga sparande finns alltså den miljon som skulle krävas för att köpa huset kontant.
Citera
2023-04-28, 11:44
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Pensionen lär bli låg om ni fortsätter jobba så lite.
Citera
2023-04-28, 22:51
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Pensionen lär bli låg om ni fortsätter jobba så lite.
Jag får för mig att TS med tillhörande partner är ganska unga så det kommer knappast finnas någon pension när det är dags för dem för den saken.

Men däremot skulle de behöva ett hyfsat sparande för att säkra just pensionärslivet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in