• 1
  • 2
2023-04-25, 08:03
Medlem
Jag och min sambo letar efter hus omkring 1 000 000 kr då vi är trötta på att bo i lägenhet (grannar som väsnas och dylikt). Vi har sparade medel på ungefär 400 000 kr tillsammans och tänkte ansöka om ett lån tillsammans. Jag har en inkomst på omkring 5000 kr i månaden (driver en egen tjänst på nätet och jobbar ungefär 20 h i månaden så kan öka mina timmar vid behov) min sambo har en månadsinkomst på ungefär 10 000 kr (jobbar deltid). Anledningen till att vi inte jobbar mer är för att vi värdesätter vår tid och inte vill jobba mer än nödvändigt. Vi får in ungefär 15 000 kr i månaden och bor i lägenhet som har en månadskostnad på ungefär 9 000 kr inklusive el. Vi har gjort en egen bolånekalkyl och räknat ut att ifall vi skulle låna 850 000 kr så hade vår månadskostnad blivit lägre även med en ränta på 6% samt så skulle vi haft ungefär 250 000 kr kvar i sparade medel. Vi har även båda mycket höga kreditvärden som man kan se nedan då vi inte äger några kreditkort/aldrig köper något på avbetalning utan enbart har studielån.
Jag:
UC Februari 2022 riskprognos 0,33%
CreditSafe November 2022 Kreditvärdighet hög

Min sambo:
UC Augusti 2019 riskprognos 1,4%

Även med all den här infon så har flera banker avslagit oss ett lånelöfte då de anser att man måste ha ett heltidsjobb. Jag anser att det är galet att avslå enbart på inkomsten då man även måste kolla mer individuellt ifall personerna är slösaktiga eller ej samt har koll på sin ekonomi och jag skulle absolut påstå att vi har bra koll på vår ekonomi (pluggat nationalekonom i Lund och driver en egen prenumerationstjänst på nätet som fokuserar på aktier/statistik).

Nu är min fråga ifall ni vet någon sida eller liknande där man kan hitta folk som vore intresserade av att ge ut privatlån? Vet att Lunar finns dock kan man enbart låna 300 000 kr så inte riktigt vad vi söker.
Citera
2023-04-25, 08:17
Medlem
OtherBarrys avatar
Klart att banken ser det som en risk att låna ut pengar till ett par som tillsammans har inkomster motsvarande typ ett socialbidrag oavsett hur slösaktiga ni är.

Skaffa ett heltidsjobb och fixa lånet, vad som händer efter det bryr sig banken inte om så länge ni betalar lånet.
Citera
2023-04-25, 08:45
Medlem
Drugglarns avatar
Banker bryr sig inte om hur sparsamma ni är, du kan ha 2 miljoner på kontot men inte få lån på 50.000 om du har dålig inkomst.

Finns det möjlighet för er att under en kortare period börja jobba mer för att öka inkomsten? Tyvärr enda sättet om ni vill ha ett större lån till bra ränta.
Citera
2023-04-25, 09:21
Medlem
Tillbakablickens avatar
Sparsamhet är absolut inte ett minus för banken men det är heller ingenting de bryr sig nämnvärt om som sagt. De ser hellre att man tjänar mycket och är normalt slösaktig, för då finns det en svångrem att dra åt i fall det behövs

Istället för privatlån skulle ni kunna kika på ”nischbanker” för bolån som Nordax Bank. Men där lär ni få just runt 6% ränta på ett bolån idag. Och kanske mer i framtiden.
Senast redigerad av Tillbakablicken 2023-04-25 kl. 09:24.
Citera
2023-04-25, 09:31
Medlem
i dag skulle ni inte ens bli godkända för att hyra en lägenhet med 9000 kr i hyra
ock du det är inte bara räntan man ska betala när man bor i hus

finns nog ingen som är så galen att denne lånar ut pengar privat till er men man vet aldrig
skulle själv aldrig låna ut till nån som fått nobben av bankerna
Senast redigerad av diseledvin 2023-04-25 kl. 09:36.
Citera
2023-04-25, 10:20
Medlem
Så du tänker dig att en privatperson skulle låna ut 850 000kr i sådär 20år (och pyssla med pantbrev mm för att ha huset som säkerhet).

Hur stor ränta tror du den personen hade velat ha för besväret? Redan ett fasträntekonto på 5år ger ju strax under 4% ränta helt utan risk.

Hur mycket hade du tänkt amortera per år?

Ps.. med "privatlån" avses normalt ett blancolån till privatperson i bank. Inte ett lån privatpersoner emellan.
Citera
2023-04-25, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Så du tänker dig att en privatperson skulle låna ut 850 000kr i sådär 20år (och pyssla med pantbrev mm för att ha huset som säkerhet).

Hur stor ränta tror du den personen hade velat ha för besväret? Redan ett fasträntekonto på 5år ger ju strax under 4% ränta helt utan risk.

Hur mycket hade du tänkt amortera per år?

Ps.. med "privatlån" avses normalt ett blancolån till privatperson i bank. Inte ett lån privatpersoner emellan.
Hade kunnat tänka mig att betala en ränta på omkring 6% i nuläget samt bundit den under en period, när det kommer till amorteringen så blir det 25 500 kr per år (ifall man lånar 850 000 kr samt amorterar 3%). Dålig rubriksättning med andra ord, menar mellan privatpersoner.
Citera
2023-04-25, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diseledvin
i dag skulle ni inte ens bli godkända för att hyra en lägenhet med 9000 kr i hyra
ock du det är inte bara räntan man ska betala när man bor i hus

finns nog ingen som är så galen att denne lånar ut pengar privat till er men man vet aldrig
skulle själv aldrig låna ut till nån som fått nobben av bankerna
Det förstår jag och därför har vi gjort en bolånekalkyl som räknar med driftkostnader men skulle ändå bli billigare än att bo i lägenhet.
Citera
2023-04-25, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tillbakablicken
Sparsamhet är absolut inte ett minus för banken men det är heller ingenting de bryr sig nämnvärt om som sagt. De ser hellre att man tjänar mycket och är normalt slösaktig, för då finns det en svångrem att dra åt i fall det behövs

Istället för privatlån skulle ni kunna kika på ”nischbanker” för bolån som Nordax Bank. Men där lär ni få just runt 6% ränta på ett bolån idag. Och kanske mer i framtiden.
Tack för tipset! Har kollat på Bluestep men deras ränta är skyhög skulle jag säga (dock inte konstigt då risken är högre för dem som långivare). Har du erfarenhet av Nordax Bank? Har aldrig hört talas om den banken nämligen.
Citera
2023-04-25, 12:35
Medlem
Tillbakablickens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avenged93
Tack för tipset! Har kollat på Bluestep men deras ränta är skyhög skulle jag säga (dock inte konstigt då risken är högre för dem som långivare). Har du erfarenhet av Nordax Bank? Har aldrig hört talas om den banken nämligen.

Nej jag vet bara att de är populära även bland egenföretagare som jobbar/tjänar mycket då man snabbt blir avvisad av storbankerna om man inte har ett anställningskontrakt…

Men jag har haft sparkonto hos dem och indirekt lånat ut mina pengar. De kör många radio/TV-reklamer etc så det är absolut ingen liten spelare.

Men ni kan ju i alla fall höra med dem och se vilken ränta ni kan få. De skriver dock från 5,95% så det verkar rätt mörkt!

Jag tycker det är coolt att ni vågar leva så pass outside the box. Allt för få värderar sin tid korrekt och jag tror eran livsstil kommer bli vanligare. Då kanske även bolånekraven lättas upp!

Lycka till!
Senast redigerad av Tillbakablicken 2023-04-25 kl. 12:39.
Citera
2023-04-25, 15:36
Medlem
Citat:
Det förstår jag och därför har vi gjort en bolånekalkyl som räknar med driftkostnader men skulle ändå bli billigare än att bo i lägenhet.

är du säker på det ni kanske kan skaffa en billigare kvart med bättre grannar om ni inte vill öka inkomsterna
Ps finns kostnader förutom driftkostnader
annars tycker jag ni gör helt rätt leva billigt så behöver man inte jobba så mycket men hyran verkar vara alldeles för dyr på den ni har
hur värms huset ni funderar på att köpa upp el?
Senast redigerad av diseledvin 2023-04-25 kl. 16:15.
Citera
2023-04-25, 17:07
Medlem
glajarns avatar
Citat:

Vad ni har i utgifter idag och att det skulle bli billigare fö er är ingenting banken tar hänsyn till överhuvudtaget. Dom går efter er inkomst.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in