• 2
  • 3
2023-04-25, 14:14
Medlem
[quote=Mirko.Kostelic|84254455]Kan du verkligen välja mellan ITP1 och ITP2? Det har jag aldrig hört talas om, men jag vet ju inte allt. Såhär skriver Collectum:

Du har antingen ITP 1 eller ITP 2. Normalt sett har du ITP 1 om du är född 1979 eller senare och ITP 2 om du är född 1978 eller tidigare. På vissa företag har dock alla tjänstemän ITP 1, oavsett ålder.”

Jag tror att du har rätt när det gäller de flesta. Det är bara tiotaggare, (tjäna mer än tio inkomstbasbelopp om året.) som kan ersätter delar av den kollektivavtalade tjänstepensionen ITP 2.
Citera
2023-04-25, 18:52
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raikkonen
Med "dom"menar jag såklart varje landets eget försäkringskassa.. iallafall i Finland ändras betalning av sjukpension till ålderdomspension automatiskt i samma nivå..1700€ sjukpension förblir 1700€ ålderdomspension.
TS kommer att få bara garantipension i Sverige om han jobbar tills han blir 66 år gammal.
Många egna företagare sitter i samma sits.En polare till mig har drivit eget i Sverige i 30 år och kommer att få 14 lax innan skatt trots att han har betalat miljoner till staten genom åren.
Jo så är det.
Det är en situation som många inte blir medvetna om förrän det är svårt att göra någonting åt det.
Citera
2023-04-26, 08:14
Medlem
PrippsFats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
Okey då förstår jag.
Det där insåg inte min vän heller innan det blev sent.
Men har du tjänat 20.000 per månad i ditt liv så brukar man väl säga att man får ut ca 60% av den genomsnittliga lönen, dvs i ditt fall ca 12.000 kr.
Plus eventuellt bostadsbidrag beroende på bokostnaden
----------------------------------------------
4.000 kr per månad i tio år räcker ju som 4.000 kr i tio år.
Fast med den tillväxt som kapitalet gör. Skulle gissa på ytterligare 2.000-4.000 kr i månaden beroende på hur kapitalet förvaltas under dessa 12 år.
Dvs du kan ta ut 4.000 - 5.000kr extra per månad i 15 år
----------------------------------------------
Tips 1 är ju att se till att skaffa en bostad med låga kostnader.
Köper du t ex en liten villa/sommarstuga i ett billigt område som du kan renovera upp kan du bo billigt. Dan kan du få för 250.000 kr till 400.000 kr
En luftvärmepump och en kamin klara man sig på plus lite hushållsel så slipper du betala en hyra på 7.000 kr per månad exempelvis. Så bor du fantastiskt som pensionär.
Exempel på hus som visserligen är för stort för dig, men det finns mindre
https://www.hemnet.se/bostad/villa-3...a-121-19845795
--------------------------------------
Tips 2 skaffa en partner. Ut och dansa och leta. Då delar ni på boendekostnaderna och kanske har hon lite bättre pension än du
Tack för tipsen Skall försöka ta till mig detta.
Citera
2023-04-26, 08:17
Medlem
PrippsFats avatar
Japp, såhär då, med ca 20 år som egenföretagare, och har slitit hårt. Så inser jag att jag hade fått en lika bra pension och liv om jag gått på socialbidrag.

Tror att någon får tänka om. Och jag måste börja se om mitt hus.
Citera
2023-04-26, 09:23
Medlem
Messerschmitts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PrippsFat
Japp, såhär då, med ca 20 år som egenföretagare, och har slitit hårt. Så inser jag att jag hade fått en lika bra pension och liv om jag gått på socialbidrag.

Tror att någon får tänka om. Och jag måste börja se om mitt hus.

Ja, det är nog många egenföretagare som behöver tänka om. Eller kanske snarare tänka till tidigt i livet.

Det finns ju massor av försäkringsbolag som säljer pensionslösningar för egenföretagare/småföretagare, ofta kombinerat med sjuk- och sjukvårdsförsäkring. Har för mig att premierna är avdragsgilla för företagare.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in