2023-04-25, 06:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PrippsFat
Så jag är riktigt himla fucked då? Men jag har ju jobbat tidigare, måste man jobbat 30 år med ITPK för att få 3000 i månaden? Och om jag jobbar 10 år, så får jag alltså 1000 kronor i månaden. Helt vansinnigt.

Meningslöst att jobba.

Deppa inte ihop. Tjänstepensionen är en del av pensionen. Du har ju i grunden allmänpension och premiepension utöver tjänstepension.
Citera
2023-04-25, 08:40
Medlem
PrippsFats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
Ingen pension alls?
Men har du arbetet svart eller?
Har du haft en genomsnittlig inkomst på 35.000 kr i månaden i 45 år lär du väl få ut en 15-17.000 kr per månad ungefär med premiepensionen.
Till det lägger du då den itp du får nu de sista åren.
Försök arbeta till 67 år minst om det funkar vill säga.
Nej, har varit egenföretagare, med mycket mindre lön.

Vad finns det för extra pensionssparande man kan göra? Hur långt kommer man på 4000 i månaden i 10 år?
Citera
2023-04-25, 08:42
Medlem
PrippsFats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tidlos5
Deppa inte ihop. Tjänstepensionen är en del av pensionen. Du har ju i grunden allmänpension och premiepension utöver tjänstepension.
Som kanske blir 10 000. Och sedan så kommer ju de inte försvara kronan, vilket gör att inflationen kommer vara extrem de närmsta åren.

Kommer ha råd att köpa en banan för hela min pension.
Citera
2023-04-25, 08:54
Medlem
Flytta till Norge..Danmark eller Finland..jobba mycket ett år med övertid för att höja ditt årsinkomst till max och sen bli sjukskriven tills du får sjukpension..i samma veva frågar dom om du har jobbat i Sverige och eventuellt i andra länder och får sjukpension även från Sverige..
Citera
2023-04-25, 11:48
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:

Vad finns det för extra pensionssparande man kan göra? Hur långt kommer man på 4000 i månaden i 10 år?
Okey då förstår jag.
Det där insåg inte min vän heller innan det blev sent.
Men har du tjänat 20.000 per månad i ditt liv så brukar man väl säga att man får ut ca 60% av den genomsnittliga lönen, dvs i ditt fall ca 12.000 kr.
Plus eventuellt bostadsbidrag beroende på bokostnaden
----------------------------------------------
4.000 kr per månad i tio år räcker ju som 4.000 kr i tio år.
Fast med den tillväxt som kapitalet gör. Skulle gissa på ytterligare 2.000-4.000 kr i månaden beroende på hur kapitalet förvaltas under dessa 12 år.
Dvs du kan ta ut 4.000 - 5.000kr extra per månad i 15 år
----------------------------------------------
Tips 1 är ju att se till att skaffa en bostad med låga kostnader.
Köper du t ex en liten villa/sommarstuga i ett billigt område som du kan renovera upp kan du bo billigt. Dan kan du få för 250.000 kr till 400.000 kr
En luftvärmepump och en kamin klara man sig på plus lite hushållsel så slipper du betala en hyra på 7.000 kr per månad exempelvis. Så bor du fantastiskt som pensionär.
Exempel på hus som visserligen är för stort för dig, men det finns mindre
https://www.hemnet.se/bostad/villa-3...a-121-19845795
--------------------------------------
Tips 2 skaffa en partner. Ut och dansa och leta. Då delar ni på boendekostnaderna och kanske har hon lite bättre pension än du
Citera
2023-04-25, 11:54
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raikkonen
Flytta till Norge..Danmark eller Finland..jobba mycket ett år med övertid för att höja ditt årsinkomst till max och sen bli sjukskriven tills du får sjukpension..i samma veva frågar dom om du har jobbat i Sverige och eventuellt i andra länder och får sjukpension även från Sverige..
Vilka är "dom" som frågar?
Hur mycket får man i pension när sjukpensionen upphör vid 66 års ålder?
För det är ju inkomsten som pensionär som ts vill ha synpunkter på.
Den blir ju bara sämre med ditt förslag.
Citera
2023-04-25, 11:56
Bannlyst
Citat:

Egenföretagare utan förmögenhet? Det låter konstigt. Varför har du inte sparat mens tid var?
Citera
2023-04-25, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
Vilka är "dom" som frågar?
Hur mycket får man i pension när sjukpensionen upphör vid 66 års ålder?
För det är ju inkomsten som pensionär som ts vill ha synpunkter på.
Den blir ju bara sämre med ditt förslag.
Med "dom"menar jag såklart varje landets eget försäkringskassa.. iallafall i Finland ändras betalning av sjukpension till ålderdomspension automatiskt i samma nivå..1700€ sjukpension förblir 1700€ ålderdomspension.
TS kommer att få bara garantipension i Sverige om han jobbar tills han blir 66 år gammal.
Många egna företagare sitter i samma sits.En polare till mig har drivit eget i Sverige i 30 år och kommer att få 14 lax innan skatt trots att han har betalat miljoner till staten genom åren.
Citera
2023-04-25, 13:26
Bannlyst
Citat:
En polare till mig har drivit eget i Sverige i 30 år och kommer att få 14 lax innan skatt trots att han har betalat miljoner till staten genom åren.

Är det samhällets fel att din kompis inte har sparat något under alla dessa år? Han borde själv förbereda sig för livet som pensionär. Det är inte samhällets ansvar. Det är förstås orättvist att betala miljoner i skatt och sedan få en usel pension, men så har det varit i flera år nu.
Citera
2023-04-25, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ButtButter
Är det samhällets fel att din kompis inte har sparat något under alla dessa år? Han borde själv förbereda sig för livet som pensionär. Det är inte samhällets ansvar. Det är förstås orättvist att betala miljoner i skatt och sedan få en usel pension, men så har det varit i flera år nu.
Har jag nånstans sagt att han har inte sparat något?Han har säkert mer stålar än dig..ditt jävla pissluffare!
Citera
2023-04-25, 13:35
Bannlyst
Citat:
Har jag nånstans sagt att han har inte sparat något?Han har säkert mer stålar än dig..ditt jävla pissluffare!

I så fall får han förmodligen inga ekonomiska problem som pensionär din inavlade finnjävel.
Citera
2023-04-25, 13:40
Medlem
ITP2 ger:
- 10% av din lön, upp till en lön av 7.5 IBB (dvs en månadslön om cirka 44 kkr).
- 65% av din lön, från 7.5 IBB upp till 20 IBB.
- Över 20 IBB ids jag inte kolla, för det blir 1.5 MSEK/år och det är inte så många som tjänar mer än så.

Sedan reduceras beloppet proportionellt mht antal månader du tjänat in ITP2.
Max är 360 månader (dvs 30 år). Ex: har du haft ITP2 i 180 månader så får du 50% av det som anges ovan.

Om du är 60 år eller mer så "kapas" lönehöjningar. Dvs du kan inte få en fet pensionshöjning genom en fet lönehöjning, om du är 60 år eller mer. Du får en höjning, men den är begränsad mht IBB-höjningen.

ITP1 ger en viss inbetald summa per månad. Vad det sedan blir i pension beror på summan och på hur det placerats.

Utan att veta mer i detalj hur det ser ut så kan man generellt säga att ITP2 är att föredra. Vill man vara säker så får man själv räkna på det troliga utfallet.

Allt finns att läsa på webben. Alecta, Unionen, osv. Bara att surfa upp, läsa och sedan räkna lite. Efter det vet man vad som troligen blir bäst.
Senast redigerad av A.Selkirk 2023-04-25 kl. 13:42.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in