2023-05-13, 17:01
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MedelJanne
Det var ett inbyggt batteri i apparaten och det krävs inget speciellt förfarande för att skicka den via flyg. Frakten var inte så mycket att välja på i och med att det bara fanns ett alternativ.

Angående sanktioner så verkar det som att pengarna till och från Aliexpress går via banker i Luxemburg. Jag kollade precis med banken och alla transaktioner till och från Aliexpress från min bank har gått via Luxemburg.
Har apparaten litiumbatterier över en viss storlek får den inte skickas med vanligt flyg utan måste då antingen skickas via båt eller via speciella fraktflyg.
Citera
2023-05-13, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Har apparaten litiumbatterier över en viss storlek får den inte skickas med vanligt flyg utan måste då antingen skickas via båt eller via speciella fraktflyg.

Långt ifrån gränsen som är 100 Wh för ett inbyggt batteri. Det var en mobiltelefon med 22 Wh batteri (6000 mAh).
Citera
2023-05-16, 17:50
Medlem
Enydrions avatar
Alla mina försenade paket har nu kommit.
Citera
2023-05-17, 12:59
Medlem
Mike.Andersens avatar
Vad märkligt att jag får statusuppdateringar snabbare hos Aliexpress än PostNords egen sida/app. Jag väntar på ett paket som har skickats med PostNL och i morse runt 08:00 så dök det upp ett meddelande om ett misslyckat leveransförsök med PostNord.

Det här har förekommit vid varenda försändelse som har skickats med PostNL. Väldigt märkligt att PostNord inte delger den informationen till adressaterna. Chaufförerna åker direkt ner till ombudet och sedan får man en statusuppdatering i PostNords app.

Latmask eller bråttom att avsluta för att inhandla helgdrickat? Jag är faktiskt förvånad att de ens jobbar precis innan helgen.
Citera
2023-05-17, 13:54
Medlem
har inga problem själv, flyter på snabbt och bra
Citera
2023-05-17, 13:55
Medlem
Måste man inte betala tull om man handlar på Aliexpress till Postnord?
Citera
2023-05-17, 15:57
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HandgnuggarOligark

Just tull, är väl om en vara är ganska dyr,

Citat:
Tullavgiften är densamma i hela EU, och tumregeln är att du ska betala tull om försändelsen innehåller varor med ett sammanlagt värde av mer än 1 700 kronor.

https://www.tullverket.se/privat/pan...3a4d311a5.html

Däremot moms är inräknat i priset hos Aliexpress.

Postnord lägger på en avgift på 75 eller 125 kr (beror på värdet). Om de gör någon tull/momspålägg på paketet.

Om värdet understiger 1700kr och paketet deklareras in elektroniskt enligt nya rutinerna av avsändaren, så tillkommer inte tull eller moms hos PostNord.
Citera
2023-05-17, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Alla mina försenade paket har nu kommit.

Jag hade flera försändelser som dök upp samtidigt i dag. Väldigt märklig för jag beställde med flera veckors mellanrum.
Citera
2023-05-19, 14:20
Medlem
Enydrions avatar
Fick paket idag i brevlådan, skickades från Kina 5 Maj via Holland, så verkar vara nere på normala leveranstider nu.
Citera
2024-01-11, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HandgnuggarOligark

Citat:
Ursprungligen postat av MedelJanne
Jag hade flera försändelser som dök upp samtidigt i dag. Väldigt märklig för jag beställde med flera veckors mellanrum.

Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Fick paket idag i brevlådan, skickades från Kina 5 Maj via Holland, så verkar vara nere på normala leveranstider nu.

Flera försändelser har försvunnit efter att de kommit till Sverige (eller EU), då spårning upphör eller blir sämre.
Detta hände aldrig för något år sedan.
Misstänker att anställda i svenska leveranskedjan drygat ut sin lön?
Men Ali har varit tillmötesgående och betalat tillbaka pengarna!
Senast redigerad av Hultabultan 2024-01-11 kl. 15:09.
Citera
2024-01-11, 15:24
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Flera försändelser har försvunnit efter att de kommit till Sverige (eller EU), då spårning upphör eller blir sämre.
Detta hände aldrig för något år sedan.
Misstänker att anställda i svenska leveranskedjan drygat ut sin lön?
Men Ali har varit tillmötesgående och betalat tillbaka pengarna!

Var ju ett maersk fartyg som förlora ett antal cointainrar i en storm för några veckor sedan. Dina pryttlar kanske guppar i havet.

Går inte dryga ut sin lön med sådan kinaskit. Du får inte ens tillbaka annonsvärdet, tro mig har försökt sälja av lite.
Citera
2024-01-11, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eldrattan
Var ju ett maersk fartyg som förlora ett antal cointainrar i en storm för några veckor sedan. Dina pryttlar kanske guppar i havet.

Går inte dryga ut sin lön med sådan kinaskit. Du får inte ens tillbaka annonsvärdet, tro mig har försökt sälja av lite.

Men ett fartyg från Kina tar 40 dagar till Europa + ca en vecka väntetid i hamnar. (kontrakterade båtar går inte varje dag)
Däremot går tåg varje dag genom Kazakstan, Ryssland och Belarus på drygt 15 dagar, och mycket billigare än flyg.
(EU vågar inte röra detta med sanktioner, för risk att reta upp Kazakstan och Kina.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in