2023-05-04, 17:13
Medlem
Enydrions avatar
De två via Ungern kom i brevlådan idag, det från Holland blev nog synligt i PostNords app när det skickades hit från Holland, så dröjer väl ett tag till, det paketet anlände till Sverige idag, så det dröjer nog inte så länge om de skött deklarationen på samma sätt som de via Ungern...
Senast redigerad av Enydrion 2023-05-04 kl. 17:30.
Citera
2023-05-04, 18:47
Medlem
Mike.Andersens avatar
Det verkar gå jäkligt trögt för saker som jag beställde i slutet på mars. En pryl som jag beställde 26:e april är nästan framme. Det är så att man misstänker ytterligare en strejk hos PostNL. Det verkar som att flera depåer har stängts på grund av brott mot arbetslagstiftningen.

Inte så konstigt att försändelserna aldrig kommer fram. Alla dessa företag är inblandade i mina 6 sista beställningar.

Belgian GLS and PostNord depots shut down over labour law infringements

Citat:
Police have shut down a Belgian GLS depot due to 39 employment infringements that were found on Wednesday. Similar breaches were found at PostNL last week, resulting in two of its depots also having to cease operations. “There is a real problem with courier companies,” says the labour prosecutor in charge of the action.
Citera
2023-05-04, 20:15
Medlem
Korv-Bajss avatar
Jag har aldrig beställt något från Aliexpress.
Hur funkar det?

Jag har handlat från Ebay innan dom ändrade tullreglerna/Postnordavgifterna i Sverige.

Vad behöver man göra för att få grejerna i handen här i Sverige?
Citera
2023-05-04, 22:56
Medlem
Mike.Andersens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korv-Bajs
Jag har aldrig beställt något från Aliexpress.
Hur funkar det?

Jag har handlat från Ebay innan dom ändrade tullreglerna/Postnordavgifterna i Sverige.

Vad behöver man göra för att få grejerna i handen här i Sverige?

Registrera ett konto och sedan fylla i adressen dit du vill få dina prylar. Sedan är det bara att handla och betala med bankkort.
Citera
2023-05-09, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Paketet ovan kom till Sverige 30 april påstår de nu, senast ett liknande paket kom var det tre dagar emellan, nu är det 27 dagar, alltså tio gånger så lång tid som tidigare.

Jag har ett liknande problem med mina beställningar. Samtliga försändelser som skickades i slutet av mars till mitten av april har helt avstannat.

En order som beställdes för exakt 14 dagar sedan har redan anlänt till mitt ombud. Frakten var likadan som de andra med ett snarlikt försändelsenummer.

Hur fan kan den senaste försändelsen ha passerat de andra som har skickats för 4-6 veckor sedan?
Citera
2023-05-09, 20:26
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MedelJanne
Jag har ett liknande problem med mina beställningar. Samtliga försändelser som skickades i slutet av mars till mitten av april har helt avstannat.

En order som beställdes för exakt 14 dagar sedan har redan anlänt till mitt ombud. Frakten var likadan som de andra med ett snarlikt försändelsenummer.

Hur fan kan den senaste försändelsen ha passerat de andra som har skickats för 4-6 veckor sedan?

Ja, jag har fått ett beställt 20 april, men inte ett beställt 14 april, med de har gått olika vägar i Europa.
Citera
2023-05-09, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Ja, jag har fått ett beställt 20 april, men inte ett beställt 14 april, med de har gått olika vägar i Europa.

Alla försändelser som har gått via Liege i Belgien har kommit fram. Försändelserna som har fastnat saknar information om var de har hamnat.

Om det är en flygplats i Holland så har de troligtvis fastnat på grund av den vilda strejken som inträffade i april månad.
Citera
2023-05-10, 14:39
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Alla försändelser som har gått via Liege i Belgien har kommit fram. Försändelserna som har fastnat saknar information om var de har hamnat.

Om det är en flygplats i Holland så har de troligtvis fastnat på grund av den vilda strejken som inträffade i april månad.

Det beställt 20 april och som jag fått, gick via Liege. PostNL nummer på paketet

Ett jag fick i somras i augusti med PostNL nummer gick också via Liege.
Citera
2023-05-11, 15:21
Medlem
Mike.Andersens avatar
En pryl som jag beställde runt den 20:e mars har äntligen uppdaterats efter att den anlände i Holland för 3 veckor sedan.

Jag har beställt flera andra saker långt efteråt som damp ner i brevlådan ca. 2-3 veckor efter beställningen.
Citera
2023-05-12, 22:03
Medlem
Hur kommer det sig att ryssar får sina varor så snabbt? Jag var en av de första som beställde en ny produkt. Redan efter 2-3 veckor senare hade 250 ryssar gjort en recension med en massa bilder. En ryss skrev att batteriet håller lätt 10 dygn.

Nu har det snart gått två månader och jag har inte sett röken av mitt paket. En uppdatering visar att paketet befinner sig i Holland.

Sanktioner mot Ryssland i mitt rövhål.
Citera
2023-05-13, 09:13
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Sanktioner mot Ryssland i mitt rövhål.
Kina har väl inga sanktioner mot Ryssland, dom är väl bästa polare?
Sedan beror det på vilken typ av frakt du valt, var du en snålröv valde gratis frakt tar det tid.

Saker med batterier över en viss storlek måste dessutom skickas som farligt gods så det kan ta hur lång tid som helst om man har otur och inte rätt fraktflyg finns tillgängligt.
Senast redigerad av kimdah2002 2023-05-13 kl. 09:45.
Citera
2023-05-13, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Kina har väl inga sanktioner mot Ryssland, dom är väl bästa polare?
Sedan beror det på vilken typ av frakt du valt, var du en snålröv valde gratis frakt tar det tid.

Saker med batterier över en viss storlek måste dessutom skickas som farligt gods så det kan ta hur lång tid som helst om man har otur och inte rätt fraktflyg finns tillgängligt.

Det var ett inbyggt batteri i apparaten och det krävs inget speciellt förfarande för att skicka den via flyg. Frakten var inte så mycket att välja på i och med att det bara fanns ett alternativ.

Angående sanktioner så verkar det som att pengarna till och från Aliexpress går via banker i Luxemburg. Jag kollade precis med banken och alla transaktioner till och från Aliexpress från min bank har gått via Luxemburg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in