• 1
  • 2
2023-04-23, 20:54
Medlem
Hej allihopa! Har tänkt bygga en flotte till sommaren och har lite frågor om flytkraft. Säg ex att träkonstruktionen väger 200kg och jag räknar med att ha personer ombord som totalt väger ca 400 kg. Om vi utgår från att hela trädelen ska vara ovanför vattnet och all vikt är jämnt utspridd krävs det alltså en flytkraft på (400+200)*9.82 vilket blir ungefär 6000 N. Sen ger arkimedes princip att vi behöver "trycka undan" ca 0.6 m^3 vatten.

Så håller det där resonemanget, borde då alltså klara mig på 0.6m^3 cellplast eller 600l plastfat? Jag utgår ifrån att mer flytkraft gör flotten mer stabil... tänk till exempel om alla går över på samma sida av flotten vid en tidpunkt, då hade de ju varit bra att ha lite marginal kanske? Finns det någon tumregel ni brukar använda?

Tacksam för svar\ Mattias
Citera
2023-04-23, 21:12
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MattiasSvenssion3
Så håller det där resonemanget, borde då alltså klara mig på 0.6m^3 cellplast eller 600l plastfat?

Ska du ha 400 kg personer på en flotte och trämaterialet ska väga 200 kg. Då räcket inte 600 liters flytkraft långt. Bara faten väger väl 20 kg styck så där försvinner 60 kg, flotten kommer sjunka.

I praktiken har jag seglat på en sådan flotte. Trät vägde nog 200 kg. Den hade 200 liters fat och det fanns tja 8-10 stycken plastfat på 200 liter styck.

Det var ganska bra flytkraft i den, men om jag placerade 400 kg på ena hörnet då hade det hörnet gått under vattnet. Jag antar du behöver ha 10 st 200 liters fat för att flotten ska få någorlunda bra flytkraft och stabilitet.
Citera
2023-04-23, 21:32
Medlem
Hmmm intressant, så det krävs ganska mycket mer flytkraft än vad man teoretiskt tänker borde krävas för att de ska "fungera". För i sammanhanget är ju 60kg inte så mycket extra, även om man räknar med det borde det inte krävas mer än 700l. Men det är ju som sagt om vikten är jämnt fördelad och allt sånt och verkligheten är inte alltid exakt som man har tänkt sig.

Men tack, vi kör på lite extra flykraft
Citera
2023-04-23, 23:00
Medlem
Sillsvins avatar
Citat:
Hmmm intressant, så det krävs ganska mycket mer flytkraft än vad man teoretiskt tänker borde krävas för att de ska "fungera". För i sammanhanget är ju 60kg inte så mycket extra, även om man räknar med det borde det inte krävas mer än 700l. Men det är ju som sagt om vikten är jämnt fördelad och allt sånt och verkligheten är inte alltid exakt som man har tänkt sig.

Men tack, vi kör på lite extra flykraft

Det har även viss betydelse hur stor flotten är.
Citera
2023-04-23, 23:22
Medlem
Skulle teoretiskt fungera, men kanske inte rent praktiskt.

Om flytkraften precis balanserar tyngden, så kommer bryggan sannolikt vara precis vid vattenlinjen.

Skulle se till och överdimensionera bryggan, då alla på bryggan, rör på sig i verkligheten och vikten är inte jämt fördelad, samt att tyngdpunkten ändrar på sig vid vågor och tyngdkomposanten tillfälligt blir större på ena sidan.
Senast redigerad av Swedishexpert 2023-04-23 kl. 23:26.
Citera
2023-04-24, 00:40
Medlem
skatteverk1s avatar
Citat:
Hej allihopa! Har tänkt bygga en flotte till sommaren och har lite frågor om flytkraft. Säg ex att träkonstruktionen väger 200kg och jag räknar med att ha personer ombord som totalt väger ca 400 kg. Om vi utgår från att hela trädelen ska vara ovanför vattnet och all vikt är jämnt utspridd krävs det alltså en flytkraft på (400+200)*9.82 vilket blir ungefär 6000 N. Sen ger arkimedes princip att vi behöver "trycka undan" ca 0.6 m^3 vatten.

Så håller det där resonemanget, borde då alltså klara mig på 0.6m^3 cellplast eller 600l plastfat? Jag utgår ifrån att mer flytkraft gör flotten mer stabil... tänk till exempel om alla går över på samma sida av flotten vid en tidpunkt, då hade de ju varit bra att ha lite marginal kanske? Finns det någon tumregel ni brukar använda?

Tacksam för svar\ Mattias

Vilket träslag är det tänkt att träkonstruktionen ska vara gjord av? Densitet spelar roll
Citera
2023-04-24, 14:47
Medlem
Vänta träslagets densitet spelar väl bara roll om själva träet är nedsänkt i vattnet och bidrar till flytkraften? Om det ex ser ut såhär https://www.google.se/search?q=flott...le_nVegMekbh8M
och träkonstruktionen inte rör vid vattnet påverkar väl bara vikten av träet den nödvändiga flytkraften och volymen/densiteten är väl inte relevant?
Citera
2023-04-24, 18:19
Medlem
skatteverk1s avatar
Citat:
Vänta träslagets densitet spelar väl bara roll om själva träet är nedsänkt i vattnet och bidrar till flytkraften? Om det ex ser ut såhär https://www.google.se/search?q=flott...le_nVegMekbh8M
och träkonstruktionen inte rör vid vattnet påverkar väl bara vikten av träet den nödvändiga flytkraften och volymen/densiteten är väl inte relevant?

Sure, vad för tunnor ska ni använda för att lyfta?
Citera
2023-04-24, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skatteverk1
Citat:
Jadu inte riktigt bestämt än men vill ju helst komma undan så billigt som möjligt. När man kollar nypris framstår ju cellplast som ett betydligt billigare alternativ än plasttunnor, ex https://www.byggmax.se/cellplast-s100-eps motsvarar ca en 300l tunna. Men gissar att många företag har tomma tunnor över så har tänkt kolla runt lite innan jag köper nått. Någon kanske har tips på något företag?

Har för övrigt sett att det finns en del plasttunnor på blocket men tyvärr inga i mitt område och nya plasttunnor verkar som sagt inte värt det jämfört med cellplast. Men så går tankarna ungefär, fortfarande väldigt oklart!
Citera
2023-04-24, 23:05
Medlem
skatteverk1s avatar
Citat:
Jadu inte riktigt bestämt än men vill ju helst komma undan så billigt som möjligt. När man kollar nypris framstår ju cellplast som ett betydligt billigare alternativ än plasttunnor, ex https://www.byggmax.se/cellplast-s100-eps motsvarar ca en 300l tunna. Men gissar att många företag har tomma tunnor över så har tänkt kolla runt lite innan jag köper nått. Någon kanske har tips på något företag?

Har för övrigt sett att det finns en del plasttunnor på blocket men tyvärr inga i mitt område och nya plasttunnor verkar som sagt inte värt det jämfört med cellplast. Men så går tankarna ungefär, fortfarande väldigt oklart!

Är det såna flytblock du menar då?
Citera
2023-04-25, 01:26
Medlem
Citat:
Är det såna flytblock du menar då?
Japp, det lutar mot det!
Citera
2023-04-25, 11:56
Medlem
skatteverk1s avatar
Citat:
Japp, det lutar mot det!

Är det sånahär så slipper du ju uträkning då de anger att lyftkraften är 900kg/m3
https://www.byggmax.se/flytblock-til...-vit-p61010002
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in