2023-05-03, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
Nja. Massor av lån på huset, höga räntor, höga renoveringskostnader, mycket pengar till bilar, växande ungar och usla pensioner framöver. Så riktigt ”klara” är vi nog inte.

Alltså det spelar ingen roll om ni betalar huset eller lägger in det i aktier. Båda är bra alternativ. Jag hade kört aktier.
Citera
2023-05-04, 12:46
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theken1891
Alltså det spelar ingen roll om ni betalar huset eller lägger in det i aktier. Båda är bra alternativ. Jag hade kört aktier.

Aha, då förstår jag.

Vi kommer nog inte köra aktier, men jag förstår folks som ser på det annorlunda.
Citera
2023-05-04, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theken1891

Så kanske det går ner lite eller mycket. Det kan man ju inte veta. Då sitter han ju med både en förlust på investeringar och ett huslån.

Klart rimligast i mina öron är ju dega huslån sen investera för degen han spar när lånen är betalda.
Jag hade inte tvekat.
Citera
2023-05-04, 15:28
Medlem
Gustav2adolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Haha crypto.....

Exakt vad skrattade du åt ?
Citera
2023-05-04, 15:29
Medlem
Gustav2adolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saso
Fast om inflationen är högre än räntan då tjänar man på att ha lån. Är jag ute och cyklar?

Nä du borde väl ha rätt.
Men fortfarande så är min ide bättre om man låter pengarna jobba
Citera
2023-05-04, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
Aha, då förstår jag.

Vi kommer nog inte köra aktier, men jag förstår folks som ser på det annorlunda.

Ska man inte investera det är det ju bara betala allt på huslånet. Varför ska man betala ränta bara för att ha pengar på kontot? Vill du inte/inte intresserad av investering hade jag betalat allt på huset.
Citat:
Ursprungligen postat av Robelslip
Så kanske det går ner lite eller mycket. Det kan man ju inte veta. Då sitter han ju med både en förlust på investeringar och ett huslån.

Klart rimligast i mina öron är ju dega huslån sen investera för degen han spar när lånen är betalda.
Jag hade inte tvekat.

Beror ju på hur riskfylld du är. Därför jag säger för honom som tillsammans med hans sambo har 125k i månaden spelar det ingen roll. För mig däremot, jag har 31000 i månaden. Att stå och betala av mitt lån när jag kan få ränta på ränta-effekt. Det är inget snack vilket alternativ jag kör.
Citera
2023-05-05, 22:44
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trefemmor
Jag valde sjölv o betala av lånen för några år sedan hade jag haft pengarna på börsen så hade jag haft mer pengar idag OM jag hållt kvar i mina aktiefonder.

Men som vid coronadippen så hade jag nog ej sovit så bra om jag varit högt belånad och alla pengar på börsen mitt psyke är ej gjort för det så jag är trots det ändå nöjd med mitt val även om det blir en sämre avkastning över tid så är jag lugn med det.

Sen när man är skuldfri så går det som på räls o få pengar över o investera om man har en någorlunda vettig lön och en vilja att spara lite

Det hade likagärna kunnat gå åt andra hållet också. Ingenting är säkert.
Betalade själv in huslånet och är ingenting jag ångrar. Har pengar så jag klarar mig både nu och när jag går i pension. Bor otroligt billigt idags läget och slipper tänka på räntehöjningar. 😁
Citera
2023-05-06, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Det hade likagärna kunnat gå åt andra hållet också. Ingenting är säkert.
Betalade själv in huslånet och är ingenting jag ångrar. Har pengar så jag klarar mig både nu och när jag går i pension. Bor otroligt billigt idags läget och slipper tänka på räntehöjningar. 😁

Det har du rätt i
Är som du säger en skön känsla o vara skuldfri så jag hade gjort samma val även idag o betala av lånen jag sover lite bättre när jag ej har bankens piska vinandes bakom mig
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in