2023-04-23, 19:38
Medlem
barkeepers avatar
Hej.

Vi har bolån på c:a 5 miljoner, och har fått möjlighet att betala av alltihop på ett bräde.
Räntorna är bundna ett halvår till, sen tänkte vi slå till.

Finns det några fallgropar? En del anser att det är fördelaktigt att ha kvar några mindre lån, men det har jag svårt att se, finns det några bra argument för det här?

Mvh
Barkeeper
Citera
2023-04-23, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
Hej.

Vi har bolån på c:a 5 miljoner, och har fått möjlighet att betala av alltihop på ett bräde.
Räntorna är bundna ett halvår till, sen tänkte vi slå till.

Finns det några fallgropar? En del anser att det är fördelaktigt att ha kvar några mindre lån, men det har jag svårt att se, finns det några bra argument för det här?

Mvh
Barkeeper

Det beror på din ålder, och övrig förmögenhet. Du kan inte alltid lita på att bankerna lånar ut till dig när/om du skulle behöva det som äldre.
De kör sina kalkyler mot din pension i framtiden kanske. avslag. finns många aspekter. De skiter i att det är 0 lån på bostaden, går enbart på inkomst av tjänst.
Citera
2023-04-23, 19:46
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
Det beror på din ålder, och övrig förmögenhet. Du kan inte alltid lita på att bankerna lånar ut till dig när/om du skulle behöva det som äldre.
De kör sina kalkyler mot din pension i framtiden kanske. avslag. finns många aspekter. De skiter i att det är 0 lån på bostaden, går enbart på inkomst av tjänst.

Fyller snart 40, och både jag och frun har Ok löner, inte några fantasilöner men ungefär 1.5 miljoner brutto per år totalt.

Vår tanke är att vi kommer hinna bygga upp en rätt bra buffert, och behöver något göras på huset lär vi hinna se de innan vi blir 50+…
Citera
2023-04-23, 19:48
Medlem
Citat:
Fyller snart 40, och både jag och frun har Ok löner, inte några fantasilöner men ungefär 1.5 miljoner brutto per år totalt.

Vår tanke är att vi kommer hinna bygga upp en rätt bra buffert, och behöver något göras på huset lär vi hinna se de innan vi blir 50+…

Då känns det ganska riskfritt, om man vill köra safe
Citera
2023-04-23, 19:49
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Då känns det ganska riskfritt, om man vill köra safe

Ja det känns som om det vore rätt val som det ser ut nu. Räntorna kommer antagligen fortsätta stiga ett tag framöver.
Citera
2023-04-23, 19:52
Medlem
Citat:
Ja det känns som om det vore rätt val som det ser ut nu. Räntorna kommer antagligen fortsätta stiga ett tag framöver.

Även om 1 person blir sjukskriven så lever ni ju väldigt gott på dennes inkomst, speciellt som skuldfria.
Citera
2023-04-23, 19:55
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Även om 1 person blir sjukskriven så lever ni ju väldigt gott på dennes inkomst, speciellt som skuldfria.

Ja det är sant. Det hade jag inte tänkt på.

Och en buffert skulle ju kunna bli rätt stor om man lägger manken till.
Citera
2023-04-23, 19:58
Medlem
Citat:
Ja det är sant. Det hade jag inte tänkt på.

Och en buffert skulle ju kunna bli rätt stor om man lägger manken till.

Beror på hur man är som människa. Kanske betala 4 mkr på lånet och ha 1 mkr utspritt på olika aktier eller fonder. beror på hur riskvillig man är.
Citera
2023-04-23, 20:07
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Beror på hur man är som människa. Kanske betala 4 mkr på lånet och ha 1 mkr utspritt på olika aktier eller fonder. beror på hur riskvillig man är.

Tror vi är ett less på att ha exponering mot någon marknad alls faktiskt.
Citera
2023-04-23, 20:14
Medlem
NyaHenriksss avatar
Betala av! Det är en härlig känsla att äga sitt boende 👍
Citera
2023-04-23, 21:24
Medlem
yz44s avatar
Är kanske inte det ekonomiskt mest fördelaktiga beslutet,
men det känns bra att inte ha några lån att bry sig om.
Citera
2023-04-23, 21:28
Moderator
tobess avatar
På den tiden räntorna var extremt låga var det egentligen bara dumt att betala av allt, nu med "höga" räntor och möjligen fortsatt stigande såna är det inte lika självklart.

Till syvende och sist är skuldfri alltid skuldfri också. Hade jag varit i samma situation hade jag betalat av lånet och börjat pytsa in exakt samma summa som jag tidigare betalt på lånen i fonder/aktier.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in