• 1
  • 2
2023-04-29, 08:48
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Ja, och det finns det en del ickeanimaliska råvaror som också gör.

Det är olika för olika helt enkelt.

En ickeanimalisk råvara som du nog brukar äta är ju den gamla goda potatisen, du vet.
Potatis går utmärkt att både steka, liksom fritera.
Eftersom potatisen innehåller socker så blir det en bra stekyta, som karamelliseras (något du kan förstärka genom att strössla på med tex farinsocker som danskarna brukar roa sig med).

Jag tror - eller jag är nog övertygad med tanke på hur du skriver - att du mer eller mindre har ungefär precis samma uppfattningar om "vegetarisk mat" som Jag själv hade - innan.
Dina erfarenheter är inte så bra med andra odd, precis som mina inte heller var så bra.

Inte bara så att jag tyckte att vegetarianer var typ det allra löjligaste, mesigaste, idiotiska jag kunde tänka mig (och att Jag, såklart, aldrig någonsin skulle kunna tänka mig att bli något så jävla mesigt som en Vegetarian ... ) utan även att "vegetarisk mat" var "kaninmat. "
Dvs rårivna grönsaker tex.
Absolut ingenting som man kunde bli Mätt på iaf. Och inget som smakade gott, inget som kunde fylla en med vällust, osv.

Jag hade fel.
Jag hade 100% fel.

Men jag visste inte bättre.

När jag, till slut, fick tillfälle att Lära mig, däremot, så blev jag "omvänd" i stort sett på fläcken.
Jag blev bjuden på en enkel vegetarisk måltid, på en kompis födelsedagsfest.
Det var inget särskilt med det, men jag tyckte att det var så gott att jag bad om receptet.
Sen lagade jag en så stor laddning att jag åt samma i nästan resten av hela veckan.

Då hade jag lärt mig något nytt.
Inte bara att det var mycket gott.
Utan även att jag faktiskt kunde bli riktigt mätt, och belåten, också.
Jag Mådde to.m. bättre efter maten än vad jag hade gjort efter köttmiddagar.

Så efter den erfarenheten så ändrade sig något i mitt sätt att tänka på, och jag började lära mig om vegetarisk mat osv.
Och det dröjde inte länge innan jag gick över helt till vegetariskt.

Jag har aldrig sett tillbaka.
Jag har aldrig, inte ens en enda gång, ångrat mig eller känt saknad efter kött/fisk, etc.

För jag har, ända sedan dess, varje dag ätit det Absolut Allra Godaste jag vet.
För mig är det jag äter det allra godaste jag kan tänka mig.
Och så har jag känt i nu mer än hälften av mitt liv.

---

Denna utläggningen var bara till för att ge en bakgrund.
Så att du lättare ska kunna förstå att det som du tänker dig, det är helt enkelt inte korrekt.
Du föreställer dig att vissa saker man kan "göra med kött" kan man inte göra med vegetarisk mat.
Men det kan man.

Om det är just Stekyta du tycker särskilt mycket om, så finns det ju flera helt vanliga grönsaker som ger en utmärkt stekyta.
Men det finn sju även processat protein i olika halvfabrikat som tex Vegekorv.
Och det är olika beroende på märke.
Som med det mesta.

Men denna tråden handlar ju om Kokning, och inte om Stekning.
Kokning ger ju inte den där "stekytan" som du tänker på, och så är det ju oavsett vilken råvara det än är som man kokar.
Kokning är något annat, och smaken är därför något annat också.

Precis som en vanlig "kokt köttkorv" ger en mildare smak än den stekta köttkorven, så är det samma med de vegetariska versionerna.
Ja, du kan ju t.o.m. roa dig med att t.o.m. välja mellan att antingen koka eller steka en vanlig jävla Morot - och du får olika slutresultat.

Stekt morot, för att fortsätta exemplet, får både karamelliserad stekyta liksom frigör Umami.
Du vet ju själv att en stekt morot är en helt annan sak än en kokt sådan.

HAr du aldrig smakat så prova.
Du kan ju alltid skiva en morot i "slantar" kanske bara ca 2 mm "tjocka" och så steker du dem i smör precis som du hade gjort med svampar.
Du behöver inte ens krydda om du inte gärna vill, för så mycket smaker frigörs ju av själva stekningen av moroten att det behövs inte.
Stek dem tills de fått en lagom fin stekyta, och de blivit mjuka (inte som när du kokar, då ju det blir närmast subtilt i smakerna istället, och ingen sötma i stil med vid stekning). Ju hårdare du steker ju mer sötma, och efter en gräns blir det för mycket så det upplevs som beskt.

Ja, du vet ju själv hur olika karaktär och smak det blir på tex potatis, beroende på om man kokar potatisen (smaköst, subtilt) eller steker den förkokta potatisen, eller råsteker, eller friterar den (eller i ugnen finns ju med).

Du är helt enkelt bara inte van vid att äta grönsaker för sin egen skull.
Du har det som tillbehör, som du kanske tvingar i dig för att du tänker att det nog är "nyttigt."
Men det kan vara Gott också.

Rårakor tex, det är ju en vegetarisk rätt. Har du tänkt på det?
Är det inte gott tycker du?
Där ser du ju precis hur bra stekyta det kan bli på vegetarisk mat.

Har du provat att Steka Broccollibuketter nån gång?
Dela varje bukett i tex 4 bitar.
Och stek sen i smör, på lagom värme.
Vänd så att det blir stekyta på alla sidor, särskilt på de sidor med snittytan mot järnet - där utvecklas ju allra bäst stekyta).
När buketterna blivit tillräckligt mjuka och fått rätt konsistens så är de färdiga.
De ska alltså INTE vara "krispiga och "fräscha" utan de ska ha ändrat konsistens från det grönsakslika till ... något annat.
Du behöver inte salta eller något sånt, som sagt.

Men om du tänker ha broccolin som tillbehör till tex friterade Pommes och stekta grytbitar med Bea, så kan du ta en sked och skopa upp lite av det stekflott som du stekt broccolin i, och sprinkla lite över de nyfriterade pommesen - innan du saltar.
Det stekflottet smakar inte alls broccoli, så var inte orolig.
Däremot gifter den sig med den friterade potatisen på ett Himmelskt sätt.
Det blir "Umami in Heaven" med andra ord ...

Dina pommes kommer att bli de allra godaste du någonsin smakat.

Har gjort flera varianter av rostade grönsaker med lite olja som jag tom efteråt bryner i stekpannan med lite smör och kryddar upp. Är ochså mycket trevligt med grillade grönsaker på tex grillspett
Jag äter alltid grönsaker till maten eller sallad

Ja det var mycket att ta in och du har rätt och jag har ätigt och tillagat många olika vegetariska biffar och det blir gott så inget snack om det. Sen är det nog väldigt olika bland olika människor vad man mår bäst av fysiskt som mentalt. Det är inte vedertaget att alla mår bäst av en heltids veganskt eller vegetarisk kosthållning. Det är helt upp till individen att känna efter sina med sina egna kroppsegenskaper. Så att man känner sig pigg och frisk oavsett vad man väljer att äta
Vissas kropp och tarm är optimala för vegansk kost, andra skulle känna sig tvärtemot och känna sig orkeslös
Citera
2023-04-30, 10:20
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Har gjort flera varianter av rostade grönsaker med lite olja som jag tom efteråt bryner i stekpannan med lite smör och kryddar upp. Är ochså mycket trevligt med grillade grönsaker på tex grillspett
Jag äter alltid grönsaker till maten eller sallad

Ja det var mycket att ta in och du har rätt och jag har ätigt och tillagat många olika vegetariska biffar och det blir gott så inget snack om det. Sen är det nog väldigt olika bland olika människor vad man mår bäst av fysiskt som mentalt. Det är inte vedertaget att alla mår bäst av en heltids veganskt eller vegetarisk kosthållning. Det är helt upp till individen att känna efter sina med sina egna kroppsegenskaper. Så att man känner sig pigg och frisk oavsett vad man väljer att äta
Vissas kropp och tarm är optimala för vegansk kost, andra skulle känna sig tvärtemot och känna sig orkeslös
Jag var ju strikt Vegan i 5 år. Jag upplevde inte direkt några större problem med min mat - när jag själv lagade den. Det bästa var kanske att jag blev tvungen att lära mig riktigt ordentligt, och kunde inte längre bara hälla i lite färdigköpta matvaror, utan allt lagades ju från grunden.

Det betyder ju inte att allt var en enda dans på rosor.
Framför allt så kändes det väldigt osocialt, och nästan som att jag fick skämmas ibland när jag fick tacka nej på släktkalas osv - och alltid känna mig som den där "konstiga" som är "så krävande."
Dessutom så fanns det ju inte att köpa ute, på restauranger osv, och det var ingen större hit att beställa Pizza utan ost på ...
Så jag övergav det projektet.

När jag bestämde mig för att sluta med det så fick jag ju göra något för att "fira" min tillbakagång till det "normala."
Så jag beställde mig en Pizza.
En riktig pizza denna gången, med riktig ost på.

Jag överdriver inte eller ljuger eller någonting sådant - men det var kanske något av det absolut allra godaste jag ätit. Jag tror att det är något i den smälta osten (kasein är det ju) som påverkar vårt belöningssystem, kanske i likhet med narkotiska droger - för jag blev nära på påverkad.
Och aldrig har smält ost smakat så bra som den gången, efter en 5 år lång avhållsamhet.

Men det gick inte att replikera, den upplevelsen.
Det var bara då, den där enda gången (en slags "första gång" för mitt nervsystems kasein-receptorer med andra ord).
Kanske är det samma sak med vissa andra animaliska råvaror också, som tex Bacon.
Inte för att jag planerat smaka inom kort, men med tanke på hur många som anser att just bacon är en gudagåva, så kan det nog finnas en möjlighet att det påverkar belöningssystemet det med, på motsvarande sätt.

Dvs det måste ju finnas någon anledning - bortsett från bara smak - till att vi människor (och även chimpanser faktiskt) blev så vanvettigt förtjusta i just tillagat kött, att vi började vidta steg och mått för att kunna replikera upplevelsen, fast under mer kontrollerade former än att rusa in i vilda skogsbränder för att plocka uppeldade djur från lågornas rov).
Citera
2023-04-30, 10:51
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Vid närmare eftertanke så...

Jo du har helt rätt i det där och att bryna eller tillaga grönsaksrivet innan med tex bönor, linser annat veganskt smetigt och sammanhållande (klister) som innehåller mycket protein och redan rökta varuinnehåll är metoden att gå, för att få till en vegansk korvliknande smet som sen ska stekas på med skinnet på eller kokas

Bra poänger som du säger som är viktiga faktorer i valet av veganska färdigkorvar att den iaf smakar lite rökt och att innehållet har mer karaktär med kryddor, rökigt, och att innehållet är tillagat innan och en trevlig konsistens som håller ihop med nåt bindande livsmedel, typ veganska ägg kanske

Det härliga med vegetariskt (inte veganskt) är ju att det är enligt mig godare med att använda riktiga ägg och ost, och riktigt smör -bra bindningsmedel och stek och smakegenskaper
Jo, att steka i smör kan vara det bästa vid vissa tillfällen, det går det inte att sticka under en stol med.
Ofta räcker det hur bra som helst med bara vanlig rapsolja, osv, men ibland krävs smör.
Tex vissa vege-korvar - då är det smör som behövs för att få rätt fason på "skinnet."
Det går helt enkelt inte med vegetabilisk olja.

Som tex när man ska steka svampar, eller potatis.

Kanske kan kokosfett ge en bra effekt också, det är inte att underskatta iaf.

---

Angående hemmalagade vege-korvar så är det ju lite samma sak med lika så hemmalagade vege-burgare.
Det är ju annars en svår sak att fixa till, särskilt eftersom man vanligtvis inte har sånt som behövs hemmavid utan det krävs en industriell process för att få fram.

Men det finns ju en del kockar - framförallt amerikanska - som verkligen ansträngt sig för att kunna erbjuda sina gäster en riktigt bra produkt.
Och de har ofta använt sig av olika delar från olika former av industriellt tillverkade vege-varor, som tillbehör i sin hemmagjorda burgare-
Särskilt så har de ju använt sig av rökta vege-produkter (för att ge burgaren en rökig karaktär).
Man kan även ha i vege-köttbullar som man kanske anser har en bra smak och karaktär.

Det blir ju på så sätt en lite dyrare produkt än om man bara hade använt sig av "grönsaker" från grönsaksdisken.
Och om det är burgare så behövs det ju verkligen någon bra sorts bindemedel, annars går det ju inte.

Själv gillar jag inte "potatismos-burgare" - även om det faktiskt är en alldeles utomordentligt bra smakbärare, och som bindemedel är det ju superbt.
Men jag minns tyvärr alldeles för många av det tidiga 90-talets versioner för att jag ska kunna släppa min negativa syn på just det.
Jag håller med om att det kan smaka hur gott som helst - men konsistensen är/var praktiskt taget alltid bara "stekt potatismos."

Tyvärr är det alldeles för många kockar som helt enkelt Vägrar använda sig av "vege-halvfabrikat" eftersom de tycker att det är "fusk."
Men det går ju att använda sådana halvfabrikat som råvaror, som blandas i annat.
Om de tex ska göra egna vege-burgare så kan de ju göra en egen "smet" som består av, bla, rökt vege-korv, vege-köttbullar, kanske några lämpliga marinerade vege-filéer också, och sen bara steka upp och mixa allting till en smet med lagom konsistens.
Och blanda annat i grönsaksform osv in i det, tex ost eller ärtor, osvosv.
Sen fryser de in format som stekfärdiga färsbollar, som det bara är att ta fram från frysen och börja steka eller grilla när den dagen kommer.

Fan de ha dejt t.o.m. kunnat lära sig göra egen Tofu också, och själv rökt den på sitt eget sätt, om de verkligen velat det. Man kan ju enkelt göra egen gluten också.
Citera
2023-04-30, 10:52
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Jag var ju strikt Vegan i 5 år. Jag upplevde inte direkt några större problem med min mat - när jag själv lagade den. Det bästa var kanske att jag blev tvungen att lära mig riktigt ordentligt, och kunde inte längre bara hälla i lite färdigköpta matvaror, utan allt lagades ju från grunden.

Det betyder ju inte att allt var en enda dans på rosor.
Framför allt så kändes det väldigt osocialt, och nästan som att jag fick skämmas ibland när jag fick tacka nej på släktkalas osv - och alltid känna mig som den där "konstiga" som är "så krävande."
Dessutom så fanns det ju inte att köpa ute, på restauranger osv, och det var ingen större hit att beställa Pizza utan ost på ...
Så jag övergav det projektet.

När jag bestämde mig för att sluta med det så fick jag ju göra något för att "fira" min tillbakagång till det "normala."
Så jag beställde mig en Pizza.
En riktig pizza denna gången, med riktig ost på.

Jag överdriver inte eller ljuger eller någonting sådant - men det var kanske något av det absolut allra godaste jag ätit. Jag tror att det är något i den smälta osten (kasein är det ju) som påverkar vårt belöningssystem, kanske i likhet med narkotiska droger - för jag blev nära på påverkad.
Och aldrig har smält ost smakat så bra som den gången, efter en 5 år lång avhållsamhet.

Men det gick inte att replikera, den upplevelsen.
Det var bara då, den där enda gången (en slags "första gång" för mitt nervsystems kasein-receptorer med andra ord).
Kanske är det samma sak med vissa andra animaliska råvaror också, som tex Bacon.
Inte för att jag planerat smaka inom kort, men med tanke på hur många som anser att just bacon är en gudagåva, så kan det nog finnas en möjlighet att det påverkar belöningssystemet det med, på motsvarande sätt.

Dvs det måste ju finnas någon anledning - bortsett från bara smak - till att vi människor (och även chimpanser faktiskt) blev så vanvettigt förtjusta i just tillagat kött, att vi började vidta steg och mått för att kunna replikera upplevelsen, fast under mer kontrollerade former än att rusa in i vilda skogsbränder för att plocka uppeldade djur från lågornas rov).

Trevlig berättelse :-) och anekdot. För min del handlar det om att hitta en mellanväg där jag mår allra bäst av livsmedel jag gillar. Dvs mycket grönsaker av olika slag och tallriksmodellen funkar fast jag egentligen föredrar ca hälften av kolhydratdelen och ersätter det med bönor linser inkl grönsaker

Det är aldrig fel att blanda i bönor och linser till potatis, ris typ pasta bönsallad ibland, eller persisk mellanöster inspirerad bönpasta eller bönrisblandning, medelhavsris med yoghurt, veganris med bönor och grönsaker osv. Jag följer liksom inget recept slaviskt i många fall utan går på känsla av nötighet av baljväxter oxh krispighet av grönsaker.

Jag är alltså en stor fan och älskare av grönsaker .. med kött. En stor del av min kost är just grönsaker men som du säger är det riktigt svårt att ersätta vissa mejeriprodukter med just osten och sen kan det faktiskt räcka med att bara lite hyffsat kaperstekta baconbitar för att får en stor smak i en risrätt tex

Så man behöver inte överdriva i sin konsumtion av kött vilket många säger ochså är klimatsmart
Sen beror det ju på ens grundfysik och kondition ochså hur man bäst tillgodoser sig olika livsmedel
Bara lyssna på sin mage
Citera
2023-04-30, 11:08
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Trevlig berättelse :-) och anekdot. För min del handlar det om att hitta en mellanväg där jag mår allra bäst av livsmedel jag gillar. Dvs mycket grönsaker av olika slag och tallriksmodellen funkar fast jag egentligen föredrar ca hälften av kolhydratdelen och ersätter det med bönor linser inkl grönsaker

Det är aldrig fel att blanda i bönor och linser till potatis, ris typ pasta bönsallad ibland, eller persisk mellanöster inspirerad bönpasta eller bönrisblandning, medelhavsris med yoghurt, veganris med bönor och grönsaker osv. Jag följer liksom inget recept slaviskt i många fall utan går på känsla av nötighet av baljväxter oxh krispighet av grönsaker.

Jag är alltså en stor fan och älskare av grönsaker .. med kött. En stor del av min kost är just grönsaker men som du säger är det riktigt svårt att ersätta vissa mejeriprodukter med just osten och sen kan det faktiskt räcka med att bara lite hyffsat kaperstekta baconbitar för att får en stor smak i en risrätt tex

Så man behöver inte överdriva i sin konsumtion av kött vilket många säger ochså är klimatsmart
Sen beror det ju på ens grundfysik och kondition ochså hur man bäst tillgodoser sig olika livsmedel
Bara lyssna på sin mage
Jag hade ju ändå aldrig riktigt tyckt om "kött" så för mig var det, som sagt, inga större problem.
Jag blev istället väldigt glad över att äntligen hitta något som jag verkligen tyckte om - och som jag kunde må så Bra av, också.

Det var aldrig så att jag inte försökte med kött.
Jag ville ju vara som alla andra.
Beställde tex rådjurssadel på restaurang ... med förhoppningen att det där, det borde väl smaka så där extra gott då eftersom det ju var "så fin" mat.
Men jag kunde inte äta äta eftersom jag bara såg rådjurets stora ögon som tittade på mig hela tiden.
Dessutom så var det inte gott. Gråa skivor som til utseendet mest påminde om smörgåsskinka eller något i den stilen. Och Torrt var det.
Segt dessutom, som växte i munnen - och värre blev det av rådjurets ögon som jag skrev ...

Det enda jag "gillade" var ju kött som var "väl maskerat."
Som tex antingen ordentligt marinerat sådant, eller strimlor i välsmakande grytor osv.

Men aldrig kotletter eller så. Det var vedervärdigt.

JA, jag tyckte heller aldrig om Mjölk.
Jag minns från förskolan, då vi en dag var på studiebesök på grundskolan som vi ju snart skulle börja på.
Vi fick lov att smaka av deras lunch i matsalen, och där fanns det en mjölkupphällningsapparat, som man skulle sätta sitt glas under för att få påfyllt i glaset.
Enligt mina förskolekamrater så skull mjölken därför smaka Extra Gott.

Eller hur ...

Jag såg ju fram emot denna smakexplosion som skulle gunga mina unga värld så, och jag förde mina läppar mot det påfyllda glaset.
Det smakade precis som mjölk smakar - äckligt, med andra ord.
Fisljummen var den också.

Då insåg jag att folk nog är idioter i större utsträckning än vad jag hade trott.
Och efteråt skulle jag aldrig mer bara lita på folks ord om något, eller bara "tycka samma som alla andra" - trots att jag själv verkligen inte tyckte samma.
Citera
2023-05-01, 20:33
Medlem
Sladdarens avatar
Hittar du substitut för köttsmak eller att du är inget fan av det och gillar riktigt goda komplexa veganrätter så eller tex rökt veganfärs med rökta kryddor tex osv så kör på det ... :-)

Du kanske skulle starta en tråd med dina allra bästa veganrätter, grytor soppor, eller gratänger eller vegetariska biffar mm. Visst jag tycker om många vegetariska biffar med sås och har ett gäng i frysen och varierar dom ganska mycket på olika sätt med innehållet

https://www.inspiredtaste.net/36554/...burger-recipe/
Citera
2023-05-02, 10:23
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Hittar du substitut för köttsmak eller att du är inget fan av det och gillar riktigt goda komplexa veganrätter så eller tex rökt veganfärs med rökta kryddor tex osv så kör på det ... :-)

Du kanske skulle starta en tråd med dina allra bästa veganrätter, grytor soppor, eller gratänger eller vegetariska biffar mm. Visst jag tycker om många vegetariska biffar med sås och har ett gäng i frysen och varierar dom ganska mycket på olika sätt med innehållet

https://www.inspiredtaste.net/36554/...burger-recipe/
Nej jag har aldrig försökt leta efter "köttsmak."
Kött smakar ju inte ens gott, tycker jag iaf.

Jag har heller aldrig förstått mig på det där med "substitut."
Nu är det ju så att det finns en hel del som tror att "kött" har någon slags monopol på vissa former, eller vissa "behållare," men så är det ju faktiskt inte.
Att tex göra färs, eller finhacka, är ju väldigt praktiskt, och har inget att göra med att försöka "Imitera" kött.
Samma sak med den runda formen, att rulla färsen till bollar - inte helelr där har kött något slags monopol.
Det är väldigt praktiskt att forma det man vill tillaga som just en rund boll. Det är något vi gör ju med deg, för att få en Bulle. Och ingen menar ju att bullar på något sätt försöker imitera "köttbollar," eller hur.
"Biffar" då, är det inte en uppenbar imitation?
Nej det skulle jag inte vilja påstå med tanke på att det ju bara är att platta till den ovan nämnde bollen, för att få en "biff" eller "burgare."
Det är en bra metod för att portionera det man tillagar bara.

"Korv" då ... det bara måste ju ändå vara en flagrant kopia av köttkorven, eller hur ...
Men, att hälla färs i ett skinn, eller så, är ju det enda gångbara om man befinner sig på resande fot tex.
Man häller ner det man vill ha med sig i avlånga behållare," och sen kan man dessutom behandla paketet för att få det att hålla längre tid (allt från upphettning, till torkning eller rökning, etc).
Det gå sju också att bara rulla avlånga "korvar" av färsen, degen, man håller på med.

Så jag ser helt enkelt inte det som att "kött" har monopol på förädlingsmetoder eller paketering, osv.
Det finns många urgamla recept som inte baseras på kött men som ändå kommer i formen "boll," eller "korv" - som tex Falafel (kikärtsbollar, som friteras), och inom bagerivärlden hittar vi ju alla de format som även köttvärdeln dragit nytta av.
Mejeriprodukter likaså.

Det jag däremot tycker är oförsvarligt löjligt, det är ju när man med flit försöker forma, tex sojaprodukter, för att de ska se ut som, tex, en "grillad kyckling," eller "kycklinglår" osv.
Det är ju bara tramsigt faktiskt.

Jag tycker t.o.m. (jag ser det inte som så överdrivet) att det är för överdrivet att försöka "ta fram" olika sorters "vegansk ost."
För man glömmer ju då en ganska så central sak - att ost egentligen inte är "gott."
Vi gillar ost eftersom vi vant oss vid att ost är något vi kan äta och att det kan smaka, och lukta ruttet nära på. Men vi inser ju att det beror på att produkten inte är färsk, och att den ändrar karaktär pga ålder och utsatthet för bakterier och luft, osv.
Så varför försöka imitera något sådant, som ju är en naturprodukt - fast nu som artificiell grej. Man försöker alltså med flit skapa en produkt på artificiell väg som ska lukta så äckligt som möjligt ...
Det är bara dumt.

Bättre isf att se om det inte hade gått att få samma effekt med tex lagrad Tofu, eller motsvarande.
Då hade det ju varit en naturlig process och smaken, lukten och karaktären hade varit helt naturlig.

JA, jag dricker inte ens "vegansk mjölk" ... jag tycker det är lika löjligt.
Visst är det faktiskt gott med tex "Mandel-saft" (jag vill inte kalla det "mjölk eftersom det ju är vatten som man blandar med en liten slurk mandel - precis som med saft alltså).

Om man inte kan klara sig utan vissa naturliga varor, som tex mjölk, eller vispbar grädde, så borde man ju istället välja att antingen avstå helt och hållet - bara för att att det är det val man ju faktiskt gjort.
Eller fortsätta njuta grädden och osten osv, precis så som den är.
Jag hade väl rekommenderat att åtminstone hålla sig till mejeriprodukter med icke-animalisk löpe, men det är ju en annan sak - och det är inte alltid gångbart. Men avstå isf de gånger "du" inte hittar.

Som jag skrev så var ju det enda jag tyckte om att äta sådant som var "väl maskerat" från sitt köttsliga ursprung, så att säga.
Dvs antingen som marinerat eller som antingen färs eller strimlor i någon sås (som grytor tex).

Angående rökighet så vet jag helelr inte om det är just rökigheten som ger någon slags "köttsmak."
Det smakar rökigt, det är ju det enda. Och som du vet så finns det ju fler råvaror som kan räkas än kött eller fisk.
Det finns ju rökt ost tex, bara det liksom.
Och kryddor kan ju passa bra med rökighet, paprika och chili framförallt.
Tofu finns ju, som sagt, att få som vagt alrökt (det borde finnas med starkare röksmak, gärna Hickory).

Men jag är ingen mästare på rökighet. Det är egentligen först på gamla dar som jag börjat uppskatta den egenskapen faktiskt.

---

Jag har också varit vegetarian så länge nu att jag har lärt mig ett och annat om hur sådant liksom "går i vågor" från tid till annan.
Just nu är det ju "trendigt" med Vegan.
Men det kommer inte att fortsätta vara så alltid.

För ca 20-25 år sedan såg vi samma sak, förra gången.
Då med de sk "militanta veganerna" som det mediala dragplåstret.
Men den vågen dog ut dem med.

Vi kan gå tillbaka i tiden ytterliga 20-25 år och egentligen är det väl varje ny generation som tar vid var den gamla lämna det.
Slutet av 70-talet och däromkring var det ju också en liknande trend, som då fokuserade på "Gröna vågen" och liknande saker.

Vi kan gå långt tillbaka faktiskt, hela vägen ända till 1800-talet, då det ju också dök upp vege-rörelser.
Minns hur tex Hitler ju också var vegetarian. Han var alltså ett barn av sin tid, om man kan säga det så.

Den nuvarande vegan-trenden kommer alltså med stor sannolikhet att ebba ut den med.
Många av de som "hoppade på tåget" kommer att återgå till livet såsom det var innan - för dem.

Jag hade själv gärna sett att långt fler kunde gå över till en mer vegetabilisk livsstil.
Och det bästa hade ju varit om matindustrin hade blivit tillräckligt effektiv och kunnat producera närmast fullgoda vege-ersättare till nära på de flesta vanliga "kött-original".

Dvs så att man, i affären, hade kunnat välja mellan en "grön och en icke-grön" version av samma vara.
Så långt det hade gått alltså.

Tex påläggshyllan, där varje paket "prickig korv, Salami, Chorizo, osvosvosv, hade sålts sida vid sida med en vara som hade varit nära på likadan fast vegetabilisk istället.
Jag är helt säker på att då hade de flesta valt det vegetabiliska alternativet.

Jag gillar inte den vanvettiga "köttindustrin" och ser den som en av vår tids allra värsta styggelser helt enkelt.
Men det betyder inte att jag är absolut motståndare till köttätande.
Jag hade tex inte haft så mycket emot att folk som åt kött själv hade tex skjutit älgen, eller rådjuret, de sen åt av.
Och om folk bara hade ätit kött som de antingen själv hade skjutit, eller fött upp under bra förhållanden, så hade det ju betytt att de inte kunde äta kött så ofta.

Jag hade t.o.m. sjuälv kunnat vara djuruppfödare, trots att jag själv inte hade velat äta av det.
Men jag hade ju då åtminstone kunnat garantera att de hade levt sina liv så bra som praktiskt möjligt.
Skogsbetande boskap tex, det var 100 år sedan vi såg det sist (pga att skogsindustrin förbjöd det).

Men före förbudet så var det ju det normala att djuren gick i skogen, och de kunde äta sig särskilt feta när det var goda ollonår, tex.
Idag vet vi ju inte ens längre vad bok- och ekollon ska vara bra för, egentligen.

Men i Spanien och Frankrike praktiseras det fortfarande, och ollonuppfödda djur ger världsberömda produkter.
Här i Sverige har skogsindustrin t.o.m. varit så fräcka att de mutat zoologer att skriva illa om ollonuppfödda köttprodukter, något vi alltså fortfarande kan läsa om i svenska uppslagsverk.
Allt för att få svensken att glömma bort allt de nånsin trott sig ha vetat om boskap som betade i skogen.
Inte så i de länder som fortfarande praktiserar den urgamla formen av djurhållning.
Där prisas ollonuppfödda korvar och skinkor allra högst.

Men, med tanke på att skogsindustrin, för Sverige, var ungefär samma sak som oljeindustrin i USA.
Deras inflytande på det svenska samhället och lagstiftningen var - och fortfarande är - monumentalt.
"Skogen" - här i Sverige, det är Skogsindustrins Egendom.
Och därmed Basta!
Så här ska det minsann inte komma några jäkla getter och tugga opp alla de så dyrt nysatta skott som planterats, eller ens nagga på barken. Åtminstone fick vi Allemansrätten som någon slags tack för allt vi tvingades överge (många tusen år av kultur och traditioner).
Det var sSkogen det, skogsindustrin.
Vänta bara tills vi kommit till Vattenkraftsindustrin ...
Dvs vet du varför det sägs att ålen är utrotningshotad, nära på utdöd?
Jo, det är Direkt - direkt - pga alla de svenska vattenkraftverken i alla - utom en - av de svenska älvarna, floderna och åarna, vars turbiner mal sönder varje ål som försöker simma genom - och försöka gör de, för det ligger ju i deras instinkter.
Ingen vågar yttra ens ett enda misstänksamhetens ord mot den så allsmäktiga svenska Vattenkraften.

Så, det går liksom inte att försöka "svåra sig fri" från "djurplågeri."
Fast man är de "Striktaste Vegan" så bidrar man ju Ändå i allra högsta grad till sådant här.
Strömmen som tänder ens lampa, den lyser av sönderhackade ålar - som kastas till ingen annan nytta på sophögen.

Ja nu låter jag som nån jävla dåre.
=)
Citera
2023-05-02, 18:02
Medlem
Sladdarens avatar

Citat:
En vegansk korv kan vara alltifrån ganska starka allergen produkter som sojafärs till imitationer av kryddkorvar med just tana namnet som ex "vegan chorizo". Man spelar på namnet att det ska vara chorizo som är en köttkorv, där man vill föröka efterlikna korvsmaken och kryddningen med rökigheten. Det är vad man är ute efter i det fallet annars hade man bara valt ett annant naman, ett nytt namn. Eller bara en korv på bönor och ris mm så alla varianter finns men tycker mig se mer av varan just imitationer av halv och helfabrikat. Fantasin kanske tryter att hitta på egna namn till vegan "kött" produkter

Citat:
Samma grej här ang hel och halvfabrikat veganska köttbullar .. ordet kött återkommer och tom ska smaka som kött men sen finns det ju fria händer att göra köttbullar av en vegansk mixad smet som man vill istället för att göra biffar

Citat:
Finns redan veganburgare som ska smaka som köttburgare tom namn tagna ifrån snabbmatkedjorna mc donald, burgerking mm. De kallar det big mac vegan osv men en veganbiff kan man tydligen inte kalla det i hel och halvfabrikat sortimentet med en titel Dvs Veganbiff Karlssons specialitet tex när man köper den fryst och inte tillagar den hemma. Tillagar man ett recept på veganbiffar så kan de tom inte ens döpa den utan det blir vegan biff med bla bla bla... Det betyder ju att veganrecepten saknar fantasi och etablesimang av stadiga kända titlar för sina innehåll av receptet. Tex att man kan säga har du testat Vegan Gröna jättens biff.. Då hajjar man till aha det är den biffen med det innehållet.
Nä det ska härmas hela tiden men köttiga rätter eller rätter som hela tiden inte innehåller veganprodukter. Det är ett bakslag för veganbranschen att inte etablera sig med egna titlar

Citat:
Tydligen är det för att locka folk att tro att vegansk mat är med köttaktig smak som ska imitera formen tom. Tycker det är fel väg att gå. Bättre att göra färdiga biffar som man bara steker på
och hålla en rimlig prisnivå på det men tyvärr så etableras inte sortimentet mer brett i vanliga butiker
Tänk dig om alla goda veganska bollar och biffar, burgare och korvar med veganska produkter eller vegetariska fanns frysta till rimliga priser. Självklart skulle folk få upp ögonen mer för hur gott det kan vara och är men det finns bara i specialbutiker ill aldeles för dyra priser. Det är inte så tvärenkelt och snabbt heller att få ihop en riktigt god udda och vegansk biff heller hemma i köket .. oftast åt helskottas för mycket produkter och innehåll

Citat:
Ost är verkligen nåt som är gott tycker de allra flesta, man hanterar det bara fel när man använder den speciellt billigare ostar som har en sämre sammanhållning av smaker och sämre kvalitet. Man fingrar på osten, man rör osten och det ska man inte för det utvecklar fel bakterie flora direkt på osten och sen i osten. Man ta inte bort plasten, det gör jag alltid och lägger osten i smörpapper. mm massa viktiga regler som sällan folk följer https://www.falbygdensost.se/inspira...egler-for-ost/

Därför du tycker osten inte smakar bra eller har aldrig smakat bra

Får väl kommentera detta otroligt långa utlägg lite mer nån dag men orkar inte idag, i vilket fall verkar det som du hatar kött som produkt och smak inkl hata hela den djurhållning som finns i sverige och att bruksdjur ska egentligen vara lika fria som vilka vilddjur som helst eller och tom bättre djurhållning på varmare breddgrader i andra länder med året runt med betande och frigående boskap. Jag kan tyvärr inte hålla med men jag är jag och du är du :-)

Och jag kommer aldrig nånsin bli vegan, aldrig så länge jag lever utan jag kombinerar vegetariansk kost med kötträtter och så kommer det förbli ;-)

Man glömmer oftast som vegan att inte nämna att stora klimatförändring till det sämre beror ochså mycket på just vegansk kosthållning, dvs att produktion av just vegansk mat av olika slag slår rätt hårt ochså på naturföroreningar, skövlingar och utsläpp med det är en annan diskussion
Senast redigerad av Sladdaren 2023-05-02 kl. 18:13.
Citera
2023-05-02, 18:03
Medlem
Sladdarens avatar
Inlägget var så långt att jag kunde knappt kommentera med kvotering, jag vet inte vad poängen är med dessa långa utlägg.. har inget med vegankorv som ska kokas heller

Vill man promota att djur inte ska slaktas inte ätas eller plågas och leva vilt har det ju inget med matlagning heller att göra.
Senast redigerad av Sladdaren 2023-05-02 kl. 18:11.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in