Citat:
Ja, och det finns det en del ickeanimaliska råvaror som också gör.
Det är olika för olika helt enkelt.
En ickeanimalisk råvara som du nog brukar äta är ju den gamla goda potatisen, du vet.
Potatis går utmärkt att både steka, liksom fritera.
Eftersom potatisen innehåller socker så blir det en bra stekyta, som karamelliseras (något du kan förstärka genom att strössla på med tex farinsocker som danskarna brukar roa sig med).
Jag tror - eller jag är nog övertygad med tanke på hur du skriver - att du mer eller mindre har ungefär precis samma uppfattningar om "vegetarisk mat" som Jag själv hade - innan.
Dina erfarenheter är inte så bra med andra odd, precis som mina inte heller var så bra.
Inte bara så att jag tyckte att vegetarianer var typ det allra löjligaste, mesigaste, idiotiska jag kunde tänka mig (och att Jag, såklart, aldrig någonsin skulle kunna tänka mig att bli något så jävla mesigt som en Vegetarian ... ) utan även att "vegetarisk mat" var "kaninmat. "
Dvs rårivna grönsaker tex.
Absolut ingenting som man kunde bli Mätt på iaf. Och inget som smakade gott, inget som kunde fylla en med vällust, osv.
Jag hade fel.
Jag hade 100% fel.
Men jag visste inte bättre.
När jag, till slut, fick tillfälle att Lära mig, däremot, så blev jag "omvänd" i stort sett på fläcken.
Jag blev bjuden på en enkel vegetarisk måltid, på en kompis födelsedagsfest.
Det var inget särskilt med det, men jag tyckte att det var så gott att jag bad om receptet.
Sen lagade jag en så stor laddning att jag åt samma i nästan resten av hela veckan.
Då hade jag lärt mig något nytt.
Inte bara att det var mycket gott.
Utan även att jag faktiskt kunde bli riktigt mätt, och belåten, också.
Jag Mådde to.m. bättre efter maten än vad jag hade gjort efter köttmiddagar.
Så efter den erfarenheten så ändrade sig något i mitt sätt att tänka på, och jag började lära mig om vegetarisk mat osv.
Och det dröjde inte länge innan jag gick över helt till vegetariskt.
Jag har aldrig sett tillbaka.
Jag har aldrig, inte ens en enda gång, ångrat mig eller känt saknad efter kött/fisk, etc.
För jag har, ända sedan dess, varje dag ätit det Absolut Allra Godaste jag vet.
För mig är det jag äter det allra godaste jag kan tänka mig.
Och så har jag känt i nu mer än hälften av mitt liv.
---
Denna utläggningen var bara till för att ge en bakgrund.
Så att du lättare ska kunna förstå att det som du tänker dig, det är helt enkelt inte korrekt.
Du föreställer dig att vissa saker man kan "göra med kött" kan man inte göra med vegetarisk mat.
Men det kan man.
Om det är just Stekyta du tycker särskilt mycket om, så finns det ju flera helt vanliga grönsaker som ger en utmärkt stekyta.
Men det finn sju även processat protein i olika halvfabrikat som tex Vegekorv.
Och det är olika beroende på märke.
Som med det mesta.
Men denna tråden handlar ju om Kokning, och inte om Stekning.
Kokning ger ju inte den där "stekytan" som du tänker på, och så är det ju oavsett vilken råvara det än är som man kokar.
Kokning är något annat, och smaken är därför något annat också.
Precis som en vanlig "kokt köttkorv" ger en mildare smak än den stekta köttkorven, så är det samma med de vegetariska versionerna.
Ja, du kan ju t.o.m. roa dig med att t.o.m. välja mellan att antingen koka eller steka en vanlig jävla Morot - och du får olika slutresultat.
Stekt morot, för att fortsätta exemplet, får både karamelliserad stekyta liksom frigör Umami.
Du vet ju själv att en stekt morot är en helt annan sak än en kokt sådan.
HAr du aldrig smakat så prova.
Du kan ju alltid skiva en morot i "slantar" kanske bara ca 2 mm "tjocka" och så steker du dem i smör precis som du hade gjort med svampar.
Du behöver inte ens krydda om du inte gärna vill, för så mycket smaker frigörs ju av själva stekningen av moroten att det behövs inte.
Stek dem tills de fått en lagom fin stekyta, och de blivit mjuka (inte som när du kokar, då ju det blir närmast subtilt i smakerna istället, och ingen sötma i stil med vid stekning). Ju hårdare du steker ju mer sötma, och efter en gräns blir det för mycket så det upplevs som beskt.
Ja, du vet ju själv hur olika karaktär och smak det blir på tex potatis, beroende på om man kokar potatisen (smaköst, subtilt) eller steker den förkokta potatisen, eller råsteker, eller friterar den (eller i ugnen finns ju med).
Du är helt enkelt bara inte van vid att äta grönsaker för sin egen skull.
Du har det som tillbehör, som du kanske tvingar i dig för att du tänker att det nog är "nyttigt."
Men det kan vara Gott också.
Rårakor tex, det är ju en vegetarisk rätt. Har du tänkt på det?
Är det inte gott tycker du?
Där ser du ju precis hur bra stekyta det kan bli på vegetarisk mat.
Har du provat att Steka Broccollibuketter nån gång?
Dela varje bukett i tex 4 bitar.
Och stek sen i smör, på lagom värme.
Vänd så att det blir stekyta på alla sidor, särskilt på de sidor med snittytan mot järnet - där utvecklas ju allra bäst stekyta).
När buketterna blivit tillräckligt mjuka och fått rätt konsistens så är de färdiga.
De ska alltså INTE vara "krispiga och "fräscha" utan de ska ha ändrat konsistens från det grönsakslika till ... något annat.
Du behöver inte salta eller något sånt, som sagt.
Men om du tänker ha broccolin som tillbehör till tex friterade Pommes och stekta grytbitar med Bea, så kan du ta en sked och skopa upp lite av det stekflott som du stekt broccolin i, och sprinkla lite över de nyfriterade pommesen - innan du saltar.
Det stekflottet smakar inte alls broccoli, så var inte orolig.
Däremot gifter den sig med den friterade potatisen på ett Himmelskt sätt.
Det blir "Umami in Heaven" med andra ord ...
Dina pommes kommer att bli de allra godaste du någonsin smakat.
Det är olika för olika helt enkelt.
En ickeanimalisk råvara som du nog brukar äta är ju den gamla goda potatisen, du vet.
Potatis går utmärkt att både steka, liksom fritera.
Eftersom potatisen innehåller socker så blir det en bra stekyta, som karamelliseras (något du kan förstärka genom att strössla på med tex farinsocker som danskarna brukar roa sig med).
Jag tror - eller jag är nog övertygad med tanke på hur du skriver - att du mer eller mindre har ungefär precis samma uppfattningar om "vegetarisk mat" som Jag själv hade - innan.
Dina erfarenheter är inte så bra med andra odd, precis som mina inte heller var så bra.
Inte bara så att jag tyckte att vegetarianer var typ det allra löjligaste, mesigaste, idiotiska jag kunde tänka mig (och att Jag, såklart, aldrig någonsin skulle kunna tänka mig att bli något så jävla mesigt som en Vegetarian ... ) utan även att "vegetarisk mat" var "kaninmat. "
Dvs rårivna grönsaker tex.
Absolut ingenting som man kunde bli Mätt på iaf. Och inget som smakade gott, inget som kunde fylla en med vällust, osv.
Jag hade fel.
Jag hade 100% fel.
Men jag visste inte bättre.
När jag, till slut, fick tillfälle att Lära mig, däremot, så blev jag "omvänd" i stort sett på fläcken.
Jag blev bjuden på en enkel vegetarisk måltid, på en kompis födelsedagsfest.
Det var inget särskilt med det, men jag tyckte att det var så gott att jag bad om receptet.
Sen lagade jag en så stor laddning att jag åt samma i nästan resten av hela veckan.
Då hade jag lärt mig något nytt.
Inte bara att det var mycket gott.
Utan även att jag faktiskt kunde bli riktigt mätt, och belåten, också.
Jag Mådde to.m. bättre efter maten än vad jag hade gjort efter köttmiddagar.
Så efter den erfarenheten så ändrade sig något i mitt sätt att tänka på, och jag började lära mig om vegetarisk mat osv.
Och det dröjde inte länge innan jag gick över helt till vegetariskt.
Jag har aldrig sett tillbaka.
Jag har aldrig, inte ens en enda gång, ångrat mig eller känt saknad efter kött/fisk, etc.
För jag har, ända sedan dess, varje dag ätit det Absolut Allra Godaste jag vet.
För mig är det jag äter det allra godaste jag kan tänka mig.
Och så har jag känt i nu mer än hälften av mitt liv.
---
Denna utläggningen var bara till för att ge en bakgrund.
Så att du lättare ska kunna förstå att det som du tänker dig, det är helt enkelt inte korrekt.
Du föreställer dig att vissa saker man kan "göra med kött" kan man inte göra med vegetarisk mat.
Men det kan man.
Om det är just Stekyta du tycker särskilt mycket om, så finns det ju flera helt vanliga grönsaker som ger en utmärkt stekyta.
Men det finn sju även processat protein i olika halvfabrikat som tex Vegekorv.
Och det är olika beroende på märke.
Som med det mesta.
Men denna tråden handlar ju om Kokning, och inte om Stekning.
Kokning ger ju inte den där "stekytan" som du tänker på, och så är det ju oavsett vilken råvara det än är som man kokar.
Kokning är något annat, och smaken är därför något annat också.
Precis som en vanlig "kokt köttkorv" ger en mildare smak än den stekta köttkorven, så är det samma med de vegetariska versionerna.
Ja, du kan ju t.o.m. roa dig med att t.o.m. välja mellan att antingen koka eller steka en vanlig jävla Morot - och du får olika slutresultat.
Stekt morot, för att fortsätta exemplet, får både karamelliserad stekyta liksom frigör Umami.
Du vet ju själv att en stekt morot är en helt annan sak än en kokt sådan.
HAr du aldrig smakat så prova.
Du kan ju alltid skiva en morot i "slantar" kanske bara ca 2 mm "tjocka" och så steker du dem i smör precis som du hade gjort med svampar.
Du behöver inte ens krydda om du inte gärna vill, för så mycket smaker frigörs ju av själva stekningen av moroten att det behövs inte.
Stek dem tills de fått en lagom fin stekyta, och de blivit mjuka (inte som när du kokar, då ju det blir närmast subtilt i smakerna istället, och ingen sötma i stil med vid stekning). Ju hårdare du steker ju mer sötma, och efter en gräns blir det för mycket så det upplevs som beskt.
Ja, du vet ju själv hur olika karaktär och smak det blir på tex potatis, beroende på om man kokar potatisen (smaköst, subtilt) eller steker den förkokta potatisen, eller råsteker, eller friterar den (eller i ugnen finns ju med).
Du är helt enkelt bara inte van vid att äta grönsaker för sin egen skull.
Du har det som tillbehör, som du kanske tvingar i dig för att du tänker att det nog är "nyttigt."
Men det kan vara Gott också.
Rårakor tex, det är ju en vegetarisk rätt. Har du tänkt på det?
Är det inte gott tycker du?
Där ser du ju precis hur bra stekyta det kan bli på vegetarisk mat.
Har du provat att Steka Broccollibuketter nån gång?
Dela varje bukett i tex 4 bitar.
Och stek sen i smör, på lagom värme.
Vänd så att det blir stekyta på alla sidor, särskilt på de sidor med snittytan mot järnet - där utvecklas ju allra bäst stekyta).
När buketterna blivit tillräckligt mjuka och fått rätt konsistens så är de färdiga.
De ska alltså INTE vara "krispiga och "fräscha" utan de ska ha ändrat konsistens från det grönsakslika till ... något annat.
Du behöver inte salta eller något sånt, som sagt.
Men om du tänker ha broccolin som tillbehör till tex friterade Pommes och stekta grytbitar med Bea, så kan du ta en sked och skopa upp lite av det stekflott som du stekt broccolin i, och sprinkla lite över de nyfriterade pommesen - innan du saltar.
Det stekflottet smakar inte alls broccoli, så var inte orolig.
Däremot gifter den sig med den friterade potatisen på ett Himmelskt sätt.
Det blir "Umami in Heaven" med andra ord ...
Dina pommes kommer att bli de allra godaste du någonsin smakat.
Har gjort flera varianter av rostade grönsaker med lite olja som jag tom efteråt bryner i stekpannan med lite smör och kryddar upp. Är ochså mycket trevligt med grillade grönsaker på tex grillspett
Jag äter alltid grönsaker till maten eller sallad
Ja det var mycket att ta in och du har rätt och jag har ätigt och tillagat många olika vegetariska biffar och det blir gott så inget snack om det. Sen är det nog väldigt olika bland olika människor vad man mår bäst av fysiskt som mentalt. Det är inte vedertaget att alla mår bäst av en heltids veganskt eller vegetarisk kosthållning. Det är helt upp till individen att känna efter sina med sina egna kroppsegenskaper. Så att man känner sig pigg och frisk oavsett vad man väljer att äta
Vissas kropp och tarm är optimala för vegansk kost, andra skulle känna sig tvärtemot och känna sig orkeslös